آنچه در این پست میخوانید

درایور DALI یک درایور LED است که ورودی DALI یا DALI-2 را می پذیرد. علاوه بر پایانه های زنده و خنثی، دو ترمینال اضافی با علامت DA، DA برای اتصال باس DALI خواهد داشت پس برای پاسخ به این سوال که دالی چیست و کاربرد آن در هوشمندسازی نور و روشنایی چگونه است با ما همراه باشید تا راجع به DALI بیشتر بدانید.

مدرن ترین درایورهای DALI دارای نشان DALI-2 هستند که نشان می دهد تحت فرآیند صدور گواهینامه مورد نیاز استاندارد فعلی IEC قرار گرفته اند. کنترل DALI به فناوری مورد استفاده برای کنترل روشنایی اشاره دارد. فن آوری های دیگری نیز وجود دارد، به ویژه ۰-۱۰V و ۱-۱۰V، اما DALI (و آخرین نسخه آن، DALI-2) استاندارد جهانی پذیرفته شده برای کنترل روشنایی است. برنامه نویسی دالی برای هر سازنده تجهیزات دالی با یکدیگر متفاوت است و معمولاً شامل چندین مرحله است. یکی از اولین گام ها همیشه اختصاص یک آدرس به هر یک از دستگاه های موجود در نصب خواهد بود. برنامه نویسی را می توان به صورت بی سیم در پلتفرم برنامه نویسی هر برند انجام داد، اما برخی دیگر نیاز به اتصال سیمی و DALI Gateway نیاز دارند.

DALI مخفف Digital Addressable Lighting Interface است. یک پروتکل ارتباطی دو طرفه است که برای کنترل و ارتباط بین اجزای یک سیستم روشنایی استفاده می شود. DALI در اواخر دهه ۱۹۹۰ ایجاد شد و در IEC60929 تعریف شد. از آن زمان به بعد به طور قابل توجهی اصلاح و بهینه شده است. نسخه فعلی (۲۰۲۰) DALI DALI-2 نام دارد و این در IEC62386 تعریف شده است. طیف بسیار گسترده ای از محصولات کنترل روشنایی با قابلیت DALI در دسترس همه سازندگان پیشرو حوزه هوشمندسازی است و اکنون به طور گسترده ای به عنوان استاندارد جهانی برای کنترل روشنایی شناخته شده است.

ویژگی های کلیدی DALI

  • دالی یک پروتکل باز است – هر سازنده ای می تواند از آن استفاده کند.
  • با DALI-2 قابلیت همکاری بین تولید کنندگان توسط روش های صدور گواهینامه اجباری تضمین شده است.
  • نصب آن ساده است. خطوط برق و کنترل را می توان در کنار هم قرار داد و نیازی به محافظ نیست.
  • توپولوژی سیم کشی می تواند به شکل یک ستاره (هاب و اسپوک)، درختی یا خطی یا هر ترکیبی از اینها باشد.
  • ارتباطات آن دیجیتالی است، نه آنالوگ، بنابراین مقادیر دقیق دیم نور را می توان توسط چندین دستگاه دریافت کرد که منجر به عملکرد بسیار پایدار و دقیق کاهش نور می شود.
  • همه دستگاه ها آدرس منحصر به فرد خود را در سیستم دارند که طیف وسیعی از امکانات را برای کنترل انعطاف پذیر باز می کند.

DALI چگونه با ۱-۱۰V مقایسه می شود؟

DALI، مانند ۱-۱۰V، برای و توسط صنعت روشنایی طراحی شده است. اجزای کنترل روشنایی، مانند درایورها و حسگرهای LED، از طیف وسیعی از تولیدکنندگان که دارای رابط های DALI و ۱-۱۰V ولت هستند، در دسترس هستند. با این حال، اینجاست که شباهت به پایان می رسد:

 

تفاوت های اصلی بین DALI و ۱-۱۰V عبارتند از:

  • DALI آدرس پذیر است. این راه را برای بسیاری از ویژگی‌های ارزشمند مانند گروه‌بندی، تنظیم صحنه و کنترل پویا باز می‌کند، مانند تغییر حسگرها و سوئیچ‌ها که کدام اتصالات نور را در پاسخ به تغییرات چیدمان دفتر کنترل می‌کنند.
  • DALI دیجیتال است نه آنالوگ. این بدان معناست که DALI می‌تواند کنترل سطح نور بسیار دقیق‌تر و کاهش نور ثابت‌تری ارائه دهد.
  • DALI یک استاندارد است، بنابراین، برای مثال، منحنی کاهش نور استاندارد شده است به این معنی که تجهیزات بین تولید کنندگان قابل همکاری است. منحنی کاهش نور ۱-۱۰V هرگز استاندارد نشده است، بنابراین استفاده از مارک های مختلف درایورها در یک کانال کم نور می تواند نتایج بسیار متناقضی ایجاد کند.
  • ۱-۱۰ ولت فقط می تواند روشن/خاموش کردن و کم نور کردن ساده را کنترل کند. DALI می تواند کنترل رنگ، تغییر رنگ، تست نور اضطراری و بازخورد، تنظیم صحنه پیچیده و بسیاری دیگر از عملکردهای خاص نور را مدیریت کند.

 

آیا همه محصولات DALI با یکدیگر سازگار هستند؟

با نسخه اصلی DALI برخی مشکلات سازگاری وجود داشت زیرا مشخصات از نظر دامنه کاملاً محدود بود. هر فریم داده DALI فقط ۱۶ بیتی بود (۸ بیت برای آدرس و ۸ بیت برای دستور)، بنابراین تعداد دستورات موجود بسیار محدود بود و هیچ تشخیص و فیدبکی وجود نداشت. در نتیجه، چندین تولیدکننده سعی کردند با ایجاد اضافات خود، قابلیت های آن را گسترش دهند که منجر به برخی ناسازگاری ها شد.

با ظهور DALI-2 این مشکل برطرف شد.

  • DALI-2 در محدوده خود بسیار جاه طلب تر است و دارای ویژگی های بسیاری است که در نسخه اصلی نبود. نتیجه این است که اکستنشن ها که تولیدکنندگان شخصی به DALI انجام داده اند دیگر مرتبط نیستند.
  • آرم DALI-2 متعلق به DiiA (اتحاد رابط روشنایی دیجیتال) است و آنها شرایط سختی را برای استفاده از آن در نظر گرفته اند. مهمترین آنها این است که هیچ محصولی نمی تواند نشان DALI-2 را داشته باشد مگر اینکه فرآیند صدور گواهینامه مستقل را برای بررسی انطباق کامل با IEC62386 انجام داده باشد.

DALI-2 امکان استفاده از هر دو مؤلفه DALI-2 و DALI را در یک نصب واحد، مشروط به برخی محدودیت ها، می دهد. در عمل، این بدان معنی است که درایورهای DALI LED می توانند در نصب DALI-2 استفاده شوند.

 

DALI چگونه با KNX، LON و BACnet مقایسه می شود؟

KNX، LON و BACnet پروتکل های کنترل ساختمان هستند که برای یکپارچه سازی و کنترل چندین دستگاه و سیستم در سراسر یک ساختمان طراحی شده اند. عملاً هیچ درایور LED در بازار موجود نیست که بتواند از اتصال مستقیم به این پروتکل ها پشتیبانی کند (اگرچه تعداد بسیار کمی از درایورهای LED با رابط KNX موجود است) بنابراین نمی توان آنها را به عنوان پروتکل های کنترل روشنایی پیاده سازی کرد.

در مقابل، DALI و DALI-2 به طور مشخص برای کنترل روشنایی طراحی شده اند و مجموعه دستورات DALI-2 شامل بسیاری از دستورات خاص برای کنترل نور و روشنایی است و شامل دستورات و ویژگی هایی برای کاهش نور، تغییر رنگ، تنظیم صحنه، تست اضطراری و فیدبک و روشنایی شبانه روزی است. طیف بسیار گسترده ای از اجزای کنترل روشنایی، به ویژه درایورهای LED وجود دارد که از اتصال مستقیم DALI پشتیبانی می کنند.

در بسیاری از پیاده‌سازی‌ها، پروتکل‌های KNX، LON، BACnet و پروتکل‌های مشابه توسط یک سیستم مدیریت ساختمان (BMS) برای کنترل کلی ساختمان (یکپارچه‌سازی HVAC، امنیت، کنترل دسترسی، آسانسورها و غیره) استفاده می‌شوند، در حالی که از DALI فقط برای کنترل روشنایی استفاده می‌شود. در صورت لزوم، یک گیت وی ارتباط بین BMS و سیستم روشنایی را فراهم می کند تا به عنوان مثال، در صورت شناسایی افراد ناشناس خارج از ساعات تعریف شده توسط سیستم امنیتی، تمام روشنایی های راهرو از طریق DALI روشن شود.

 

دالی چگونه کار می کند؟

هسته DALI یک باس است – یک جفت سیم که سیگنال های کنترل دیجیتال را از دستگاه های ورودی (مانند سنسورها) به یک کنترلر منتقل می کند. کنترلر برنامه قوانینی را اعمال می کند که با آن برای تولید سیگنال های خروجی به دستگاه هایی مانند درایورهای LED برنامه ریزی شده است.

 

 

نمودار دستگاه های DALI نمایش اتصالات باس
واحد منبع تغذیه باس (PSU): این جزء همیشه مورد نیاز است. ولتاژ باس را در سطح مورد نیاز حفظ می کند.

اتصالات ال ای دی

همه اتصالات نور در نصب DALI به درایور DALI نیاز دارند. یک درایور DALI می تواند دستورات DALI را مستقیماً از باس DALI بپذیرد و مطابق با آن پاسخ دهد. درایورها می توانند دستگاه های DALI یا DALI-2 باشند، اما اگر DALI-2 نباشند، هیچ یک از ویژگی های جدید معرفی شده با این آخرین نسخه را نخواهند داشت.

دستگاه های ورودی – حسگرها، سوئیچ ها و غیره.

این دستگاه ها با استفاده از فریم های داده ۲۴ بیتی با کنترل کننده برنامه ارتباط برقرار می کنند. آنها به طور مستقیم با دستگاه های کنترل ارتباط برقرار نمی کنند.

اینستنس ها 

اغلب، دستگاهی مانند حسگر حاوی تعدادی دستگاه مجزا در داخل آن است. به عنوان مثال، سنسورها اغلب شامل یک سنسور حضور (PIR)، یک سنسور نور و یک گیرنده مادون قرمز هستند. به این موارد نمونه می گویند – دستگاه واحد دارای ۳ نمونه است. با DALI-2 هر نمونه می تواند به یک گروه کنترل متفاوت تعلق داشته باشد و هر یک می تواند برای کنترل گروه های مختلف نورپردازی مورد استفاده قرار گیرد.

دستگاه های کنترل

کنترل کننده برنامه. کنترل کننده برنامه “مغز” سیستم است. پیام های ۲۴ بیتی را از سنسورها (و غیره) دریافت می کند و دستورات ۱۶ بیتی را به چرخ دنده کنترل صادر می کند. کنترلر برنامه همچنین ترافیک داده ها را در گذرگاه DALI مدیریت می کند، برخوردها را بررسی می کند و در صورت لزوم دستورات را دوباره صادر می کند.

 

DALI چگونه سیم کشی می شود؟

چه توپولوژی برای DALI استفاده می شود؟

  • DALI با توپولوژی های باس، ستاره (هاب و اسپوک)، درختی یا خطی یا هر ترکیبی از اینها کار می کند.
  • به هیچ عنوان در توپولوژی سیم کشی حلقه یا مش کار نمی کند.

 

ولتاژ DALI چیست؟

DALI در c16V کار می کند. با این حال، باس DALI SELV نیست. بنابراین، همیشه باید در کابل برق شهری یا فلکس سیم کشی شود.

آیا قطبیت DALI حساس است؟

خیر، اینطور نیست. جفت سیم هایی که گذرگاه DALI را تشکیل می دهند به قطبیت حساس نیستند. ترمینال های دستگاه‌های DALI، مانند درایورهای LED، معمولاً با علامت DA، DA مشخص می‌شوند.

آیا سیم کشی DALI نیاز به محافظ دارد؟

در پاسهخ به این سوال باید گفت خیر، نیازی به محافظ نیست و سرعت داده نسبتاً آهسته یعنی (۱۲۰۰ باود) میباشد. ولتاژ باس نسبتاً بالا است (۱۶ ولت) و تحمل زیادی از نوسانات ولتاژ وجود دارد. مجموع این عوامل باعث می شود باس در حضور تداخل الکتریکی بسیار مقاوم باشد، بنابراین نیازی به محافظ نیست.

چه کابل یا فلکسی برای DALI مناسب است؟

DALI معمولاً با یک کابل چند هسته ای که برق اصلی را نیز حمل می کند، سیم کشی می شود. کابل های معمولی یا ۵ هسته ای (زنده، ارت، خنثی، DA، DA) یا ۶ هسته ای (روشن، برق اضطراری، زمین، خنثی، DA، DA) خواهند بود.

 

اشتراک گذاری این مطلب: