توضیحات پروژه

 

کارفرما: مهندس تیموری

زمان انجام پروژه: شهریور ۱۳۹۸

مکان: ایلام، شهرستان آبدانان

مساحت: ۴ هکتار

کشاورزی و تامین غذا به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت ها برای توسعه هر کشور می باشد. در کشور ما نیز کشاورزی به عنوان یکی از قدیمی ترین صنایع موجود از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و این اهمین زمانی بیتشر می شود که ما بدانیم برای تامین گندم مورد نیاز برای نان کشور نیازمند بالا بردن میزان راندمان محصول از زمین ها هستیم. همچنین مسائل زیست محیطی نظیر کاهش ذخایر سفره های زیرزمینی آب کشاورزان را با چالش های جدی تری روبرو نموده است. پروژه آبیاری هوشمند زمین کشاورزی شهرستان آبدانان یکی از پروژه های آبیاری هوشمند می باشد که درصدد پاسخ به این موضوعات برآمده است.

آبیاری هوشمند زمین های کشاورزی از مهم ترین سیستم هایی است که در سال های اخیر به کمک بحران های محیط زیستی آمده است. در این سیستم ها هدر رفت آب بسیار کاهش پیدا کرده و باعث بالا رفتن کیفیت محصولات و افزایش برداشت شده است.

پروژه آبیاری هوشمند زمین کشاورزی گندم شهرستان آبدانان در سال تابستان ۱۳۹۸ با هوشمند سازی و ایجاد یک ساختار شبکه ای قطره ای برای آبیاری این زمین به انجام رسید.

در این پروژه ۴ هکتار از زمین کشاورزی گندم به صورت هوشمند آبیاری می گردد و در طرح توسعه این سیستم پیش بینی شده که تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۲ هکتار دیگر از زمین های منطقه نیز به سیستم آبیاری هوشمند مجهز گردند.

سیستم آبیاری هوشمند

این سیستم متشکل از سه بخش عمده است. در بخش اول یک نرم افزار بهینه شده توسط تیم شرکت پزدازش هوشمند پرگار سپهر به وجود آمده که به وسیله آن یک اپراتور (کارفرما) می تواند اقدام به برنامه ریزی آبیاری زمین های خود کند. این سیستم قابلیت دارد زمان بندی، دبی آب خروجی و قطعات مورد آبیاری زمین (۲۰ قطعه در این پروژه) را کنترل کند.

بخش دوم مرتبط با یک سیستم آبیاری قطره ای است که به صورت شبکه ای بر روی این زمین اجرا شده است. این شبکه می تواند هر یک از قطعات را به صورت جداگانه و با نرم افزار تهیه شده کنرتل نماید.

بخش سوم این پروژه شیرهای کنترلی است که در یک بخش مرکزی جمع شده و وظیفه تنظیم باز یا بسته بودن رله کنترل آب را عهده دار می باشد.

آبیاری هوشمند زمین کشاورزی

آبیاری هوشمند زمین کشاورزی

پایش زمین به وسیله سنسورهای رطوبتی

یکی دیگر از بخش های پروژه آبیاری هوشمند زمین کشاورزی شهرستان آبدانان اتصال سنسورهای رطوبتی به یک سیستم مرکزی است. این سنسورها به وسیله اتصالات نسل دوم به یک بهش مرکزی متصل بوده و به کارفرما اجازه می دهد خاک را در هر لحظه از لخاظ میزان رطوبت پایش نماید. این موضوع سبب می شود که آبیاری به وسله اتوماسیون نیز قابل انجام گردد. این موضوع به این معنی است که در هر لحظه از شبانه روز و با توجه به میزان آب مورد نیاز در هر بخش رشد گیاه، رطوبت لازم به زمین کشاورزی تزریق گردد.

پروژه آبیاری هوشمند زمین کشاورزی شهرستان آبدانان باعث کاهش ۳۰ درصدی هدر رفت آب در این سیستم شده و بالا رفتن کیفیت نهایی محصول را نیز تضمین نموده است.

در این پروژه از سیستم های زیست محیطی مبتنی بر اینترنت اشیا استفاده شده که یکی از روش هایی است که برای کاهش مخاطرات زیست محیطی استفاده می گردد.