قفل هوشمند یکی از مهمترین محصولات و تجهیزات یک خانه هوشمند میباشد. این قفل ها علاوه بر یک ظاهر جذاب و زیبا، میتوانند امنیت ساختمان را نیز تامین نمایند. این قفل های هوشمند ویژگی های فراوانی را دارا میباشند. یکی از مهمترین دغدغه های کاربران در تهیه قفل هوشمند، آموزش و نحوه نصب این قفل ها بر روی انواع درب، اتصال آن ها به نرم افزار خانه هوشمند و همچنین نحوه سناریو نویسی و کنترل از طریق نرم افزار آن ها میباشد.

در این مقاله آموزشی شرکت خانه های هوشمند، به بررسی قفل های هوشمند و آموزش نحوه نصب این قفل های هوشمند میپردازیم.

قفل هوشمند چیست؟

قفل هوشمند یکی از تجهیزات خانه هوشمند است. این قفل ها به وسیله روش های مختلفی قابلیت باز شدن را دارا میباشند. این قفل ها که به قفل های بایومتریک نیز شناخته میشوند، از طریق:

  • اثر انگشت
  • کارت های مخصوص RFID
  • رمزی عددی
  • کلید سنتی یا مکانیکی
  • نرم افزار

همچنین در برخی مدل ها به وسیله دوربین های تشخیص صورت باز و بسته میگردند.

از مهمترین ویژگی های یک قفل هوشمند میتوان به امنیت هوشمند بالا، قابلیت نصب بر روی انواع درب، مصرف انرژی کم، زیبایی ظاهری، قابلیت گزارش گیری، ایجاد رمز های یک بار مصرف، سناریو نویسی و … اشاره نمود.

آموزش نصب قفل های هوشمند

فرآیند نصب قفل های هوشمند به دو بخش نصب فیزیکی و نرم افزاری آن تقسیم بندی میگردد. لازم به توضیح است که قفل های هوشمند بر روی تمامی انواع درب ها نصب شده و ویژگی اصلی آن ها عدم نیاز به زیر ساخت های برقی است. این قفل ها دارای باتری داخلی قابل شارژ هستند که به علت مصرف اندک انرژی، باتری آن ها بسیار پایدار بوده به نحوی که در طول یک سال و با استفاده عادی بیش از یک بار نیازمند شارژ نیستند.

آموزش نصب قفل هوشمند بر روی درب

نصب یک قفل هوشمند مانند سایر قفل های عادی است. معمولا در جعبه انواع قفل هوشمند، یک شابلون برای ایجاد سوراخ های قفل بر روی درب و کلاف درب وجود دارد که یک نصاب قفل عادی میتواند به وسیله دریل و مته هایی با شماره های مختلف این قفل را بر روی درب نصب نماید. این قفل ها دارای مکانیزم قفل بسیار مقاوم و با کیفیتی هستند که مثل یک مکانیزم عادی بر روی انواع درب نصب میگردند.

تنها تفاوت نصب فیزیکی یک قفل هوشمند با قفل های عادی، اتصال بخش جلو و عقب درب به وسیله یک کابل فلت است که باید از یکی از سوراخ های تعبیه شده رد شده و دو طرف قفل را با یکدیگر اتصال دهد.

آموزش نصب قفل هوشمند

یکی دیگر از نکات مهم در نصب فیزیکی قفل هوشمند در مدل های دستگیره ای، توجه به چپ گرد یا راست گرد بودن درب ها میباشد. برای تنظیم قفل بر روی انواع درب ها، عمدتاً یک پین در انتهای دستگیره تعبیه شده است که بنا به نیاز میتواند دستگیره را ۱۸۰ درجه چرخانده و برای هر دربی با هر مقیاسی مناسب نمایید.

آموزش نصب انواع قفل های هوشمند
آموزش نصب انواع قفل هوشمند

آموزش نصب نرم افزاری قفل هوشمند

عموماً قفل های هوشمند روش نصب و نرم افزاری یکسانی دارند. بنا به برند و نوع قفل یا دستگیره هوشمندی که خریداری کرده اید اپلیکیشن های متنوعی میتوانند قفل هوشمند شما را کنترل کنند. بیشترین قفل های داخل بازار ایران از نرم افزارهای زیر جهت باز و بسته نمودن قفل هوشمند یا تولید رمز پویا یا یکبار مصرف جهت باز کردن قفل استفاده نمایند. در زیر برخی از این اپلیکیشن ها را به شما معرفی میکنیم:

در زیر به بررسی عمومی نصب نرم افزاری قفل هوشمند بر اساس نرم افزار تویا یا اسمارت لایف میپردازیم.

افزودن مدیر قفل هوشمند

  • ددر مدل های درپوش دار آنرا را بردارید و با لمس دکمه تنظیمات و یا با فشردن * و # به منو قفل هوشمند وارد شوید و ۱ را بزنید، سپس اعلان صوتی می گوید: Please add administrator یا “لطفاً مدیر را اضافه کنید”.
  • در بعضی مدل ها رفتن به تنظیمات از طریق فشردن * و بعد # انجام میشود.
  • در قفل های مختلف ممکن است از شما فشردن عددی را برای مدیر Admin و یا کاربر User را درخواست نماید.
  • اثر انگشت ادمین یا مدیر را همانند گوشی های امروزی مجهز به اثر انگشت در قفل هوشمند برای ۳ مرتبه اسکن کنید و یا کارت که همان تگ RFID هست را بر جلوی قفل بگیرید و یا رمز عبور (۶ تا ۸ شماره ای) را اضافه کنید و با ‘#‘ آن را تایید نمایید.
  • صدا می گوید: “با موفقیت اضافه شد” یا Successfully Added یا جمله ای مشابه با این عبارت.
  • سپس می توانید به اضافه کردن سایر اثر انگشت های مختلف خود و اعضای خانواده یا رمز عبور های مختلف ادامه دهید.
  • ‘*’ را برای بازگشت و دکمه خروج، ‘#’ را برای تأیید بزنید.

نکته: مدیر میتواند دسترسی کاربران دیگر را مدیریت نماید و توسط او کاربران تعریف بشوند ولی کاربران قادر به اضافه کردن مدیر نیستند.

افزودن کاربر قفل هوشمند

  • در مدل های درپوش دار آنرا را بردارید و با لمس دکمه تنظیمات و یا با فشردن * و # پیام صوتی میگوید: لطفاً مدیر را تأیید کنید.
  • مدیر را تأیید کنید.
  • اثر انگشت کاربر (۳ بار)، کارت، یا رمز عبور (۶ تا ۸ شماره) را اضافه کنید و با’#‘ دسترسی را ۲ بار تایید نمایید.
  • صدا می گوید: “افزودن با موفقیت انجام شد”.
  • سپس می توانید به افزودن ادامه دهید.

حذف کاربر قفل هوشمند

۱. در مدل های درپوش دار آنرا را بردارید و با لمس دکمه تنظیمات و یا با فشردن * و # به تنظیمات بروید. پیام صوتی میگوید: لطفاً مدیر را تأیید کنید.
۲. مدیر را تأیید کنید.
۳. عددی که حذف ادمین یا Delete Admin را بزنید. معمولاً این عدد ۲ میباشد
۴. عدد ۱را فشار دهید تا همه داده های مرلبوط به اثر انگشت و … کاربر حذف شوند.
۳· برای حذف همه کارت های کاربر، ۴ را فشار دهید تا همه کاربران حذف شوند.
۵. پیام صوتی میگوید: موفق یا Successful.
توجه: یک کاربر نمیتواند مدیر یا ادمین را حذف کند.

ریست قفل هوشمند و برگرداندن به حالت پیش فرض کارخانه

  • در مدل های درپوش دار آنرا را بردارید و با لمس دکمه تنظیمات و یا با فشردن * و # به منو قفل هوشمند بروید.
  • بازیابی سیستم به تنظیمات پیش فرض کارخانه در بعضی مدل ها و برند ها دکمه های ۹ یا ۵ یا ۰ برای برگردادندن به تنظیمات کارخانه در نظر گرفته شده است.
  • عدد مربوطه را بزنید و با دسترسی ادمین میتوانید قفل هوشمند را به حالت پیشفرض کارخانه ریست نمایید.

نکات مهم:

۱. پس از تنظیم مجدد، تمام اطلاعات (از جمله مدیر) حذف می شود.
۲. رمز عبور پیش‌فرض یک قفل هوشمند معمولاً «۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰» و یا «۱۲۳۴۵۶» میباشد.
۳. لطفاً بلافاصله یک مدیر جدید اضافه کنید.

نصب برنامه و پیکر بندی اپلیکیشن

  • TuyaSmart را در اپ استور یا گوگل پلی جستجو کنید و آن را دانلود کنید. (در صورتی که موفق به دانلود نشدید نسخه های مختلف در سایت خانه های هوشمند موجود است)
  • اپلیکیشن را نصب و باز کنید، ثبت نام کنید و با شماره تلفن همراه یا ایمیل وارد شوید.
  • به مسیر Add Device > Lock بروید و یا عبارت Lock را جستجو کنید.
  • پیام ‘Confing indicalor rapidly blink’ را مشاهده کردید، تنظیمات شبکه WiFi را انتخاب کنید، رمز عبور WiFi را وارد کنید.
  • مدیر را تایید کنید و در صورت درخواست رمز یکی از ادمین ها را به سیستم معرفی کنید. ادمینی که در این مرحله انتخاب میکنید حتماً باید پسورد عددی داشته باشد و با اثر انگشت و کارت این کار را نکنید.

افزودن با موفقیت: صدا درخواست «افزودن با موفقیت» را می دهد.

نکات مهم:

عمده قفل ها برای نصب برنامه فقط از شبکه وای فای ۲.۴ گیگاهرتز پشتیبانی می کند. عمده اتصالات تحت وای فای در مودم ها و روتر ها هم همین وای را ساپورت میکنند.

وای فای متصل به قفل و تلفن همراه باید یکی باشد. حتماً دیتای گوشی همراه را هنگام افزودن دیوایس ها خاموش نمایید.

مطمئن شوید که یکی از مدیران یک رمز عبور قوی است.

میتوانید برای تکمیل پیکربندی شبکه اپلیکیشن به تغییر نام به دیوایس های اضافه شده مراجعه نمایید.

کنترل از راه دور قفل هوشمند

هنگامی که اپلیکیشن را با قفل به صورت کامل نصب کرده باشید میتوانید با اپلیکیشن رمز پویا یا داینامیک پسورد ایجاد نمایید. از این رمز برای مواقعی که نیاز دارید برای کسی که پشت درب شماست و دوست ندارید رمز دائمی خود را به وی بدهید درست میشود که معمولاً این رمز یکبار مصرف بعد از استفاده از بین میرود و تنها یکبار میتواند درب را باز نماید.

تنظیمات ولوم قفل هوشمند

تنظیم ولوم قفل هوشمند در بسیاری از مدل ها وجود دارد و دسترسی آن با “۳″۳″۳″#” میسر میشود. برای سوئیچ بین حالت های (بی صدا، کم، متوسط، زیاد) آن را تنظیم کنید.

زنگ درب قفل هوشمند

برای مدل هایی که زنگ درب یا Door Bell دارند با استفاده از “#” را در حالت LED خاموش زنگ درب را به صدا درآورید.

تنظیمات جهت چرخش قفل هوشمند

MAINTENANCE MODE یا حالت عیب یابی یک گزینه ی مهم در اکثر قفل های هوشمند است. شما میتوانید با استفاده از این گزینه تنظیماتی را همچون جهت گردش موتور قفل یا دستگیره هوشمند را انجام بدهید.

در بسیاری از مدل ها با زدن #۸۸۸ یا #۹۹۹۸۸۷۷۷ در مرحله نصب قفل به این منو دسترسی پیدا کنید.

  • با فشردن عدد ۱ میتوانید جهت موتور را از حالت ۱ حرکت عادی موتور یا عدد ۲ حرکت معکوس موتور آن را تغییر بدهید.
  • با فشردن عدد ۲ در این حالت حالت اریب شکاف را از عدد ۱ تا ۹ تنظیم نمایید.
  • با فشردن عدد ۳ در ین حالت تنظیمات حالت قفل اتوماتیک را نیز میتوانید کنترل نمایید.

جمع بندی

در این مقاله سعی شد تنظیمات مربوط به قفل های هوشمند به صورت عمومی توضیح داده شود. مدل های بیشماری از قفل های هوشمند وجود دارد که مجال توضیح نوع نصب و پیکریندی تنظیمات هر قفل یا دستگیره هوشمند به صورت جداگانه امکانپذیر نیست.

برای هر تغییر در عملکرد قفل و دستگیره هوشمند یک امکان نرم افزاری وجود دارد و نیازی به تغییر در خود قفل به صورت دستی و فیزیکی و با استفاده از ابزار نیست.

ما سعی کردیم در این مقاله عمومی ترین توضیحات را که در بسیاری از قفل ها و دستگیره های هوشمند مشترک هست را به شما آموزش دهیم. بدهیست پس از خواندن این مقاله و نیم نگاهی به دفترچه قفل هوشمند و دستگیره هوشمندی که خریداری کرده‌اید بتوانید به راحتی نصب و پیکربندی این محصولات را انجام دهید. در ادامه پیشنهاد میکنیم حتماً به قفل های هوشمند داخل فروشگاه ما نگاهی بیندازید و با استفاده از این محصول جذاب، خانه خود را هوشمندتر از همیشه کنترل نمایید و امنیت به مراتب بالاتری از قفل های سنتی را تجربه نمایید.

مشاهده قفلدستگیره های هوشمند در فروشگاه ما

اشتراک گذاری این مطلب:

آموزش هوشمند سازی ساختمان هاآموزش هوشمند سازی ساختمان
کنترل دسترسی یا اکسس کنترل چیست؟کنترل دسترسی یا اکسس کنترل چیست؟