آنچه در این پست میخوانید

شما به احتمال زیاد اصول راه اندازی خانه هوشمند خود را کم و بیش درک کرده اید، اکنون وقت آن است که بازی خود را مطرح کنید. شرکت خانه های هوشمند سالها صرف نصب، پیکربندی و دستکاری دهها و شاید صدها محصول خانه هوشمند کرده ایم. در طول این مسیر، در این پست بر آن شدیم که بسیاری از این تجربیات را در اختیار شما به خواننده عزیز به عنوان سازنده، مصرف کننده یا حتی همکاران عزیزمان قرار دهیم. پیشنهادهای که می توانند پیکربندی خانه هوشمند شما را ساده تر کند،و یا برخی تغییرات اساسی که می تواند شما را از خیلی از مشکلات احتمالی مصون کند.

در اینجا بهترین توصیه ما را در مورد چگونگی بهینه سازی خانه هوشمند طرح میکنیم. پس پیشنهاد میکنیم تا آخر این پست همراه ما باشید.

 

در ابتدا یک سیستم عامل اصلی انتخاب کنید

سه سیستم عامل اصلی خانه هوشمند در بازار وجود دارد که احتمالاً خانه هوشمند شما حداقل یکی از آنها را پشتیبانی خواهد کرد:

  • Amazon Alexa
  • Google Assistant
  • Apple HomeKit

این صنعت اکنون حول این سه سیستم می چرخد ​​و تقریباً هر وسیله هوشمند هوشمند خانگی که وارد بازار شود حداقل یکی از آنها را پشتیبانی می کند، شاید هم هر سه تای آنها را پشتیبانی کند.

این سیستم عامل ها البته متفاوت هستند. الکسا و دستیار Google در ابتدا دستیار صوتی / بلندگوی هوشمند هستند، اما افزودن ویژگی هایی که می توانند دستگاه های هوشمند شما را کنترل کنند ، به یک نکته مهم در فروش هر یک تبدیل شده است. HomeKit اپل اما جانور متفاوتی است که بیشتر به عنوان یک هسته مرکزی جهت مدیریت  اجزای خانه هوشمند شما طراحی شده است. اما از آنجا که HomeKit با سیری ارتباط برقرار می کند، ویژگی های دستیار صوتی را  به شرطی ارائه میدهد که آیفون شما در دست تان باشد و یا اپل HomePod داشته باشید.

هر سه این سیستم عامل ها به صورت مسالمت آمیزی با هم زندگی خواهند کرد، اما اگر دستیار صوتی میخواهید قطعاً به الکسا و دستیار Google در یک خانه احتیاج دارید و با بزرگتر شدن خانه هوشمند شما مدیریت هر دو این ها در کنار هم به یک چالش سخت تبدیل خواهد شد. همچنین استفاده از HomeKit برای تنظیم محصولات و سپس استفاده از Alexa یا Google Assistant برای کنترل کارتان را راحت میکند.

 

 

لزوماً به یک هاب برای خانه هوشمند خود احتیاج ندارید

در سال های ابتدایی به وجود آمدن مفهوم خانه هوشمند، دو استاندارد بی سیم Zigbee و Z-Wave قرار بود آینده خانه های هوشمندباشند. این رادیو ویوهای کم مصرف ویژگی های شبکه مش را ارائه می دهند که به گونه ای طراحی شده اند که بدون نیاز به نگرانی در مورد شکاف های پوششی یا مشکلات ازدحام و شلوغی شبکه، پوشش کل خانه با دستگاه های هوشمند را آسان می کند.

 

 

مشکل اصلی دستگاه های Zigbee و Z-Wave این است که آنها به هاب خاصی احتیاج دارند که به عنوان پلی برای شبکه Wi-Fi شما عمل می کند، بنابراین می توانید با آنها با استفاده از تلفن هوشمند، تبلت یا رایانه خود ارتباط برقرار کنید و هنگامی که شما از خانه هوشمندتان دور هستید، از طریق اینترنت به کنترل خانه خود بپردازید. شاید Samsung SmartThings یکی از محصول ارزشمند در این گروه در حال حاضر است. تنها رقیب معتبر آن قبلاً Wink بود، شرکتی که اکنون صاحب یک سوم سهام خود است و در بهترین حالت آینده سوال برانگیزی در پیش ر دارد. سیستم زنگ هشدار دارای هر دو رادیوی Z-Wave و Zigbee است، اما بیشتر از کنترل خانه بر امنیت خانه تمرکز دارد.

نکته آخر در این مورد این است که تا زمانی که نمی خواهید یک سیستم خانه هوشمند خیلی پیچیده ایجاد کنید، توصیه می کنیم از محصولاتی که مستقیماً از طریق Wi-Fi به شبکه شما متصل می شود استفاده کنید و از هاب مرکزی غیرضروری استفاده نکنید.

 

 

محدوده سیگنال در شبکه ها را جدی بگیرید

نکته منفی در نصب سیستم خانه هوشمند مبتنی بر Wi-Fi این است که همه چیز در خانه باید مستقیماً به روتر شما متصل شود. اگر روتر شما در مرکز قرار نداشته باشد و خانه نقشه پراکنده و تو در تو ای داشته باشد، این امر می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند، به ویژه در مناطقی که تداخل سیگنال شدید  یا از محدوده آنتن دور است: مثلاً آشپزخانه، حمام و هر چیز خارج از خانه.

بهترین شرط شما این است که قبل از شروع نصب اجزا، پوشش Wi-Fi خود را در داخل و خارج از خانه بررسی کنید. نقشه ای از مناطقی که آنتن در آنجا نیست و یا سیگنال ضعیف است تهیه کنید و تصمیم بگیرید که برای آنها چه راه حلی دارید. یا آنها را از مناطق هوشمند خود حذف کنید یا نه. در غیر این صورت، باید به تغییر مکان روتر یا انتقال به یک شبکه Wi-Fi مش با دو یا چند روتز یا خرید اکستندرهای وای فای فکر کنید.

 

 

نکات هوشمندسازی ساختمان

 

شما در همه جا به تجهیزات هوشمند نیاز ندارید

بسیاری از علاقه مندان به خانه هوشمند آرزو دارند که کل خانه خود را از بالا به پایین با محصولات هوشمند مجهز کنند. یک کلید هوشمند در هر اتاق و یک خروجی هوشمند بر روی هر دیوار مانند یک رویای در آمیخته با تکنولوژی و شبیه فیلم های علمی تخیلی به نظر می رسد. در واقع، همین مساله می تواند به کابوس شما تبدیل شود.

بزرگترین مشکل این است که اگرچه تجهیزات هوشمند می تواند به طرز شگفت انگیزی راحت باشد، اماپروسه ی پیاده سازی برای محیط شما را با پیچیدگی هایی مواجه میکنند. زیرا همه این تجهیزات باید با دقت مدیریت شوند. آیا بروز رسانی ۵۰ ستگاه از برندهای مختلف کار خوشایندی برای روز جمعه شماست؟ عیب یابی یک کلید که که بیجهت به سیستم شما وصل نمیشود چطور؟

در انتخاب محل نصب تجهیزات هوشمند، ابتدا به ضرورت ها فکر کنید. یک پریز که دسترسی صعب العبوری دارد که همیشه از آن برای تجهیزاتی استفاده میکنید که خیلی به صورت روتین استفاده نمیشوند ایده خوبی است که با پریز هوشمند کنترل شود. آشپزخانه یک مکان عالی برای کنترل صدا مرکزی خانه است. ویژگی اتاق نشیمن معمولاً توسط سه لامپ روشن می شود که معمولاً باید جداگانه خاموش و روشن شوند. با لامپ های هوشمندی که با الکسا و گوگل اسیستنت کنترل شوند، خیلی راحت آنها را با چند دستور گفتاری روشن کنید. اما آیا واقعاً چراغ بالای سر در کمد شما هم باید از این ویژگی ها برخوردار باشد؟

نکته نهایی: اگرچه ایده خوبی است که هر آنچه را که فکر می کنید در ابتدای پروژه خود استفاده می کنید نصب کنید، اما در این کار زیاده روی نکنید. شما همیشه می توانید به سیستم خود در طول زمان اضافه کنید. البته اگر تجهیزات شما بر پایه BMS نباشد.

 

سعی کنید حدالمقدور با یک برند کار کنید

یک باور ایج و البته درست این است که سعی کنید در مورد تمام کلیدها و لامپ ها تنها با یک برند کار کنید، و فریب محصولاتی که نویدبخش ویژگی های جدید یا عملکرد بهتر را می دهد نخورید. طمع نکنید، با گذشت زمان، و خرید از چند برند مختلف هوشمندسازی باعث می شود مجبور بشوید تجهیزات را با چندین برنامه مدیریت کنید و احتمالاً در مورد اینکه کدام دستگاه با کدام دستگاه همگام میشود، سردرگم خواهید شد.

بسیاری از خروجی ها و کلیدهای هوشمند دارای ننام برند قابل مشاهده روی محصولاتشان نیستند، بنابراین همیشه به سادگی نمی توانید با بررسی سخت افزار خود ببینید که چکار باید بکنید. (بدتر از این ، بسیاری از محصولات هوشمند از یک برنامه مدیریتی با نامی استفاده می کنند که هیچ ارتباطی با نام سخت افزارشان ندارد.) و گرچه اکثر برنامه های دارای HomeKit می توانند دستگاه های HomeKit سایر فروشندگان را کنترل کنند، اما شما معمولاً برای تنظیم موارد اولیه و انجام تعمیر و نگهداری منظم به برنامه رسمی نیاز خواهید داشت.

خبر خوب این است که شرکت خانه های هوشمند با آزمایش های فراوان در این زمینه و ارائه رایگان مشاوره هوشمندسازی ساختمان در کنار شماست، بنابراین برای یافتن بهترین محصولات موجود در بازار نیازی به آزمون و خطا ندارید.

 

نام تجهیزات خود را کوتاه، و منطقی بگذارید

به طور پیش فرض ، بسیاری از محصولات هوشمند هنگام راه اندازی نامی به خود اختصاص می دهند که شامل اصطلاحات عمومی و ارقام تصادفی است، هیچ یک از این موارد بعداً برای شناسایی آنها مفید نخواهد بود. بهتر است هنگام تنظیم دستگاه های هوشمندخود، نام آنها را کوتاه اما منطقی بگذارید، به طوری که به راحتی به خاطر بسپارید.

با دادن نام به تمام اتاق های خانه خود در برنامه مدیریت شروع کنید، حتی اگر هیچ تجهیزات هوشمندی در آنها نباشد. (ممکن است بعداً تجهیزات را در آنجا نصب کنید.) “اتاق خواب” نام خوبی نیست مگر اینکه فقط و فقط محل شما تکخوابه باشد. شما باید از منطقی ترین و منحصر به فردترین نام های ممکن استفاده کنید. مانند: “اتاق خواب اصلی” ، “اتاق خواب کاوه” ، “اتاق خواب مهمان” و غیره.

اکنون، هنگام نصب یک محصول، نام ها را با استفاده از نام اتاق و سایر توضیحات – یا مواردی که مورد کنترل می کند، به ترم افزار اضافه کنید. به عنوان مثال: “هالوژن های برای تنظیم موارد اولیه و انجام تعمیر و نگهداری منظماتاق خواب کیمیا“. در اتاق هایی که چندین محصول دارید، می توانید از توصیف طولانی تر، شناسه عددی (۱ ، ۲ ، ۳…) یا موارد مشابه استفاده کنید. در نشیمن دفتر مرکزی ما، سه لامپ هوشمند به نام لامپ نشیمن سمت چپ، مرکز و راست نامیده می شوند، بنابراین اگر یکی از آنها در برنامه کار نکند، تشخیص آن آسان است.

هنگامی که تجهیزات خود را به یک دستیار صوتی متصل می کنید انجام این کار باعث صرفه جویی در وقت شما می شود. نه تنها داشتن یک سیستم نامگذاری منطقی و استاندارد باعث می شود که شما به راحتی بخاطر بسپارید که چه چیزی را به دستیار صوتی تان بگویید.

 

 

سیم کشی هرگز مانند آنچه در راهنمای محصول میبینید نیست

راهنماهای آنلاین همیشه سیم کشی های داخلی را مانند یک کار استاندارد و منظم نشان میدهند، اما به شما اطمینان میدهیم که بسیاری از برق ها با نحوه سیم کشی کلیدها و پریزها در یک خانه معمولی ممکن است از زمین تا آسمان متفاوت باشد. شناخت ابتدایی از برق و الکترونیک اینجا به کمک شما می آید.

 

نکات هوشمندسازی ساختمان

 

برای شرایطی که مشکلی دارید و نمیدانید چطور آن را حل کنید، عکس بگیرید و  در اولین قدم از فروشنده راهنمایی بخواهید. اگر پشتیبانی فنی در دسترس نیست، یک انجمن آنلاین مانند Doityourself.com یا DIY Chatroom کانال های تلگرامی IoT را در نظر بگیرید، جایی که بسیاری از کسانی که کار بلد هستند آماده هستند تا به شما کمک کنند. تصاویری که شما در موقعیت های بروز مشکلاتی از این دست میگیرید بسیار ارزشمند خواهند بود.

البته، تا زمانی که حوصله شما یاری میکند، می توانید به آزمون خطا بپردازید.با کمی دانش برق و الکترونیک خطر کمی برای آسیب رساندن به محصول وجود دارد. فقط مطمئن شوید که قبل از لمس هر چیزی برق را قطع می کنید.

به عنوان آخرین نکته در مورد سیم کشی، توجه داشته باشید که سیم کشی خنثی (به طور معمول سفید) برای اکثر کلیدهای هوشمند موجود در بازار ضروری است. اگر در جعبه برقی که می خواهید کلید هوشمند نصب کنید سیم خنثی وجود ندارد ، باید کلیدهای هوشمند و دیمرهایی را که به سیم خنثی نیاز ندارند پیدا کنید.

 

انتظار داشته باشید مشکلات بدون هشدار قبلی ظاهر شوند

شما تجربه کردید که چگونه کامپیوتر شما به یک باره و ناگهانی خراب می شود یا چاپگر شما به یک باره تنظیمات شما را فراموش میکند. ممکن است اتفاق مشابهی برای تجهیزات هوشمند خانگی شما هم رخ دهد، که بالاخره کامپیوترهای مینیاتوری هستند و همه مستعد قاطی کردن. انتظار داشته باشید که محصول به طور ناگهانی از شبکه شما جدا شود، از برنامه مدیریت پاک شود یا به طور کلی کار نکند.حتی پس از ماه ها یا سالها و بدون هیچ دلیل مشخصی، و بدون مشکلی. در بسیاری از موارد، باید محصول را به صورت دستی تنظیم کنید تا مجدداً به برنامه متصل شود. گاهی اوقات برنامه شما را در طی این روند راهنمایی می کند، در غیر این صورت جستجوی سریع Google مثل همیشه یاری دهنده شماست.

 

به عمر باتری های داخلی توجه کنید

دستگاه هایی که مستقیماً به شبکه متصل نیستند برای کارکرد به انرژی باتری متکی هستند. سنسورهای درب / پنجره و  سنسورهای حرکتی، قفل های هوشمند، زنگ های هوشمند درب، بسیاری از دوربین ها، تشخیص دهنده های دود و موارد دیگر به احتمال زیاد به تعویض منظم باتری یا شارژ مجدد آن نیاز دارند، و گرچه بسیاری از دستگاه ها ادعا می کنند چندین ماه یا حتی سالها دوام دارند، اما خب واقعیت این است که اغلب کوتاهتر از آن چه میگویند، این اتفاق می افتذ.

باتری هایی را که هر یک از این دستگاه ها استفاده می کنند، در نظر بگیرید – برخی از آنها باتری های سلولی واقعاً عجیب و غریبی هستند که در آشغالی هم آنهارا نخواهید یافت، باتری های ذخیره برای زمان اتمام باتری آنها در دسترس داشته باشید. دستگاه هایی که از باتری قابل شارژ مانند بسیاری از زنگ درب ها  استفاده می کنند قرار است هنگام خالی شدن شارژ باتری از طریق برنامه به شما هشدار دهند، بنابراین می توانید قبل از اینکه کاملاً شارژشان تمام شود آنها را شارژ کنید، اما تجربه ما این است که این هشدارها و نتیفیکیشن ها به ندرت ارسال می شوند و یا توسط دارندگان این تجهیزات نادیده گرفته میشوند.

پیشنهاد میکنیم اگر باتری زنگ درب تصویری شما از رو به اتمام است، سریع آن را شارژ یا تعویض کنید، زیرا متوجه نمیشوید کسی زنگ شما را میزند کیست. ما پپیشنهاد میکنیم هفته ای یک بار عمر باتری زنگ درب هی خود را در برنامه بررسی کنید، و هنگامی که به حدود ۳۵ درصد می رسد، باتری را جدا کنید و دوباره آن را شارژ کنید.

 

دیمرها میتوانند مشکل ساز باشند

دیمرها با کاهش میزان جریان الکتریکی ارسال شده به دستگاه کار می کنند، که مثلاً روشنایی لامپ رشته ای را کاهش می دهد یا فن را کند می کند. متأسفانه، دیمرها مشکلات خاصی را برای بسیاری از دستگاهها ایجاد می کنند. دستگاه های خانگی هوشمند به ویژه هنگامی که دیمرها به آن متصل می شوند مشکل ساز میشوند، زیرا آنها شامل مدار الکترونیک هستند که اگر برق با قدرت کامل به آنها نرسد به راحتی کار نمی کنند. به همین ترتیب، اتصال تجهیزاتی مانند لامپ های هوشمند به مدارهایی که به دیمر متصل هستند، واقعلاً ایده خوبی نیست.

از طرف دیگر، اگر میخواهید کلیدهای قدیمی را با یک دیمر هوشمند جایگزین کنید، باید بسیار مراقب باشید. اگر این کلیدها را با دیمر تعویض کنید، ممکن است ناخواسته دیمر را به خروجی های شتباه متصل کرده و باعث از بین رفتن کامل آن شوید و یا اتصالی روی دهد و یک جلسه عیب یابی پیچیده ایجاد کند.

 

IFTTT تقریباً همیشه یک راه حل دارد

تهیه قطعات مختلف لوازم خانگی هوشمند برای کار با یکدیگر یکی از جنبه های بسیار خوب داشتن خانه هوشمند است. اگر از چندین برند استفاده کرده اید و محصولات مبتنی بر سازگاری با سیستم عامل اصلی خود را همانطور که در ابتدا گفتیم انتخاب نکنید، کارتان دشوار میشود، شاید این کار باعث شود، با باز کردن درب گاراژ، موسیقی پخش شود. با اندکی عنایت به نکاتی که ما گفتیم میتوانید اتوماسیون خانگی زیبا و کارآمدتری داشته باشید که با تنظیمات نور هوشمند خود برای مواقعی که کسی درب ورودی را قفل می کند همه چراغ ها خاموش شوند. این زندگی شما را آسان میکند و عکس آن زندگی را دشوار.

 

نکات هوشمندسازی ساختمان

 

اما اینها نمونه های نسبتاً ساده ای از اتوماسیون خانه های هوشمند است و اگر می خواهید واقعاً خلاق باشید ، احتمالاً باید به IFTTT ، پلتفرم برجسته “اگه این پس اون”، وارد شوید. اپلت های IFTTT می توانند بسیار اعجاب انگیز عمل کنند زیرا می توانند محصولاتی فراتر از آنچه شما به عنوان بخشی از خانه هوشمند تصور می کنید را در خود جای دهند. حتی می توانید براساس پیام های توییتر و پست های اینستاگرام و موارد این چنینی، دستگاه هایتان را به خدمت گرفته و کارکرد بیشتری از آنها بخواهید. آیا دوست دارید وقتی کسی عکس شما را در اینستاگرام لایک می کند، چراغ آلارم خونه شما چشمک بزند؟ IFTTT بهترین و شاید تنها راه تحقق این خواسته است.

 

 

هر چقدر پول بدید، آش میخورید!

طبیعی بود که با پیدایش مفهوم خانه هوشمند بسیاری از شرکت های خرد و کلان سیل عظیمی از تجهیزات را به بازار سرازیر کنند. با جستجوی سریع در اینترنت، کلی محصولات به ظاهر هوشمند از شرکت هایی که تاکنون اسم شان را هم نشنیده اید، به شما نشان داده میشوند.

ما به جای شما بسیاری از این تجهیزات را همه جوره بررسی و آزمایش کرده ایم، در بیشتر موارد فقط آشغال های ارزانی هستند که با حداقل عملکردی که دارند در طولانی مدت چیزی جز سردرد برای شما ایجاد نمی کنند. تازه با فرض اینکه برای طولانی مدت کار کنند؛ کیفیت ساخت در این دستگاه ها بندرت خوب و استاندارد است. اگر فریب آن لامپها، پریزها و کلیدهای هوشمند ارزان قیمت را خورده باشید، تجربه دارید که در صورت نیاز به دریافت پشتیبانی، برای برنامه ای که از چینی حتی ترجمه انگلیسی هم نشده، پشتیبانی درست و حسابی ای در دسترستان نیست.

شرکت خانه های هوشمند همانطور که گفته شد، بسیاری تجهیزات را به جای شما تست کرده است و اگر میخواهید به صورت رایگان ما مشاور شما در زمینه هوشمندسازی ساختمان و خانه هوشمندتان باشیم با ما تماس بگیرید و یا میتوانید با پر کردن فرم زیر تجهیزات مورد نظرتان را انتخاب کنید تا ما شما را به بهترین شکل راهنمایی کنیم.

 

اشتراک گذاری این مطلب:

سنسور حرکتی در خانه هوشمندسنسور حرکتی خانه هوشمند
برترین شرکت های خانه هوشمند و اتوماسیون خانگی در جهانبرترین شرکت های تجهیزات هوشمندسازی در جهان