آنچه در این پست میخوانید

تجهیزات امنیتی یکی از مهمترین اقلامی است که برای ساختمان های مختلف با کاربری های مختلف استفاده میگردد. افزایش نظارت، امنیت بالاتر و آسایش از مهمترین فواید سیستم های نظارتی است. دوربین های نظارتی از مهمترین اجزای این سیستم ها میباشد. در کشور ما نیز همگام با دیگر کشورهای جهان انواع دوربین های تحت شبکه و امنیتی و حفاظتی تولید، مونتاژ و استفاده میگردد. این دوربین ها ولی تفاوت های چشمگیری با انواع دوربین هوشمند دارند. در این مقاله شرکت خانه های هوشمند به بررسی انواع دوربینهای هوشمند میپردازیم و امکانات آن ها را تشریح می نماییم. همچنین به تفاوت های این دوربین ها با نمونه های غیرهوشمند موجود میپردازیم.

امنیت و ایمنی در خانه هوشمند

سناریوهای امنیتی یکی از مهمترین بخش های یک سیستم اتوماسیون ساختمان است. انواع سنسورهای حرکتی، در و پنجره، سنسورهای شکست شیشه، سنسورهای دود و آتش و مونواکسید کربن، انواع رله های هوشمند قطع جریان برق، شیرهای برقی و موتوری هوشمند و … از تجهیزات ویژه امنیتی و ایمنی در یک ساختمان و خانه هوشمند هستند. همچنین انواع دوربین هوشمند از مهمترین وسایلی است که برای داشتن یک ساختمان تمام هوشمند مورد نیاز میباشد.

 

دوربین های امنیتی

دوربین های امنیتی به شما کمک میکند تا هر نقطه ای از جهان بر ساختمان، کسب و کار و یا هر محل دیگری نظارت داشته باشید. همچنین این دوربین ها قابلیت ضبط تصاویر و نگهداری آن ها در هاردهای مختلف را دارا هستند. برای داشتن یک سیستم امنیتی مبتنی بر دوربین های تحت شبکه شما علاوه بر دوربین ها، به تجهیزاتی مانند دی وی آر، هارد برای ذخیره اطلاعات، زیر ساخت سیم کشی و … احتیاج دارید.

دوربین هوشمند در شهر هوشمند

 

انواع دوربین امنیتی

دوربین های امنیتی بنا به نوع و شکل ظاهری، محل قرار گیری و نوع کارکردشان به انواع مختلفی تقسیم میگردند. این دوربین ها در انواع دوربین های دام (Dome) ، بالت (Bolt) ، دوربین های گردان و … تقسیم میشوند. این دوربین ها بنا به محل قرارگیری خود به دو دسته داخلی و خارجی نیز تقسیم میشوند. این موضوع به علت نیاز به ضد رطوبت بودن دوربین برای محیط های خارجی به وجود آمده است. همچنین دسته بندی آنالوگ و دیجیتال نیز برای انواع دوربین مدار بسته وجود دارد. دید در شب نیز از امکاناتی است که برخی از دوربین های حفاظتی دارا هستند.

دوربین هوشمند چیست؟

دوربین های هوشمند یکی از تجهیزات ویژه سناریوهای امنیتی در خانه و ساختمان هوشمند هستند. این دوربین ها تفاوت های چشمگیری با انواع دوربین های معمولی حفاظتی را دارا میباشند.

  • عدم نیاز به سیم کشی
  • بی نیاز از دی وی آر
  • بدون نیاز به هارد برای ذخیره تصاویر
  • انتقال تصویر ساده
  • مجهز به انواع سنسورهای حرکتی
  • دید در شب فوق العاده
  • دارای امکاناتی مانند ضبط و پخش صدا
  • قابلیت سناریو نویسی برای ضبط تصاویر و …

از مهمترین مزیت های دوربین های هوشمند هستند.

این دوربین ها به علت استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا مستقیما به شبکه جهانی وب متصل میشوند و شما را قادر میسازند تا از هر نقطه ای جهان به وسیله این سیستم نظارت دائمی بر ساختمان خود داشته باشید. تصاویر ضبط شده در این دوربین های هوشمند در یک حافظه میکرو SD داخلی خیره میگردند. همچنین این سیستم قابلیت ذخیره فیلم ها بر روی فضای ابری را نیز دارا میباشد. سناریو پذیر این دوربین ها برای پخش از مهمترین مزیت های دوربینهای هوشمند است. شما میتوانید ضبط تصاویر را به زمان وابسته کنید. همچنین به علم وجود انواع سنسورهای حرکتی در این دوربین ها، شرط ضبط تصویر تنها در زمان احساس حرکت نیز برای این دوربین ها قابلیت انجام را دارا میباشد.

 

 

ضبط و پخش صدا نیز از امکانات مهیج دیگر این تجهیزات هوشمند میباشد. دوربین های هوشمند میتوانند صدای شما را از هر نقطه ای در جهان در زمان دلخواه در محیط پخش نمایند. همچنین شما میتوانید یک صدای ضبط شده را درون آن ها بارگذاری نمایید تا در صورت لزوم و به صورت خودکار این صداها پخش گردند.(مانند صدای آژیر یا صدای نگهبان و …) کیفیت تصوایر فوق العاده، دید در شب واقعی، زمان بندی و … نیز از دیگر امکانات این سیستم ها میباشد.

مزیت های دوربین هوشمند نسبت به دوربین های CCTV

بی نیاز بودن از تجهیزات اضافی مانند دی وی آر ها و هارد، عدم نیاز به سیم کشی و کابل های مخصوص دوربین ها و گردان و چرخشی بودن این دوربین ها باعث میگردد قیمت نهایی این سیستم به نسبت روش های مشابه بسیار ارزان تر شود. امنیت بالاتر، اعلان خطرات در این سیستم  به وسیله نوتفیکیشن ها و اعلانات موبایل یا پیامک و تماس نیز میتواند از حوادثی مانند سرقت جلوگیری نماید. از دیگر مزیت های دوربین های هوشمند میتوان به زیبایی طراحی صنعتی این محصولات اشاره کرد. این دوربین ها بسیار کوچ، سبک سو زیبا هستند. نصب آسان و بدون نیاز به متخصص نیز از دیگر مزیت های این سیستم میباشد.

دوربین نظارتی هوشمند یا دوربین IoT

 

نقطه ضعف دوربین های هوشمند

شاید مهمترین نقطه ضعف دوربین های هوشمند، کم بودن فضای ذخیره اطلاعات است. در این دوربین ها، وابسته به سناریوهای ضبط تصاویر، اطلاعات میتوانند تا چند روز در فضای رم یا حافظه ابری ذخیره گردند. بنابراین این سیستم مناسب مکان هایی که در آن ها به ذخیره دائمی تصوایر احتیاج است مناسب نمیباشد.

کاربرهای دوربین هوشمند یا دوربین IoT

از سیستم های دوربین هوشمند میتوان استفاده های بسیاری برد. این دوربین ها به علت عدم نیاز به سیم کشی و زیرساخت ها میتواند در محیط های که امکان سیم کشی در آن ها وجود ندارد یا از محیط های شهری دور هستند استفاده کرد.نظارت بر محیط زیست، دوربین های شهری، جنگل ها و مراکز تفریحی و تفرجگاه ها از این سیستم بهره میبرند. همچنین امکان رایانش ابری این دوربین ها را مناسب سیستم هایی میکند که نیاز به محسابات یا تشخیص دارند. مانند دوربین های پلاک خوانی که در مراکزی مانند پارکینگ ها استفاده میشود. این دوربین ها همچنین متوانند در تمام ساختمان های موجود استفاده گردند. راحتی استفاده و همچنین تنوع انواع این سیستم ها را مناسب تمامی کارکردها نموده است.

دوربین های هوشمند و خانه هوشمند با اینترنت اشیا

شاید مهمترین مزیت یک دوربین هوشمند، توانایی ارتباط با دیگر اجزای ساختمان شما میباشد. این دوربین ها میتوانند همگام با دیگر تجهیزات هوشمند ساختمانی شما، امنیت حداکثری را برای ساختمان و آسایش فوق العاده ای را برای شما به ارمغان بیاورند.

در سناریوهای امنیتی ساختمان هوشمند، تمامی تجهیزات مانند نور و روشنایی، پرده ها، سیستم های صوتی و تصویری، آبیاری، لوازم خانگی، تهویه و به صورت کلی تمام اجزای ساختمان تحت یک سیستم یکپارچه عمل میکنند. شرایط را متصور شوید که سنسورهای هوشمند ساختمان شما یک حرکت مشکوک را رصد کنند، دوربین هوشمند روشن شده و به سمت منشا حرکت میچرخد، چراغ های ساختمان روشن میشوند، پرده ها کنار رفته، قفل هوشمند شما درب را قفل میکند. لوازم خانگی روشن میشوند و حتی آبیاری هوشمند گیاهان نیز وابسته به این سیستم میتواند روشن گردد. در تمامی این مدت شما از طریق اعلان تلفن همراه از اتفاقات آگاه خواهید شد و به وسیله دوربین های هوشمند نظاره گر این اتفاقت خواهید بود.

شرکت خانه های هوشمند، با پشتوانه انجام انواع پروژه های دوربین مدار بسته آماده طراحی و اجرای انواع سیستم های امنیتی و ایمنی هوشمند برای ساختمان شما میباشد. این تجهیزات به صورت بی سیم بوده و بدون نیاز به هیچ گونه زیرساختی و بدون هیچ تغییر یا تخریبی در ساختمان شما اجرا میگردند. برای داشتن یک سیستم تمام هوشمند کافی است با ما تماس بگیرید تا کارشاسان ما از مرحله مشاوره تا اجرا و پشتیانی در کنار شما باشند.

اشتراک گذاری این مطلب:

قفل هوشمند چیستقفل هوشمند چیست و چه کاربردهایی دارد؟
سنسور حرکتی در خانه هوشمندسنسور حرکتی خانه هوشمند