آنچه در این پست میخوانید

در توضیحات سیستم های مدیریتی ساختمان همواره با مفهومی به نام “خانه هوشمند” روبرو می گردیم اما به راستی یک خانه هوشمند چیست؟ چرا باید خانه هوشمند داشته باشیم؟ خانه هوشمند چه کارهایی را برای ما انجام می دهد؟ هزینه ساخت یک خانه هوشمند چقدر است؟ چگونه می توانیم یک خانه هوشمند داشته باشیم و سوالهای از این دست.

پس اگر شما هم به این سوالات فکر میکنید و به دنبال پاسخ این سوالات هستید از شما دعوت میکنیم در ادامه این پست با ما همراه باشید.

نیاز به خانه‌ هوشمند

خانه هوشمند ما را در انجام امور تکراری منزل کمک می نماید. کارهای ساده ای که هر روز وقت زیادی از ما گرفته و فراموشی برخی از آنها می تواند خسارات جبران ناپذیری را تحمیل کند. خانه هوشمند برای افزایش کیفیت زندگی امری مهم بوده و باعث می شود شما در خانه خود آرامش بیشتری را کسب نمایید.

خانه ای که به وسیله نسل دوم سیستم اتوماسیون ساختمان هوشمند شده است، می تواند همه اجزای خانه را تحت اختیار و کنترل شما قرار دهد. سیستم های نورپردازی هوشمند می تواند همراه با سناریوهای متعدد شما را از کلیدهای قدیمی برق بی نیاز کند. لامپ های هوشمند خانه شما را با نور رنگ آمیزی می کند و تنوع دکوراسیون بی نهایتی را برای شما به ارمغان بیاورد. سیستم های تهویه هوشمند، خانه شما را همواره در شرایط آسایش محیطی قرار می دهد. تصفیه هوای هوشمند کیفیت هوایی که تنفس می کنید را افزایش میدهد.

لوازم خانگی هوشمند به شما در انجام امور خانه کمک می کند. سیستم های امنیتی و ایمنی هوشمند خانه شما را در برابر عوامل خارجی، سرقت و شرایط اضطراری بیمه می نماید. خانه هوشمند یک سیستم نوین و ایمن بوده که تجربه یک زندگی ایده آل را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

تصویر کنترل خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا

خانه هوشمند، از گذشته تا امروز

هوشمند سازی خانه ها تاریخی به اندازه تاریخ تمدن و شهرنشینی دارد. انسان همواره در تلاش بوده تا کارها را به صورت خودکار و اتوماسیون پیش ببرد. اما آنچه که می توان به آن واژه هوشمندی را اطلاق کرد، سیستمی است که در آن وسایل و اجزای خانه به وسیله تکنولوژی اینترنت اشیا هوشمند شده باشند می باشد. در نسل دوم سیستم اتوماسیون ساختمان یا سیستم خانه هوشمند SHS، خانه هوشمند به وسیله اتصالات ایمن، پایدار و کاربردی با یکدیگر هماهنگ شده و به انجام اموری که از پیش برنامه نویسی شده اند می پردازند.

همچنین اگر به این موضوع علاقه دارید پیشنهاد میکنیم مطلب “تاریخچه خانه های هوشمند” را از دست ندهید.

خانه هوشمند چه کارهایی را برای ما انجام می دهد؟

شما می توانید با هوشمند کردن خانه خود به وسیله نسل دوم سیستم اتوماسیون ساختمان، تمامی اجزای ساختمان خود را تحت یک سیستم مشترک مرکزی مبتنی بر محاسبات در فضای ابری هوشمند نمایید و انجام تمام امور را به این سیستم مرکزی بسپارید. از آبیاری هوشمند گیاهان تا موسیقی ای که دوست دارید صبح با آن از خواب بیدار شوید. از سیستم های امنیتی هوشمند تا آسانسورها و نور هوشمند. از تهویه و تصفیه هوا تا ایمنی ساختمان خود را هوشمند کنید.

برخی از کارهایی که خانه هوشمند انجام میدهد را میتوانید در مقاله “خانه هوشمند چه کارهایی را انجام میدهد؟ ” بخوانید.

اینفوگرافی تجهیزات خانه هوشمند

 

یک خانه هوشمند چگونه کار می کند؟

ساختمانی که در آن از تکنولوژی هوشمند سازی نسل دوم استفاده شده می تواند به وسیله اپلیکیشن های گوشی های هوشمند، دستیار صوتی، تاچ پنل کنترلی و کلید و ریموت های تابعی کنترل گردد. همچنین شما می توانید انجام امور خانه را به سیستم های اتوماسیون بسپارید. فرض کنید شما در خانه، از سیستم تهویه هوشمند استفاده می کنید یا سیستم های قدیمی تهویه خود را هوشمند نموده اید.

با اتوماسیون و به وسیله برنامه نویسی های پیشرفته، متخصصین ما در شرکت خانه های هوشند حتی برای تهویه شما اتوماسیون نویسی انجام میدهند به شکلی که سیستم تهویه شما را به نحوی تعریف می نمایند که اگر در نزدیکی خانه هستید و دمای ساختمان کمتر از ۲۰ درجه (شرایط دمایی سرد) باشد، سیستم تهویه به صورت خودکار روشن شده و دما را متعادل سازد. در مثالی دیگر با داشتن آسانسور هوشمند و قفل های درب هوشمند، به محض باز کردن درب واحد، آسانسور به سمت طبقه ای که در آن ساکن هستید حرکت می نماید.

خانه هوشمند در وقت و هزینه های شما صرفه جویی نموده و باعث داشتن آرامش بیشتر می گردد.

کنترل تمام اجزای ساختمان با اتوماسیون- خانه هوشمند

کنترل تمام اجزای ساختمان با اتوماسیون- خانه هوشمند

 

اتوماسیون در خانه‌های هوشمند به چه معناست؟

اتوماسیون یا خودکار سازی به معنی انجام امور به وسیله سیستم های برنامه ریزی شده از پیش است. در این سیستم، ماشین ها به وسیله برنامه نویسی و بدون دخالت عامل انسانی به انجام امور می پردازند. این موضوع در صنعت کاربردهای بسیاری داشته و بعد از کاربردهای گسترده تری پیدا کرده و خانه هوشمند نیز از آن بهره برده است.

در اینفوگرافی یک روز با اتوماسیون در شکل زیر تجربه کاربری یک زندگی با اتوماسیون کامل را نشان میدهد.

اینفوگرافی یک روز با اتوماسیون در خانه هوشمند

در ساختمان هوشمند اتوماسیون به معنی انجام امور اجرایی خانه با برنامه های از پیش تعیین شده است. تفاوت اصلی اتوماسیون خانه های هوشمند نسل دوم، عامل شرط گذاری است. در واقع، شما با برنامه نویسی می توانید شرایط مختلف را پیش بینی نموده و ماشین ها( اجزای ساختمان) را برای هر اتفاقی آماده نمایید. در مثال سیستم های ایمنی، برای مثال اگر یک سنسور نشت گاز حضور یک گاز سمی را رصد کند در دو شرط مختلف حضور و عدم حضور اعضا در خانه سناریو های متفاوتی را پیش خواهد برد.

برای مثال برای حالت اول و عدم حضور اعضا در خانه، در ابتدا، یک پیام حاوی گزارش اتفاق برای اعضا خانه ارسال می گردد. سپس شیرهای ورودی گاز بسته می شود و تمام سیستم های برقی خاموش خواهند شد. در حالت دوم و حضور اعضا، سیستم صوتی پیام هشدار را پخش می کند، شیر ورودی گاز بسته می شود و قفل درب ها برای فرار از شرایط اضطرار پیش آمده باز خواهد شد. این یک مثال از توانایی های اتوماسیون در سیستم نسل دوم خانه هوشمند می باشد و قابل تعمیم به تمامی اجزای خانه و سناریوهای هوشمندی مختلف است.

خانه هوشمند

هزینه هوشمند سازی یک خانه چقدر است؟

برای استفاده از سیستم های مدیریتی ساختمان یا (BMS)  یا برا مبنای پروتکل Bus یا KNX شما برای داشتن یک خانه هوشمند باید در مرحله ساخت ساختمان در هنگام نازک کاری و برق کشی ساختمان اقدام کنید. آماده نمودن زیرساخت ها نظیر کابل کشی بین اجزا، آماده سازی تابلو برق هوشمند، خرید و ساخت اتاق سرور (در صورت نیاز)، یکی دیگر از مراحل هوشمندسازی ساختمان شماست. با حضور نسل دوم سیستم های اتوماسیون ساختمانی و حذف اتصالات سیمی، هزینه ها به شدت کاهش پیدا کرده به نحوی که داشتن یک خانه هوشمند دیگر یک کالای لوکس محسوب نمی شود.

به دلیل اینکه تجهیزات هوشمند بر مبنای پروتکل های بیسیم خانه هوشمند عمدتاً ساخت کشور چین و تایوان هستند به نسبت تجهیزات هوشمند بر مبنای پروتوکل های باسیم که عمدتاً ساخت کشورهای اروپا هستند هزینه به مراتب پایین تری دارند.

شما می توانید با انجام یک هزینه بسیار منطقی و اندک تمام اجزای خانه خود را بر مبنای پروتکل WiFi یا RF هوشمند نمائید. هزینه ها در خانه‌های هوشمند نسل دوم ارتباط مستقیم با میزان خدمات گسترده ای که ما می توانیم برای شما انجام دهیم دارد. خانه‌های هوشمند، تمامی اجزای ساختمان شما را هوشمند می کند.

همچنین اگر تمایل دارید تا شرکت خانه های هوشمند برایتان این برآورد را انجام دهد از طریق لینک زیر فرم مربوطه را پر نمایید تا در اسرع وقت از قیمت هوشمندسازی منزل خود مطلع شوید.

چگونه می توانیم یک ساختمان هوشمند داشته باشیم؟

در گذشته و برای استفاده از سیستم های قدیمی مدیریت ساختمان یا (BMS) شما لازم بود در مرحله ساخت ساختمان با یک شرکت ارائه دهنده خدمات هوشمند سازی تماس میگرفتید و این شرکت تهیه و آماده سازی زیر ساخت های سیستم مدیریتی را در حین اجرای ساختمان انجام دهد. این موضوع به این معنی ست که یا خانه شما به صورت هوشمند ساخته می شد و در غیر این صورت برای داشتن یک ساختمان هوشمند نیازمند انجام هزینه های بسیار زیادتری می شدید.

شما باید تمام سیستم های برقی قدیمی را با شکافتن دیوار ها تغییر می داد یا از کابل های روکار استفاده می کردید. اما در نسل دوم سیستم های اتوماسیون ساختمان و با حذف سیم ها و استفاده از نسل دوم ارتباطات بی سیم، خانه شما به راحتی و بدون نیاز به تغییر یا تخریب هوشمند می شود. ما ساختمان شما را بدون هیچ گونه تغییر و تخریبی و در هر سطحی از خدمات هوشمند خواهیم نمود. اجرای سریع و بدون تخریب خانه هوشمند

برای داشتن یک ساختمان هوشمند نیازی به تهیه وسایل هوشمند است؟

خرید وسایل هوشمند تجربه ای بسیار لذت بخش بوده و نیازهای اساسی شما را رفع خواهد نمود، خانه های هوشمند افتخار دارد که با استفاده از مجرب ترین کارشناسان بازرگانی تمام وسایل هوشمند برندهای معتبر جهانی را با مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرار دهد. همچنین می توانید وسایل قدیمی خانه خود را هوشمند نمائید. خانه های هوشمند از سیستم های نورپردازی قدیمی تا سیستم های تهویه، کانال های دیواری یا سقفی سیستم های تهویه و تصفیه هوا و به صورت کلی هر جزئی از ساختمان را که با نیروی الکتریسیته کار می کند را هوشمند می نماید.

برای داشتن یک ساختمان هوشمند چه کاری باید انجام دهیم؟

در هر شهری و در کجای ایران هستید کافی است با ما تماس بگیرید. کارشناسان خانه‌های هوشمند از مرحله مشاوره، اجرا و پشتیبانی در کنار شما خواهند بود. داشتن یک خانه هوشمند دیگر یک رویا نیست.

 

مراحل هوشمند سازی ساختمان چگونه است؟

در مرحله اول و پس از تماس شما با ما، کارشناسان ما در محل ساختمان حضور پیدا خواهند کرد و توضیحات لازمه را در اختیار شما قرار می دهند. لیستی از خدمات مورد نظر شما تهیه نموده و سناریو هایی اختصاصی ای که می تواند به هوشمند شدن هر چه بهتر ساختمان شما کمک نماید را در اختیار شما قرار می دهند. پس از تهیه لیست نیازمندی های شما، یک پیش فاکتور رسمی برای شما ارسال می گردد، در صورت تایید قرارداد رسمی بین شما و شرکت پردازش هوشمند منعقد شده و بعد از آن مراحل برنامه نویسی، ساخت و نصب قطعات شروع می گردد. استفاده از سیستم های ساختمان هوشمند بسیار ساده است ولی کارشناسان ما تمامی آنچه باید برای استفاده از سیستم هوشمند را بدانید در اختیار شما قرار می دهند. اکنون شما یک ساختمان هوشمند دارید و می توانید از آن لذت ببرید.

مراحل عقد قرارداد هوشمندسازی

زمان هوشمند سازی خانه چقدر است؟

این زمان وابسته به سناریو های مورد نیاز شما متغیر بوده ولی به طور ضمنی و معمولا از ۳ تا ۳۰ روز زمان برای هوشمند شدن هر خانه لازم است. این زمان شامل مراحل سیستم هوشمند، برنامه نویسی و نصب قطعات و تجهیزات هوشمند خانه و یا ساختمان هوشمند شما است.

آیا خانه های هوشمند گارانتی دارد؟

خانه های هوشمند با آگاهی از کیفیت سیستم های خود، ساختمان شما را به مدت یک سال گارانتی نموده و پس از آن خدمات پس از فروش ۵ ساله در اختیار شما قرار می دهد.

آیا هوشمند سازی فقط مختص خانه ها است؟

ساختمان شما، فارغ از نوع کاربری و سال ساخت آن می تواند هوشمند شود. خانه‌های هوشمند در بخش راهکارهای سازمانی برنامه های ویژه ای برای تمام کسب وکارها، شرکت ها، هتل ها و مدارس، رستوران های و کافی شاپ ها دارد.

خانه‌های هوشمند و آینده

ساختمانی که به وسیله سیستم نسل دوم اتوماسیون ساختمان هوشمند شده باشد قابلیت گسترش دارد. این موضوع به این معناست که شما می توانید در هر لحظه و با توجه به نیازهای خود خدمات هوشمند سازی ساختمان تان را گسترش دهید. این موضوع با توجه به پیشرفت هر روزه تکنولوژی اینترنت اشیا بسیار مهم می باشد. هر روزه شرکت ها و کارخانجات معتبر لوازم جدیدی که این تکنولوژی ساخته شده اند را به دنیا عرضه می نمایند. کارشناسان ما در واحد تحقیق و توسعه به رصد این سیستم ها و وسایل پرداخته و آن ها برای فرهنگ و مردم ایران زمین نیازسنجی می نمایند. در صورت تایید این گروه این تکنولوژی ها یا در واحد ساخت شرکت ساخته شده یا به وسیله تیم بازرگانی وارد می شوند و در اختیار شما قرار خواهند گرفت.

آیا خانه‌های هوشمند تنها خدمات ماست؟

خانه‌های هوشمند تنها بخشی از خدمات اینتلیا می باشد. ما در این شرکت و در “اینتلیا” با پشتوانه استفاده از بهترین گروه های متخصص معماری، عمران، آی تی و برندینگ خدمات متنوعی شامل طراحی سیستم های نمای هوشمند و سبز، سیستم های آبیاری هوشمند برای باغ ها و مزارع، طراحی و ساخت دیوارهای سبز داخلی و خارجی، آنالیزهای انرژی، سازه و بهینه یابی طرح معماری و همچنین برندینگ ساختمان ها می پردازیم.

اشتراک گذاری این مطلب:

اینترنت اشیا و ربات های صنعتیاینترنت اشیا ، هوشمند سازی همه چیز
امنیت در خانه های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیاامنیت در خانه های هوشمند با استفاده از اینترنت اشیا 
  1. حمید موروثی ۱۰ دی, ۱۳۹۹ at ۱۵:۰۰ - Reply

    جالب بود. تکنولوژی چکار که نمیکنه