آنچه در این پست میخوانید

با گسترش تکنولوژی، آموزش نیز مانند دیگر مسائل مهم دچار تغییرات اساسی شده است. استفاده از روش های نوین آموزشی به عنوان یک راه حل برای همگام نمودن مدارس با دنیای جدید شناخته میشود. علاوه بر تغییر روش های آموزشی، تغییرات محیط نیز میتواند در بهبود عملکرد و شکل آموزش در مدارس تاثیر بسزایی داشته باشد. از همین رو هوشمند سازی مدارس یکی از مسائلی است که میتواند مدارس را به محیطی امن، مجهز، قابل کنترل و مدیریت بهتر و مکانی فوق العاده برا آموزش تبدیل کند. در این مقاله شرکت خانه های هوشمند به بررسی مدارس هوشمند، نحوه هوشمند سازی و اجزای آن ها میپردازیم.

هوشمند سازی چیست؟

هوشمند سازی به صورت کلی به معنی اعمال تغییراتی در اشیا و وسایل و ماشین ها است که از طریق آن بتوانند عملکرد های خود را به صورت اتوماتیک و بدون دخالت انسان انجام دهند. از ویژگی های مهم دیگر هوشمند سازی این موضوع اس که این اتوماسیون و خودکار سازی همراه با درک اشیا از محیط و اعمال پاسخ های مناسب در هر لحظه است. در هوشمند سازی، از علوم مختلفی استفاده میگردد. IoT یا اینترنت اشیا به عنوان بستر اولیه هوشمند سازی شناخته میگردد. هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و کلان داده ها یا BigData نیز از علوم جدیدی است که هوشمند نمودن را میسر کرده است.

هوشمند سازی مدارس

 

ویژگی های مدرسه هوشمند

مدرسه های هوشمند باعث بالا رفتن کیفیت آموزش، آسایش روانی برای دانش آموزان و اولیا آن ها از طریق افزایش ضریب ایمنی و امنیت و همچنین کادر آموزشی،  کنترل و نظارت بیشتر بر ساختمان، دانش آموزان، عملکرد معملیم، محتوای آموزشی و شکل آن و … گردد. یک مدرسه هوشمند، محیطی دلچسب برای آموزش دادن و آموزش دیدن میباشد.

هوشمند سازی مدارس و محیط های آموزشی

 

اجزای مدارس هوشمند

مدارس نیز مانند دیگر ساختمان ها از اجزای مختلفی تشکیل شده است. با استفاده از سیستم SHS یا خانه هوشمند بیسیم میتوان حتی مدارس قدیمی را نیز هوشمند کرد. در ادامه به بررسی اجزای مدرسه هوشمن  و نحوه هوشمند سازی مدارس میپردازیم.

نور هوشمند

نور شاید مهمترین مسئله در میزان دلچسب بودن یک محیط است. همچنین اگر یک محیط از نور مناسبی برخوردار نباشد میتواند باعث کسلی، بی حوصلگی، خستگی و کاهش راندمان افراد گردد. به علت استفاده های خاص کلاس های درس و لزوم نور مناسب مطالعه در آن ، هوشمند سازی نورپردازی در آن ها بسیار مهم میباشد. نور هوشمند در کلاس ها میتواند نور مناسب فعالیت اصلی در کلاس های درس را به خوبی تامین کند. کلیدهای هوشمند میتوانند در زمان هایی که لازم است نور محیط را کم یا زیاد نماید. این کنترل میتواند از طریق اتوماسیون نویسی به وسیله استفاده از یک سنسور سنجش میزان روشنایی محیط انجام پذیرد. همچنین معلم یا مدیر بر آن نظرات نماید.

 

تهویه هوشمند

تهویه و سیستم های تهویه در بالا بردن آسایش دمایی نقش اصلی را ایفا میکنند. سیستم تهویه کلاس های درس از هر نوعی که باد قابل اتصال به سیستم مرکزی خانه های هوشمند بوده و از طریق آن میتوان میزان رطوبت و دما را اندازه گیری کرده و با توجه به فصل و نوع فعالیت سیستم تهویه را خاموش یا روشن کند. همچنین این سیستم میتواند حضور یا عدم حضور دانش آموزان در کلاس را تشخیص داده تا در زمان های مناسب روشن گردد. از این طریق به کاهش مصرف انرژی نیز کمک نماید.

 

پرده هوشمند

به خاطر نیاز به نور مناسب، تمامی کلاس های درس استناندراد باید پنجره داشته باشند. از همین رو، نور خورشید میتواند برای دانش آموزان بسیار آزار دهنده باشد. پرده هوشمند با تشخیص میزان روشنایی به صورت خودکار در موقعیتی قرار میگیرد که بیشترین میزان آسایش ا برای افراد حاضر در کلاس به همراه داشته باشد.

 

امنیت و ایمنی هوشمند

ایمنی و امنیت در کلاس های درس نیز میتواند به وسیله سیستم های هوشمند ساختمانی تامین گردد. استفاده از انواع سنسورهای نشت دود، آتش سوزی و یا گازهای سمی، سنسورهای حرکتی، در و پنجره و … دوربین های نظارتی، قفل های هوشمند و … از تجهیزاتی است که با کمک دیگر اجزای ساختمان هوشمند، امنیت و ایمنی حداکثری را برای ساختمان تامین مینماید.

 

کلاس درس هوشمند چیست؟

یکی از مهمترین خدمات در هنگام هوشمند سازی مدارس، تجهیز کلاس های درس به وسایلی هوشمند است. کلاس هوشمند یک کلاس درس عادی است  که اجزای مختلف آن عملکردهای بهتر، دقیق تر و مناسب تری دارند. در یک کلاس هوشمند علاوه بر ماسئل ذکر شده مانند نور و تهویه و … تخته، سطل زباله ها، سیستم های صوتی، ویدئوپروژکتورها، نحوه حضور و غیاب و … هوشمند است.

هوشمند سازی مدارس چیست؟

 

تخته هوشمند

دیگر زان استفاده از تخته های گچی یا وایت بوردهای ماژیکی تمام شده است. تخته های هوشمند، یک صفحه نمایشگر لمسی بزرگ هستند که معملم میتواند نکات آموزشی را روی آن نمایش دهد یا یاد داشت کند. این نکات آموزشی به صورت خودکار ذخیره میگردند تا هیچ دانش آموزی بخشی از درس را فراموش نکند. تخته آموزشی میتواند فیلم، عکس، جزوه ها و مسائل مختلف را با بالاترین کیفیت به نمایش بگذراد.

حضور و غیاب هوشمند

روش های نستی حضور و غیاب سال هاست که منسوخ گردیده است. تجهیزات مخصوص حضور و غیاب میتواند به وسیله کارت یا اثر انگشت و حتی سیستم هیا تشخیص صورت کار کند. والدین میتوانند در هر لحظه از حضور فرزند خود در مدارس باخبر گردند.

هوشمند سازی حضور و غیاب مدارس

 

آزمایشگاه ها و کارگاه های هوشمند

آزمایشگاه ها و کارگاه های هوشمند میتوانند به انواع وسایل هوشمند مجهز شوند. اجاق های القایی، ابزارهای دقیق با کمترین میزان خطرات برای دانش آموزان، انواع سنسورهای کنترلی و شیرهای برقی گاز و آب نیز میتواند از بروز یا گسترش حوادث احتمالی جلوگیری نماید. تجهیزات هوشمند آزمایشگاهی میتوانند گزارش عملکرد و نتایج را نیز ذخیره نمایند.

هوشمند سازی آزمایشگاه های مدارس

 

روش های آموزشی هوشمند

از دیگر روش های هوشمند سازی مدارس که در سالهای اخیر و به علت بیماری کرونا بسیار مورد توجه قرار گرفت، آموزش های از راه دور و روش های جدیتر است. آموزش در سال های آینده از شکل سنتی خود خارج شده و به روز رسانی میگردد. آموزش از طریق نرم افزارها، ربات ها و اسباب بازی های هوشمند، آموزش بر بستر اینترنت و … همگی از جدیترین روش های آموزشی هستند.

 

هوشمند سازی مدارس و آموزش

اشتراک گذاری این مطلب:

رستوران و کافی شاپ هوشمندرستوران و کافی شاپ هوشمند
SHS یا سیستم خانه هوشمندSHS یا سیستم خانه هوشمند چیست؟
  1. کلاس هوشمند سازی ساختمان ۳۰ بهمن, ۱۴۰۰ at ۱۹:۵۵ - Reply

    you’re in point of fact a good webmaster. The web site loading speed
    is incredible. It sort of feels that you’re doing
    any distinctive trick. In addition, The contents are masterpiece.

    you’ve done a great job in this matter!

    • ندا محمدی ۳ خرداد, ۱۴۰۱ at ۱۱:۵۶ - Reply

      thanks for your positive feedback. you can contact us for any further questions you might have, we gladly here to help.

  2. آموزشگاه هوشمند سازی ساختمان ۱ اسفند, ۱۴۰۰ at ۰۳:۱۸ - Reply

    After checking out a number of the blog articles on your web
    page, I seriously appreciate your way of writing a blog.

    I book marked it to my bookmark site list and will be checking
    back soon. Take a look at my website too and
    tell me how you feel.

    • ندا محمدی ۳ خرداد, ۱۴۰۱ at ۱۱:۵۴ - Reply

      thanks for your positive feedback. you can contact us for any further questions you might have, we gladly here to help.