آنچه در این پست میخوانید

رستوران ها، کافی شاپ ها و به طور کلی واحدهای تجاری مرتبط با تغذیه از محبوب ترین و پر سود ترین کسب و کارها در سال های اخیر میباشد. این واحدهای تجاری همواره با مشکلات بسیاری روبرو هستند. یکی از راه حل های کاهش این مشکلات استفاده از سیستم های هوشمند و اتوماسیون در ساختار آن ها میباشد. در این مقاله شرکت خانه های هوشمند به بررسی راه حل های مبتنی بر IoT برای داشتن یک رستوران یا کافی شاپ هوشمند میپردازیم.

ساختمان هوشمند و مزایای آن

ساختمان هوشمند چیست؟ ساختمان هوشمند یک ساختمان عادی است که اجزای مختلف آن به جز روش های سنتی از طریق روش های کنترلی جدیدتری مانند استفاده از نرم افزار خانه هوشمند، اتوماسیون و سناریو نویسی، دستیار صوتی، ریموت کنترل های تابعی یا کلید سناریو و تاچ پنل های ساختمانی کنترل میگردند. این اجزا شامل نور و روشنایی هوشمند، سیستم های تهویه، پرده ها، لوازم خانگی، سیستم های ایمنی و امنیتی، آبیاری، صوت و تصویر، برق و انرژی و به صورت کلی تمام اجزای ساختمان میباشد.

کنترل اجزای یک ساختمان هوشمند از روش های مختلف میتواند در بالا بردن سرعت و کیفیت انجام امور، بیشتر کردن آسایش و راحتی و همچنین افزایش امنیت و ایمنی در ساختمان کمک نماید.

 

رستوران و کافی شاپ هوشمند در ایران

 

روش های هوشمند سازی ساختمان

به صورت کلی برای داشتن یک ساختمان هوشمند دو روش عمده پیشنهاد میگردد. BMS یا سیستم مدیریت ساختمان و SHS یا سیستم خانه هوشمند.

مهمترین تفاوت این دو سیستم، پروتکل های ارتباطی آن ها میباشد. در  BMS یک ساختمان به وسیله زیرساخت هایی نظیر کابل های ارتباطی، تابلو برق و رله های تابلویی و تاچ پنل هوشمند میگردد. اما بر خلاف سیستم مدیریت ساختمان، در SHS یا خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا، تمام اجزای ساختمان به وسیله نسل دوم پروتکل های ارتباطی بیسیم به شبکه جهانی وب متصل شده و از روش های یاد شده کنترل میگردد. خانه هوشمند با اینترنت اشیا، بودن تغییر یا تخریب بوده و مناسب هوشمندسازی ساختمان های قدیمی میباشد.

رستوران و کافی شاپ هوشمند چیست؟

همانند یک ساختمان هوشمند، یک واحد غذایی مانند رستوران ها یا کافی شاپ ها، از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. این اجزا میتوانند با اتصال به سیستم مرکزی ساختمان هوشمند، از روش های ذکر شده کنترل گردند. در یک واحد غذایی، میتوان نور و روشنایی را هوشمند نمود و به وسیله اتوماسیون  کنترل کرد. سیستم های تهویه میتوانند با توجه به شرایط دما و رطوبتی محیط کنترل گردند. آشپزخانه های این واحدها میتوانند به لوازم خانگی هوشمند مجهز گردند. امنیت و ایمنی در این ساختمان ها به وسیله سناریوهای هوشمند تامین گردند. تمام این خدمات برای واحدهای صنفی بدون تغییر یا تخریب در ساختمان صورت میپذیرد و میتواند در بالا بردن جذابیت کسب و کار، بیشتر کردن راندمان کاری، کاهش هزینه ها از طریق صرفه جویی در مصرف انرژی و همچنین بالا بردن ضریب امنیت و ایمنی کمک نماید.

رستوران و کافی شاپ هوشمند چیست؟

نور و روشنایی در رستوران های و کافی شاپ های هوشمند

نور و روشنایی مناسب یکی از مهمترین جلوه های بصری یک مغازه هستند. یک نورپردازی خوب و مناسب میتواند باعث آرامیش روانی و همچنین رضایت مندی شمتری ها از واحد صنفی شما بگردد. هوشمندسازی سیستم های نور و روشنایی در شرکت خانه های هوشمند از روش های متخلفی انجام میگیرد. استفاده از کلیدهای تاچ نور، هوشمند سازی کلیدهای سنتی، نور هوشمند از طریق حذف کلیدهای قدیمی و همچنین استفاده از انواع لامپ ها، ریسه ها و هالوژن های هوشمند از این روش ها هستند. با هوشمند نمودن روشنایی واحد صنفی خود میتوانید به وسیله سناریونویسی، تنوع، زیبایی و کاهش مصرف انرژی را برای ساختمان خود به ارمغان بیاورید. همچنین به وسیله استفاده از لامپ های هوشمند رنگی، در هر لحظه رنگ مغازه خود را تغییر دهید.

 

لامپ هوشمند، رنگ آمیزی با نورها

لامپ های هوشمند میتوانند میزان روشنایی، رنگ نور (۱۶ میلیون رنگ) و همچنین میزان سردی یا گرم بودن روشنایی را کنترل کنند. شما میتوانید با سناریو نویسی برای این لامپ ها در هر لحظه از امکانات بی نظیر این لامپ های هوشمند بهره ببرید و مدهای مختلف برای این لامپ ها تعریف کنید. رنگ آمیزی محیط واحد صنفی خود را با توجه به مناسبت های مختلف تغییر دهید.

تهویه در واحدهای غذایی هوشمند

یکی دیگر از امکانات داشتن یک رستوران، کافی شاپ یا کافه هوشمند استفاده از سیستم های تهویه هوشمند میباشد. با نسل دوم سیستم های هوشمند ساختمانی امکان هوشمندسازی انواع سیستم های تهویه قدیمی فراهم گردیده است. انواع کولرهای آبی و گازی، پنکه ها، فن کویل، داکت اسپلیت ها، پکیج، گرمایش از کف و … را میتوان هوشمند نمود و به سیستم مرکزی خانه هوشمند متصل کرد. از این طریق میتوان شرایط آسایش محیطی را برای محیط داخلی ساختمان فراهم نمود. همچنین با استفاده از انواع سنسورهای هوشمند دما، رطوبت و روشنایی میتوان به وسیله اتوماسیون و ترکیب عملکرد این سیستم ها با انواع پرده هوشمند و روشنایی هوشمند، تهویه مطبوع واحد صنفی را هوشمند نمود.

 

یکی دیگر از کاربردهای سیستم های هوشمند، استفاده از آن ها در تجهیزاتی مانند مه پاش ها، نورپردازی های دکوراتیو، آبیاری باغچه ها و آب نما ها و … میباشد.

هوشمند سازی سیستم های امنیتی و ایمنی در رستوران ها و کافی شاپ ها

امنیت و ایمنی شاید یکی از مهمترین اصول در یک واحد صنفی مرتبط با تغذیه باشد. انواع سنسورهای هوشمند حرکتی، سنسورهای هوشمند دود، آتش و نشت گازهای مخرب مانند CO میتواند این رستوران ها را از خسارات و آسیب های جدی مصون بدارد. میتوان این سنسورها را به شیرهای ورودی گاز متصل نمود تا در صورت مشاهده هرگونه خطر، شیرگاز قطع شده تا از گسترش خسارات و آسیب ها جلوگیری گردد. همچنین انواع دوربین های هوشمند میتواند نظارت دائمی با هزینه بسیار کمتر نسبت به دوربین های حفاظتی را به ارمغان بیاورد.

رستوران و کافی شاپ هوشمند چیست؟

برق و انرژی در رستوران و کافی شاپ هوشمند

از دیگر مزایای داشتن یک ساختمان هوشمند،کنترل برق و انرژی است. برق و انرژی هوشمند میتواند در هزینه های جاری شما صرفه جویی کند. شما میتوانید انواع پریزهای روکار و توکار هوشمند را برای ساختمان خود استفاده کنید. این موضوع باعث نظارت و کنترل تجهیزات مختلف میگردد. در هر لحظه میتوانید میزان مصرف برق خود را کنترل کنید. این کار باعث کاهش مصرف انرژی و جلوگیری از بحران های زیست محیطی میگردد.

 

 

منوی هوشمند برای رستوران ها و کافی شاپ ها

یکی دیگر از اقداماتی که میتوان برا هوشمندسازی واحدهای غذایی انجام داد، منوهای هوشمند است. استفاده از انواع تبلت ها و میزهای هوشمند میتواند باعث جلب توجه مشتریان و همچنین افزایش کارآمدی منوها گردد. همچنین مشتریان میتوانند با اسکن کردن یک کد QR به اطلاعات منو و مواد مورد استفاده در هر یک از آن ها دسترسی پیدا نمایند.

شرکت خانه های هوشمند، ارائه دهنده انواع راه حل های اتوماسیون و هوشمندسازی اماکن، آماده ارائه مشاوره رایگان در زمینه ساختمان هوشمند است. برای داشتن یک کسب و کار هوشمند کافی است با ما تماس بگیرید.

 

اشتراک گذاری این مطلب:

SHS یا سیستم خانه هوشمندتاچ پنل خانه هوشمند چیست؟
هوشمند سازی مدارس چیست؟هوشمند سازی مدارس چیست؟