آنچه در این پست میخوانید

هوشمند سازی خانه ها یکی از مباحثی است که سال ها به عنوان یک چالش پیش روی طراحان، سازندگان و مصرف کنندگان ساختمان بوده است. روش های قدیمی مدیریت ساختمان با مسائلی پیچیده ای همراه بوده و بازخورد مناسبی را به همراه نداشته است. خانه هوشمند با اینترنت اشیا راه حلی مناسب برای کاهش و از بین بدن مخاطرات این سیستم ها و افزایش کیفیت زندگی می باشد.

اینترنت اشیا (IoT) یکی از مفاهیم بسیار جدید در تکنولوژی است. این سیستم جدید کاربردهای فراوانی در جنبه های مختلف زندگی دارد. کاربردهای اینترنت اشیا در زندگی از خانه هوشمند صنعت، خودرو، گجت های پوشیدنی تا محیط زیست و  شهر هوشمند گسترش دارد.

خانه هوشمند چیست؟

یک خانه هوشمند می تواند تمام مسائل داخلی خانه ها را به صورت اتوماسیون و خودکار انجام دهد. یک خانه تمام هوشمند تنها به کنترل سیستم های نورپردازی یا پرده ها و کنترل تهویه اکتفا نمی کند. خانه های هوشمند باید در تمامی ابعاد از آبیاری تا لوازم خانگی به عنوان یک همراه همیشگی در کناز مصرف کنندگان باشد. اجزای خانه هوشمند باید در یک سیستم یکپارچه و منطقی با استفاده از تکنولوژی های نوین ارتباطی با یکدیگر ارتباط داشته باشند و به انجام امور بپردازند. خانه هوشمند شده با اینترنت اشیا می تواند تا جزئی ترین نیازهای یک خانواده را به صورت خودکار رفع کند.

خانه هوشمند می تواند دمای محیط، میزان رطوبت، چگونگی و زمان روشن یا خاموش بودن نورها، سناریوهای باز یا بسته شدن پرده ها، کنترل سیستم های صوتی و تصویری، آبیاری گیاهان، عملکرد لوازم خانگی و … را کنترل کند. این اجزا با یکدیگر عمل نموده و به عنوان یک کل در خدمت اعصای خانواده قرار می گیرند.

خانه هوشمند می تواند دمای مناسب، میزان نور مورد نیاز، رطوبت، پخش موسیقی و … را برای هر یک از فعالیت های روزانه اعضای خانواده تحت فرآیند یادگیری ماشینی آموزش ببیند و در هر زمان  خود را با متناسب ترین حالت تطبیق دهد. خانه هوشمند با اینترنت اشیا احتیاجات شما را شناسایی می کند و به کمک شما خواهد آمد.

مزایای ساختمان هوشمند شده مبتنی بر اینترنت اشیا

مهمترین مزیت خانه های هوشمند نسل دوم، عدم احتیاج به سیم کشی و یا استفاده از پروتکل های ارتبطی با سیم است. اتصالات نسل دوم به ما این امکان را می دهد که همه ساختمان ها را فارغ از سال ساخت یا سیستم برق کشی آن ها هوشمند نمائیم.  سیستم خانه هوشمند با اینترنت اشیا قابلیت دارد تا برای تمامی واحدهای ساختمانی بدون نیاز به تغییر یا تخریب اجرا گردد.

عدم نیاز به اتصالات سیم دار و هاب مرکزی

علاوه بر عدم نیاز به سیم کشی مزیت دوم این روش نوین هوشمند سازی ساختمان، حذف پنل مرکزی مدیریت است. در روش های قدیمی هوشمند سازی، یک اتاقک یا کیس بسیار بزرگ برای سامان دهی سیم ها ساخته میشد و این اتاقک که هاب مرکزی نام داشت وظیفه پردازش اطلاعات را نیز بر عهده داشت. در خانه های هوشمند با اینترنت اشیا، پردازش در فضای ابری صورت می گیرد. این موضوع باعث بالا رفتن سرعت عملکردها، کاهش شدید هزینه اجرایی خانه هوشمند و عدم اشغال فضا می گردد.

کنترل یکپارچه و اتوماسیون نویسی

خانه هوشمند با اینترنت اشیا تمامی اجزای خانه را به صورت یکپارچه کنترل میکند. در این سیستم تمام اجزای ساختمان هوشمند می شود.

راحتی استفاده

روش های مختلف کنترل اجزای ساختمان مزیت دیگر این سیستم است. نرم افزارهای نلفن همراه، دستیار صوتی، کلیدهای ریموت تابعی و اتوماسیون راه هایی است که شما می توانید از طریق آن اجزای خانه هوشمند خود را کنترل نمائید.

خانه های هوشمند شده با سیستم های نسل دوم از امنیت فوق العاده برخوردار هستند. این موضوع به خاطر عملکرد یکپارچه سیستم هاست. در ساختمان هوشمند با اینترنت اشیا، حفظ و حراست از ساختمان بر عهده تمام اجزاست. از سیستم صوتی تا سنسورهای حرکتی، از دوربین های نظارتی و حتی آبیاری تحت یک سناریو واحد از ساختمان شما محافظت می کنند.

اجرای سریع

در این سیستم نوین اجرای خانه هوشمند بسیار ارزان، سریع و بدون کمترین میزان تخریب صورت می گیرد. این روش مناسب برای تمامی ساختمان ها بوده و می تواند از یک واحد فروشگاهی تا یک ساختمان بلند مرتبه را شامل بشود.

هوشمند سازی تمام ساختمان ها

تمامی این عوامل دست در دست یکدیگر داده و مهمترین تفاوت نسل دوم سیستم های هوشمند ساختمانی با روش های قدیمی را به وجود می آورد. تمامی ساختمان ها می توانند با این سیستم نوین هوشمند گردند. آپارتمان های هوشمند، ویلاهای هوشمند، مدارس و مراکز اداری هوشمند، زمین های کشاورزی هوشمند با اقامت گاه هایی نظیر هتل های هوشمند برخی از خدمات سیستم های نسل دوم هوشمند سازی می باشد.

هزینه اجرای خانه هوشمند با اینترنت اشیا

همانطور که گفته شد سیستم های قدیمی مدیرتی ساختمان به علت نیازمند بودن به سیم کشی، اتاق سرور و پنل های مدیریت بسیار پر هزینه هستند. در ساختمان های هوشمند نسل جدید به علت حذف این موضوعات هزینه ها بسیار کاهش پیدا کرده است. این هزینه ها نیز در برابر میزان صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش کیفیت زندگی بسیار ناچیز هستند. خانه هوشمند با IOT یک خانه هوشمند ارزان، امن و راحت است.

برای سفارش هوشمند سازی ساختمان ها در ایران دیگر نیازی به تغییر یا تخریب در واحد ساختمانی وجود ندارد. شما می توانید به راحتی ساختمان خود را هوشمند نمائید.

اشتراک گذاری این مطلب:

  1. سفارش سوله سبک ۲ مرداد, ۱۴۰۰ at ۰۸:۰۸ - Reply

    مطلب خوبی بود

  2. سوله بیستون سازه ۱۴ تیر, ۱۴۰۱ at ۲۰:۳۱ - Reply

    چه سایت قشنگی دارین

    • administrator ۱۶ تیر, ۱۴۰۱ at ۰۵:۵۰ - Reply

      متشکر و ممنون بابت ارسال دیدگاه تون