آنچه در این پست میخوانید

هتل ها در دسته ساختمان های مسکونی موقت دسته بندی میگردند. این ساختمان ها هر روزه میزبان مسافر های مختلف از شهرها و کشورهای مختلف و با فرهنگ های گوناگون هستند. اقامت در هتل ها همانطور که میتواند بسیار جذاب و راحت باشد، میتواند با دردسر های زیادی نیز روبرو گردد. این دردسرها و مشکلات میتواند برای مهمانان و همچنین هتل داران رخ دهد. راه حل های زیادی برای کاهش مخاطرات اقامت در هتل ها و مسافر خانه ها ارائه گردیده است. یکی از کاربردی ترین روش های کاهش معضلات در هتل ها، استفاده از روش های هوشمند سازی ساختمان برای داشتن یک هتل هوشمند میباشد. در این مقاله از شرکت خانه های هوشمند به بررسی چگونگی هوشمند سازی هتل ها و امکاناتی که یک هتل یا مسافر خانه هوشمند دارد میپردازیم.

هوشمند سازی ساختمان ها

هوشمند سازی ساختمان، به معنی کنترل اجزای مختلف ساختمان با روش های نوین و با استفاده از تکنولوژی های جدید است. اجزای یک ساختمان هوشمند علاوه بر روش های سنتی به وسیله اپلیکیشن، دستیار صوتی، ریموت کنترل های تابعی، اتوماسیون و سناریو نویسی کنترل میگردند. از مزیت های دیگر ساختمان هوشمند کنترل اجزا از راه های دور است. کافی است تلفن همراه خود را روشن کنید تا بتوانید نور و روشنایی، سیستم های تهویه، دوربین ها، پرده ها، قفل درب و دیگر تجهیزات هوشمند ساختمان خود را کنترل کنید.

 

هتل و اقامت گاه های هوشمند

 

هتل هوشمند چیست؟

یک هتل مانند هر ساختمان دیگر از اجزای مختلفی تشکیل شده است. تمامی این اجزا که شامل قفل درب ها، سیستم های تهویه، نور و روشنایی و تاسیسات و … هستند میتوانند هوشمند گردند. در سیستم های هوشمند نسل دوم یا  SHS، ساختمان ها بدون تغییر یا تخریب قابلیت هوشمند شدن را دارا میگردند.

مسئله اصلی در ساختار یک هتل هوشمند، کنترل اجزای اتاق ها میباشد. این کنترل میتواند با نصب نرم افزار خانه هوشمند بر روی تلفن همراه  مسافرین به آن ها اعطا گردد. همچنین این دسترسی میتواند به صورت موقت انجام گیرد و پس از اتمام اقامت مهمانان در اتاق خود، دسترسی آن ها به اجزای هوشمند متوقف گردد. همچنین میتوان از یک تاچ پنل کنترلی در هر اتاق هب منظور کنترل اجزای مختلف استفاده نمود. تاچ پنل ها میتوانند نور و روشنایی، تهویه، میزان سردی یا گرمی آب حمام ها، موسیقی و  … را کنترل کند. در ادامه به بررسی راه حل های هوشمند سازی اتاق های یک هتل میپردازیم.

قفل درب هوشمند اتاق ها

قفل های قدیمی مشکلت زیادی را برای مهمانان و صاحبین هتل ها به همراه دارد. یک قفل هوشمند بر روی درب های عادی و بدون هیچ گونه تغییری نصب میگردد. این قفل ها به وسیله کارت، کلید، رمز، اثر انگشت و اپلیکیشن باز و بسته میگردد. صاحب هتل میتواند دسترسی قفل هر اتاق را به صورت موقت به مهمانان بدهد تا مهمانان بتوانند با در اختیار داشتن یک رمز ساده، به اتاق خود دسترسی داشته باشند.

 

هتل هوشمند

 

تهویه هوشمند هتل ها

معمولا سیستم های تهویه اتاق های هتل ها به صورت مرکزی و یکپارچه هستند. به خاطر تنوع فرهنگی و سلیقه ای مهمانان در اتاق های مختلف یک هتل، دمای مناسب هر یک از افراد نیز متفاوت میباشد. هر فرد یا خانواده میتواند با توجه به شرایط آسایش محیطی خود دمای اتاق را تنظیم کند. همچنین میتوان با توجه به حضور یا عدم حضور افراد در اتاق ها ورودی  سیستم تهویه اتاق را خاموش نماید. از دیگر مزایای هوشمند سازی اتاق های یک هتل، کاهش مصرف انرژی است. میتوان پنجره های اتاق ها را به سنسورهای درب و پنجره مجهز کرد و به محض باز شدن پنجره،سیستم تهویه خاموش گردد تا از هدر رفت انرژی جلوگیری نمود.

 

هتل و اقامت گاه هوشمند

 

نور هوشمند اتاق های هتل ها

نورپردازی نیز میتواند به مانند دیگر اجزای اتاق ها به صورت هوشمند و از طرق مختلف کنترل گردد. کاهش و افزایش میزان روشنایی، رنگ نور و یا گرمی و سردی آن را با توجه به سلیقه خود تغییر دهد و کنترل نماید. این کنترل میتواند از طریق نرم افزار خانه هوشمند تلفن همراه، کلیدهای هوشمند نور و همچنین تاچ پنل انجام گردد.

 

تاسیسات هوشمند هتل

کنترل دمای آب، آسانسورهای هوشمند و همچنین کنترل ورودی پارکینگ ها در دسته هوشمندسازی سیستم های تاسیساتی قرار میگرد. این تجهیزات بدون تغییر در نوع عملکرد و شکل ساختاری خود قابلیت هوشمند شدن و کنترل را دارا میگردند.

 

امنیت و ایمنی در هتل هوشمند

از دیگر مسائل مهم در هتل ها و مسافرخانه ها یا اقامت گاه های بوم گردی، مباحث مرتبط با امنیت و ایمنی میباشد. در سناریوهای امنیتی و ایمنی خانه های هوشمند، با استفاده از انواع سنسورها و دوربین ها امنیت و ایمنی ساختمان ها تامین میگردد. سنسورهای در و پنجره، سنسورهای حرکتی، سنسورهای ضد شوک و تخریب شیشه، سنسورهای دما و رطوبت و میزان روشنایی، سنسورهای نشت دود و گاز و آتش و همچنین انواع شیربرقی ها و شیر موتوری های هوشمند میتوانند امنیت و ایمنی ساختمان های هوشمند را تامین نمایند.

 

پرده های هوشمند

از دیگر تجهیزاتی که میتوان برای یک اقامت گاه موقت هوشمند در نظر گرفت، سیستم های پرده برقی است. این سیستم ها میتوانند به هاب مرکزی خانه هوشمند متصل شده و از روش های ذکر شده کنترل گردند. پرده ها میتوانند در افزایش میزان رضایت افراد از محیط اقامت خود عمل نمایند.

 

سناریو نویسی در اتاق های اقامت گاه های موقت هوشمند

ویژگی اصلی سیستم های مبتنی بر اینترنت اشیا، توانایی سناریو نویسی و همچنین کنترل به وسیله اتوماسیون است. در یک خانه هوشمند با اینترنت اشیا، تمامی اجزا میتوانند به صورت یک کل منسجم با یکدیگر عمل کنند. سنسورهای هوشمند وظیفه تبدیل داده های محیطی به داده های قابل خوانش توسط هوش مصنوعی را دارا هستند. اجزای دیگر با توجه به سناریوهای مختلف عمل نموده و در افزایش میزان رضایتمندی مشتریان اقدام میکنند.

یک هتل، مسافرخانه یا اقامت گاه بوم گردی هوشمند، باعث افزایش رضایت ساکنین، افزایش جذابیت ساختمان، ایمنی و امنیت بیشتر، کنترل و نظارت بیشتر و در نهایت درآمدزایی بالاتر برای صاحبین این کسب و کار خواهد بود. شرکت خانه های هوشمند آماده مشاوره و انجام پروژه های مختلف هوشمند سازی این ساختمان ها در سراسر ایران میباشد.

 

 

اشتراک گذاری این مطلب: