آنچه در این پست میخوانید

نسل دوم اتوماسیون ساختمان

سیستم های ساختمان هوشمند از دیرباز مورد توجه انسان ها بوده است و آن ها به دنبال راه حل هایی برای راحت تر نمودن اتفاقات هستند. این سیستم ها در طول سالیان دراز با تغییرات گسترده ای روبرو شده اند و اکنون و در قرن ۲۱ به شکوفایی و اوج خود رسیده اند. سیستم های نسل دوم اتوماسیون ساختمان ماحصل تکنولوژِ ها بسیار پیشرفته ای است که انسان قرن ۲۱ به آنها دست پیدا نموده است.

سیستم های ساختمانی هوشمند، از گذشته تا امروز

با مطالعه گذشته سیستم های هوشمند ساختمانی در میابیم آن چه که امروز از آن تحت عنوان نسل دوم اتوماسیون ساختمان نام برده می شود حاصل تجربه ای چند ده ساله در زمینه علوم و فنون مختلف است. از آغاز تاریخ و استفاده از ساعت های زنگ داری که به وسیله شمع ها ساخته می شد تا انجام امور به وسیله دستیار صوتی راهی بسیار دراز طی شده است. در این مقاله قصد داریم به معرفی سیستم های نسل دوم اتوماسیون ساختمان پرداخته و مزایای آن را نسبت به روشهای قدیمی تر بررسی نماییم.

BMS تکنولوژی اتصال با سیم

یکی از محبوب ترین و جا افتاده ترین روش های هوشمند سازی ساختمان در ایران و جهان سیستم BMS است. BMS یک سیستم مدیریت ساختمان است که در آن یک سامانه یکپارچه مبتنی بر سیستم های کامپیوتری وظیفه مدیریت تاسیسات ساختمانی را عهده دار است. Building Management System شامل دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری می شود. سخت افزاری این سیستم شامل سیم کشی کابل های دیتا و ایجاد اتصال از طریق آن ها بین اجزای مختلف ساختمان و یک پردازنده مرکزی است. بخش نرم افزاری شامل یک سیستم درون شبکه ای است که توسط کارشناس این سیستم بر روی پنل مرکزی نصب شده و برنامه نویسی می شود. 

نصب پردازنده مرکزی سیستم BMS

پردازنده مرکزی سیستم مدیریت ساختمان، بسیار بزگ، جاگیر و با طراحی ضعیف

 BMS یک سیستم پیشرو در زمینه مدیریت ساختمان بوده است. کنترل روشنایی، سیستم های اطفا حریق، کنترل سیستم های تهویه، دوربین های نظارتی از جمله خدمات این سیستم بوده اند.

آنچه که در کشور ما تحت عنوان خدمات مدیریت ساختمان عرضه می شد تنها بخش کوچکی از خدمات گسترده این سیستم است. در ایران و در بیشتر ساختمان هایی که با این سیستم هوشمند شده اند تنها سناریو های نور و تهویه به این سامانه متصل شده اند. دلیل این موضوع ناآشنایی کارشناسان مختلف این سیستم و همچنین هزینه بالای اجرای آن برای ساختمان ساز ها بوده است. به همین دلیل شرکت خانه های هوشمند پس از بیش از ده سال تجربه در زمینه سیستم های مدیریت ساختمانی، همگام با تکنولوژی نوین جهانی اقدام به ارائه خدمات نسل دوم اتوماسیون ساختمان نموده است. 

معایب سیستم BMS

سیستم مدیریت ساختمان با وجود پیشگام بودن در زمینه هوشمند سازی ساختمان از معایب بسیاری برخوردار بود. اما به دلیل تازگی و ناشناس بودن عملکردش به عنوان یک کالای لوکس در ساختمان های گران قیمت استفاده میشد.

هزینه بالای اجرایی

 از جمله این معایب هزینه بالایی است که یک سازنده در هنگام ساخت باید برای انجام این سیستم بپردازد بوده است. این موضوع به این دلیل بر دوش سازنده است که سیستم های مدیریت ساختمان تنها در زمانی قابل اجرا هستند که ساختمان در مرحله برق کشی است. در بالا به این موضوع اشاره شد که سیستم BMS از دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری تشکیل شده است. در بخش سخت افزاری کابل های دیتا و پردازنده مرکزی باید در مرحله برق کشی ساختمان گذاری می شدند و به همین دلیل یک ساختمان پس از اجرا دیگر نمی توانست هوشمند شود یا با هزینه های بسیار زیاد تخریب و تغییر در سیستم برق کشی همراه می شد.

این موضوع همچنین این ضعف را به همراه داشت که یک مجموعه تنها در صورتی می توانست هوشمند شود که سازنده برای تمام واحدهای آن اقدام به خرید تجهیزات هوشمند می نمود. 

نصب سخت افزار

کابل کشی در ساختمان هایی که میخواستند با سیستم مدیریت ساختمان هوشمند شوند نیز از دیگر مخاطرات این سیستم است. کابل های دیتا بسیار پر هزینه هستند و همچنین طراحی مدار این سیستم کاری بسیار پیچیده و حساس می باشد. اگر در کابل شی این سیستم نقصانی وجود داشته باشد، سیستم درست کار نمی کند و در مواقعی باعث ایجاد آتش سوزی های گسترده و خسارات جبران ناپذیر می شود.

پردازنده مرکزی سیستم مدیریت ساختمان نیز یک پنل بزرگ و نازیبا است که جایگذاری آن از دیگر دردسر های این سیستم است. این قاب بزرگ که معمولا در کمدهای دیواری جاگذاری می شود تا در عین پنهان بودن دور از چشم باشد باید با هزینه بالا تهیه می شد و برنامه نویسی آن توسط کارشناسان انجام می پذیرفت.

در نسل دوم اتوماسیون ساختمان کابل کشی و پردازنده مرکزی حذف شده اند که خود مزایای بسیار بالایی را به همراه دارد. 

پنل مرکزی سیستم مدیرت ساختمان (BMS(

به خاطر اتصال قطعات سیستم مدیریت مرکزی ساختمان با کابل ها، این سیستم بسیار پر ریسک است.

سناریوهای محدود

سیستم مدیریت ساختمان عیب های دیگری نیز داشت، از جمله آنها می توان به عدم توانایی سناریو نویسی برای عملکرد ها اشاره نمود. در این سیستم سناریوهای مختلف برای تمام واحدها، فارغ از نوع عملکرد یا سلیقه ساکنین یکسان بود بنابراین در بیشتر واحدهایی که از این تکنولوژی بهره می بردند، کاربران عملا از آنها استفاده ای نمی کردند.

کنترل از راه دور

عدم توانایی کنترل ساختمان از راه دور نیز از دیگر مشکلات این سیستم بوده است.البته این نقصان با طراحی نرم افزارهای موبایل توسط شرکت های داخلی تا حدودی رفع شد ولی به دلیل بی تجربگی گروه های داخلی برنامه نویس موبایل این نرم افزار ها با ایرادات فراوانی روبرو بودند. همچنین شاهد عدم پشتیبانی مناسب از این نرم افزار ها به دلیل بالا بودن هزینه نگهداری و به روز رسانی آن ها از طرف شرکت های سازنده بوده ایم. 

تعمیرات پردردسر

BMS در هنگام خرابی عملا از کار میافتد و تعمیر آن تقریبا غیر ممکن بود. اگر ایرادی در اتصالات رخ می داد تعمیر بخش معیوب تنها با شکافتن مسیر کابل ها و جایگزینی با یک کابل دیگر انجام می پذیرفت. راه حل دیگر کابل کشی روکار بود که ساختمان را از لحاظ زیبایی بسیار تحت تاثیر قرار میداد. همچنین در صورت خراب یک بخش کل سیستم دچار ایراد می شد و اتوماسیون ها به درستی عمل نمی کردند. 

محدودیت خدمات

ایراد دیگر این سیستم محدودیت خدمات بود. در سیستم مدیریت ساختمان تنها سناریو های نور، امنیت و در موارد محدودی سیستم های تهویه به پردازنده مرکزی متصل می شدند. این موضوع به خاطر هزینه بسیار بالای سخت افزار های مورد نیاز بود که معمولا سازنده ها از تهیه آنها خودداری می نمودند.  

استفاده دشوار

یکی دیگر از معایب سیستم مدیریت ساختمان عدم راحتی در استفاده بود. در این سیستم شما برای انجام هر عملکردی در ساختمان باید یا با سناریو از پیش طراحی شده پیش می رفتید یا از طریق یک نمایشگر که معمولا در کنار ورودی نصب میشد اقدام می نمودید. فرض کنید برای روشن کردن هر چراغ باید تا جلوی درب منزل می رفتید و از طریق نمایشگر آن ها را روشن یا خاموش می کردید. استفاده از تلفن همراه نیز نتوانست کمک شایانی به این موضوع بنماید.

برخی شرکت های ارائه دهنده خدمات مدیریت ساختمان به ساخت کلید ها و پریزهای هوشمند روی آوردند که می توانست در کنار نرم افزار موبایل یا نمایشگر مرکزی برای عملکرد ها کمک کننده باشد.

پنل مدیریت ساختمان

پنل مدیریت ساختمان که معمولا در نزدیک ورودی نصب می شود

این کلید و پریز ها که عمدتا تولید شده توسط کارخانجات گمنام چینی هستند، نیز خود مشکلات زیادی را به دنبال داشتند. از جمله این مشکلات میتوان به عدم تناسب با سیستم های برقی معمول در یاران، عدم تنوع و نازیبایی اشراه کرد. همچنین این کلید ها تنها در سناریو های نور مورد استفاده بودند و ساختمان هنوز با یک ساختمان تمام هوشمند که عملکرد همه اجزای آن با یکدیگر هماهنگ باشد فاصله زیادی داشت.

شرکت پردازش هوشمند پرگار سپهر (خانه های هوشمند) با تجربه بسیار زیادی در سیستم مدیریت ساختمان و امتحان تمام راهکارهای موجود اقدام به وارد نمودن تکنولوژی نسل دوم اتوماسیون ساختمان نمود. سیستم نسل دوم اتوماسیون ساختمان پس از چند دهه استفاده از BMS تمام این مشکلات را رفع نموده است. همچنین قابلیت های بسیاری به ساختمان اضافه کرده است که می تواند خانه یا محل کار شما را به مکانی کاملا هوشمند و آسوده تبدیل نماید.

مزایای نسل دوم اتوماسیون ساختمان

اولین و شاید مهمترین مزیت این سیستم نسبت به راهکارهای قدیمی هوشمند سازی ساختمان، عدم نیاز به اتصال اجزا با سیم است. این موضوع باعث به وجود آمدن شکاف عظیمی میان سیستم های قدیمی تر و این تکنولوژی می گردد. کاهش هزینه های نصب، راحتی نصب، کاهش اتلاف منابع، پایداری اتصالات، عدم نیاز به تغییر، تخریب یا دخالت در سیستم برقی ساختمان و… برآمده از این مزیت هستند.

عدم نیاز به اتصالات سیم دار باعث شده که شرکت خانه های هوشمند بتواند تمام واحدهای ساختمانی را فارغ از سال ساخت و نوع کاربری بدون تخریب یا تغییر هیچ بخشی هوشمند نماید. پس خانه یا محل کار شما به سادگی و با انجام هزینه ای اندک می تواند هوشمند شود. 

عدم نیاز به سیم کشی بین اجزا نیاز به حضور پردازنده مرکزی را نیز از بین برده است.، اتوماسیون ها، قوانین و سناریو ها در نسل دوم اتوماسیون ساختمان در فضای ابری شبکه جهانی وب ذخیره می شود و نیازی به حضور پنل بزرگ، جاگیر و نازیبای مرکزی نیست. همچنین کاهش خطر اتصالی این اجزا نیست عملا این سیستم را از لحاظ ایمنی در بالاترین سطح قرار داده است. 

زیبایی محصولات

محصولات خانه های هوشمند تولید شده توسط برترین برندهای جهانی مشغول در زمینه اینترنت اشیا هستند و توسط بهترین طراحان صنعتی طراحی شده اند. این محصولات  می توانند به عنوان یک شی تزئینی استفاده شوند. بسیار کوک، مینیمال و زیبا طراحی شده اند و نیازی به پنهان کردن آن ها نیست.

سنسور حرکتی نسل دوم اتوماسیون ساختمان

محصولات نسل دوم اتوماسیون ساختمان با طراحی بسیار زیبا و عملکرد فوق العاده

کاهش زمان نصب

به دلیل استفاده از اتصالات بی سیم، کار هوشمند سازی ساختمان برای سازه های نوساز در مرحله نهایی ساخت است. نسل دوم اتوماسیون ساختمان قابل اجرا بر روی تمام واحدهای مسکونی، تجاری، اداری، هتل ها، فروشگاه های بزرگ و  کوچک، مدارس و … فارغ از سال ساخت و سیستم برقی آن ها است. زمان نصب به حداقل رسیده و ساختمان هیچ گونه تغییری نخواهد نمود.

کاهش هزینه ها

به دلیل استفاده از اتصالات بی سیم و پروتکل های جدید، خدمات نسل دوم اتوماسیون ساختمان بسیار ارزان تر از سیستم های قدیمی هستند. همچنین در روزگاری که انسان با بحران انرژی و منابع روبرو هستند به صرفه جویی در مصرف انرژی و منابع کمک شایانی خواهند نمود. شما در این سیستم می توانید به بررسی چگونگی مصرف انرژی در ساختمان خود بپردازید و آن را رصد کنید.

گستردگی خدمات

یکی دیگر از مزایای نسل دوم اتوماسیون ساختمان که شرکت خانه های هوشمند ارائه دهنده خدمات آن است گستردگی محصولات برای تمام نیازهای کاربران است. شما می توانید تا جزئی ترین نیازهای زندگی خود را به وسیله تکنولوژی هوشمند نمائید. این موضوع به بیانی ساده تر به این معناست که تمام اجزای خانه شما به وسیله یک نرم افزار واحد، دستیار صوتی یا کلیدهای تابعی قابل کنترل هستند. می توانید تمام نورپردازی، سیستم تهویه، پرده ها، امنیت، ایمنی، آبیاری، سیستم های صوتی و تصویری و لوازم خانگی خود را هوشمند نمائید.

آبیاری هوشمند

در نسل دوم اتوماسیون ساختمان، آبیاری باغچه ها نیز می تواند هوشمند شود

نور هوشمند

در سیستم های نورپردازی می توانید وضع موجود، یعنی لامپ ها، هالوژن ها و لوستر های عادی خانه خود را هوشمند کنید یا با استفاده از سناریوهای ویژه نورپردازی هوشمند شرکت خانه های هوشمند، خانه خود را با نور لامپ هایی که ۱۶ میلیون رنگ را تولید می نمایند رنگ آمیزی کنید. این لامپ های ویژه قابلیت های بسیاری دارند که از جمله آن ها می توان به تغییر رنگ، کنترل میزان روشنایی، کنترل میزان سردی و گرمی نور، قابلیت سناریو پذیری رنگ ها، انواع تم ها و … اشاره نمود. این لامپ ها میتوانند در کنار دیگر اجزای خانه هوشمند شما تجربه یک زندگی فوق العاده را برای شما به ارمغان بیاورند.

سیستم تهویه شما نیز میتواند در حالت موجود هوشمند شود، مهم نیست خانه خود را چگونه سرد یا گرم میکنید، کافی است تا با هوشمند سازی آن یک قدم به تجربه زندگی در آینده نزدیک شوید. همچنین می توانید محصولات محلی هوشمند مختص تهویه و تصفیه هوا را تهیه نمایید و شرایط آسایش محیطی خود را هوشمند نمائید.

ایمنی و امنیت هوشمند

در سناریوهای ایمنی و امنیت نسل دوم اتوماسیون ساختمان، شما ایمنی و امنیت ساختمان خود را در بالاترین سطح ممکن تجربه خواهید نمود. سنسورهای مختلف دما و رطوبت و نشت آب و گاز، سنسورهای تشخیص دود و آتش سوزی و … شیرهای هوشمند آب و گاز، سیستم های امنیتی هوشمند متصل به دیگر اجزای خانه تجربه آسودگی هوشمند را برای شما فراهم خواهد نمود.

سیستم های صوتی و تصویری هوشمند

خانه های هوشمند ارائه دهنده خدمات هوشمند سازی سیستم های صوتی و تصویری عادی شما است. کافی است بخواهید تا تلویزیون های حتی قدیمی خود را هوشمند نمائید. همچنین مانند دیگر سناریوهای نسل دوم اتوماسیون ساختمان قادر به تامین و تجهیز و نصب وسایل صوتی و تصویری هوشمند برترین برندهای جهانی است تا این سیستم ها در خانه هوشمند شما همگام با دیگر اجزا عمل کنند.

لوازم خانگی هوشمند

لوازم خانه شما به دستور شما عمل خواهند نمود. این دیگر یک رویا نیست که وظیفه نظافت خانه ها، پخت و پز، شستشو و … با ربات ها باشد. کافی است که لوازم خانگی هوشمند را تهیه نمایید تا زندگی دیجیتال خود را شروع کنید. خانه های هوشمند همچنین می تواند عملکرد تمام وسایل برقی فعلی را نیز از هوشمند نماید. لوازم خانه را از راه دور و با نرم افزار موبایل، دستیار صوتی یا کلیدهای تابعی کنترل نمایید.

لواز خانگی هوشمند ارائه شده توسط شرکت پردازش هوشمند پرگار سپهر از برترین برندهای جهانی تولید کننده تهیه میشوند و توسط کارشناسان مجرب این شرکت برنامه نویسی و با خانه هوشمند شما تلفیق می گردند. 

این لوازم تا جزئی ترین نیاز های شما را برطرف خواهند نمود. از لوازم بزرگی نظیر یخچال و فریزر، اجاق های خوراک پزی، ماشین لباسشویی و ظرفشویی و جاروهای رباتیک … تا سطل زباله های هوشمند، چراغ های مطالعه، ساعت های هوشمند و حتی لوازمی مانند مسواک های برقی و گرم کن و ماساژور اندام ها و ….

گستردگی خدمات هوشمندی ساختمان با نسل دوم اتوماسیون ساختمان به سازنده ها کمک میکند تا واحدهای ساختمانی را علاوه بر هوشمند، به صورت نیمه مبله نیز ارائه دهند و این موضوع باعث افزایش چشمگیر کیفیت ساختمان  و در ادامه آن قیمت نهایی فروش خواهد بود. تمام سیستم های نسل دوم اتوماسیون ساختمان با استفاده از تکنولوژی نوین اینترنت اشیا فراهم می شوند. اینترنت اشیا یکی از جدیدترین مفاهیم در جهان بوده و از آن با عنوان انقلاب دوم صنعتی یاد می شود.

خدمات اتوماسیون و سناریو نویسی

از دیگر مزایای هوشمند سازی ساختمان با نسل دوم اتوماسیون ساختمان می توان به نامحدود بودن سناریو ها اشاره کرد. منزل شما، با تمام اجزای آن طبق سلیقه و عملکردی که از آن انتظار دارید هوشمند خواهد شد. کارشناسان شرکت خانه های هوشمند، در فرآیند اجرای نسل دوم اتوماسیون ساختمان در ابتدا واحد ساختمانی را مدلسازی میکنند. در مرحله بعدی انواع آنالیزهای محیطی و انرژی را توسط علم تکنولوژی معماری استخراج نموده و نهایتا با مصاحبه با کاربران ساختمان بهترین سناریو هوشمند سازی را ارائه می کنند.

سناریوهای متعدد نسل دوم اتوماسیون ساختمان

سناریوهای متعدد نسل دوم اتوماسیون ساختمان

این سناریوها قابلیت دارند تا تمام اجزای ساختمان را شامل شوند. شما در روزهای کاری ساعت هفت و سی دقیقه از خواب بیدار می شوید. پرده های خانه هوشمند شما کنار می روند، سیستم صوتی موسیقی دلخواه شما را پخش می کند، تلویزیون شروع به نمایش برنامه خبری صبحگاهی می کند. کتری برقی هوشمند شما چای صبحگاهی را آماده می نماید. آبیاری گیاهان شما توسط سیستم هوشمند انجام میگیرد و شما آماده یک روز پر انرژی و دل انگیز خواهید شد.

هوشمندی شدن جزئی

یکی دیگر از مزایای نسل دوم اتوماسیون ساختمان توانایی هوشمند سازی جز به جز واحد شما است. شما می توانید به صورت گام به گام اقدام به انجام فرآیند هوشمند سازی ساختمان خود کنید، حتی می توانید از یک اتاق در خانه خود شروع کنید و در صورت رضایت خدمات این مجموعه را در محل های دیگر نیز سفارش دهید. 

گارانتی ها و خدمات پس از فروش

شرکت پردازش هوشمند پرگار سپهر (خانه های هوشمند) با علم به کیفیت خدمات نسل دوم اتوماسیون ساختمان، یک سال گارانتی، خدمات پس از فروش و بیمه حوادث و آتش سوزی را به صورت رایگان در اختیار شما قرار خواهد داد تا شما با اطمینان کامل از خدمات این مجموعه استفاده نمایید.

نسل دوم اتوماسیون ساختمان، مبتنی بر اینترنت اشیا، یادگیری ماشینی، فضای ابری و تکنولوژی معماری روز دنیا بوده و راهکاری نوین برای ساده سازی تمام عملکردها در ساختمان است.

اشتراک گذاری این مطلب:

نورپردازی هوشمندنورپردازی هوشمند چیست؟
انواع اتصالات نسل دوم سیستم اتوماسیون ساختماناتصالات نسل دوم سیستم اتوماسیون ساختمان