آنچه در این پست میخوانید

برای بررسی تاریخچه خانه های هوشمند نیاز است که نیاز انسان به آسایش را شناسایی نماییم. نیازی که همواره وجود داشته و بخش بزرگی از دل مشغولی تمام انسان ها را شامل می شود.

اتوماسیون و انسان اولیه

انسان ها در تمام تاریخ به دنبال آسایش بیشتر برای زندگی بوده اند. انسان های اولیه برای محافظت در برابر شرایط طبیعی مثل سرما یا باد و باران و برف به غارها پناه آوردند. با کشف آتش توانستند خود را گرم نگه دارند و غذاهای خود را بپزند. سپس برای تهیه غذا به کشاورزی پرداختند. با گذر زمان و شروع شهرنشینی دیوارهایی به دور شهر کشیدند تا از تهاجم دشمنان در امان بمانند. پس از تثبیت داشتن مسکن و غذا نیازهای ثانویه ای مانند بهداشت فردی بروز نمود. ساخت حمام ها در روم و ایران باستان بیانگر پیشرفته بودن این جوامع است. نیازهای انسان هر روز گسترده تر می شد تا در نهایت پس از انقلاب صنعتی تغییر بزرگی در این نیازها به وجود آمد. انسان کشاورز به صنعتگری تبدیل شد که بیشتر زمان خود را در کارخانه ها مراکز تولیدی می گذراند. اینک کمبود زمان مهمترین دغدغه جوامع بود.

قرن بیستم، انقلاب تکنولوژی

در آغاز قرن بیستم و با ورود اولین وسایل صنعتی به خانه ها، زندگی برای انسان تبدیل به نمایشی بسیار شگفت انگیز شد. یخچال های خانگی غذاها را تازه نگه میداشتند، نان ها به وسیله تستر گرم می شدند، اولین نمونه های جاروی صنعتی خانه ها را تمیز می کرد و انسان با پیشرفتی شگرف مواجه شد. روشنایی در شب به وسیله لامپ ها میسر شده بود و زندگی با گذشته تفاوت بسیاری داشت. می توان گفت تاریخچه خانه های هوشمند در این دوران شکل گرفته باشد.

با گسترش صنعت و تکنولوژی انسان نیز نیازهایی جدید حس می کرد و همواره در آرزوی این بود که کارهای روزمره به صورتی راحت تر انجام گیرد. 

اولین جرقه های اتوماسیون منزل با ابداع چراغ هایی که با نام فتوسل شناخته می شوند زده شد. لامپ های حساس به نور که به صورت اتوماتیک در تاریکی روشن می شدند. اولین نمونه های آبیاری اتوماتیک گام دیگری در افزایش آسایش داشت. طبق تعریف ساختمان هوشمند استفاده از این مجموعه وسایل را نمی توان هوشمند سازی ساختمان نامید اما بدون شک آن ها از اولین اقدامات بشر برای کنترل روی منزل بوده اند.

اولین وسایل هوشمند سازی ساختمان

اولین وسیله ای که به صورت یکپارچه وظیفه کنترل منزل را به عهده می گرفت در سال ۱۹۶۶ و با نام ECHO IV ساخته شد. این وسیله که قادر بود لیست خرید را در خود ذخیره کند برخی لوازم خانه را به صورتی محدود کنترل می کرد و قابلیت تغییر در سیستم تهویه را نیز دارا بود. در تاریخچه خانه های هوشمند این موضوع یک اتفاق بسیار شگفت انگیز بود. با گذر زمان و پیشرفت بیشتر علم اولین پروتکل عمومی ساختمان هوشمند ابداع شد.

در سال ۱۹۷۵ میلادی X10 به عنوان اولین پکیج جامع کنترل خانه به جهان معرفی شد. پروتکلی ساده که از فرکانس های رادیویی RF برای ارتباط بهره می برد و شامل یک رله ۱۶ کاناله که قابلیت کنترل روشنایی و برخی وسایل منزل بود. این سیستم در زمان خود بسیار پیشرفته بود ولی ایرادات فراوانی نظیر نیاز به زیرساخت های گران قیمت، سناریو بسیار محدود و … بود. سیستم هایی هوشمند سازی فعلی در کشور ایران نوع بهبود یافته این پروتکل هستند که در برخی موارد اصلاح شده اند اما هنوز ایرادات بسیار زیادی دارند.

تاریخچه هوشمند سازی ساختمانی BMS

BMS یا خانه سبز برای اولین بار در سال ۱۹۷۰ میلادی جهت پاسخ به نیاز عصر حاضر پیگیری و مطرح گردید. طرح اولیه هوشمند سازی از دانشگاه میشیگان ایالات متحده آمریکا شروع شد و در ساختمان های دانشگاه آریزونا در سال ۱۹۹۵ اجرا گشت. سیستم مدیریت هوشمند سازی ساختمان را می توان یکی از بهترین ایده ها و تفکرات عصر حاضر عنوان کرد که هم باعث مصرف بهینه انرژی و بازدهی بالای تجهیزات مورد استفاده در ساختمان می شود و میزان رفاه و آسایش ساکنین و سطح خدماتی موردنظر کاربران را بر مبنای پیشرفت های روز ارتقاء می بخشد. عنوان هوشمند در مورد اتوماسیون ساختمان برای تعریف اجزاء و تجهیزاتی استفاده می شود که شامل مجموعه ای از حسگرها و محرکها بوده و قابلیت هماهنگی یا واکنش و عکس العملهای خارجی مانند بارها، و تأثیرات محیطی را از خود داشته باشند.

در سال های اخیر، رشد مصرف انرژی در جهان سالانه ۱ تا ۲ درصد و در ایران ۵ تا ۸ درصد بوده است. به عبارت دیگر رشد مصرف انرژی در ایران پنج برابر متوسط رشد مصرف در جهان است. همچنین مصرف انرژی در ساختمان های ایران به عنوان یک بخش غیر مولد بیشترین سهم را در بین همه بخش های مصرف به خود اختصاص داده است. با توجه به آمار منتشر شده از سوی سازمان بهره وری انرژی ایران و ترازنامه انرژی کشور در سال ۱۳۹۱، سالانه بیش از ۴۲ / ۷ درصد مصرف انرژی مستقیماً صرف تامین نیازهای این بخش می شود.

در طول دهه گذشته، بسیاری از سازمان های جهانی با اختصاص سرمایه های کلان، با هدف ایجاد محیط های پایدار به دنبال کاهش استفاده از منابع تجدید ناپذیر و بهینه سازی مصرف انرژی در بخش های مختلف به ویژه ساختمان اند. همچنین با ایجاد منابع جایگزین به دنبال بهبود مسائل اقتصادی و زیست محیطی هستند.

هوشمند سازی نوین ساختمان

در سال های اخیر و با پیشرفت بسیار زیاد علم و تکنولوژی مفهومی به نام اینترنت اشیا در جهان گسترش یافت. تمام وسایل می توانند به شبکه جهانی وب متصل شوند و دستورات را اجرا نمایند. این موضوع اولین ایده در شکل گیری نسل بعدی ساختمان هوشمند که مبتنی بر اتصالات بی سیم نظیر WIFI، بلوتوث و … است می باشد. در این نوع  ارتباطات عدم نیاز به سیم کشی بین اجزا امکانات فراوانی را برای مصرف کننده به وجود آورده است که انقلابی بزرگ در زمینه هوشمند سازی ساختمان به شمار می رود. ساختمان ها فارغ از سال ساخت و سیستم برق کشی قابلیت هوشمند شدن را دارا هستند.

تاریخچه خانه های هوشمند نشان می دهد انسان همواره به دنبال رسیدن به شرایطی است که خانه را به محیطی آسوده تبدیل کند که نیازهای او را بر طرف سازد.

شرکت پردازش هوشمند پرگار سپهر (خانه های هوشمند) افتخار دارد که با تکیه بر آخرین دانش و تکنولوژی جهانی اینترنت اشیا اقدام به هوشمند سازی واحدها مختلف ساختمانی نموده است. برای هوشمند کردن زندگی و کسب و کار خود کافی است با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این مطلب: