آنچه در این پست میخوانید

با پیشرفت علم و تکنولوژی روز به روز شرایط بهره مندی از آسایش بیشتر فراهم می شود. با توجه به افزایش مصرف انرژی در خانه های مسکونی و محیط های اداری و … امروزه راه های گوناگونی برای کاهش مصرف انرژی وجود دارد که یکی از آن روش ها هوشمند سازی خانه ها یا خانه هوشمند knx است.

 

مقاله “خانه هوشمند چیست؟” را هم بخوانید

 

انسان همواره برای ایجاد حس راحتی و آسایش در محل زندگی و محل کار و… نیاز به مکانی امن و پایدار دارد که این موضوع باعث به وجود آمدن اتوماسیون ها شده است. این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که ایجاد امنیت در کنار حس راحتی و مصرف بهینه از انرژی زمانی اتفاق می افتد که کنترل هوشمند و نظارت بر تمامی دستگاه ها وجود داشته باشد. یکی از چالش های همیشگی که در هوشمند سازی خانه ها با آن روبرو هستیم حجم بالای سیم کشی ها برای کنترل بهتر سنسورها و محرک هاست.

حجم بالای سیم کشی به معنای طراحی و نصب دشوار و هزینه بیشتر و حتی احتمال آتش سوزی است. اما راه حل این چالش بزرگ چیست؟ خوشبختانه این مشکل به راحتی در خانه های هوشمند KNX حل شده است. پروتکل KNX برای ایجاد امنیت و حس بهتر در خانه هایتان به کمک شما آمده است. با استفاده از این پروتکل میتوانید به راحتی اتوماسیون را طراحی کنید. در این مقاله می خواهیم شما را با این پروتکل شگفت انگیز و البته کاربردی آشنا کنیم.

 

 

خواندن مقااله “پروتکلها و استانداردهای اینترنت اشیاء را بهتر بشناسیم” را از دست ندهید.

 

پروتکل KNX چیست؟

پروتکل KNX که مخفف (Konnex)  می باشد یک استاندارد بین المللی و تنها استاندارد با سیستم باز در جهان است که از آن برای هوشمند سازی خانه های مسکونی، ادارات و.. استفاده می شود. همچنین این پروتکل یک فناوری سبز و پایدار محسوب می شود  که با استفاده از آن تا ۶۰ درصد می توان در مصرف انرژی صرفه جویی کرد. این پروتکل مورد تایید استاندارد های بین المللی ISO/IEC 14543-3 استاندارد اروپا EN 50090 CEN EN 13321-1 و استاندارد چین GB/T 20965 می باشد. پروتکل knx بر اساس سه استاندارد قدیمی تر به وجود آمده و جایگزین بسیار مناسبی برای هر سه آن ها است.

  • European Home System protocols (EHS)
  • Bati BUS
  • European installation bus (EIB)

این پروتکل بیش از ۲۵ سال سابقه دارد و هم اکنون بیش از ۱۱۴ شرکت معتبر از این پروتکل برای پایه ی محصولات خود استفاده می کنند. شرکت های معتبری مثل Siemens و ABB  به دلیل سرعت و عملکرد بالا از این پروتکل استفاده میکنند.

خانه هوشمند KNX

 

معرفی پروتکل KNX:

یکی از مواردی که برای هوشمند سازی خانه ها بسیار ضروری می باشد، سیستمی است که با آن بتوان برای انتقال داده ها به تمام تجهیزات هوشمند استفاده کرد همچنین این دستگاه باید قابلیت سازگاری با چندین زبان مختلف را دارا باشد.

پروتکل KNX دقیقا همان سیستم است و می توان گفت این پروتکل زبان مشترک بین تمام دستگاه ها است. یا به بیان دیگر پروتکل KNX نیاز به دستگاه مختلف برای تبادل اطلاعات بین بخش های مختلف را رفع میکند. پروتکل KNX می تواند به راحتی و البته به تنهایی باز و بسته شدن پرده ها، امنیت، مصرف انرژی، کنترل نمایشگرها، تهویه، سیستم سرمایشی و گرمایشی خانه ی شما را کنترل و مدیریت کند.

 

عملکرد پروتکل knx:

در سیستم اتوماسیون کابلی به نام باس وجود دارد که نحوه عملکرد آن مثل سیستم عصبی مرکزی است. این خط انتقال هنگام ساخت و ساز و یا بازسازی ساختمان هوشمند نصب می شود و پس از آن مابقی بخش ها مطابق با استاندارد ها به یکدیگر متصل می شوند. این اطلاعات از طریق کابلی که با سیستم متصل  است به مرکز کنترل گر که می تواند گوشی همراه هوشمند، لپ تاپ و یا رایانه باشد انتقال می یابد.

 

کاربرد پروتکل KNX در خانه های هوشمند

پروتکل KNX کاربرد های مختلفی در خانه های هوشمند دارد که یکی از این کاربرد ها در بخش روشنایی است. با نصب سنسور ها شما می توانید روشنایی محل زندگی خود را کنترل کنید به طور مثال زمانی که کسی در اتاق خواب نیست نور به صورت خودکار کاهش می یابد و یا از راه دور می توانید میزان نور ورودی از پنجره ها را کنترل کنید.

همچنین با استفاده از این پروتکل به راحتی می توانید امنیت را در بخش های مختلف خانه و یا محل کار خود ایجاد کنید. یکی از بزرگ ترین مزیت های پروتکل KNX تشخیص زمان اوج مصرف و کاهش مصرف انرژی در این زمان ها است بدین طریق که در زمان اوج مصرف این پروتکل با نظارت بر شبکه، حسگرهای هوشمند، شمارش پالس انرژی و ثبت اطلاعات تا حد ممکن مصرف انرژی را پایین می آورد.

 

مزایای استفاده از پروتکل KNX

این پروتکل از چندین رسانه ارتباطی پشتیبانی می کند. شبکه کابل کشی بسیار ساده ای دارد در اصل این پروتکل بر پایه ارتباط ساده عملی و اصولی بین وسایل الکتریکی ساخته شده است. سرعت بسیار بالا در انتقال و دریافت اطلاعات  از دیگر مزایا این پروتکل محسوب می شود.

پروتکل KNX این ویژگی دارد که در تمام ساختمان های کوچک و بزرگ تجاری و مسکونی و… اجرا شود و هم زمان بخش های مختلف یک ساختمان اعم از گرمایشی، نور، تهویه و… کنترل کند. علاوه بر امکان استفاده در تجهیزات و تاسیسات برای مدیریت لوازم خانگی هم قابل استفاده است.

کیفیت این محصول بسیار بالاست زیرا موظف هستند که این پروتکل را مطابق با استاندارد های جهانی اجرا کنند. این پروتکل  مستقل از هر فناوری سخت افزار و یا نرم افزاری است که به راحتی قابلیت اتصال به یک گوشی هوشمند را دارد.

 

ملزومات راه اندازی:

قبل از شروع پروژه و نصب و راه اندازی پروتکل نیاز به بررسی چندین مورد در ساختمان هوشمند است که به آن اشاره کرده ایم:

  • انتخاب فرمت داده ها و نحوه برنامه نویسی 
  • تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مناسب برای راه اندازی 
  • انتخاب گذرگاه مناسب ارتباطی و منطبق با نیاز های پروژه 
  • بررسی تجهیزات هوشمند از نظر مطابقت با استانداردهای موجود 
  • نحوه دریافت گواهی نامه های مربوطه 

 

اجزای مختلف سیستم KNX

شبکه سیستم که قطعات مرتبط به شبکه می باشد.

سنسورها که شامل:

  • تایمر ها 
  • روشنایی
  • ترموستاتها 
  • سنسور باد و باران 
  • پوش باتن ها 
  • ورودی های دیجیتال و آنالوگ

کنترلرها (Actuator)

  • روشنایی 
  • پرده برقی  
  • تهویه 
  • پردازش اطلاعات 
  • کنترلر های دیجیتال 
  • اجرای دستورات 

نرم افزار ETS اجرای پایه ای سیستم KNX

 

ساختار اجرای knx

ساختار این سیستم بدین شکل است که از یک تابلو مرکزی استفاده می شود که این تابلو شامل یک سی پی یو مرکزی و تعدادی رله می باشد و تمام مصرف کننده ها اعم از سیستم سرمایشی، گرمایشی، چراغ های روشنایی، پرده ها و… به این رله ها متصل می شود.

یعنی از تمام چراغ های موجود در اتاق ها سالن و… سیم کشی می شود و سر هر یک از این سیم ها در تابلو به یک رله متصل می شود و در هرجایی که قصد کنترل تجهیزات وجود داشته باشد یک کابل knx تا تابلو کشیده می شود و به پنل های لمسی و یا کلید های لمسی یا مکانیکی knx متصل می شود. 

وقتی دستور روشن شدن چراغی را در یک پنل اعمال میکنید، این دستور به پردازنده مرکزی در تابلو می رسد و رله مورد نظر را فعال می  کند تا دستور ایجاد شده انجام شود.

 

تفاوت سیستم هوشمندسازی باسیم

اگر تا به الان به فکر هوشمند کردن خانه و یا محل کار خود افتاده باشید قطعا سری به شوروم های  هوشمند سازی شرکت های ساختمانی زده اید و با پرزنت مشاوران خانه هوشمند برای سناریو های مهمانی، استراحت، سناریوی امنیتی و همچنین تعریف از مزایای مختلف سیستم هوشمند ساختمان از قبیل صرفه جویی در مصرف انرژی، امنیت، ایمنی، سهولت در استفاده و …علاقه مند به انجام این کار شده اید. بنابراین برای تصمیم گیری درست ملزم به دریافت اطلاعات جامع در این زمینه هستید پیشنهاد میکنیم برای دریافت این اطلاعات مطالب مرتبط را در وبلاگ ما بخوانید.

سیستم های  خانه هوشمند معمولا به دو صورت ایجاد اجرا میشوند:

  • سیستم های هوشمند سازی بر پایه پروتکل knx  
  • و سیستم های هوشمند سازی بر پایه پروتکل bus 

در این سیستم تمامی سرخط های فاز روشنایی، پرده برقی، سرمایشی، گرمایشی و…. به داخل تابلو برق مرکزی داخل واحد کشیده می شوند و سپس از تابلو به کلید ها کابل شبکه یا کابل KNX کشیده میشود. این سیستم ها، معمولا تعداد کلیدها بسیار کمتر از حالت سنتی بوده، داخل قوطی کلید سیم شبکه یا کابل KNX بوده و معمولا به دلیل داشتن صفحه نمایش، ارتفاع نصب کلید در حدود ۱۴۰ سانتی متر از کف میباشد (ارتفاع نصب کلید در حالت سنتی ۱۱۰ سانتی میباشد). 

 

تفاوت سیستم های knx و bus در چیست؟

به لحاظ دیاگرام سیم کشی و قطعات این دو سیستم تا حد زیادی به یکدیگر شباهت دارند و یا به بیان بهتر و البته ساده تر سیستم bus اقتباس گرفته شده از سیستم knx است که با توجه به آپشنهای متعدد و قابل قبول، قیمت بسیار مناسب و گسترش شبکه فروش توانسته سهم بسیار زیادی از بازارهای ایران را برای خود کسب کند.

یکی از مهمترین تفاوت های ظاهری این سیستم ها که می توانید به راحتی آن را مشاهده کنید وجود پورت دو رشته knx و پورت ۴ رشته bus بر روی قطعات است. اما سوالی که ممکن است برای بسیاری پیش بیاید این است که آیا امکان ادغام کردن این دو سیستم وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله در برند G4 قطعه ای به نام KNX to Bus bridge وجود دارد که این امکان را فراهم میکند ولی به هیچ عنوان تلفیق کردن قطعات این دو پروتکل را توصیه نمی کنیم.

 

کدام سیستم بهتر است knx و یا bus

برندهای بسیار معروفی چون ABB، اشنایدر الکتریک، هانیول، زیمنس، پاناسونیک و بوش از کمپانی های مطرح هستند که قطعات هوشمند سازی خودرا با استانداردهای KNX به بازار عرضه می کنند. بنابراین می توان به این نتیجه رسید که برای انتخاب کلید و سایر تجهیزات مورد نیاز برای هوشمند سازی حق انتخاب گسترده ای دارید و نگرانی بابت تامین کالا و نبود تجهیزات در سال های آتی نخواهید داشت علاوه بر این با اعتباری که برند های نام برده شده در سطح بازارهای جهانی دارند از بابت دوام و کیفیت کالاها آسوده خاطر خواهید بود.

وجود ۳۰۰ شرکت تولید کننده قطعات در این سیستم امکان برنامه نویسی تجهیزات از راه دور همه از عواملی هستند که مزیت این سیستم را افزایش می دهند.

اما برند هایی که سیستم های مجهز به BUS را عرضه میکنند SMART ،G4 ،TIS ،HDL و … هستند که ساخت چین می باشد، هرچند گاها در بازار تحت عنوان برند های آمریکایی و کانادایی به فروش میرسد اما همگی ساخت چین می باشد. 

 

خواندن “برترین شرکت های تجهیزات هوشمندسازی در جهان” را هم از دست ندهید

 

جمع بندی

با توجه به گسترده شدن هوشمندسازی خانه ها در سطح جهان هر روزه پروتکل های جدیدتری به بازار عرضه میگردد. در این مقاله سعی کردیم مخاطب را با پروتکل KNX آشنا کنیم. با توجه به اینکه پروتکل KNX یک پروتکل قدیمی است اما در بین مصرف کنندگان به علت مزایای بیشماری که دارد از محبوبیت بسیاری برخوردار است. اگر بخواهیم جایگاه این پروتکل را در ایران بسنجیم باید بگوییم یکی از پرطرفدار ترین پروتکل ها می باشد. 

در آخر هم شما را به خواندن “مقایسه BMS با خانه هوشمند بیسیم” دعوت مینماییم.

سفارش خانه هوشمند KNX چگونه است؟۱۴۰۱/۴/۱۴ ۱۰:۴۷:۱۰

اولین مرحله در سفارش هوشمندسازی ساختمان با KNX مشاوره درباره نحوه ایجاد زیرساخت های این پروتکل ارتباطی است. جا نمایی تابلو برق، کلیدها، سنسورها، تاچ پنل خانه هوشمند و مسیرهای سیم کشی مهمترین بخش در این مرحله است. مرحله بعدی انتخاب برند مناسب تجهیزات خانه هوشمند KNX میباشد. برای سفارش و مشاوره رایگان درباره انواع سیستم های هوشمندسازی ساختمان و اطلاع از جزییات مراحل کافی است با ما تماس بگیرید. همچنین میتوانید وارد سایت خانه های هوشمند شده و در قسمت ارسال سفارش اطلاعات مربوط به پروژه خود را تکمیل نموده و در صورت دارا بودن پلان پروژه آن را برای ما بارگذاری نمایید، تا همکاران ما پس ار بررسی با شما تماس بگیرند.

سیستم knx چیست؟۱۴۰۱/۴/۱۴ ۱۰:۴۸:۲۰

سیستم knx یک پروتکل ارتباطی با سیم بهینه شده و یک استاندارد بین المللی در صنعت هوشمندسازی ساختمان است. این پروتکل قادر به یکپارچه سازی تعداد زیادی از محصولات است. از مهمترین ویژگی های این روش هوشمندسازی ساختمان میتوان به پایداری اتصالات، قابلیت استفاده از محصولات برندهای مختلف، نرم افزارهای خانه هوشمند کاربردی و همچنین کیفیت بالای قطعات به خاطر نظارت شدید انجمن KNX اشاره کرد.

هوشمند سازی ساختمان با KNX چگونه انجام میگیرد؟۱۴۰۱/۴/۱۴ ۱۰:۵۷:۴۰

هوشمند سازی ساختمان با پروتکل ارتباطی KNX زیر مجموعه ساختارهای BMS یا مدیریت ساختمان است. در این روش کابل  های مخصوص KNX به صورت مجزا از هر یک از تجهیزات هوشمند به داخل یک تابلو برق مخصوص هدایت میگردند. منبع تغذیه، رله های تابلویی، کنترل گرها و ورودی/خروجی های آنالوگ و … از دیگر تجهیزات تابلویی در سیستم خانه هوشمند KNX هستند. همچنین انواع کلیدهای ترموستاتیک، کلیدهای هوشمند عادی، سنسورها و … از تجهیزات دیگر این روش هوشمندسازی ساختمان میباشند.

 

 

 

اشتراک گذاری این مطلب:

Go to Top