در این مقاله به بررسی هوش مصنوعی و موارد استفاده آن در خانه های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا میپردازیم. در همین راستا، در ابتدا به بررسی هوش مصنوعی و تعریف آن ها پرداخته و سپس نقش آن ها را در خانه های هوشمند نسل دوم مبتنی بر IOT میپردازیم.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی یا  Artificial Intelligence که در برخی منابع و مطالب “هوش ماشینی” نیز نامیده می‌گردد، به هوشمندی تعریف و پردازش شده توسط ماشین‌ها که در شرایط مختلف از خود بروز میدهند اطلاق می‌گردد. این هوشمندی (AI)، که در برابر هوش طبیعی در انسان‌ها قرار میگیرد یک سیستم پیچیده است که توسط برنامه نویسی های محتلف و استفاده از مفاهیمی مانند یادگیری های ماشینی، محاسبات ابری و داده های بزرگ ایجاد میگردد است. به عبارت دیگر “هوش مصنوعی” به سامانه‌هایی اطلاق می‌گردد که توانایی ارائه واکنش‌هایی شبیه به رفتارهای هوشمندی که انسان ها در شرایط مختلف از خود بروز میدهند را داشته باشند.

این واکنش ها از جمله درک شرایط پیچیده و بغرنج، شبیه‌سازی فرایندهای ادراک و تفکر و روش ‌های استدلالی انسانی و پاسخ گویی موفق به آنها، توانایی یادگیری و همچنین توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسئله های مختلف میباشد در بیشتر نوشته‌ها و مقالهات مرتبط با هوش مصنوعی،از  آن به عنوان (دانش شناخت و طراحی عامل‌ های هوشمند) تعریف یاد کرده اند.

 

هوش مصنوعی در خانه هوشمند 2

 

به عبارت دیگر هوش مصنوعی سیستمی است که در آن ماشین ها که شامل انواع سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری میگردد، توانایی ادراک، سنجش، تفکر و تصمیم گیری را دارا خواهند شد.

موارد استفاده هوش مصنوعی

هوش مصنوعی مانند تمام ساختارهای تکنولوژی عصر جدید در تمامی جنبه های زندگی کاربرد دارد. از صنایع مختلف تا کشاورزی، طراحی و ساخت قطعات، آنالیز های مختلف داده های شهری، آب و هوایی و … پردازش اطلاعات مختلف تا شناسایی و بررسی تمامی سیستم ها و عوامل مختلف. هوش مصنوعی در بیشتر جنبه ها مانند صنعت، کشاورزی، صنایع نظامی، هواشناسی و … کاربرد دارد.

 

خانه هوشمند

در تعریف خانه هوشمند بیان میگردد که شما میتوانید اجزای ساختمان خود را به وسیله روش هایی متفاوت از روش های سنتی کنترل نمایید. نور و روشنایی هوشمند را به وسیله کلیدهای تاچ هوشمند، انواع پرده ها، سیستم های امنیتی و ایمنی، آبیاری، قفل ها، لوازم خانگی، تهویه مطبوع و … در یک ساختمان قابلیت هوشمند شدن را دارا میباشند. اما تعریف واقعی یک خانه هوشمند متفاوت از آنچه در بالا بیان شد میباشد. یک خانه هوشمند واقعی باید بتواند نیازها و سبک زندگی شما را شناسایی نماید، سپس آن ها را ادراک کرده و ب تصمیم گیری بهترین پاسخ را به نیازهای شما دهد. این موضوع شروع استفاده از هوش مصنوعی در یک خانه هوشمند میباشد.

قدرت تصمیم گیری اجزای ساختمان هوشمند

تصمیم گیری اجزای ساختمان به چه معنی میباشد؟ شناسایی نیاز های هر خانواده چگونه انجام میگردد؟ کدام یک از اجزای ساختمان وظیفه این موضوع را برعهده خواهد داشت؟ آیا این اتفاق به معنی سلطه ماشین ها بر زندگی ما خواهند بود؟ تمام این سوالات و سوالاتی مشابه به این موضوع را در این مقاله و و مقالات بعدی سایت شرکت خانه های هوشمند پاسخ خواهیم داد.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در خانه هوشمند

موارد استفاده از هوش مصنوعی در ساختمان سازی و خانه هوشمند

هوش مصنوعی در کنار سایر ساختارهای تکنولوژی عصر جدید در ساختمان سازی به کمک طراحان و مهندسین فعال در این صنعت آمده اند. امروزه بسیاری از فرآیندهای طراحی و تصمیم گیری در زمینه ساختمان به وسیله نرم افزارها و الگوریتم های بهینه یاب انجام میپذیرد. بهینه یابی انرژی، نور، صدا و دید و … همگی روشهایی است که معماری و ساختمان سازی قرن جدید را تحت تاثیر خود قرار داده است. معماری در سال های اخیر از روش های سنتی ترسیم به وسیله دست یا نرم افزارهای عادی ترسیمی فاصله گرفته است. امروزه ماشین ها به جای کاربر بهترین پاسخ را پیدا مینمایند و معمار از میان پاسخ های مناسب انتخاب نهایی را انجام میدهد. گرس هاپر، دینامو و … از پلاگین های معرو معماری پارامتریک میباشد.

همچنین در فرآیندهای ساخت و مدیریت پروژه هوش مصنوعی به کمک مهندسین عمران و مدیران پروژه آمده است. امروزه بسیاری محاسبات و شرایط سنجی ها به وسیله این سیستم انجام میپذیرد. کنترل پروژه نیز بخش دیگری از خدمات هوش مصنوعی در ساختمان سازی و خانه هوشمند میباشد.

هوش مصنوعی در خانه هوشمند

همان گونه که در ابتدای مقاله و در تعریف خانه هوشمند بیان گردید، هوشمندسازی به معنی واقعی زمانی رخ خواهد داد که اجزای ساختمان بتوانند به وسیله هوش مصنوعی مرجع تمصمیم گیری و آموزش باشند. امروزه بسیاری از تجهیزات ویژه خانه هوشمند به این سیستم مجهز گردیده اند. برای مثال یخچال های هوشمند برندهای متنوعی وجود دارد که با یادگیری ماشینی نیازهای شما را شناسایی میکند.

برای مثال یخچال خانه شما متوجه مصرف هفتگی سه عدد شیر توسط خانواده میگردد. پس زمانی که شیر در یخچال شما رو به اتمام باشد به شما گزارش میدهد. حتی میتواند آموزش ببیند که شما معمولا از چه فروشگاه هایی خرید میکنید. زمانی که نزدیک آن فروشگاه بودید به شما پیام خواهد داد. این سیستم میتواند قدم بعدی را برداشته و با اتصال به کیف پول دیجیتال شما از فروشگاه های آنلاین مواد غذایی مایحتاج زندگی را سفارش دهد. یعنی تمام فرآیندهای آموزش، استدلال و تصمیم گیری را در خود جای داده است.

این تنها یک مثال از قدرت هوش مصنوعی در خانه هوشمند و زندگی آینده انسان میباشد.

اشتراک گذاری این مطلب:

چراغ راهنمایی هوشمندچراغ راهنمایی هوشمند