آنچه در این پست میخوانید

پیشرفت تکنولوژی همواره اتفاقات تازه ای را به همراه دارد.یکی از این اتفاقات نو و جدید ساخت ماشین های هوشمند است که امروزه تحت عنوان smart یا هوشمند شناخته میشوند. و معمولا مردم در مورد ماشین های هوشمند دو نوع واکنش از خود نشان میدهند یا آن را دوست دارند یا از آن متنفرند. احتمالا تا چند سال آینده ماشین های هوشمند و خودران را در سراسر دنیا تماشا خواهید کرد. اما این موضوع از کجا شروع شد؟

اگر دوست دارید پاسخ این سوال را پیدا کنید پیشنهاد میکنم تا آخر مقاله همراه ما باشید.

 

تاریخچه ماشین های هوشمند

هرچند که ماشین های هوشمند صنعتی نوظهور است اما همانند صنایع دیگر تاریخچه جالبی دارد. سازندگان برند Swatch برای اولین بار ایده ساخت یک ماشین جدید را ارائه میدهند.آنها می خواستند این ماشین با استفاده از همان شخصی سازی هایی که در ساعت های swatch انجام می شود یک ماشین بسازند. نیکولاس هایک معتقد بود صنعت خودرو ماشین های کوچک را نادیده گرفته است با این حال هایک نمیخواست که به رقابت با دیگر سازندگان خودرو بپردازد و بیشتر به دنبال همکاری بود. هایک برای عملی ساختن ایده خود با چندین تولید کننده صحبت کرد و در نهایت با فولکس واگن به نتیجه رسید اما مدتی بعد مدیرعامل فولکس عوض شدو قصد داشت که ایده ماشین های هوشمند را با SMH پایان دهد بنابراین هایک به جستجوی دیگر شرکا پرداخت و نهایتا با سازندگان مرسدس بنز به توافق رسید و در نهایت اولین نسل ماشین های هوشمند در اکتبر سال ۱۹۹۸ به بازار عرضه شد.

 

ماشین هوشمند

 

ماشین هوشمند چیست؟

ماشین هوشمند به ماشینی گفته میشود که توانایی دریافت اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن را دارد. هرچه ماشین این عملیات را بهتر انجام دهد یعنی میزان هوشمندی بالاتری دارد. هرچند امروزه تمام ماشین های مدرن دارای یک کامپیوتر مرکزی هستند که تا درصدی باعث هوشمندی آن می شود اما تعریف جدیدتری از ماشین های هوشمند وجود دارد. به ماشین های خودران و یا بدون راننده نیز ماشین های هوشمند می گویند که درصد هوشمندی آن با ماشین های معمولی اصلا قابل قیاس نیست. در ماشین های هوشمند از فناوری هوش مصنوعی استفاده شده است.

 

ماشین هوشمند

 

عملکرد یک خودرو هوشمند چگونه است؟

عملکرد خودروهای هوشمند بر پایه ی شبکه های عصبی که از میلیون ها نورون مجازی است تشکیل شده و عملکردی شبیه به مغز انسان را دارد و آن را تکرار میکند.این نکته قابل ذکر است که شبکه های عصبی از داده های واقعی استفاده نمی کنند بلکه بر اساس میلیون ها عکس و داده های دیگر از زندگی واقعی محور ها را شناسایی میکنند.

 

اهمیت خودرو های هوشمند در زندگی روزمره

 خودرو های هوشمند کاربری های بسیار زیادی برای انسان دارد به طور مثال افرادی که در بخشی از رانندگی همانند پارک دوبل مهارت لازم را ندارد می توانند از ماشین هوشمند خود درخواست کنند که این کار را انجام دهد.

یا اگر همیشه برای پارک کردن خودرو خود جای مناسبی پیدا نمی کنید میتوانید از خودرو هوشمند خود درخواست کنید پس از رساندن شما به مقصد به خانه برگردد و راس ساعت مورد نظر شما برای همراهیتان به خانه در محل مورد نظر شما باشد. همچنین از این خودرو ها می توان برای افرادی که مشکلات جسمانی و حرکتی دارند استفاده کرد.

 

 

ماشین هوشمند

 

معرفی چند ماشین هوشمند

 

مرسدس بنز کلاس S:

شرکت خودروسازی بنز که از اولین تولید کنندگان ماشین هوشمند است در حال تولید هوشمند ترین ماشین خود است. یکی از موارد هوشمندی که در این ماشین به کار رفته است وجود چندین دوربین است که میتواند تمام چاله های خیابان و جاده را شناسایی کند و به راننده اطلاع دهد تا از روی آن ها رد نشود در نتیجه هم سرنشینان آسایش بهتری دارند و هم ماشین سالم می ماند.

 

بی ام دبلیو M4:

این ماشین یکی از ماشین های مدرن و هوشمند در حال حاضر است و وجه متمایز کننده آن این است که این خودرو دارای دستیار داخلی است که باهوش مصنوعی کار میکند و در حین رانندگی به شما کمک خواهد کرد رانندگی بهتری را تجربه کنید. و اما یک خبر خوب اگر جزو افرادی هستید که معمولا جای پارک خودرو خود را فراموش می کنید  این ماشین مشکل شما را حل خواهد کرد با وصل کردن گوشی هوشمند شخصیتان به ماشین می توانید به راحتی از محل پارک کردن خودروی خود باخبر شوید.

 

آئودی A8:

جدیدترین نسل این ماشین مربوط به سال ۲۰۱۹ است که شامل دوربین و حسگر ۳۶۰ درجه  میشود. از موارد هوشمند به کار گرفته شده در این ماشین می توان به سیستم تعلیق خودکار چرخ ها اشاره کرد. این ماشین دارای سیستم کمکی عبور از تقاطع است اگر به هنگام عبور از تقاطع آئودی خودرویی با وضعیت خطرناک را شناسایی کند به صورت خودکار از حرکت باز می ایستد. از دیگر تکنولوژی های به کار رفته در این ماشین که نظر افراد بسیار زیادی را به خود جلب کرده است تبلت جدا شونده است با استفاده از این تبلت شما می توانید در هرجایی که هستید کنترل ماشین خود را در دست داشته باشید.

 

بررسی مزایا و معایب ماشین های هوشمند:

اجازه بدید در ابتدا  توضیح مختصری از سنسور های موجود در ماشین های هوشمند را برایتان توضیح دهم. اتومبیل های هوشمند برای طی کردن مسیر نیاز به دریافت اطلاعات و پردازش آنها دارند که این کار توسط سنسور ها صورت می گیرد به این صورت که اطلاعات از طریق سنسور های نصب شده دریافت و پس از تحلیل داده ها بر اساس شرایط موجود خودرو هوشمند تصمیم گیری می کند.

انواع سنسور های موجود در خودرو های هوشمند 

  • سنسور رادار 
  • سنسور فراصوت 
  • دوربین  رنگی 
  • سنسور لایدار 

 

سنسور رادار 

از این سنسور برای محاسبه فاصله اجسام استفاده می شود عملکرد آن به این شکل است که فرستنده امواج رادیویی را به اطراف ارسال میکند و امواج پس ار برخورد با اجسام بازتاب داده می شوند که توسط گیرنده ها دریافت می شود و سیستم بر اساس زمانی که برای انجام این عملیات صرف شده فاصله را اندازه گیری می کند.

 

سنسور فراصوت :

این سنسور نیز همانند سیستم رادار عمل میکند با این تفاوت که  برای فواصل نزدیک تر کاربرد دارد و البته برای فرکانس هایی که توسط انسان قابل شنیدن نیست.

 

دوربین رنگی :

از این دوربین برای شناسایی عناصر رنگی مثل تابلو ها .چراغ راهنمایی و… استفاده می شود، این دوربین ها اطلاعات را به صورت سه بعدی ارائه نمی دهد و از دیگر معایب آن  این است که وابسته به محیط هستند.

 

سنسور لایدار:

اطلاعات سه بعدی اطراف را جمع می کند و با سرعت و وضوح بالا  قابلیت عملیات را دارد. سرعت ان چنان بالاست که علاوه بر شناسایی قابلیت دسته بندی کردن را نیز داراست.

 

ماشین هوشمند

 

مزایا ماشین های خودران

 

کاهش تلفات انسانی

با توجه  به آمار های اعلام شده  بیش از ۹۴ درصد تصادفات به علت خطا انسانی بوده که شامل بی دقتی . خواب آلودگی و مشکلات جسمی و بینایی راننده می شود با وجود ماشین های هوشمند قطعا این درصد کاهش خواهد یافت.

 

کاهش اتلاف وقت

افراد بسیاری ساعات زیادی را برای رفت و آمد به محل کار خود و محل تحصیل و…. به رانندگی می پردازند زمانی که خودرو شما قابلیت رانندگی به صورت خودکار را دارا باشد میتوانید از وقت آزاد خود در اتومبیل شخصیتان برای انجام فعالیت های دیگر استفاده کنید.

 

کاهش هزینه ها برای ارگان های دولتی

هزینه های بسیار هنگفتی برای جبران تصادفات جاده ای مانند هزینه های درمانی .بیمه افراد  و…. می شود در صورتی با ماشین های هوشمند می توان از این هزینه ها برای کم کردن بار مالیات و…. استفاده کرد.

 

دسترسی راحت برای افراد:

افراد زیادی هستند که به دلایل مختلف جسمی قادر به رانندگی نمی باشند اما ماشین های هوشمند به این گونه افراد اجازه می دهد تا تجربه یک رانندگی دلنشین را داشته باشند.

 

معایب ماشینهای هوشمند

هک شدن توسط افراد سودجو

یکی از معایب بزرگ ماشین های هوشمند هک شدن و سرقت خودرو از این طریق است. شرکت های خودرو سازی. سرویس های مکان یابی همگی به اطلاعات خودرو شما دسترسی دارند و خودرو های هوشمند به شدت در برابر هک شدن بی دفاع هستند اما با توجه به پیشرفت چشمگیر علم تکنولوژی حتما سازندگان خودرو به زودی  این مشکل را رفع خواهند کرد.

 

قیمت بالا خودرو های هوشمند:

قیمت این ماشین های هوشمند در مقایسه با ماشین های معمولی بسیار بالاتر است و به طور متوسط برای تهیه یک ماشین هوشمند هزینه ای بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار دلار لازم است. همچنین هزینه نگهداری و تعمیر این دسته از ماشین ها بالا است.

 

امکان از بین رفتن برخی از مشاغل

با رواج پیدا کردن ماشین های  هوشمند برخی از مشاغل مثل راننده های تاکسی و راننده های ماشین سنگین و… از بین می رود. همچنین تعمیرکاران خودروهای معمولی قادر به تعمیر این چنین خودرو ها نیستند و نیاز به نیرو متخصص است.

 

خودروهای هوشمند در ایران

متاسفانه هنوز هیچ گونه خودروی هوشمندی در ایران وجود ندارد علاوه بر این که ساخت و تولید ماشین های هوشمند پیچیده است و نیاز به علم بالایی دارد. برای استفاده از آن ها نیاز به زیرساخت های خاصی است که متاسفانه در کشور ما وجود ندارد. هرچند که بسیاری از صنایع تولید خودرو قول ساخت ماشین های هوشمند را تا ده سال آینده داده اند اما امیدواریم این اتفاق بسیار زودتر رخ دهد. 

 

جمع بندی:

امروزه با توجه به پیشرفت چشمگیر تکنولوژی بسیاری از تولیدکنندگان خودرو در تلاش هستند که ماشین های هوشمندی را به بازار عرضه کنند. از جمله این شرکت ها شرکت خودروسازی تسلا است که بخش اعظمی از تمرکز خود را برای ساخت این ماشین ها به کار گرفته .به صورت کلی ماشین های هوشمند توسط شرکت های خودروسازی مطرح در سطح جهان ساخته می شوند و  سازندگان سعی دارند همچنان که مدل های پیشرفته تری را به بازار عرضه میکنند به رفع مشکلات ماشین های هوشمند هم بپردازند. بنابراین نمی توان بهترین و یا هوشمند ترین خودرو را در این صنعت معین کرد زیرا هر یک دارای ویژگی های منحصر به فرد خود است.در این مقاله سعی شد که شما مخاطبین عزیز را با دنیای ماشین های هوشمند مزایا و معایب استفاده از آنها آشنا کنیم.

نظر شما در مورد ماشین های هوشمند چیست؟

به نظر شما چند سال لازم است تا این تکنولوژی وارد ایران شود؟ 

ماشین های هوشمند توسط شرکت های خودروسازی مطرح دنیا همچون تسلا طراحی و ساخته می شود و هر ورژن جدیدی که به بازار عرضه می شود دارای ویژگی های منحصر به فرد خود است بنابراین نمیتوان هوشمندترین ماشین را تعیین کرد. در این مقاله سعی کردیم شما را با دنیای ماشین های هوشمند مزایا و معایب آن آشنا کنیم. 

نظر شما در مورد ماشین های هوشمند و مزایا و معایب آن چیست؟

اشتراک گذاری این مطلب: