آنچه در این پست میخوانید

امروزه و با گسترش سیستم های نوین ساختمانی، طراحی های زیبا و منحصر به فرد، سازه های استاندراد و دیگر امکانات، ساختمان تمام هوشمند به عنوان یکی از مهمترین دلایل ارجحیت یک ملک یا ساختمان نسبت به ساختمان های مشابه می باشد. اما ساختمان هوشمند چیست؟ چه زمانی می توانیم یک ساختمان را هوشمند بدانیم و از یک ساختمان هوشمند با چه انتظاراتی داشته باشیم؟

سیستم های هوشمند ساختمانی در عصر حاضر

در آغاز قرن جدید و با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، هر روزه مفاهیم جدیدی از سیستم های نوین پا به عرصه می گذراند. در روزگاری که اینترنت و سیستم های وابسته به آن امکانات بسیاری را در اختیار همه مردم قرار داده و اپلیکیشن ها کارهای روزمره بسیاری را به صورت خودکار و بدون نیاز به مراجعات حضوری و اتلاف وقت و هزینه انجام می دهند. ساختمان های هوشمند نیز کم کم به عنوان یک کالای مورد نیاز برای همه اقشار ظهور پیدا کرده است.

هوشمند سازی ساختمان ها، آرزوی دیرینه

در مبحث تاریخچه ساختمان تمام هوشمند، انجام امور مرتبط با ساختمان به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت از ابتدا مورد توجه انسان ها بوده است.

این آرزو در طول تاریخ به شکل های مختلفی برآورده شده است. از سیستم های قدیمی مبتنی بر سنسورهای حرکتی و نوری تا سیستم مدیریت ساختمان. اما امروزه و با ظهور و گسترش تکنولوژی اینترنت اشیا، ساختمان هوشمند نسل دوم به صورتی جامع این آرزو را برآورده نموده است.

خانه های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا

اینترنت اشیا قابلیت هوشمند سازی تمام اجزای خانه ها را فراهم آورده است. ساختمان تمام هوشمندی که تمام وسایل و فرآیند ها در آن به صورتی هماهنگ با هم عمل می کنند. نورپردازی، سیستم های تهویه، آبیاری، امنیت و ایمنی، لوازم خانگی و … همگی یک جز از یک کل واحد بوده و توسط کاربر برنامه ریزی می گردد. ساختمان هوشمند می تواند تمام نیاز های یک نفر را برآورده نماید.

ساختمان هوشمند چیست؟

زمانی می توانیم نام ساختمان تمام هوشمند را برای یک ساختمان به کار ببریم که اجزای آن به وسیله یک سیستم ارتباطی بهم متصل باشند. این اتصالات در نسل دوم سیستم های هوشمند ساختمانی از نوع اتصالات نوینی چون زیگ‌بی، امواج RF، MQTT و … هستند. اجزای خانه به وسیله اپلیکیشن ها، دستیارهای صوتی مخصوص خانه هوشمند و ریموت کنترل ها کنترل می گردند همجنین می توان با سناریو نویسی دخالت انسان را در انجام امور ساختمان به جداقل رسانید.

اتوماسیون در نسل دوم ساختمان های هوشمند

نقش اتوماسیون و خودکاری سازی جایی است که تفاوت میان ساختمان تمام هوشمند و روش های قدیمی کنترل اجزای ساختمان مشخص می شود. در خانه های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا به دلیل استفاده از سیستم های پردازنده ابری، سیستم های یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی میتوان امور خانه را به صورت شرط های متوالی برقرار نمود. این شرط ها توسط کاربران خانه های هوشمند و با توجه به سبک زندگی و سلیقه افراد استفاده کننده از این سیستم ها طراحی و پیاده سازی می گردند.

کاربردهای نسل دوم سیستم هوشمند سازی ساختمان

یک ساختمان تمام هوشمند علاوه بر جذابیت در عملکرد می تواند موجب کاهش هزینه ها از طریق مدیریت مصرف انرزی شود. سیستم های مختلف ساختمانی می توانند با اتصال بهم به صورت یکپارچه عمل نمایند. ساختمان هوشمند می تواند هزینه های جاری را کاهش داده و عمر مفید تجهیزات را بیشتر کند. هوشمند سازی ساختمان به محیط زیست کمک نموده و باعث بالا رفتن راندمان کاری در محیط های تجاری می گردد.

ساختمان تمام هوشمند چیست؟

ساختمان تمام هوشمند چیست؟

اجزای ساختمان هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا

به صورت کلی و با استفاده از این تکنولوژی تمام تجهیزات موجود در یک ساختمان قابلیت هوشمند شدن را دارا هستند.

از سیستم های نور هوشمند تا تهویه هوشمند، آسانسور هوشمند تا سیستم آبیاری، لوازم خانگی هوشمند، انواع پرده و پوشش های پنجره هوشمند و … همگی به عنوان یک کل واحد با هم عمل کرده و امنیت، ایمنی و عملکرد ساختمان را بر عهده می گیرند.

یک ساختمان تمام هوشمند باید بتواند با ایجاد هماهنگی بین تمام اجزای ساختمان، دخالت ساکنین را برای انجام امور روزانه به حداقل برساند. هر جز از خانه با هماهنگی کامل با دیگر بخش ها در جهت بر طرف نمودن نیاز های افراد خانه کوشش می کند.

خانه تمام هوشمند از اولین ساعات صبح تا لحظات انتهایی شب، برنامه های کاربران خود را شناسایی کرده و به آن ها در رفع نیاز ها کمک می کند.

هوشمند سازی ساختمان ها در گذشته به عنوان یک کالای لوکس و گران قیمت مطرح بود، اما امروزه و با گسترش تکنولوژی اینترنت اشیا و وابستگی بیشتر مردم به اینترنت و فضای مجازی، به زودی و در آینده ای نه چندان دور سیستم های هوشمند ساختمانی جز ملزومات هر خانه، ویلا یا هر ساختمان دیگری خواهد بود.

اشتراک گذاری این مطلب:

هوشمند سازی خانه های قدیمیهوشمند سازی خانه های قدیمی
پکیج هوشمند سازی خانهپکیج هوشمند سازی خانه های هوشمند