آنچه در این پست میخوانید

امروزه و با گسترش تکنولوژی، هوشمندسازی ساختمان دیگر یک کالای لوکس و ویژه ساختمان های گرانقیمت نیست. با استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا، همه ساختمان ها فارغ از سال ساخت یا سیستم برق کشی آن قابلیت هوشمند شدن را دارا میباشند. در این مقاله به بررسی مزایای هوشمند سازی ساختمان و خانه هوشمند میپردازیم.

خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند یک ساختمان عادی است که اجزای آن علاوه بر روش های سنتی به وسیله تلفن همراه، دستیار صوتی، اتوماسیون، تاچ پنل و ریموت کنترل های تابعی کنترل میگردد. کنترل این اجزا میتوانند از هر نقطه ای از جهان به وسیله شما انجام گردد. نور و روشنایی هوشمند، هوشمندسازی سیستم های تهویه مطبوع، امنیت و ایمنی هوشمند، پرده های هوشمند، آبیاری و لوازم خانگی هوشمند، سیستم های صوتی و تصویری هوشمند و تاسیسات و … از اجزای اصلی یک خانه هوشمند هستند.

مزایای خانه و ساختمان های هوشمند

 

روش های هوشمندسازی ساختمان

به صورت کلی، هوشمند سازی ساختمان از دو روش اصلی انجام میگردد. سیستم مدیریت ساختمان یا BMS و خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا یا خانه هوشمند بی سیم.

BMS چیست؟

BMS یا سیستم مدیریت ساختمان یک روش هوشمندسازی ساختمان است که در آن اجزی اصلی به وسیله کابل های ارتباطی و با پروتکل های مخصوصی تظیر KNX به یکدیگر و در نهایت به یک تابلوی مرکزی وصل میشوند. این اجزا به وسیله یک تاچ پنل کنترل میگردند. برخی از برندهای مطرح سیستم مدیریت ساختمان یک اپلیکیشن نیز در اختیار استفاده کنندگان از این خدمات قرار میدهند. برندهای مطرح در زمینه BMS اشنایدر، زیمنس، TIS و جانسون هستند.

خانه هوشمند با اینترنت اشیا یا خانه هوشمند بیسیم

تکنولوژی اینترنت اشیا یک ساختار است که در آن هر شی جاندار یا بی جان قابلیت اتصال به شبکه جهانی وب و کنترل به وسیه اینترنت را دارا میگردد. خانه هوشمند بی سیم نیز از این تکنولوژی بهره میبرد. از همین رو و به خاطر استفاده از نسل دوم پروتکل های ارتباطی، هوشمندسازی ساختمان در این سیستم به صورت بی سیم انجام میگردد. این موضوع از اصلی ترین مزایای خانه هوشمند بی سیم میباشد. هوشمندسازی با این روش بدون تغییر یا تخریب صورت میپذیرد.

 

مزایای خانه هوشمند

یک خانه یا ساختمان هوشمند از مزیت های بسیاری نسبت به یک ساختمان عادی برخوردار است. این مزیت ها هم برای سازندگان و فعالین حوزه ساختمان و هم برای کاربران نهایی میباشد.

مزایای خانه هوشمند برای کاربران

مهمترین مزیت یک ساختمان هوشمند افزایش کنترل بر اجزای مختلف ساختمان است. شما در هر نقطه ای از جهان میتوانید تمامی اجزای ساختمان خود را کنترل کنید. در خانه یا ساختمان هوشمند هر کدام از بخش ها علاوه بر روش های سنتی از طریق اپلیکیشن تلفن همراه، دستیار صوتی، ریموت کنترل های تابعی، تاچ پنل، اتوماسیون و سناریو کنترل میگردند. تنوع عملکرد نیز از دیگر مزیت های یک خانه هوشمند میباشد. میتوانید برای هر ساعت از شبانه روز یک سناریو هوشمند تعریف کنید. سناریوهای مختلف امنیتی را برای زمانی که در ساختمان نیستید فعال کنید و …

مزایای خانه هوشمند

 

کاهش مصرف انرژی از دیگر مزایای یک خانه و ساختمان هوشمند است. به دلیل کنترل و نظارت بیشتر بر اجزا میتوانید از هدر رفت انرژی جلوگیری نمایید و در هزینه ها صرفه جویی کنید.

افزایش امنیت و ایمنی در ساختمان هوشمند نیز دیگر مزیت این سیستم است. در یک ساختمان هوشمند، تمامی اجزا به کمک یکدیگر امنیت و ایمنی ساختمان را تامین میکنند.

افزایش آسایش، راحتی و آرامش از دیگر مزایای خانه هوشمند است. به خاطر تنوع عملکردها و همچنین تنوع روش های کنترلی زندگی در یک خانه هوشمند بسیار جذاب و هیجان انگیز است. همچنین به علت هوشمندی سیستم تهویه رسیدن به شرایط آسایش دمایی بسیار راحت و سریع میباشد.

افزایش ارزش ملک نیز از دیگر مزیت های ساختمان هوشمند میباشد. یک ساختمان هوشمند معمولا بسیار گران تر از یک ساختمان عادی قیمت گذاری میگردد.

مدیریت مصرف در یک ساختمان هوشمند از دیگر مزیت های سیستم های هوشمند میباشد.

 

مزایای خانه هوشمند برای سازندگان

در گذشته و به علت متداول بودن سیستم مدیریت ساختمان یا BMS هوشمند سازی ساختمان برای سازندگان امری پر دردسر بود. این پیچیدگی ها به علت لزوم سیم کشی و در هنگام اجرای تاسیاست الکتریکی و همچنین هزینه های بالای این سیستم پدید می آمد. اما با استفاده از سیستم خانه هوشمند بی سیم هر ساختمان فارغ از سال ساخت یا نوع کاربری قابلیت هوشمند شدن را دارا میگردد.

از مهمترین مزیت های یک ساختمان هوشمند برای سازندگان افزایش قیمت نهایی ملک میباشد. با یک هزینه بسیار اندک ساختمان شما از یک ساختمان عادی تبدیل به یک ساختمان هوشمند و لوکس میگردد. زیبایی و تنوع محصولات خانه هوشمند نیز میتواند به سازندگان در هرچه بهتر ساختن یک ساختمان کمک نماید. اجزای خانه هوشمند جایگزین سیستم های قدیمی میگردد. کلیدهای هوشمند تاچ به جای کلیدهای سنتی جلوه ای زیبا و کاربردی به ساختمان میبخشند. ترموستات های هوشمند جایگزین ترموستات های قدیمی برای کنترل تهویه میشوند. تجهیزات امنیتی و ایمنی هوشمند میتوانند امنیت کل ساختمان را تامین نمایند و … . همه این خدمات با یک هزینه اندک و معقول انجام پذیرفته و برای یک ساختمان یک نیاز اساسی میباشند.

شرکت خانه های هوشمند با بهره گیری از نیروهای متخصص خود، خدمات هوشمند سازی ساختمان را با هر دو روش BMS و خانه هوشمند با اینترنت اشیا انجام میدهد. برای مشاوره رایگان و همچنین استفاده از خدمات نامحدود ما کافی است با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این مطلب:

شهر هوشمند چیستشهر هوشمند چیست؟
بیمارستان هوشمندپزشکی هوشمند، بیمارستان هوشمند و مراقبتهای بالینی هوشمند