آنچه در این پست میخوانید

با گذر زمان و افزایش تعداد و تنوع سیستم های هوشمند و شرکت های ارائه دهنده خدمات هوشمند سازی، بسیاری از سازندگان در سراسر ایران به سیستم های هوشمند روی خوش نشان داده و ساختمان های خود را به این سیستم مجهز میکنند. مقایسه سیستم های هوشمند ساختمانی مختلف مانند BMS و سیستم خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا یا خانه هوشمند بیسیم میتواند یک مرجع برای تصمیم گیری فعالین حوزه ساختمان جهت سفارش سیستم هوشمند سازی برای ساختمان باشد.

خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند یک سیستم مدیریتی ساختمان است که از طریق آن میتوانید اجزای مختلف ساختمان را به روش هایی متنوع تر از روش های سنتی کنترل کنید. این روش ها شامل استفاده از اپلیکیشن ها، دستیارهای صوتی، اتوماسیون، ریموت کنترل، تاچ پنل و … می باشد. هر کدام از سیستم های مختلف هوشمند سازی ساختمان مزایا و معایبی را دارا هستند.

خدمات خانه هوشمند

خانه هوشمند می تواند تمامی اجزای موجود در یک ساختمان را به وسیله روش های کنترلی نوین، تحت اختیار مالکین و مصرف کنندگان قرار دهد. این خدمات شامل هوشمند سازی سیستم های نور و روشنایی، تهویه هوشمند، پرده های برقی، هوشمند سازی سیستم های تاسیساتی، هوشمند سازی امنیت و ایمنی ساختمان ها، لوازم خانگی هوشمند، آبیاری تحت کنترل سیستم مرکزی و … میگردد.

سیستم مدیریت ساختمان

BMS یا سیستم مدیریت ساختمان یک روش قدیمی برای هوشمند سازی اجزای ساختمان است. این روش که سابقه نسبتا طولانی در خارج از ایران دارد، با اقبال نامناسبی در کشور ما روبرو شد. این موضوع ناشی از عدم پذیرش سازندگان به دلیل قیمت بالا، سختی اجرا، عملکرد نامناسب و … بوده است. البته بسیاری از شرکت های ساخت و طراحی سیستم های هوشمند مدیریت ساختمان با برندهای مطرح جهانی کار کرده و سیستم های نسبتا بی عیبی را ساخته اند.

اما متاسفانه برخی افراد و شرکت ها، با استفاده از قطعاتی با کیفیت نامناسب و همچنین نا آشنایی با پیچیدگی های این سیستم اقدام به تجهیز ساختمان ها با BMS کرده اند. این افراد با دریافت هزینه های کمتر و نامعقول سیستم های نامرغوب و بیکیفیت خانه هوشمند را اجرا می نمایند که با مشکلات فراوان و خطرهای جبران ناپذیری همراه خواهند شد.

هزینه های BMS

مدیریت ساختمان یا BMS باید توسط یک تیم متخصص در زمینه های برق ساختمان، الکترونیک، برنامه نویسی و شبکه انجام پذیرید. همچنین استفاده از برندهای مطرح یکی دیگر از عوامل مهم در طراحی و ساخت یک سیستم مدیریت ساختمان مناسب می باشد.

برندهای مطرح خانه هوشمند تحت پروتکل های استاندارد با سیم نظیر اشنایدر فرانسه، زیمنس آلمان، TIS و … هستند. هزنیه های نهایی سیستم مدیریت ساختمان معمولا پس از بررسی متراژ و پلان واحد مسکونی محاسبه میگردد اما به صورت کلی هزینه ای بین ۲/۵ تا ۸ دلار به ازای هر فوت مربع میباشد.

SHS یا سیستم خانه هوشمند

معایب BMS

از بزرگترین معایب BMS میتوان به عدم اجرای صحیح اتصالات با سیم، الزام اجرا در مرحله ساخت، هزینه بالا، تعمیرات سخت، سختی استفاده، مشکلات اپلیکیشن و … اشاره نمود.

اجرای BMS

همانطور که در بالا اشاره شد، در سیستم مدیریت ساختمان، شرکت مجری این سیستم الزاما باید در مرحله ساخت وارد شده و بین اجزای مختلف سیم های مخصوص رد کند. این سیم ها که پروتکل های استانداردی نظیر KNX هستند در نهایت به یک تابلو مرکزی متصل میشوند. رله های متعدد وظیفه کنترل اجزا را دارا می باشند. تاچ پنل نیز باید به صورت زیرکار اجرا گردد و در ابتدای طراحی معماری باید به فکر جا نمایی تابلو و تاچ پنل باشیم.

خانه هوشمند با اینترنت اشیا

اینترنت اشیا یک تکنولوژی نوظهور بوده که به وسیله آن تمامی اجسام بی جان و جاندار قابلیت اتصال به شبکه جهانی وب را دارا میشوند. با اتصال اجسام به اینترنت، کنترل آن ها نیز از روش های مختلف میسر میگردد. یکی از کاربردهای متفاوت اینترنت اشیا یا IoT در زندگی خانه هوشمند می باشد. خانه هوشمند با اینترنت اشیا، یک سیستم مبتنی بر اتصالات بدون سیم نسل دوم نظیر زیگ بی،امواح RF و WiFi و … میباشد. عدم استفاده از سیم در ساختارهای هوشمند سازی ساختمان مبتنی بر اینترنت اشیا ویژگی های منحصر به فردی را به این سیستم اعطا نموده است.

 

ویژگی های خانه هوشمند بی سیم

خانه هوشمند بدون سیم، میتواند در هر مرحله ای از ساخت و حتی در حین استفاده از ساختمان اجرا گردد. به خاطر عدم استفاده از سیم و کنترل کننده مرکزی هزینه های این سیستم بسیار کاهش پیدا کرده است. خانه هوشمند بدون سیم یک سیستم ارزان،با کیفیت و با خدمات نامحدود است.

خدمات خانه هوشمند بی سیم

تمامی اجزای ساختمان شما بدون تغییر یا تخریب قابلیت هوشمند شدن را دارا هستند. از سناریوهای نور و روشنایی مختلف مانند استفاده از کلیدهای تاچ هوشمند، انواع سنسورهای هوشمند، هوشمند سازی انواع سیستم های تهویه مطبوع، آبیاری هوشمند، سیستم های امنیتی و ایمنی، هوشمند سازی لوازم خانگی و تاسیسات ساختمانی و … همگی از ویژگی های سیستم های هوشمند با اینترنت اشیا میباشند.

هزینه های خانه هوشمند با اینترنت اشیا

یک خانه هوشمند ارزان، با کیفیت و بدون سیم با کنترل کننده های مختلف از نتایج استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا می باشد. در سیستم های استاندراد خانه هوشمند پکیج های مختلفی تعریف گردیده است. هزینه هوشمند سازی ساختمان به صورت بدون سیم با توجه به تجهیزات مورد نظر محاسبه میگردد اما به صورت کلی کمتر از یک سوم یک خانه هوشمند شده با BMS میباشد.

از دیگر ویژگی های منحصر به فرد خانه هوشمند بدون سیم، خرابی محدود و تعمیرات آسان آن است. همانطور که ذکر شد در صورت عملکرد ناصحیح یکی از اجزا در سیستم BMS تمام این ساختار با مشکل روبرو میگردد. اما در خانه هوشمند با اینترنت اشیا هر یک از اجزا به صورت جداگانه عمل میکنند و حتی در صورت بروز مشکل برای یکی از قعطعات، باقی سیستم عملکرد صحیح خود را ادامه میدهند.

اجرای خانه هوشمند بی سیم

خانه هوشمند بدون سیم میتواند در هر مرجله ای از ساخت یا حتی در حین استفاده از ساختمان نیز اجرا گردد. اجرای این سیستم بسیار آسان بوده و بدون هیچ گونه تغییر یا تخریب در ساختمان صورت میگیرد. اجزای خانه هوشمند بدون سیم به راحتی و در هر ساختمانی قابلیت نصب را دارا هستند.

نتیجه مقایسه BMS با خانه هوشمند بیسیم

با مقایسه سیستم های مختلف هوشمند سازی نظیر BMS و خانه هوشمند بی سیم میتوان تنتیجه گرفت که اگر سیستم BMS توسط یک شرکت معتبر و با برندهای معتبر جهانیانجام پذیرد معمولا بدون مشکل عمل میکند. همچنین ساختارهای هوشمند سازی ساختمان مبتنی بر اینترنت اشیا با توجه به ارزان تر بودن، راحتی و سهولت اجرا، کارایی مناسب، راحتی در تعمیرات و تعویض قطعات و … معمولا گزینه مناسب تری برای سازندگان میباشد.

خانه های هوشمند با تکیه بر تجربه خود در طراحی و اجرای انواع سیستم های هوشمند سازی نظیر BMS و خانه هوشمند با اینترنت اشیا، برای هر ساختمان و برای هر کاربری و هر بودجه ای سناریو هوشمند سازی متناسبی طراحی و اجرا مینماید. برای سفارش تجهیزات هوشمند با ما تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی و پشتیبانی کنند.

اشتراک گذاری این مطلب:

تجهیزات خانه هوشمندتجهیزات خانه هوشمند
نرم افزار خانه هوشمند- هوشمندسازی بیسیم ساختماننرم افزار خانه هوشمند