آنچه در این پست میخوانید

روف گاردن یا باغ بام یکی از فضاهایی است که اخیرا در ساختمان های لوکس و جدید مورد استقبال سازندگان و کاربران ساختمان ها قرار گرفته است. داشتن یک فضای سبز اختصاصی با چشم انداز زیبا چیزی است که میتواند یک ساختمان را نسبت به ساختمان های مشابه متمایز نماید. اما، استفاده و نگهداری از باغ بام ها یکی از مواردی است که میتواند استفاده از این فضای دلنشین را با چالش هایی روبرو نماید. آبیاری گیاهان، کنترل و نظارت استفاده صحیح، برنامه ریزی و … از مهمترین چالش های این فضا میباشد. یکی از روش هایی که میتواند این مشکلات را تا حدود زیادی بر طرف نماید، هوشمند سازی روف گاردن میباشد. در این مقاله شرکت خانه های هوشمند به بررسی انواع روش های هوشمند سازی باغ بام ها میپردازیم.

مزایای داشتن بام سبز

بام سبز یا روف گاردن، مزایای بسیاری را برای ساختمان، ساکنین و همچنین محیط شهری به همراه دارد. با گسترش شهرنشینی و کاهش فضاهای سبز، مشکلات زیادی برای شهروندان به وجود آمده است. ایجاد چزیره های گرمایی، کاهش گیاهان و در نتیجه آن آلودگی روز افزون هوا، کم بود چشم اندازهای طبیعی و … از معضلاتی است که ساکنین شهرهای بزرگ با آن درگیر میباشند. همچنین به علت تراکم بالای ساختمان ها در یک محله و ایجاد سایه های همیشگی، حیاط های ساختمان ها نیز بیشتر به پارکینگ یا فضاهای بدون گیاه تبدیل شده اند. اما داشتن یک باغ اختصاصی روی بام میتواند باعث کاهش گرمایش شهری، افزایش سطح پوشش طبیعی، ایجاد نشاط برای ساکنین و بالا رفتن ارزش یک ساختمان گردد.

هوشمندسازی ساختمان

هوشمند سازی ساختمان ها، به معنی ایجاد یک زیر ساخت یا بستری است که از طریق آن بتوان اجزای مختلف یک ساختمان را از روش هایی فارغ از روش های سنتی کنترل نمود.از مهمترین اجزای یک ساختمان هوشمند میتوان به نور و روشنایی هوشمند، سیستم های تهویه مطبوع هوشمند، سیستم های امنیتی و ایمنی، سیستم های صوت و تصویری هوشمند و … اشاره نمود.

هوشمند سازی ساختمان ها روش های مختلفی دارد. ولی به صورت کلی این سیستم ها به دو دسته ساختمان هوشمند با سیم و بدون سیم تقسیم بندی میگردد.

هوشمند سازی روف گاردن چیست؟

هوشمند سازی روف گاردن به معنی ایجاد یک زیر ساخت برای انجام امور کلی باغ بام ها به صورت خودکار یا از راه دور است. این امور میتواند شامل سیستم های آبیاری و نگهداری، نظارت بر گیاهان امور کلی باغ بام و همچنین برنامه زمان بندی استفاده، کنترل اجزای مختلف و … میباشد.

نور و روشنایی هوشمند باغ بام

معمولا باغ بام ها فضایی هستند که در شب مورد استفاده قرار میگیرند. بنابراین اهمیت نورپردازی صحیح و قابلیت کنترل روشنایی در آن ها دوچندان میباشد. مانند سایر فضاهای یک ساختمان، نور و روشنایی در یک روف گاردن نیز قابلیت هوشمند شدن را دارا میباشد. از امکانت نور هوشمند شده در یک باغ میتوان به سناریو نویسی، کنترل خودکار و اتوماتیک و همچنین قابلیت کم یا زیاد شدن شدت نور به وسیله رله دیمر های هوشمند اشاره کرد.

هوشمند سازی روف گاردن در تهران

روف گاردن هوشمند

هوشمند سازی روف گاردن پروژه دروس خیابان یارمحمدی توسط شرکت خانه های هوشمند

هوشمند سازی اجزای متحرک روف گاردن ها

روف گاردن ها معمولا دارای فضاهای مسقف مانند انواع پرگولا یا آلاچیق ها هستند. یکی از روش های ساخت این فضاها استفاده از انواع سقف های متحرک میباشد تا استفاده کنندگان بتوانند به مناسبت استفاده یا شرایط آب و هوایی آن ها را کنترل کنند. این قابلیت وجود دارد که انواع سقف های متحرک به وسیله سیستم های هوشمند کنترل گردد. همچنین با استفاده از انواع سنسورها نظارت بر آب و هوا میتوان باز یا بسته بودن سقف این فضاها را به شرایط جوی ارتباط داده تا به صورت خودکار نیز باز یا بسته گردند.

آبیاری هوشمند باغ بام

یکی از مهمترین چالش های موجود در باغ بام ها آبیاری گیاهان میباشد. به دلیل این که باغ بام یک فضای مشاع ساختمانی میباشد و همچنین اهمیت آبیاری برای گیاهان، ممکن است در زمینه زمان بندی آبیاری به وسیله ساکنین مشکلاتی ایجاد گردد. بنابراین ایجاد یک زیر ساخت هوشمند برای آبیاری و نظارت بر گیاهان از مهمترین دلایلی است که هوشمند سازی روف گاردن ها را بسیار مهم میکند. سیستم های آبیاری هوشمند میتواند یک یا چند کانال آبیاری را به صورت مجزا و به وسیله کنترل از راه دور و همچینن سناریو های از پیش تعیین شده انجام دهد.

کنترل و نظارت بر روف گاردن هوشمند

از دیگر امکاناتی که میتوان در یک باغ بام هوشمند شده در نظر گرفت، ایجاد برنامه زمان بندی استفاده ساکنین، نظارت به وسیله انواع دوربین ها و همچنین کنترل و ارتباط با واحدها و لابی من ها به وسیله تاچ پنل ها و اینترکام ها اشاره کرد.

هزینه های هوشمند سازی روف گاردن

هوشمند سازی یک روف گاردن به عوامل مختلفی بستگی دارد که در زیر به بررسی آن ها میپردازیم.

اولین نکته سیستم هوشمند سازی است. به صورت کلی، سیستم های هوشمند با سیم (KNX) هزینه های بالاتری نسبت به سیستم های بدون سیم را دارا هستند.

نکته بعدی، تعداد کانال های آبیاری میباشد. هرچه تعداد این کانال ها بیشتر باشد، هزینه هوشمند سازی باغ بام بیشتر خواهد بود.

سرخط های روشنایی نیز متغیر بعدی در میزان هزینه های یک باغ بام هوشمند میباشد.

همچنین حضور یا عدم حضور آیتم هایی مانند انواع سنسورها، تاچ پنل، دوربین و … نیز متغیری هستند که هزینه های هوشمند شدن یک روف گاردن را دستخوش تغییر قرار میدهند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره هوشمند سازی یک بام سبز، هزینه ها و مشاوره رایگان کافی است با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این مطلب: