با گسترش نیاز تمام کسب کارهای جدید به شبکه و اینترنت و جاری شدن اهمیت اطلاعات و فضاهای ذخیره آن در تمامی عرصه های کسب و کار و مدیریتی، اتاق سرور یا دیتاسنترها به یکی از مهمترین بخش های ساختمان های اداری تبدیل شده است. از این رو و به خاطر اهمیت داشتن شرایط عمومی اتاق های سرور و حساسیت تجهیزات موجود در آن ها به شرایطی مانند دما، رطوبت و همچنین اهمیت استراتژیک این فضا و بالا بودن ضریب امنیت در آن، یکی از روش های مهم در نظارت، کنترل و تامین ایمنی و امنیت این فضاها، هوشمند سازی اتاق های سرور میباشد. در این مقاله شرکت خانه های هوشمند به بررسی روش های انجام این کار، مزایا و همچنین هزینه های جاری هوشمند نمودن یک اتاق سرور میبپردازیم.

اتاق سرور چیست؟

اتاق سرور یک فضای مهم در ساختمانهای اداری و تجاری امروز میباشد که به منظور نگهداری تجهیزاتی مانند انواع رک ها و سوئیچر ها، شبکه های کابلی و سرورها میباشد. به جهت دسترسی آسان به تمامی منابع و عملکرد بهینه آن ها این تجهیزات در کنار هم قرار گرفته و تشکیل یک اتاق سرور یا دیتا سنتر را میدهند. طراحی بهینه و مقاوم سازی یک فضا برای استفاده از آن به عنوان اتاق سرور یک امر بسیار حساس میباشد. این مسئله یعنی جانمایی و تجهیز اتاق سرور اگر به درستی انجام گردد، فضایی متمرکز در اختیار کسب و کار ها قرار داده که می‌توانید طیف وسیعی از تجهیزات را در آن ایمن نگه دارد. همچنین مدیریت تجهیزات کامپیوتری و نرم افزاری مورد استفاده برای راه اندازی یا اجرای کسب و کار شما نیز تسهیل می‌شود.

 

ویژگی های مهم اتاق سرور

از مهمترین ویژگی هایی که باید در یک اتاق سرور وجود داشته باشد میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پوشاندن سطوح نهایی دیواره ها با یک لایه سیمانی
  • به منظور کاهش خطرات ناشی از آتش سوزی لایه ای از ماده ضد آتش Fire Tard روی لایه نهایی سیمانی کشیده شود
  • کف و سقف کاذب جهت عبور لوله‌های اطفای حریق‌، برق و شبکه تعبیه شده
  • عایق حرارتی و صوتی بودن دیواره ها، سقف ها و درب ها
  • به دلایل امنیتی یک اتاق سرور نباید بیش از یک خروجی داشته باشد (بدون پنجره)
  • ارتفاع کف تا سقف یک اتاق سرور نباید کمتر از ۲۷۰ سانتی متر باشد
  • در کف باید از کف پوش های آنتی استاتیک استفاده گردد.
  • درب اتاق سرور باید از نوع ضد حریق و ضد سرقت و با قفل هوشمند باشد.

 

روش های هوشمند سازی اتاق سرور

تجهیزات اتاق سرور

در یک اتاق سرور وابسته به نوع عملکرد سیستم مربوطه و همچنین میزان نیاز کاربران، انواع رک ها، سوئیچ ها، شبکه های کابلی، سرور ها، فضای ذخیره اطلاعات و … قرار دارند. تمامی این بخش ها و تجهیزات بسیار حساس بوده و عملکرد بهینه آن ها بسیار مهم و اساسی میباشد. برای مثال تاثیر دما و رطوبت در کارکرد صحیح این قطعات بسیار مشهود میباشد. از این رو، مسئله پایش تمامی فاکتورهای محیطی در آن ها بسیار اساسی است.

تجهیزات مورد نیاز برای اتاق سرور هوشمند می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سیستم‌های تهویه هوشمند: با توجه به حجم بالای پردازش داده و تجهیزات الکترونیکی در اتاق سرور، استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده حرارتی ضروری است. این سیستم‌ها باید بتوانند حرارت تولید شده را به طور موثر از محیط دفع کنند.
  • زیرسازی الکتریکال: برق قطعی یکی از نکات حیاتی در یک اتاق سرور هوشمند است. استفاده از سیستم‌های نگهداری برق با ظرفیت و پایداری مناسب می‌تواند از وقفه‌های ناخواسته در عملکرد سرورها جلوگیری کند.
  • سیستم‌های امنیت هوشمند: استفاده از سیستم‌های امنیتی پیشرفته مانند فایروال، آنتی‌ویروس و سیستم‌های تشخیص نفوذ، می‌تواند از حفاظت مناسب در برابر حملات سایبری و دسترسی غیرمجاز به داده‌ها تضمین کند. در عین حال تجهیزات امنیت هوشمند میتواند به حفاظت فیزیکی از این سرورها منجر شود.
  • محافظت فیزیکی: برای حفاظت از تجهیزات الکترونیکی در اتاق سرور، استفاده از سامانه‌های محافظت فیزیکی مانند دوربین‌های مداربسته و سیستم‌های کنترل دسترسی ضروری است.
  • مانیتورینگ: با استفاده از تجهیزات یک اتاق سرور هوشمند همیشه کنترل و پایش از سرورها و شرایط نگهداری و فیزیکال سرورها به دقیق ترین شکل انجام میشود.

با توجه به این موارد، تجهیزات مورد نیاز برای اتاق سرور هوشمند باید به گونه‌ای باشند که عملکرد پایدار، امنیت داده‌ها و کارایی بالا را تضمین کنند.

نگهداری و نظارت بر اتاق سرور

همانطور که ذکر گردید، تجهیزات داخل یک اتاق سرور بسیار حساس هستند و عملکرد آن ها وابسته به میزان دما، رطوبت، گردش هوا و … میباشد. از این رو طراحی یک سیستم تهویه هوای مناسب برای اتاق های سرور بسیار حائز اهمیت میباشد. در کنار استانداردسازی دمای اتاق (تجهیزات اتاق سرور هنگام کار کردن، گرمای بسیار زیادی را به وجود می آورند، از این جهت سیستم دمایی اتاق سرور باید همیشه به میزان استانداردی خنک باشد) میزان رطوبت این تجهیزات نیز بسیار حائز اهمیت است. همچنین به علت استفاده از کابل های بسیار زیاد با طول فراوان، اهمیت این موضوع دو چندان میگردد.

مسئله دیگر در سیستم های نظارتی بر اتاق سرور، امنیت و ایمنی این اتاق ها میباشد. امنیت اتاق سرور به جهت دسترسی همیشگی به اطلاعات بعضا محرمانه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و همچنین سیستم های اعلان و اطفا حریق در این اتاق ها بسیار مهم و حساس هستند.

مزایای هوشمند سازی اتاق سرور

هوشمند سازی اتاق سرور

هوشمند سازی یک اتاق سرور به معنی ایجاد ساختاری است که طی آن بتوان بر تمامی عملکردهای محیطی یک اتاق سرور نظارت نموده و در صورت نیاز آن ها را کنترل کرد.

با هوشمند سازی یک اتاق سرور میتوان سیستم های تهویه را برای داشتن یک دمای مناسب تنظیم و سناریو نویسی کرد و همچنین نظارت دائمی بر میزان رطوبت این محیط داشت تا در صورت نیاز انواع دستگاه های تنظیم کننده رطوبت وارد عمل شده و آن ها را کنترل کنند. انواع سیستم های تهویه مانند فن کویل ها و داکت اسپلیت ها، سیستم های تصفیه هوا مانند هواساز ها و… همگی میتوانند به سیستم هوشمند متصل شده و عملکرد آن ها را بهینه نمود. مسئله دیگر در پایش اتاق سرور، امنیت و ایمنی هوشمند در آن است.

انواع دوربین های مدار بسته، سیستم های اکسس کنترل، سنسورهای حرکتی، دود و گاز و تشخیص آتش همگی تجهیزاتی هستند که میتوانند بر اتاق سرور نظارت و کنترل نمایند. همچنین با اتصال سیستم های اطفا حریق به ساختار هوشمند میتوان عملکرد آن را بسیار اصلاح کرده و مناسب سازی این محیط به لحاظ ایمنی را دوچندان کرد.

برای هوشمندسازی اتاق های سرور، در ابتدا نیازمند انتخاب نوع سیستم هوشمند هستیم. انواع سیستم های هوشمند بر اساس نوع پروتکل ارتباطی مابین تجهیزات به دسته های مختلفی تقسیم میگردند. سیستم های بی سیم و سیستم های با اتصال سیمی مهمترین انواع روش هوشمندسازی هستند. اما با توجه به حساسیت اتاق های سرور پیشنهاد شرکت خانه های هوشمند استفاده از روش های سیمی و علی الخصوص استاندراد KNX میباشد.

در سیستم های هوشمند سازی اتاق سرور بر اسسا پروتکل KNX ما میتوانیم علاوه بر کنترل و نظارت دائمی بر روی اتاق های سرور و تجهیزات آن، تجهیزات را همواره در شرایط مطلوب و استاندارد نگهداری کنیم.

نور و روشنایی هوشمند اتاق سرورها به وسیله کلیدهای هوشمند تامین میگردد. همچنین کنکترل دمای این اتاق ها نیز به وسیله همین کلیدهای ترموستاتیک انجام میپذیرد. انواع سنسورهای کیفیت هوا، دما و رطوبت و همچنین سنسورهای دود و آتش میتوانند کنترل و نظارت دائمی بر روی کیفیت هوای این اتاق ها به وجود بیاورد. تاچ پنل های هوشمند نیز امکان داشتن نرم افزار تلفن همراه، کنترل دوربین ها و … را در اختیار کاربران قرار میدهد. همچنین میتوان ورود و خروج افراد به داخل این اتاق ها را به وسیله انواع قفل ها و دستگیره های هوشمند نیز کنترل نمود.

مزایای هوشمند سازی اتاق سرور

از مهمترین مزایای هوشمند سازی اتاق های سرور میتوان به گسرش نظارت بر این فضا، عملکرد بهینه، عیب یابی پیش از نیاز به تعمیرات، امنیت و ایمنی بالاتر و همچنین افزایش یازدهی این سیستم ها اشاره کرد.

بهبود عملکرد و کارایی: یکی از مزایای اصلی هوشمند سازی اتاق سرور، بهبود عملکرد و کارایی سرورها است.تجهیزات کامپیوتری همواره در دمای مناسب و استاندارد عملکرد بهینه تری نشان خواهند داد

کاهش هزینه‌ها: هوشمند سازی اتاق سرور منجر به کاهش هزینه‌های مربوط به نگهداری و مدیریت سیستم‌های سرور می‌شود. با بهینه‌سازی استفاده از منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، میتوان به کاهش هزینه‌های سخت‌افزار و نرم‌افزار، مصرف برق و هزینه‌های نگهداری و مدیریت سرورها کمک کرد.

 

روش های هوشمند سازی اتاق سرور

مانند هوشمند سازی ساختمان ها، هوشمند سازی اتاق های سرور از روش های مختلفی قابل انجام است. مهمترین این روش ها استفاده از تجهیزات هوشمند سازی KNX و همچنین سیستم های بی سیم میباشد.

برای هوشمند سازی دیتا سنتر به روش KNX، برای کنترل تجهیزات هوشمند، به دانستن سرخط های مورد نیاز و همچنین نوع سیستم تهویه فضا، نیازمند داشتن رله با تعداد کانال های مشخص، یک منبع تغذیه و یک تاچ پنل هستیم.

در روش هوشمند سازی با سیستم های بدون سیم نیز، معمولا یک ترموستات هوشمند، سنسورهای نظارتی، قفل هوشمند و … مورد نیاز میباشد.

شما میتوانید برای مشاوره و همچنین آگاهی بیشتر در زمینه هوشمند سازی این فضا با شرکت خانه های هوشمند تماس برقرار کنید. کارشناسان ما در تمامی مراحل از طراحی تا اجرای این سیستم در کنار شما خواهند بود.

اشتراک گذاری این مطلب: