آنچه در این پست میخوانید

انبار هوشمند

امروزه پیشرفت تکنولوژی بر روی همه چیز تاثیر گذاشته است. خانه های هوشمند که بسیار مورد توجه قرار گرفت، هوشمند سازی به سایر بخش ها هم نفوذ کرد. انبار هوشمند از جدید ترین اتفااقت در این حوزه است. هوشمند سازی مدارس، هوشمند سازی مهد کودک ها، ادارات هوشمند … که میتوانید مقالات مربوط به آنها را در سایت ما مشاهده کنید. 

اکنون هوشمند سازی وارد بازار کار شده و شکل کسب و کارها را دچار تغییر و تحول کرده است. انبارداری به یک مسئله بسیار مهم در شرکت ها تبدیل شده است. موجودی انبار، تعداد ورودی و خروجی انبار و …. همگی از مسائل بسیار مهمی هستند، که هرچه میزان خطا و زمان رسیدگی به آنها کمتر باشد، بازدهی شرکت ها بیشتر خواهد بود.

 

برای هوشمندسازی انبار و سوله خود کافیست با ما تماس بگیرید

 

یک انبار هوشمند چگونه کار میکند؟

در ابتدا اجازه دهید به این موضوع بپردازم که دقیقا یک انبار هوشمند چیست؟

در واقع در یک انبار هوشمند سیستم های هوشمند که بر پایه ی اینترنت اشیا (IOT) هستند و ربات ها که بر اساس هوش مصنوعی هستند آنجا را مدیریت میکنند. سیستم های هوشمند پس از دریافت سفارش و پردازش آن موجودی ها چک کرده و اطلاعات را به ربات ها ارسال میکنند تا ربات ها سفارشات را پس از آماده سازی تحویل دهند. یک بخش بسیار مهم در انبارهای هوشمند برچسب های RFID هستند. در ادامه به توضیح بخش های مختلف انبار هوشمند می پردازیم.
با توجه به این توضیحات میتوانیم اجزا تشکیل دهنده یک انبار را به چهار بخش تقسیم کنیم.

RFID

میتوان گفت از بخش های مهم و اساسی انبار هوشمند هستند. RFID مخفف Radio Frequency Identification است. به معنای رادیو شناسه. یک فناوری شناسایی مبتنی بر فرکانس رادیویی است و امروزه در بسیاری از صنایع از آن استفاده میشود.  این فناوری امکان تشخیص وخواندن، ثبت و تعامل با اطلاعات ذخیره شده در یک برچسب را با استفاده از امواج رادیویی فراهم می‌کند. 

این فناوری از دو بخش تشکیل شده است. برچسب و برچسب خوان. بیایید باهم به تجزیه این دو بخش و نحوه عملکرد آنها بپردازیم. 

برچسب

این برچسب ها حاوی یک فرستنده و گیرنده است. که با سیستم برچسب خوان ارتباط برقرار میکند. برچسب ها نیز به دو گروه اصلی فعال و غیر فعال تقسیم میشوند. برچسب فعال نیاز به یک منبع تغذیه خارجی دارد و یا استفاده از یک باتری برای تامین برق. بنابراین نسبت به برچسب غیر فعال ضخیم تر است و کاربری های خاص خود را دارد. اغلب در خرده فروشی ها خبری از این نوع برچسب ها نیست. 

برچسب‌های غیرفعال، از امواج رادیویی منتشر شده توسط دستگاه برچسب‌خوان برای تامین انرژی مورد نیاز خود استفاده می‌کنند. این برچسب‌ها می‌توانند بسیار کوچک باشند و به همین دلیل گستره کاربردی بسیار وسیعی دارند.

به طور کلی در ساختار این برچسب ها از یک مدار مجتمع که وظیفه ذخیره سازی و پردازش اطلاعات را دارد و یک سیگنال برای ارسال و دریافت اطلاعات تشکیل شده است. 

برچسب خوان

سیستم برچسب‌خوان نیز یک فرستنده/گیرنده رادیویی است که امواج رادیویی را برای فعال کردن برچسب منتشر می‌کند. سپس برچسب اطلاعات ذخیره شده خود را ارسال می‌کند که توسط این دستگاه دریافت شده و در اختیار سیستم پردازش اطلاعات قرار می‌گیرد

ربات ها

بله درست خواندید ربات ها. در بسیاری از کشورها به جای نیرو انسانی از ربات ها در انبارها استفاده میشود. زیرا خطاهای انسانی در ربات ها وجود ندارد. همچنین امر پردازش و آماده سازی سفارش را در کمترین زمان ممکن انجام میدهند. اما برای بخش بسته بندی وجود نیرو انسانی بسیار مهم است. 

پس از نصب برچسب ها ربات ها جای دقیق کالاها و یا تعداد موجود آنها را به راحتی تشخیص خواهند داد. پس از آماده سازی سفارش آنها را برای بسته بندی ارسال میکنند. ربات ها در درجه ی نخست برای ذخیره سازی و چیدن فرآیندها استفاده می شوند زیرا آنها قادر به حرکت سریع تر و حمل کالاهای بیشتری نسبت به انسان هستند.

هوش مصنوعی

شاید بتوان گفت هوش مصنوعی به طور غیر  مستقیم در اداره انبار هوشمند دخالت دارد. بدین گونه که بسیاری از ربات های مورد استفاده در انبارها دارای هوش مصنوعی هستند تا با درک انسانی اما با کمترین خطا ممکن امور را انجام دهند.

یکی از بخش های مهمی که هوش مصنوعی در آن می تواند موثر باشد، امنیت یک انبار هوشمند است. همانطور که همه می دانید انبار محلی است که تعداد زیادی کالا در آن وجود دارد و همیشه در معرض خطر دزدی و … قرار دارد. هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل محیط عوامل خطر زا را تشخیص داده و راه حل های مناسبی برای آنها ارائه میدهد. 

اینترنت اشیا(IOT)

در واقع دلیل اصلی و بن و پایه  هوشمند سازی اینترنت اشیا است. این اینترنت باعث اتصال اشیا به یکدیگر و به اینترنت میشود. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله اینترنت اشیا در همین سایت را مطالعه کنید. 

روشهای هوشمند سازی انبار

انبار ها نیز مانند خانه ها به دو طریق می توانند هوشمند شوند. پس از هوشمند سازی فرآیند آماده سازی سفارش بخش های دیگری مثل تهویه، امنیت، روشنایی و … نیز هوشمند میشوند. با توجه به موقعیت انیار میتوان از پروتکل های بی سیم و با سیم ( که اصطلاحا آن ر KNX مینامند.) برای هوشمند سازی استفاده کرد. حتی گاها میتوان تنها سیستم های امنیتی یک انبار را به صورت بی سیم در نظر گرفت، و مابقی اجزا تحت پروتکل KNX هوشمند شود. در واقع نیاز کارفرما و انتظارات کارفرما از یک انبار هوشمند بسیار مهم است و نقش  اصلی در طراحی سیستم هوشمند را دارد. 

مزایای انبار هوشمند

به طور حتم یک انبار هوشمند با یک انبار معمولی بسیار متفاوت است. اگر بخواهیم این انبارها را با یکدیگر مقایسه کنیم شاید مهمترین نکته ای که در آن وجود دارد، این است که سرعت عمل و میزان دقت در انبارهای هوشمند بسیار بالا است.  برخی ای مزایای انبارهای هوشمند عبارت است از:

  • نیاز به کار دستی را کاهش می دهد
  • خطاهای انسانی را به حداقل می رساند
  • آسیب و عدم دقت را کاهش می دهد
  • سرعت و دقت را افزایش می دهد

بسیاری از صنایع بزرگ در جهان از انبارهای هوشمند در ابعاد پیشرفته تری استفاده میکنند. یکی از بزرگترین و مهمترین آنها شرکت آمازون است که  دارای ربات های مستقل برای جمع آوری و ذخیره سازی است و  شرکت  (United Parcel Service) UPS از عینک های هوشمند برای کاهش برچسب زدن استفاده می کند.

ویژگی های انبار هوشمند

همانطور که قبلا اشاره کردیم انبار های هوشمند ویژگی های بسیار زیادی نسبت به یک انبار معمولی دارند. در اینجا به برخی از ویژگی های آن اشاره میکنیم. 

دسترسی به بهترین گزینه

یکی از مسائلی که خیلی در انبارداری به خصوص انبارهای مواد غذایی مطرح است، تاریخ انقضا آنها است.  در برنامه های هوشمند سازی انبار فیلترهایی وجود دارد که با استفاده از آنها میتوان کالاهایی را که اولویت خروج برای تحویل هستند را شناسایی کرد و از روی نقشه های موجود تشخیص داد که در کدام موقعیت انبار قرار دارند. با این روش میتوانید از  اشتباهاتی که به دلیل عدم آگاهی و پیک های کاری پیش می آید تا حد قابل توجهی جلوگیری کرد.

سیستم عملکرد خودکار 

به این دلیل که تمامی عوامل در انبار های هوشمند اتوماتیک هست، نیازی برای به کارگیری نیرو انسانی زیاد وجود ندارد. به این دلیل که در این نوع انبار ها مکان دقیق کالاها روی نقشه، تاریخ انقضا و … به صورت اتوماتیک قابل دسترسی است. همچنین میتوان به صورت آنی یک گزارش از تعداد کالا ها، گزارش ورود و خروج کالا و … را دریافت کرد. 

نظارت به صورت هوشمند

از شاخص ترین قسمت های هوشمند سازی انبار میتوان به نظارت هوشمند اشاره کرد، که تا حد بسیار زیادی از خروج غیر مجاز کالا از انبار جلوگیری میکند. 

در هوشمند سازی انبارها از فناوری مکان یابی استفاده شده است. با این فناوری از خروج غیر مجاز کالاهایی که بر اساس تاریخ انقضا، کنترل کیفی، سفارش دیگر مشتری و … محدود شده است، جلوگیری میکند. علاوه بر این در صورتی که یک کالا در یک محل اشتباه به جهت موقعیت جغرافیایی و یا دسته بندی قرار بگیرد، هشدار داده تا از ایجاد مشکل جلوگیری کند. 

عدم نیاز به گیت

نداشتن گیت به معنای هزینه های انبارداری کمتر است. به دلیل اینکه کاربر میتواند به راحتی انبار را به بخش های مختلفی تقسیم کند و کالا ها را دسته بندی کند و به صورت آنلاین و هوشمند بر فرایند انبارداری نظارت داشته باشد، بنابراین نیازی به ورودی و خروجی ندارد.

ذخیره سازی هوشمند و طبقه بندی شده اطلاعات 

دسته بندی اطلاعات و تهیه گزارش از انبار می تواند یک کار بسیار سخت و زمانبر باشد. اما در انبارهای های هوشمند این امکان فراهم شده است تا تنها با یک کلیک بتوان تاریخچه تمامی کالاها، ورود و خروج کالاها در تاریخ مورد نظر، تعداد کالاها و اطلاعات از این قبیل را به صورت طبقه بندی شده پیدا کرد. همچنین می توان این اطلاعات را به صورت دسته بندی های کالا  و یا بخش های انبار دریافت کرد.

 

هوشمندسازی ابزارها و ماشین آلات در انبارها

یکی از ماشین های بسیار پرکاربرد در انبارهای به خصوص انبارهای بزرگ لیفتراک ها هستند. به کمک تکنولوژی های امروزی میتوان حتی این ماشین ها را هوشمند کرد. اگر بخواهیم به مزایای این کار اشاره کنیم میتوانیم موارد زیر را نام ببریم:

شناسایی راننده لیفتراک 

شناسایی موقعیت هر لیفتراک 

مشخص بودن وضعیت هر لیفتراک (خالی بودن و یا پر بودن)

میزان حمل بار 

نتیجه گیری

برای هوشمند سازی انبار باید از افراد متخصص در این زمینه استفاده کرد. همچنین هدف و خواسته کارفرما در تعیین نوع هوشمند سازی انبار بسیار حائز اهمیت است.  در این مقاله به بررسی انبار هوشمند و تجزیه و تحلیل عوامل شرکت کننده در هوشمند شدن یک انبار را بررسی کردیم. و دریافتیم که تا جد قابل توجهی انبار هوشمند با یک انبار ساده متفاوت است. از مهمترین تفاوت های آن میتوان به سرعت عمل و دقت بالا اشاره کرد. همچنین در صورت وجود سفارشات بزرگ کمترین درصد خطا در هنگام تحویل سفارش اتفاق خواهد افتاد. همچنین کاهش دخالت نیرو انسانی در فرآیند آماده سازی سفارش، خطاها و میزان خسارت را کم میکند. 

اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید و نیاز دارید که انبار خود را با روش های نوین و پیشرفته سازماندهی کنید، کافیست با مشاوران ما در زمینه هوشمند سازی صحبت کنید. 

اشتراک گذاری این مطلب: