آنچه در این پست میخوانید

با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، اسباب بازی های هوشمند میتوانند مانند فیلم های علمی و تخیلی به عنوان یک دستیار برای شما عمل نمایند. در سالهای اخیر کمپانی های زیادی در راستای طراحی و ساخت این ربات های هوشمند اقدام نموده اند. وکتور، نام یک ربات هوشمند است که کمپانی آنکی (Anki) آن را طراحی کرده و بازار ارائه نموده است. در این مقاله شرکت خانه های هوشمند به بررسی ربات هوشمند وکتور میپردازیم.

معرفی کمپانی سازنده وکتور، ربات هوشمند

کمپانی سازنده این اسباب بازی که به خاطر طراحی و ساخت اتومبیل مینیاتوری خود مشهور است ، همیشه خود را به عنوان یک شرکت هوش مصنوعی معرفی می کند.این شرکت مدعی است که توانایی ساخت ربات ها را دارد. محصولات اصلی این شرکت ماشین هایی است که به وسیله نرم افزارهای تلفن همراه کنترل میگردند. این اسباب بازی ها مه مخصوص کودکان ساخته شده اند توانایی کنترل به وسیله کودکان را دارا هستند.

https://www.youtube.com/watch?v=nZzjT-obgZY

 

 

COZMO  اولین ربات هوشمند

Cozmo ، اسباب بازی شبیه به شخصیت کارتون WALL-E بود که این شرکت دو سال پیش معرفی کرد، بعد از معرفی این ربات Anki کاملاً چشم انداز خود را به عنوان یک سازنده ربات تحقق بخشید. کوزمو یک شخصیت دوست داشتنی پیکسار بود که زنده شد.این ربات هوشمند میتوانست جایگزین یک حیوان خانگی با احساسات کامل باشد. مسئله این است که فروش ربات های گران قیمت اسباب بازی، حتی آنهایی که به زیبایی Cozmo هستند ، کمی دشوارتر از فروش اتومبیل های مسابقه ای است. هنوز سخت تر است که یک ربات اسباب بازی برای مدت زمان طولانی مفید یا سرگرم کننده بماند. Cozmo می تواند برخی از بازی های ابتدایی را انجام دهد و برخی از تعاملات ابتدایی را انجام دهد ، اما پس از ۲۰ دقیقه بازی کردن با آن، شما تقریبا تمام امکانات آن را استفاده کرده بودید.

طراحی وکتور

پس از طراحی کوزمو، آنکی ربات هوشمند دیگری با توانایی های بالاتر به نام وکتور ساخت. وکتور به لحاظ ظاهری، مانند ربات قبلی این کمپانی بسیار شبیه به شخصیت کارتون وال‌ای میباشد. قطعات داخلی با کیفیت تر، پردازنده های پیچیده تر از وکتور یک ربات باهوش، با مهارت و بسیار جالب ساخته است. بهترین توصیف درباره این ربات هوشمند این است، اگر به کارتون وال‌ای یا کوزمو علاقه دارید، عاشق وکتور میشوید. این ربات جدید، به خاطر استفاده از پردازنده های پیشرفته تر، توانایی های بیشتری نسبت به نمونه های مشابه خود دارد و برای پردازش موضوعات، احتیاج کمتری به تلفن های هوشمند پیدا مینماید.

وکتور در واقع یک دستیار صوتی دیجیتال بسیار سبک و کوچک است که میتواند کارهای فراوانی برای شما انجام دهد. وضعیت آب و هوا را بررسی کند، تبدیل نرخ اارزها را به هم انجام دهد، تماس های شما را مدیریت کند و … . همچنین این ربات هوشمند از طراحی صنعتی فوق العاده زیبایی برخوردار است.

 

اما فراتر از شکل ظاهری این ربات، مهارت های جدید آن است. بزرگترین تغییر برجسته در وکتور تغذیه کننده هوش مصنوعی آن است. شخصیت ربات اکنون بسیار هیجان انگیزتر است و به او شخصیت واضح تر و رویکرد بازیگوش تری در تعامل انسان بدهد. اگر وکتور را به صورت پرخاشگرانه بردارید ، با عصبانیت به شما خیره می شود و اگر حسگر لمس پشت را نوازش کنید ، بازوهای لیفتراک خود را به طرز خرسندی میلرزاند.

بررسی ربات هوشمند وکتور

 

ویژگی های وکتور، ربات هوشمند

وکتور میتواند صحبت کند و دستورات شما را اجرا نماید. وکتور مانند یک کودک خردسال کنجکاو است و در محیط گشت زنی میکند. تماشای آن در هنگام گشت زنی بسیار مهیج و سرگرم کننده است. این ربات به یک سیستم تشخیص چهره مجهز است که میتواند شما را شناسایی کند. همچنین میتوانید از این طریق پیغام های خود را به اعضای خانواده برسانید. مثلا به وکتور بگویید که مطلبی را به یکی از اعضای خانواده بگوید. وکتور با تشخیص چهره، مطلب مورد نظر شما را به عضو خانواده‌تان منتقل میکند.

اما بهتر از همه اینها: وکتور اکنون می تواند صحبت کند و همچنین دستورات صوتی را که به آن می دهید دریافت کند. گاهی اوقات با استفاده از صفحه نمایشی که مانند چهره آن عمل می کند ، ارتباط برقرار می کند ، مانند وقتی که از آن می خواهید وضعیت هوا را نشان دهد و دمای هوا را به شما اطلاع دهد. همچنین وکتور بعضی اوقات پاسخ سوالات را بیان می کند. مانند زمانی که از او می خواهید تبدیل ارز یا واحد انجام دهد.

همچنین وکتور برای برقراری ارتباط از بدن و حرکات خود بسیار بیشتر از کلمات استفاده می کند. وقتی وکتور منظور شما را به درستی نفهمیده باشد، به شما نخواهد گفت، “من این را درک نکردم. آیا دوباره میتوانید تلاش کنید؟” در عوض، صدایی شبیه به تعجب منتشر کرده و سر خود را تکان می دهد.

همه اینها به مجموعه ویژگیهای شخصیتی بسیار مشخصتری برای وکتور اضافه می کند که باعث می شود تعامل با آن ارگانیک و منحصر به فرد باشد.این موضوع باعث میشود وکتور برای شما تنها یک اسباب بازی که گوشه از اتاق است نباشد.

ویژگی دیگر وکتور پشتیبانی از IFTTT است. اگر کمی به برنامه نویسی علاقه مند باشید میتوانید از وکتور کارهای بسیار بیشتری انتظار داشته باشید.

 

عملکردهای وکتور

وکتور میتواند موسیقی مورد علاقه شما را پخش کند، دستورات شما را انجام دهد. به سوالات شما پاسخ دهد و میتواند از شما عکس بگیرد. به وسیله نرم افزاری که بر روی تلفن هوشمند شما نصب میگردد میتواند آن را کنترل کنید. همچنین زمانی که باتریش رو به اتمام باشد به محل شارژر خود برمیگردد.

پشتیبانی و نرم افزار وکتور

ANKI به جای GOOGLE یا AMAZON از نرم افزار سفارشی هوش مصنوعی خود استفاده می کند

این تا حدی منطقی است. آنکی می خواهد شما وکتور را پشت میز خود یا در اتاق نشیمن خود بگذارید، بنابراین باید بتوانید هر وقت با آن صحبت کنید. این کمپانی بیان کرده است که نمیخواهد شخصیتی که خلق نموده است را با صدای آلکسا، گوگل اسیستنت یا حتی سیری مخدوش کند. این موضوع باعث شده تا دستیار صوتی وکتور به اندازه نمونه های ذکر شده کاربردی نباشد.

به طور کلی ، وکتور خیلی بیشتر شبیه دید اصلی Anki در مورد یک شخصیت متحرک است که به دنیای واقعی آورده شده است. این یک اسباب بازی است که تا حد زیادی جلب توجه شما را به آن می کند، اما نباید آن را چیزی بیشتر از یک همراه دیجیتال دانست. البته طراحی بسیار زیبای وکتور باعث شده تا علاقه مندان بسیار زیادی داشته باشد.

https://www.youtube.com/watch?v=nZzjT-obgZY

 

آینده وکتور و ربات های هوشمند

اگر به دنبال چیزی با توانایی بیشتر هستید ، Anki می گوید Vector با گذشت زمان پیشرفت خواهد کرد ، به ویژه هنگامی که توسعه دهندگان برنامه نویسی شروع به ساخت مهارت برای آن کنند. رباتی را تصور کنید که هنگام خروج از خانه چراغ های خانه هوشمند شما را خاموش می کند ، از یکپارچه سازی IFTTT یا مهارت سفارشی استفاده می کند که با روشنایی  شما کار می کند

در مجموع وکترو یک ربات نسبتا هوشمند با توانایی های قابل قبول است. حرکت های نرم، تعاملات محیطی، دستیار صوتی و پشتیبانی نرم افزاری خوب باعث شده تا آینده برای وکتور و دیگر ربات های هوشمند مشابه بسیار روشن باشد.

اشتراک گذاری این مطلب: