آنچه در این پست میخوانید

مهمترین عامل در تقسیم بندی انواع روش های هوشمند سازی ساختمان، پروتکل ارتباطی اجزای مختلف میباشد. یکی از مهمترین، کارآمد ترین و به روز ترین پروتکل های ارتباطی سیستم KNX میباشد. در خانه هوشمند KNX، تجهیزات به دو دسته اصلی تجهیزات دیواری و تابلویی تقسیم بندی میگردند. تجهیزات تابلویی نیز شامل انواع رله های روشنایی، تهویه و پرده ها، ارتباط دهنده ها و منبع تغذیه میباشد. در این مقاله شرکت خانه های هوشمند به بررسی انواع منبع تغذیه در خانه هوشمند KNX و نقش آن ها در این سیستم میپردازیم.

منبع تغذیه چیست؟

منبع تغذیه قطعه ای است که در تمامی تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده قرار میگیرد. وظیفه اصلی این قطعه، تامین انرژی مورد نیاز برای تجهیزات است. در واقع یک منبع تغذیه ارتباط دهنده برق شهری به قطعات دیگر میباشد. به این صورت که برق متناوب شهری با ولتاژ ۱۲۰ یا ۲۲۰ ولت را به برق مستقیم قابل استفاده در تجهیزات دیگر تبدیل میکند. منبع های تغذیه در انواع کامپیوترها، تابلوهای فرمان، لوازم خانگی و … وجود دارد. در تابلوی برق هوشمند خانه هوشمند KNX نیز حضور این قطعه از ملزمات میباشد.

منبع تغذیه خانه هوشمند KNX چیست؟

همانطور که ذکر شد، قطعات مورد استفاده در سیستم های هوشمند با برق مستقیم DC کار میکنند. بنابراین، منبع تغذیه وظیفه تبدیل جریان متناوب با ولتاژ بالا به برق قابل استفاده در قطعات مختلف خانه هوشمند مانند کلیدها، رله ها، تاچ پنل، انواع رله های فن کویل و … را دارا میباشد. منبع تغذیه در خانه هوشمند باید در تابلوی برق مخصوص جا نمایی شده و جریان وردی برق را کنترل نماید. این وظیفه با استفاده از یک ترانسفورماتور انجام میگرد.

منبع تغذیه ABB خانه هوشمند KNX

انواع منبع تغذیه در خانه هوشمند

انواع منبع تغذیه در خانه هوشمند KNX بر اساس جریان آن تقسیم بندی میگردد. به صورت عمده این قطعات در سه جریان اصلی ۱۶۰، ۳۲۰ و ۶۴۰ میلی آمپر وجود دارند. برندهای مختلف تولید کننده قطعات هوشمند این قطعه را در این سه کلاس تولید مینمایند.

انتخاب مناسب ترین منبع تغذیه در خانه هوشمند

یکی از چالش های پیش رو برای طراحی یک تابلوی هوشمند KNX، انتخاب منبع تغذیه مناسب برای این سیستم است. چگونگی محاسبه مناسب ترین منبع تغذیه برای سیستم های هوشمند بر اساس تعداد قطعات میباشد. محسابه جریان های ورودی و مورد استفاده در تمام سیستم، طول کابل ها، ولتاژ ورودی و … از مهمترین عواملی است که در انتخاب منبع تغذیه مناسب خانه هوشمند KNX باید بررسی گردد.

محاسبه دقیق منبع تغذیه مناسب، کاری زمان بر و نیازمند دانش و تجربه بالا است. اما میتوان با محسبه تعداد تجهیزات، به صورت حدودی منبع تغذیه مناسب سیستم KNX را انتخاب نمود. کارشناسان سیستم های هوشمند ساختمانی، به صورت کلی پیشنهاد میکنند که اگر تعداد تجهیزات یک واحد ساختمانی کمتر از ده عدد بود (جمع کلیدها، رله ها، سنسورها و …) منبع های تغذیه ۱۶۰ میلی آمپر مناسب هستند. این عدد اگر بین ۱۰ الی ۱۵ قطعه بود باید از منبع تغذیه ۳۲۰ میلی آمپر استفاده کرده و در صورت بیشتر بودن باید از منبع تغذیه های ۶۳۰ میلی آمپری استفاده نماییم.

توجه کنید که بالاتر بودن ظرفیت منبع تغذیه نسبت به توان مصرفی تحهیزات بهتر از کم بودن آن است. بنابراین در تخمین ها، همیشه باید تعداد را دست بالا در نظر گرفت.

نکته مهم دیگر در طراحی تابلوهای هوشمند KNX این مسئله است که در صورت وجود بیش از یک تابلو در سیستم (گاهی به علت وجود طبقات متفاوت یا مساحت زیاد یک ساختمان و برای کاهش طول سیم های KNX برای یک واحد ساختمانی بیش از یک تابلو تهیه میشود) باید برای هر تابلو منبع تغذیه متفاوتی در نظر داشت. برای ارتباط تابلوها نیز از قطعه ای به نام لاین کوپلر استفاده میگردد.

انتخاب تجهیزات تابلویی باید از برندهای مناسب و مورد اطمینان باشند. زیرا عملکرد صحیح خانه هوشمند، امنیت و ایمنی واحد و طول عمر قطعات رابطه مستقیمی با کیفیت این قطعات دارد.

منبع تغذیه اشنایدر خانه هوشمند KNX

برندهای تولید کننده منبع تغذیه خانه هوشمند با پروتکل ارتباطی KNX

تقریبا تمامی شرکت های فعال در طراحی و ساخت سیستم های هوشمند ساختمانی، منبع تغذیه نیز تولید مینمایند. برخی از این برندها مانند ABB آلمان، تمامی ظرفیت های ذکر شده را داشته و برخی دیگر مانند EAE ترکیه به صورت محدود تر فقط منبع تغذیه با ظرفیت ۳۲۰ و ۶۴۰ میلی آمپر تولید مینمایند.

اما به جز ABB و EAE، شرکت های دیگری مانند اشنایدر، اینترا و مین ول نیز این قطعه مخصوص سیستم های خانه هوشمند KNX را تولید میکنند.

اشتراک گذاری این مطلب: