یکی از مهمترین توقعات کارفرما در هوشمند سازی یک ساختمان، کنترل تجهیزات تهویه مطبوع به وسیله سیستم خانه هوشمند میباشد. برای این منظور برخی از برندهای خانه هوشمند KNX رله های مخصوص کنترل این تجهیزات را به بازار عرضه کرده اند. اما برخی دیگر از این برندها، نیازمند یک قطعه اضافه برای کنترل سیستم های تهویه میباشند. در این مقاله شرکت خانه های هوشمند به بررسی ماژول کنترل فن کویل در سیستم های خانه هوشمند KNX میپردازیم.

کنترل سیستم های تهویه در KNX

سیستم های تهویه نقش مهمی در کیفت زندگی و افزایش آسایش برای ساکنین ایفا مینماید. سیستم های تهویه وظیفه مناسب سازی محدوده دمایی ساختمان را دارا میباشد. از این رو نیازمند طراحی و اجرای بسیار دقیق میباشند.  کنترل این تجهیزات به وسیله روش های هوشمند نیز یکی از راه هایی است که میتواند موجب افزایش رضایتمندی از محیط کار و زندگی باشد. در سیستم های هوشمند مختلف مانند KNX و سیستم های بدون سیم کنترل تجهیزات تهویه مطبوع امکان پذیر میباشد.

در سیستم KNX میتوانیم تمامی سیستم های تهویه را به وسیله اجزای یک خانه هوشمند کنترل نماییم.

انواع سیستم های تهویه قابل کنترل در kNX

کنترل سیستم های تهویه در خانه هوشمند KNX وابسته به نوع آن از روش های مختلفی انجام میپذیرد. در زیر به بررسی برخی روش های متداول برای این تجهیزات میپردازیم.

فن کویل

فن کویل ها به راحتی با استفاده از ماژول کنترل فن کویل خانه هوشمند Knx کنترل میگردند. در این سیستم تهویه همچنین کنترل روشن یا خاموش بودن و تنظیم دما نیز به وسیله کلیدهای ترموستاتیک خانه های هوشمند فراهم میگردد.

داکت اسپلیت

داکت اسپلیت ها به دلیل داشتن ترموستات های داخلی، توانایی اتصال عادی به سیستم های هوشمند را ندارند. تنها روش کنترل این سیستم، شبیه سازی ریموت کنترل های آن ها با ماژول ها IR هوشمند است.به این صورت میتوان ریموت کنترل این سیستم تهویه را از راه دور و یا به وسیله سناریو کنترل نمود.

توجه کنید در برخی از مدل های داکت اسپلیت که با نام VRF شناخته میشوند، میتوان به وسیله تاچ پنل های آستروم و تهیه یک لایسنس مخصوص، این سیستم ها را به روش های معمول خانه هوشمند KNX کنترل نمود.

کولرهای گازی

کولرهای گازی نیز مانند داکت اسپلیت ها دارای سیستم های داخلی سنجش دما هستند. بنابراین روش کنترل این تجهیزات نیز مانند سیستم داکت اسپلیت، شبیه سازی ریموت کنترل های آن میباشد.

کولر آبی

کولر آبی یک سیستم خنک کننده بسیار ابتدایی است. روش های مختلفی برای کنترل این سیستم وجود دارد. شبیه سازی کلید های کنترلی، اتصال به رله ها و ماژول کنترل فن کویل خانه هوشمند KNX و … از این روش ها میباشد. البته باید توجه داشت که صرف هزینه بالا برای هوشمند سازی کولر آبی در سیستم KNX با توجه به عدم توانایی کنترل دما منطقی نمیباشد.

گرمایش از کف

گرمایش از کف نیز یکی از روش های گرم کردن ساختمان ها میباشد که در سال هایی در بین سازندگان محبوب شده است. در این سیستم نیز سیال به وسیله چیلرها یا پکیج ها گرم شده و بعد از عبور از یک ترموستات، در شبکه لوله کشی که در کف قرار داده شده است جریان میگیرد. کنترل این سیستم نیز به وسیله کلیدهای ترموستاتیک خانه هوشمند و ماژول فن کویل خانه هوشمند KNX قابل انجام است.

کلید های ترموستاتیک در سیستم خانه هوشمند KNX

کلید ترموستاتیک به معنی یک صفحه کنترلی است که میتواند انواع وظابف را با توجه به برنامه قبلی در خانه هوشمند ابفا نماید. کنترل روشنایی، پرده ها، سناریو های مختلف و … از مهمترین عملکردهای یک کلید ترموستاتیک است. اما چیزی که این قطعه از کلیدهای هوشمند عادی جدا مینماید وجود یک ترموستات داخلی در آن ها است. این ترموستات به وسیله برنامه نویسی میتواند سیستم های تهویه مختلف را کنترل نماید. به این معنی که برای مثال فن کویل مورد استفاده در خانه هوشمند، قابلیت کنترل به وسیله این کلیدها و سناریو نویسی بر اساس دما را دارا میباشد. کلیدهای ترموستاتیک معمولا دارای یک صفحه نمایش کوچک هستند که دمای محیط را نمایش میدهند.  *** اما توجه نمایید که وجود یک صفحه نمایش و حتی نمایش دما به معنی ترموستاتیک بودن یک کلید نیست.***  در واقع برخی کمپانی های فعال در زمینه تولید قطعات هوشمند مانند ABB، کلیدهای تحت عنوان کلیدهای SLAVE تولید کرده اند که به معنی دارا بودن صفحه نمایش دما هستند ولی لاجیک نویسی کلیدهای هوشمند ترموستاتیک را دارا نمیباشند.

 

ماژول فن کویل خانه هوشمند KNX

 

ماژول کنترل فن کویل خانه هوشمند Knx

رله ها وظیفه قطع و وصل جریان برق در یک تابلو برق هوشمند را دارا میباشند. انواع رله ها بر اساس تعداد ورودی و خروجی و همچنین آمپر ها آن ها تقسیم بندی میگردند. به صورت کلی، رله های قدیمی تر در سیستم های خانه هوشمند KNX، معمولا توانایی کنترل جریان برق برای روشنایی را دارا بودند. از این رو، برای کنترل انواع پرده ها، سیستم های تهویه و سایر تجهیزات در خانه هوشمند نیاز به خرید قطعات دیگری بود. ( برای مثال رله های برند اشنیدر). با گذر زمان، برخی کمپانی ها سوئیچ هایی ساختند که از طریق آن ها توانایی کنترل سایر قطعات نیز امکان پذیر بود.  اما همچنان بیشتر برند ها برای کنترل سیستم های تهویه نیازمند یک قطعه ویژه به نام ماژول کنترل فن کویل خانه هوشمند KNX هستند.

این قطعه مانند یک کنترلر عمل کرده و میتواند بر اساس تعداد کانال، سیستم های فن کویل را به ساختار یک ساختمان هوشمند متصل کنند. بهترین و مطرح ترین کمپانی تولید کننده این قطعه، ABB است. همچنین این قطعه با نام رله فن کویل نیز شناخته میشود. بر اساس تعداد ورودی، رله های فن کویل ABB به تک و دو کانال تقسیم بندی میگردند که به معنی توانایی کنترل یک یا دو جریان فن کویل میباشند.

باید توجه داشت که برخی شرکت ها اخیرا رله های تولید نموده اند که قابلیت کنترل سیستم های تهویه مختلف را دارا میباشند. برای مثال رله های EAE و اینترا این توانایی را دارا هستند.

ماژول کنترل فن کویل برند ABB

اشتراک گذاری این مطلب: