آنچه در این پست میخوانید

کلید سناریو چیست و چه کاربردهایی در خانه و ساختمان هوشمند دارد؟ بهترین مدل کلید سناریو در یک ساختمان هوشمند کدام هستند؟ آیا کلیدهای سناریو در تمامی سیستم های هوشمند سازی ساختمان مانند BMS و خانه هوشمند بی سیم کاربرد دارد؟ پاسخ این سوالات را در این مقاله شرکت خانه های هوشمند بررسی میکنیم.

 

اتوماسیون در خانه هوشمند- اتوماسیون چیست

سناریو در خانه هوشمند چیست

به مجموعه ای از دستور العمل هایی که به صورت همزمان یا با توالی زمانی در یک ساختمان هوشمند اتفاق می افتد، سناریو میگویند. برای مثال در خانه های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا، سناریوهای امنیتی و ایمنی، نور و روشنایی، تهویه هوشمند، پرده ها، لوازم خانگی و … همگی از معروف ترین سناریوهای پایه میابشند. در سناریو نویسی برای ساختمان هوشمند، با توجه به امکانات و ویژگی های ساختمان و همچنین نیازها و توقعات هر فرد از خانه هوشمند این روندها شخصی سازی میگردد.

برای مثال یکی از معروف ترین سناریوهای امنیتی خانه های هوشمند را بررسی میکنیم.

 

سناریو امنیت و ایمنی در خانه هوشمند

به محض خروج از ساختمان، کافی است به خانه هوشمند خود اعلام کنید که از ساختمان خارج شده اید. همین موضوع باعث میشود که تمامی سنسورهای امنیتی و ایمنی هوشمند شما فعال گردند تا از ساختمان در برابر سرقت ها و عوامل غیر مترقبه حفاظت نمایند. سناریوهای امنیتی میتواند در حین حس شدن یک موضوع پیش بینی نشده، بهترین عملکرد را از خود بروز دهند. به محض حس شدن یک حرکت مشکوک آژیر هوشمند فعال میشود. چراغ ها روشن میگردند. پرده ها کنار میرود و …. همه این اتفاقات از طریق دوربین های هوشمند قابل بررسی هستند و شما به عنوان اولین نفر از این اتفاقات آگاه خواهید شد.

همچنین میتوان ایمنی را با این سیستم به حداکثر رساند. سنسورهای دود و گاز هوشمند میتوانند به شیرهای برقی گاز و آب وصل گردند و به محض شناسایی آتش ورودی گاز ساختمان را قطع کنند تا از گسترش حادثه جلوگیری کنند.

سناریوهای آسایش در خانه هوشمند

در یک خانه هوشمند آسایش و راحتی شما به حداکثر خواهد رسید. تمامی اجزای ساختمان بنا به سلیقه شما برنامه نویسی شده و با اتوماسیون پیشرفته طبق برنامه روزانه شما عمل میکنند. کافی است به اپلیکیشن خانه هوشمند دستور دهید تا یک سناریو از پیش تعیین شده را در ساعتی مقرر یا با فشردن کلید سناریو خانه هوشمند به اجرا در بیاورد.

 

کلید سناریو چیست؟

کلید سناریو یک کلید پرتابل یا قابل حمل است که میتواند چندین دستور مختلف در ساختمان هوشمند را به صورت از پیش تعیین شده به اجرا در بیاورد. مثلا با فشردن یک کلید میتواند چراغ های یک بخش یا تمام ساختمان را روشن کند، پرده ها را کنار بزند، پریز های هوشمند را روشن یا خاموش کند، سیستم امنیتی را فعال کند و … . این کلید زمانی اهمیت خود را نمایش میدهد که با اضافه کردن چندین دستور به آن یک توالی از اتفاقات را به وجود آورید.

کلید سناریو بی سیم خانه هوشمند

 

انواع کلید سناریو

کلیدهای سناریو در انواع مختلفی موجود هستند. کلیدهای پرتابل یا قابل حمل تاچ یا دکمه ای، با تعداد مختلف کلید روی آن که هرکدام قابلیت تنظیم سه دستور را بر روی خود خواهند داشت. یعنی با یک بار کلیک، دوبار کلیک یا یک کلیک طولانی سه دستور مختلف صادر میگردد. (البته این سیستم مختص کلیدهایی است که از پروتکل ارتباطی زیگ بی پشتیبانی میکنند.)

همچنین در یک ساختمان هوشمند، کلیدهای روشنایی هوشمند نیز قابلیت تبدیل شدن به کلید سناریو را دارا هستند. برای مثال فرض کنید کنار درب خروجی ساختمان  شما یک کلید دو پل قرار دارد. معمولا پیشنهاد شرکت خانه های هوشمند جایگزینی یک کلید سه پل هوشمند بر روی این سیستم میباشد. پل اضافه به عنوان یک کلید سناریو در نظر گرفته میشود. شما میتوانید با فشردن آن سناریو امنیت را راه اندازی کنید.

کاربردهای کلید سناریو در خانه هوشمند

کلیدهای سناریو در خانه هوشمند کاربردهای فراوانی دارند. با توجه به امکانات و تجهیزات هوشمند ساختمان خود میتوانید سناریوهای متعددی را برای آن ها تعریف کنید. سناریو خواب، سناریو امنیت، سناریو مطالعه و… همگی با سلیقه شما هماهنگ خواهند بود.

خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا یک تکنولوژی پیشرفته است که استفاده از آن بسیار راحت و موجب افزایش آسایش، راحتی، امنیت و ایمنی و کاهش مصرف انرژی در ساختمان شما میباشد.

اشتراک گذاری این مطلب:

طراحی خانه هوشمندطراحی خانه هوشمند
هزینه و قیمت خانه هوشمندهزینه خانه هوشمند