آنچه در این پست میخوانید

هزینه هوشمندسازی ساختمان چه میزان است؟ قیمت خانه و ساختمان هوشمند وابسته به چه موضوعاتی است و چه عواملی در آن ها دخیل هستند؟ چه عواملی در قیمت هزینه ساختمان ها موثر هستند، آیا هزینه خانه هوشمند وابسته به متراژ ساختمان بوده یا عوامل دیگری در آن دخیل است و … سوالاتی از این قبیل را در این مقاله شرکت خانه های هوشمند بررسی میکنیم.

انواع سیستم های هوشمند ساختمانی

پروژه های خانه و ساختمان هوشمند به دو روش کلی سیستم مدیریت ساختمان یا BMS و خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا یا ساختمان هوشمند بیسیم انجام میپذیرد. این دو روش به صورت ساختاری با هم متفاوت بوده و امکاناتی را که در اختیار کاربران قرار میدهند متفاوت میباشد. در ادامه به معرفی اجمالی هر یک از این سیستم ها میپردازیم.

 

مدیریت ساختمان با BMS

سیستم مدیریت ساختمان به خاطر احتیاج به زیرساخت های کابلی و تحت شبکه دچار محدودیت های بسیاری میباشد. یک خانه و یا ساختمان برای تجهیز به این سیستم الزاما باید در مرحله ساخت و اجرای تاسیسات الکتریکی به زیرساخت هایی نظیر کابل های مخصوص برای ایجاد ارتباط با پروتکل هایی نظیر KNX و تابلوی برق کنترلی و تاچ پنل مدیریتی و … مجهز گردد. از همین رو این سیستم تنها مناسب هوشمندسازی ساختمان های در حال ساخت میباشد.

از دیگر معایب سیستم مدیریت ساختمان یا BMS، محدودیت اجزا و سناریوهای هوشمند سازی است. در این سیستم تنها نور و روشنایی، تهویه و پرده ها قابلیت هوشمند شدن را دارا هستند. در برخی از برندهای محدود و پرهزینه مانند اشنایدر یا زیمنس سنسورهای امنیتی و ایمنی نیز قابلیت اتصال به این سیستم را دارا میباشند.

هزینه خانه هوشمند با BMS

هزینه های BMS به عواملی همچون برند مورد انتخاب برای هوشمندسازی، متراژ ساختمان، تجهیزات هوشمند، پلان مجموعه و نحوه اجرا وابسته است. این هزینه ها به دو بخش عمده خرید تجهیزات و نصب آن ها تقسیم میگردد. اما به صورت کلی به نسبت سیستم بی سیم هزینه های بسیار بالاتری را دارا میباشد. تجهیزات مورد استفاده در BMS شامل تابلوی کنترلی، تاچ پنل و اندازه آن، کابل های مورد استفاده، رله ها، پردازنده و … میباشد. هزینه اجرای BMS نیز وابسته به مهارت نصاب سیستم ها متفاوت میباشد.

” متاسفانه در کشور ما برخی از شرکت ها و افراد سودجو اقدام به شبیه سازی سیستم های مدیریت ساختمان با تجهیزات بسیار ارزان موجود در بازار ایران نموده اند. به علت بی کیفیت بودن قطعات، عدم نصب صحیح، اپلیکیشن های ضعیف و ناکارآمد با مشکلات فنی فراوانن و نقص های دیگر این سیستم با مشکلات فراوانی روبرو خواهند گردید. عدم پشتیبانی؛ سختی تعمیرات و عدم گارانتی این سیستم ها باعث میگردد که BMS ارزان بدون کاربرد و با سختی و مرارت بسیاری برای مصرف کننده نهایی همراه گردد.”

 

هزینه خانه هوشمند با BMS

 

خانه هوشمند با اینترنت اشیا یا خانه هوشمند بیسیم

IoT یا اینترنت اشیا یکی از شاخه های جدید تکنولوژی است که از آن با انقلاب صنعتی دوم یاد میشود. به وسیله این تکنولوژی تمامی اشیای جاندار یا بی جان قابلیت اتصال به شبکه جهانی وب را دارا میگردند. این اتصال باعث ایجاد نظارت و یا کنترل تمام این تجهیزات میگردد. خانه هوشمند نیز یکی از ده ها کاربرد اینترنت اشیا در زندگی میباشد. خانه هوشمند با اینترنت اشیا، بسیار ارزان، کاربردی، بدون تغییر و یا تخریب و بدون نیاز به هیچ گونه زیرساختی میباشد. از این رو مناسب تمامی ساختمان ها بدون توجه به سال ساخت یا سیستم برقی آن ها میباشد.

دیگر مزیت این سیستم گستردگی خدمات هوشمندسازی میباشد. از نور و روشنایی هوشمند تا سیستم های تهویه قدیمی قابلیت هوشمند شدن را دارا هستند.امنیت، ایمنی، لوازم خانگی هوشمند، آبیاری، پرده های هوشمند، هوشمندسازی انواع سیستم صوتی و تصویری و… همگی از قابلیت های یک خانه هوشمند با اینترنت اشیا میباشد.

هزینه خانه هوشمند بیسیم

هزینه یک خانه هوشمند بدون سیم وابسته به امکاناتی است که شما از ساختمان هوشمند خود انتظار دارید. در این سیستم به علت عدم نیاز به زیر ساخت ها، میتوانید از یک کلید روشنایی هوشمند تا یک ساختمان تمام هوشمند را داشته باشید. این هزینه ها وابسته متراژ و پلان مجموعه نیست. با اضافه شدن هر کدام از تجهیزات به سیستم میتوانید بخش دیگری از سناریوهای نامحدود یک ساختمان هوشمند را دارا گردید. این موضوع یکی از قابلیت های ویژه خانه هوشمند بی سیم است. شما میتوانید به صورت جزئی اقدام به هوشمندسازی ساختمان خود نمایید.

از دیگر عوامل تاثیر گذار بر قیمت و هزینه یک ساختمان یا خانه هوشمند برند تجهیزات مورد استفاده میباشد. با گسترش تکنولوژی اینترنت اشیا بسیاری از کارخانه های مطرح جهانی اقدام به طراحی و ساخت قطعات هوشمند نموده اند. این برندها دارای امکانات متفاوت و ارزش های ریالی متفاوتی میباشند.

تجهیزات خانه هوشمند مورد استفاده در شرکت خانه های هوشمند از برترین برندهای جهانی فعال در این زمینه که قابلیت همخوانی با ساختار ساختمان های ایران را دارا میباشد تهیه گردیده است. این تجهیزات با گارانتی کامل و بدون قید و شرط همراه بوده و خدمات پس از فروش نامحدود دارند.

 

اشتراک گذاری این مطلب:

  1. بقائی ۱۰ مرداد, ۱۴۰۲ at ۱۰:۰۶ - Reply

    سلام وقت بخیر
    هزینه اجرای سیستم shs و مبلغ صرفه جوئی چقدر است؟

    • ندا محمدی ۱۴ اسفند, ۱۴۰۲ at ۰۶:۵۳ - Reply

      سلام وقت بخیر
      لطفا با شرکت تماس بگیرید