یکی از مهم ترین مسائلی که امروزه با پیشرفت تکنولوژی شاهد افزایش استفاده از آن هستیم، سیستم مدیریت ساختمان یا همان سیستم BMS می باشد. گستردگی و مزایای بسیار زیادی که این سیستم می تواند برای محیط های مختلف به همراه داشته باشد باعث شده است تا افرادی که قصد دارند از BMS در ایران استفاده نمایند، با سوالات مختلفی مانند BMS چیست و قیمت سیستم BMS و همچنین اجرای BMS یا سیستم مدیریت ساختمان چگونه می باشد، رو به رو شوند. در این پست سعی میکنیم تا به طور مختصر و مفید به بررسی و اجرای سیستم BMS بپردازیم.

سیستم مدیریت ساختمان یا BMS :

وظیفه این مجموعه، پایش مداوم بخش های مختلف ساختمان و اعمال فرامین به آنها به نحوی است که عملکرد اجزاء مختلف ساختمان متعادل با یکدیگر و در شرایط بهینه و با هدف کاهش مصارف ناخواسته و تخصیص منابع انرژی فقط به فضاهای در حین بهره برداری باشد.

زمانی BMS میتواند در برگیرنده تمام سرویس های الکتریکی، مکانیکی و حفاظتی ساختمان باشد. این سرویس ها شامل گرمایش، سرمایش، تهویه مطبوع، آسانسور، نیروگاه برق اضطراری، پله برقی، کنترل روشنایی، دوربین مدار بسته، اعلام و اطفای حریق، کنترل تردد و … هستند و نحوه ی کاربری در BMS بسیار پیچیده است و نیاز به پرسنل آموزش دیده دارد.

 

 

اتوماسیون خانگی یا HOME AUTOMATION :

اتوماسیون خانگی امکان کنترل تمام ادوات فرمان پذیر را به صورت محلی از طریق پنل های لمسی و یا شبکه ی وای فای از طریق گوشی هوشمند و تبلت و یا از طریق اینترنت به صورت از راه دور از هر نقطه از جهان برای شما فراهم می نماید.

ارسال های گروهی ، زمانبندی و برنامه ریزی روشن و خاموش شدن چراغ ها، آبیاری و بسیاری از سناریو های مختلف از جمله عملکرد های اتوماسیون خانگی می باشد.

در حالت ایده آل هر چیزی می تواند به یک شبکه متصل شود، می تواند به صورت خودکار و از راه دور کنترل گردد بطور کلی می توان موارد زیر را از جمله فعالیت های یک سیستم هوشمند برشمرد که به صورت اتوماتیک و یا از طریق فرمان کاربر صورت می پذیرد:

  •  کنترل روشنایی
  •  کنترل دما ، رطوبت ، دود ، آتش و گاز
  •  سیستم های اضطراری و امنیتی
  •  کنترل صوت و تصویر
  •  کنترل میزان مصرف انرژی

 

اجرای BMS

 

خانه هوشمند یا SMART HOME :

این سیستم علاوه بر قابلیت های دسترسی کاربر در سیستم قبل دارای هوشمندی نیز می باشد. به این صورت که سیستم رفتار و نیاز های ما را به کمک هوش مصنوعی پایش و بررسی میکند و بنا به نیاز های ما رشته فعالیت هایی را انجام می دهد. برای مثال سیستم ساعت برگشت شما از سر کار را در روزهای مختلف بررسی می کند و با مقایسه با دمای خانه قبل از ورود شما به خانه دما را به دمای ایده آل شما می رساند.

سیستم مدیریت ساختمان یا BMS :

سیستم مدیریت ساختمان یا BMS که گاهی با عنوان سیستم اتوماسیون ساختمان نیز شناخته میشود، یک سامانه مبتنی بر رایانه است که برای کنترل و نظارت بر تجهیزات مکانیکی و الکتریکی داخل ساختمان (مانند تهویه، روشنایی، سیستم قدرت، سامانه آتشنشانی و ایمنی) در داخل ساختمان ها نصب می شود. 

BMS شامل دو بخش نرم افزار و سخت افزار می باشد، سخت افزارها معمولا به صورت اختصاصی توسط میکروکنترلرها یا PLC ها پیاده سازی می شوند و نرم افزارها نیز ممکن است به صورت اختصاصی برای سیستم نوشته شوند، در برخی از سیستم ها از نرم افزارهای کنترل و مانیتورینگ برای کنترل و نظارت بر عملکرد بخش های مختلف استفاده می شود.

وظیفه این مجموعه، پایش مداوم بخش های مختلف ساختمان و اعمال فرمان به نحوی است که عملکرد اجزای مختلف ساختمان متعادل با یکدیگر و در شرایط بهینه باشد، مصارف ناخواسته کاهش یابند و محیطی مطبوع و امن ایجاد شود. یا به عبارت دیگر؛ سیستم مدیریت ساختمان سیستمی است که به فعالیت ها و امور ساختمان ها نظارت کرده و در مواقع لزوم با توجه به تغییرات شرایط محیطی، تغییرات لازم را بطور خودکار اعمال می نماید. 

این سیستم ها می توانند با توجه به کاربری ساختمان (مسکونی، اداری، تجاری، بیمارستان و….) طراحی و اجرا شوند و بر کلیه فعالیت های اعم از باز و بسته شدن درب، ورود و خروج افراد، سیستم های روشنایی، سیستم های تهویه مطبوع پنجره و پرده اتاق ها، صوتی و تصویری و… نظارت داشته باشد. ساختمانی که مجهز به سیستم مدیریت BMS باشد اصطالحاً ساختمان هوشمند گویند. 

این سیستم به افراد ساکن این امکان را می دهد که از تجهیزات بطور کارامد تری استفاده نموده و احساس امنیت و آسایش را در آنها افزایش می دهد و همچنین می تواند موجب صرفه جویی انرژی گردد. این ساختمان ها با استفاده از یکپارچه نمودن چهار عنصر اصلی سیستم ها، ساختار، سرویس و مدیریت و با برقراری ارتباط میان آنها محیطی پویا و مقرون به صرفه بوجود آورند.

 

اجرای BMS

 

مزایای BMS : 

مزایای BMS را می توان به چند محور اصلی تقسیم نمود :  

صرفه جویی انرژی و کاهش هزینه های نگهداری : 

مطالعات نشان داده است که استفاده از سیستم هوشمند می تواند بطور متوسط ۳۰ درصد از مصرف انرژی و هزینه های جاری ساختمان را کاهش دهد. این سیستم علاوه بر کاهش مصرف انرژی با خاموش نمودن و کنترل آنها موجب کاهش استهلاک و افزایش طول عمر دستگاه ها و کاهش هزینه های مربوطه می گردد. برای مثال با باز بودن پنجره ها در هنگام استفاده از سیستم سرمایشی سیستم به ما این اخطار را می دهد که پنجره ی واحد مورد نظر باز است و یا حتی می تواند اجازه ی روشن شدن سیستم سرمایشی را ندهد و آن را وابسته به بسته بودن پنجره ها نماید.

و یک مثال دیگری که می توان گفت این است که در طول روز بجای استفاده از لامپ ها و یا سیستم روشنایی، نور محیط را با استفاده از پنجره ها و یا باز کردن درصدی آن ها برای رسیدن به نور دلخواه استفاده نمود این عمل هم باعث صرفه جویی چشمگیری در مصرف انرژی می گردد و هم باعث افزایش طول عمر سیستم روشنایی و کاهش هزینه ی نگهداری واحد و استهلاک می گردد.  

ایمنی: 

در شرایط بحرانی با ارسال سریع و به موقع اعلام خطر می تواند در جلوگیری از حوادث و کاهش اثرات آن نقش موثری داشته و به طور خودکار پیام های اضطراری را به افراد یا ارگان های ذیصلاح ارسال نماید. همچنین کنترل درب و مبادی ورودی و اتصال آن به دوربین های مدار بسته و دستگاه های ثبت ورود میتواند ایمنی سیستم را بطور قابل ملاحظه ای افزایش دهد. 

از مهمترین قابلیت های سیستم BMS امنیت است از جمله امکاناتی که سیستم BMS در رابطه با امنیت می تواند ارائه دهد : یکپارچگی سیستم های اعلام حریق که در صورت بالا رفتن دمای واحد یا افزایش گاز CO2 و یا دیگر گازهای سمی اخطار را به واحد مورد نظر و اپراتور سیستم می دهد و یا در صورت لزوم و یا قطع نشدن علائم در طولانی مدت اخطار های لازم را به مراجع ذیربط اطلاع می دهد. 

و یک مثال دیگر، ممکن است سیستم آب یا موتورخانه ی ساختمان به مشکل بخورد و فشار آب بالا برود که بالا رفتن فشار آب باعث ترکیدن لوله ها در بعضی از واحد ها می شود و علاوه بر آسیب دیدن خود لوله ها و تاسیسات باعث نشت آب و آسیب دیدن تاسیسات در ابعاد بزرگ تر می شود ولی با استفاده از BMS و مدیریت یکپارچه ی ساختمان ما می توانیم از وضعیت لحظه ای سیستم موتورخانه و یا حتی فشار لوله های آب هر واحد مطلع شویم و در صورت رخداد هرگونه حادثه ای سیستم اخطار بروز مشکل را به صورت لحظه ای به ما می دهد. 

استاندارد های ارتباطی خانه هوشمند با اجرای BMS :

استاندارد های اجرای سیستم های هوشمند به دو صورت سیمی و بی سیم تقسیم بندی می شوند:

استانداردهای بی سیم:

ZigBee :

نمونه ای از یک شبکه هوشمند است که بین کمپانی های معتبر ارائه کننده خدمات برد کوتاه با هزینه کم و با مشخصه دسته ای از پروتکلهای ارتباط سطح بالا است که از فرستنده و گیرنده های دیجیتال کم مصرف مبتنی بر استاندارد IEEE802 برای شبکه های شخصی بی سیم با نرخ ارسال داده پایین استفاده میکنند. 

زیگبی به منظور تعریف یک تکنولوژی ساده تر و ارزانتر از بلوتوث برای شبکه های شخصی بی سیم به وجود آمده است. به کمک زیگبی می توان بیش از ۶۴۰۰۰ وسیله را به طور بی سیم از طریق شبکه به هم وصل نمود.

ویژگی ها :
  •  کار در محدوده فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز با سرعت انتقال ۲۵۰ کیلوبیت بر ثانیه ۵۱۵ ( مگاهرتز در آمریکا با سرعت ۴۰ کیلوبیت بر ثانیه و ۸۶۸ مگاهرتز در اروپا با سرعت ۲۳ کیلوبیت بر ثانیه)
  • مصرف توان کم، نرخ ارسال پایین، امنیت و قابلیت اطمینان بالا 
  •  شبکه با پیکره بندی مش ) Mesh( گسترش شبکه با حفظ پایداری
  •  برد ۱۳ تا ۱۳۳ متر با توجه به قدرت فرستنده و ویژگی های محیط
  •  تعریف پروفایل های مختلف برای برقراری ارتباط بین دستگاه ها به صورت بهینه
  •  قابلیت تعریف به عنوان دستگاه انتهایی ) END Device( و حالت خواب برای بالا بردن مدت کار با هر شارژ باتری

Z-Wave

پروتکل ارتباطی بی سیم می باشد که برای مصارف اتوماسیون خانگی و اداری و خانه و ساختمان های هوشمند طراحی گردید. این پروتکل بر پایه ارسال اطلاعات به صورت کاملا وایرلس و کد گذاری شده و به کمک امواج رادیویی با فرکانس پایین و مصرف انرژی کم بنا نهاده شده است. 

این پروتکل بر پایه علم و تکنولوژی جدید در سال ۲۰۰۸ توسط شرکتی دانمارکی طراحی و گسترش داده شد و تا سال ۲۰۱۶ توسط بیش از ۳۰۰ تامین کننده بزرگ قطعات الکترونیکی مورد تایید و استفاده قرار گرفت به طوری که هم اکنون از محبوب ترین و استانداردترین پروتکل های مورد استفاده در اروپا و آمریکا در زمینه اتوماسیون خانگی و خانه هوشمند می باشد. 

امواج رادیویی استفاده شده در تکنولوژی Z-Wave بسیار کم انرژی و کاملا بی خطر هستند و حتی توسط تمام سازمانهای استاندارد و تنظیم مقررات رادیویی از جمله سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تایید شده است.

ویژگی ها :

این پروتکل در مقایسه با رقبا مزایای زیادی دارد؛ و به همین دلیل هم با اقبال بیشتری از سوی سازندگان محصولات حوزه اینترنت اشیاء مواجه شده است. همین اقبال نیز امروزه تبدیل به اصلی ترین مزیت آن شده است. به نوعی که گروه متنوعی از محصولات شرکتهای سامسونگ، ال جی، هواوی و صدها برند دیگر، از این روش پشتیبانی میکنند.

یکی از ویژگیهای جالب این پروتکل مصرف کم انرژی آن است. پروتکل Z-Wave این ویژگی را مدیون سیستم ارتباط رادیویی خود است. این ویژگی اجازه میدهد اتصال ابزارها بر اساس این پروتکل با مصرف انرژی بسیار پایین و حتی به کمک باطری نیز قابل انجام باشد.

مزیت دیگر این پروتکل طراحی آن بر اساس شبکه مش است. ویژگیهای این طراحی کمک میکند تا با افزایش تعداد دستگاه های متصل به شبکه، کیفیت کار شبکه بالاتر برود. همچنین این پروتکل منطقه پوشش بالایی دارد؛ و میتواند تا شعاع ۳۰ متری را تحت پوشش خود قرار دهد. در نتیجه برای اجرای پروژه های هوشمندسازی در ساختمانهای خیلی بزرگ هم، انتخاب بسیار مناسبی است.

EnOcean :

تکنولوژی بی سیم برداشت انرژی است که عموماً در سیستمهای خودکار ساختمانها بکار میرود. این تکنولوژی همچنین دارای کاربردهای دیگری در صنعت، حمل و نقل، تدارکات و خانههای هوشمند میباشد. ماژولهای بر پایه این تکنولوژی، مبدل های میکرو انرژی را با دستگاههای الکترونیکی با برق بسیار کم ترکیب کرده و امکان ارتباط بی سیم را میان سنسورهای بی سیم بدون باطری، سوئیچ ها، کنترل ها و کلیدها برقرار می سازد. در ماه مارس ۲۰۱۲، استاندارد بی سیم EnOcean به استاندارد بین المللی ۱۰-۳-ISO/IEC 14543 0  تصویب شد. 

این استاندارد لایه های ۱-۳ OSI (ارتباط داخلی سیستم های باز) را پوشش میدهد، که لایههای فیزیکی، خط دادهها و شبکه میباشد. ماژولهای بیسیم برداشت انرژی توسط شرکت EnOcean که واقع در Oberhaching آلمان میباشد، ساخته و به بازار ارائه میشود. این شرکت تکنولوژی و مجوز برای ویژگیهای به ثبت رسیده در چارچوب انجمن EnOcean پیشنهاد میکند.

 

 

اجرای BMS

نمونه کاربردی از اجرای BMS :

یک نمونه از کاربرد این تکنولوژی کلید برق بی سیم بدون باتری است. از جمله مزیتهای این مورد صرفه جویی در زمان و مواد بوسیله حذف نیاز به نصب سیم مابین کلید و دستگاه کنترل شده میباشد، برای مثال چراغ های آویزان. همچنین پارازیت را در مدارهای سوئیچ شده کاهش میدهد، زیرا سوئیچینگ در بار انجام میشود. دیگر کاربردهای روشنایی شامل سنسورهای سکونت، سنسورهای روشنایی و سوئیچ کارت ها میباشد. علاوه بر این، گرمایش ، تهویه مطبوع و سرمایش (hvac) کاربردهایی از قبیل سنسورهای دمایی، سنسورهای رطوبت، سنسورهای دی اکسید کربن، سنسورهای اندازه گیری در تکنولوژی بی سیم برداشت انرژی EnOcean مورد استفاده قرار گرفته است.

تاسیسات هوشمند خانه های هوشمند

بررسی جامع اجرای BMS در ساختمان یک دانشگاه :

در این قسمت در نظر داریم برای درک بهتر سیستم BMS قابلیت های این سیستم را با بررسی ساختمان دانشگاه با استفاده از مدیریت یکپارچه ساختمان تحت پروتکل مود باس و با کنترلر PLC بررسی کنیم.

اولین قدم برای اجرای سیستم مدیریت یکپارچه ایجاد بستر لازم است، برای ایجاد چنین بستری نیاز است که ما تمام سرخط ها برق خود را اعم از روشنایی، فن کویل ها، پریز ها و… را به هسته ی مرکزی سیستم خود یعنی تابلوی برق اصلی بیاوریم و در هر یک از کلاس ها و اتاق های دانشگاه بصورت تفکیک شده کابل CAT 6A و یا CAT 7 برای شبکه سازی سیستم ها و یا مانیتورینگ برای کنترل توسط تاچ پنل مجزای آن اتاق میکشیم، سپس هر کدام از سرخط ها را بصورت تفکیک شده برای کنترل مجزا به هر یک از خروجی های PLC متصل می کنیم. 

سیستم روشنایی با اجرای BMS:

بهتر است برای روشنایی هر اتاق یک سرخط دیجیتالی برای روشن و خاموش کردن بصورت ۱۰۰درصد و یا ۰ درصد و یک سر خط روشنایی دیم شونده استفاده کرد که برای قسمت دیجیتالی نیاز است فقط یک رشته سیم به صورت رله ای کلید بخورد ولی برای قسمت دیم شونده نیاز است که هم سیم فاز و هم سیم نول لامپ به جهت دیم شدن و تنظیم درجه روشنایی به دستگاه داده شود.

با این کار ما این مکان را داریم که در طول روز به جای استفاده از حداکثر ظرفیت و توان لامپ بنا به مقدار مورد نیاز نور در محیط، روشنایی را در درصد دلخواه تنظیم کنیم.

البته در طول روز بهتر است نور اتاق ها با استفاده از سنسور لوکس متر سنجش و اگر با باز نمودن اتوماتیک پرده ها به مقدار نور دلخواه نرسید سپس از لامپ استفاده گردد.

این امر هم باعث صرفه جویی در مصرف برق و هم کاهش هزینه ی تعمیر و نگهداری سیستم روشنایی می شود. و بنا به برآورد های اولیه، ما نیاز به ۲۷ خروجی دیجیتال و ۲۷ خروجی آنالوگ جهت کنترل روشنایی داریم. و برای تنظیم نور با استفاده از نور محیط با احتساب ۲۰ اتاق و هر اتاق ۲ پنجره ما به ۸۰ خروجی دیجیتال نیازمندیم. (پرده به صورت درصدی و با سرعت ثابت باز می شود) همچنین ما برای کنترل پنکه های کلاس ها نیاز به ۷ خروجی آنالوگ جهت راه اندازی پنکه ها در دور های مختلف داریم.

همچنین ما برای کنترل روشنایی سرویس های بهداشتی می توانیم با قرار دادن سنسور های حرکتی در سرویس های بهداشتی و متصل کردن روشنایی و فن ها به آن فقط در زمان های حضور افراد، روشنایی و فن های تهویه ی هوا را فعال کنیم و این امر نیز باعث کاهش چشمگیر مصرف انرژی و کاهش هزینه استهلاک لوازم برقی سرویس های بهداشتی میگردد.

سیستم کنترل دما با اجرای BMS:

یکی از مهمترین مزایای استفاده از سیستم مدیریت یکپارچه ی ساختمان کنترل زمان بندی خاموش و روشن شدن کولرها می باشد و ما برای کنترل هر یک از کولرهای کلاس ها نیاز به یک فرستنده IR جهت روشن و خاموش کردن کولر های اسپیلت و یا تنظیم درجه ی آن ها در درجه ی دلخواه هستیم که برای این کار نیاز به قرار دادن یک فرستنده IR در هر کلاس است و برای ایجاد این بستر نیاز است که یا از ماژول های مخصوص زیمنس در این زمینه استفاده نمود یا از پروتکل های دیگری مانند KNX که قابلیت جفت شدن با سیستم های تحت شبکه را دارا باشند و ماژول IR کنترلر را داشته باشند استفاده نمود.

ما با قرار دادن یک IR کنترلر در یک کلاس می توانیم علاوه بر کولر های اسپلیت فرامین ویدیو پروژکتور را نیز با ماژول صادر کنیم.

در نهایت با احتساب ۷ کلاس و ۱۳ اتاق ما نیاز به حداقل بیست IR کنترلر داریم. همچنین ما به کمک سنسورهای مگنت می توانیم زمانی اجازه ی روشن شدن هر کولر را صادر کنیم که پنجره های کلاس بسته باشند و یا با قرار دادن جک های برقی بر روی هر پنجره قبل از روشن شدن سیستم سرمایش پنجره به صورت اتوماتیک بسته شود ، که با احتساب ۴۰ پنجره ما به ۴۰ ورودی ۸۰ خروجی نیازمندیم.

که با قرار گرفتن یک صفحه HMI تاچ لمسی در هر اتاق و دادن اختیارات کنترلی محلی از هر اتاق و اتاق کنترل مرکزی می توانیم هر یک از این سر خط ها را کنترل کنیم.

سیستم های امنیتی با اجرای BMS :

برای سیستم های امنیت، ما سیستم های دزدگیر، دوربین، اعلام و اطفاء حریق، پایش آنلاین سیستم آب و موتورخانه، بررسی لحظه ای سیستم برق اضطراری، مدیریت عبور و مرور و سیستم حضور و غیاب را در نظر گرفته ایم.

  • برای سیستم دزد گیر ما می توانیم از سنسور های حرکتی و وزنی در راهرو ها که بنا به فضای دانشگاه ۳ سنسور حرکتی در طبقه ی بالا و ۴ سنسور حرکتی در طبقه ی پایین و ۸ سنسور وزنی (چون در محیط باز است و ممکن است حیوانات به اشتباه تشخیص داده شوند) در اطراف ساختمان نیاز داریم که با احتساب این موارد ما نیاز به ۱۵ ورودی دیجیتال دیگر داریم.

و در حالت فعال شدن سیستم امنیتی سنسور های باز و بسته بودن پنجره ها نیز به عنوان سنسور امنیتی تلقی می شوند و چون سیستم مدیریت ما یکپارچه است وجود همان سنسور ها برای انواع عملیات کافی است.

  •  برای سیستم دوربین ما به ۵ دوربین IP در طبقه اول، ۳ دوربین IP در طبقه دوم و ۸ دوربین IP در اطراف ساختمان نیازمندیم، که برای اشغال نشدن حجم شبکه توصیه می شود در شبکه سیستم نباشد ولی در اتاق کنترل کنار سیستم هوشمند در اختیار اپراتور باشد.
  •  برای سیستم اعلام حریق ، شعاع پوشش دهی دتکتورهای دودی حداکثر ۷.۵m است و برای جلوگیری از بوجود آمدن نقاط کور، محدوده پوشش دتکتورها باید با یکدیگر همپوشانی داشته باشند. لذا فاصله بین دو دتکتور دودی ۱۰.۶m و فاصله هر دتکتور تا دیوار ۵.۳m در نظر گرفته شود. دتکتور دودی مساحت ۱۱۲m2 را پوشش می دهد.

بنا به پیش بینی حدودی ما حدود ۲ دتکتور برای هر اتاق و ۴ دتکتور برای هر راهرو نیاز است که برای این کار به ۴۸ ورودی دیجیتال نیاز داریم.

و جهت سرکوب سریع آتش سوزی، کاهش خسارات، صرفه جویی در فضای مورد نیاز جهت تجهیزات، سیستم اطفای حریق گازی FM200 انتخابی مناسب به شمار می آید. این سیستم اطفای حریق با نام تجاری FM-200 یا نام ژنریک HFC-227ea شناخته می شود که بر خلاف اسپرینکلر ها و سایر سیستم های اطفای حریق، پس ماندی باقی نمی گذارد و نیازی به نظافت پس از اطفاء ندارد. این روش اطفای حریق اتوماتیک طی مدت ۱۰ ثانیه تمام ماده اطفاء کننده را در فضای مورد نظر تخلیه نموده و آتش را به سرعت و به طور موثر خاموش می کند. در این روش آسیب های وارد آمده به تجهیزات و امکانات حداقل شده و کمترین وقفه در کسب و کار را به دنبال دارد.

  •  یکی دیگر از بخش های مدیریت یکپارچه ساختمان بحث مدیریت و پایش تاسیسات آبی است که ما به شبکه کردن PLC های موتورخانه و PLC های مرکزی و درایو ها و مشاهده آنلاین ترانسمیتر و فلومتر ها می توانیم از وضعیت لحظه ای موتورخانه آگاه شویم و چون سیستم ما یک سیستم یکپارچه است برای کنترل و دیدن وضعیت لحظه ای موتورخانه نیازی به اضافه کردن هیچ دستگاه اضافه ای نیست و فقط باید با کمک یک کابل Ethernet و یا Profibus ، PLC های خود را شبکه کنیم.
  •  سیستم برق اضطراری یا UPS یکی از اصلی ترین بخش های هر ساختمان می باشد. در صورت بروز مشکل برای برق اصلی بستر اولیه را تا زمان بازگشت به وضعیت اولیه می تواند فراهم کند و برای نگهداری این سیستم نیاز است که از وضعیت شارژ باتری ها مطلع شویم و یا در صورتی که سیستم آنلاین نباشد فرمان آغاز کار را به آن صادر کنیم که این کار فقط نیاز به شبکه سازی و تعریف نرم افزاری با کمک کابل های شبکه و سیستم مانیتورینگ دارد.
  •  مدیریت عبور و مرور، با دانستن میزان عبور و مرور در هر منطقه به ما کمک می کند تا در صورت وقوع هر حادثه بتوانیم بهتر مدیریت بحران کنیم برای مثال در زمان وقوع زلزله و یا آتش سوزی و…

برای دستیابی به این امر ما از سنسور های حرارتی که با تشخیص گرمای بدن، افراد را تشخیص می دهد و تعداد آن ها را بصورت آنالوگ به ما میدهد که ما با احتساب راهروها و ۲۰ اتاق نیاز به ۲۴ ورودی آنالوگ داریم.

همچنین ما برای بررسی این عبور و مرور ها می توانیم از دوربین های مدار بسته و سنسورهای حرکتی نیز استفاده کنیم.

  •  سیستم حضور و غیاب ، این سیستم نیز یکی از سیستم های راهبردی برای یک ساختمان اداری می باشد ، از این رو با شبکه کردن این سیستم با سیستم BMS می توانیم داده ی دقیق تری از عبور و مرور و حضور و غیاب پرسنل داشته باشیم.
  • همچنین برای امنیت بیشتر تجهیزات از ۳ شیر برقی آب در سرویس های بهداشتی و آبدارخانه برای قطع نقطه ای آب در صورت بروز حادثه استفاده میکنیم و همچنین ۱ شیر برقی گاز در آبدارخانه که برای این تجهیزات نیز ۴ خروجی دیجیتال نیاز داریم.

سیستم اندازه گیری انرژی :

در این قسمت ما با استفاده از سنسور های مربوطه میزان برق و آب مصرفی هر منطقه را مدیریت و اندازه گیری می کنیم. برای اندازه گیری برق مصرفی هر قسمت از ساختمان با قرار دادن CT و اندازه گیری جریان هر قسمت از سیستم می توانیم از میزان برق مصرفی آن نقطه مطلع شویم که ما برای این ساختمان میزان برق مصرفی کلاس ها، قسمت ادارای و راهروها را در نظر گرفته ایم که برای این امر ما نیاز به سه ورودی آنالوگ داریم. 

همچنین برای بررسی میزان مصرف آب از دبی سنج های محلی استفاده میکنیم که این سنجش به ما مصرف لحظه ای و ماهانه ی هر بخش را نشان میدهد و در صورتی که تاسیسات نقطه ای دچار مشکل شود و به صورت ظاهری متوجه نشویم می توانیم از مصرف بیش از اندازه در بازه ی زمانی کوتاه آن نقطه بفهمیم که آن نقطه دچار مشکل شده است، ما برای این ساختمان قسمت آبیاری گیاهان و سرویس های بهداشتی را در نظر گرفته ایم که برای این کار نیاز به دو ورودی آنالوگ داریم.

سیستم دسترسی و کنترل از راه دور و اخطار با اجرای BMS:

یکی از مهم و جذاب ترین بخش های مدیریت ساختمان بخش دسترسی و کنترل از راه دور این سیستم است که ما برای این سیستم برای هر کلاس ۱ تاچ پنل لمسی و برای اتاق های اداری نیز یه تاچ پنل لمسی در نظر گرفته ایم که در مجموع ۱۵ تاچ پنل لمسی نیازمندیم. و برای دسترسی از راه دور این سیستم ما از برد های اس ام اس کننده استفاده می کنیم که برای این امر به ۱۶ ورودی و ۱۶ خروجی نیازمندیم. تا در صورت لزوم به ما موارد مورد نیاز را اطلاع بده یا بتوانیم مواردی را خاموش یا روشن کنیم.

برنامه نویسی:

در این قسمت اقدام به برنامه نویسی PLC می نماییم که به دلیل نوع برند آن که از نوع زیمنس می باشد از نرم افزار step7 و به زبان LAD در بلاک اصلی یعنی OB1 استفاده می نماییم.

نتیجه گیری از مقاله اجرای BMS:

از آنجا که هزینه های مرتبط با نگهداری و تعمیرات در طول عمر مفید ساختمان سهم قابل توجهی از هزینه های ساختمان را شامل می شود، سیستم هوشمند مدیریت ساختمان با توجه به نقش مهمی که در کاهش این هزینه ها دارد، سبب می شود تا برگشت سرمایه در زمان معقولی انجام پذیرد. یکی دیگر از عوامل مؤثر در بازگشت سرمایه اولیه ای که صرف راه اندازی و نصب سیستم هوشمند ساختمان شده، کاهش مصرف انرژی و متعاقب آن کاهش هزینه است. از پارامترهایی که در این کاهش مصرف تاثیرگذار است می توان به موارد زیر اشاره نمود:  

  • برنامه ریزی برای شروع و پایان کار تاسیسات: به عنوان مثال سیستم سرمایش و گرمایش و سیستم روشنایی ساختمان های اداری در ساعاتی غیر از زمان حضور کارکنان یا روزهای تعطیل میتواند خاموش یا در حالت حداقل میزان مصرف انرژی تنظیم شود.  
  • استفاده از منابع جایگزین در زمان مناسب : به عنوان مثال زمانی که دمای بیرون ساختمان مطلوب است، سیستم گرمایش و سرمایش خاموش شود. همچنین تا حد امکان می توان روشنایی را از فضای بیرون ساختمان تامین نمود.  
  • کاهش هزینه های عملکردی، نگهداری و تعمیرات ساختمان: زمان بازگشت سرمایه معمولاً بین ۲ تا ۴ سال است البته این زمان با توجه به نوع استفاده از سیستم هوشمند در ساختمان متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، در صورت استفاده از سیستم هوشمند موتورخانه، زمان بازگشت سرمایه اولیه در این بخش به حدود ۱۲ ماه می رسد. در صورت استفاده از سیستم هوشمند ساختمان، مصرف انرژی بیش از ۱۵ درصد کاهش می یابد. این مقدار در بخش های مختلف سیستم متفاوت است. به عنوان مثال، با استفاده از سیستم هوشمند موتورخانه، در این بخش تا ۴۰ درصد صرفه جویی در مصرف انجام می گیرد.

 

اشتراک گذاری این مطلب: