آنچه در این پست میخوانید

خانه هوشمند یکی از جدیدترین سیستم هایی است که به تازگی مورد توجه بسیاری از سازندگان،طراحان و فعالین حوزه ساختمان قرار گرفته است. این موضوع سبب شده تا این موضوع یعنی خانه و ساختمان هوشمند از یک کالای لوکس و تزیینی به یک سیستم جا افتاده و مورد استفاده همگان تبدیل گردد. در این مقاله به ببرسی انواع سیستم های هوشمند ساختمانی و نکاتی که باید در حین طراحی خانه و ساختمان هوشمند به آن ها توجه نمود میپردازیم.

خانه هوشمند چیست؟

خانه یا ساختمان هوشمند ساختمانی است که اجزای آن به وسیله روش های متنوعی و از راه دور و به سیله تلفن های هوشمند کنترل میگردد. این اجزا همگی در  تعامل با یکدیگر عمل کرده و با هم هماهنگ هستند. استفاده از روش های سنتی کنترل، کنترل به وسیله کلیدهای تابعی و ریموت کنترل ها، استفاده از دستیار صوتی، کنترل به وسیله تلفن همراه، سناریو نویسی و اتوماسیون و … همگی روش های هستند که میتوان یک خانه هوشمند را مدیریت و کنترل نمود.

انواع سیستم های هوشمند ساختمانی

روش های مختلفی برای هوشمند سازی ساختمان ها وجود دارد. این روش ها در گذر زمان تکمیل شده و به مناسب ترین شکل ها درآمده اند. تنوع روش های هوشمند سازی ساختمان باعث میگردد که هرکس با توجه به نیاز های خود بتواند مناسب ترین روش را برای هوشمند نمودن ساختمان خود برگزیند. این روش ها به صورت کلی به دو دسته اصلی ساختمان هوشمند با اینترنت اشیا و سیستم مدیریت ساختمان تقسیم بندی میگردد.

 

BMS یا سیستم مدیریت ساختمان

مدیریت ساختمان با سیستم BMS یک سیستم مبتنی بر اتصالات با سیم و استفاده از پروتکل های ارتباطی نظیر  KNX می باشد. این موضوع سبب میشود هوشمندسازی ساختمان تنها در زمانی امکان پذیر باشد که ساختمان در حال اجرا میباشد. بنابراین ساختمان هوشمند با BMS باید در ابتدا و در زمان طراحی های اولیه در نظر گرفته شود. لزوم استفاده از سیم ها، تابلوهای کنترلی، پنل کنترلی و … باعث میگردد تا در هنگام طراحی باید به همه آن ها توجه نمود. به این معنی که طراح باید به جاگذاری تمام این بخش ها توجه نماید.

خانه هوشمند با اینترنت اشیا یا خانه هوشمند بی سیم

خانه هوشمند بی سیم یک سیستم بسیار نوین و کاربردی است که که به علت عدم نیاز به سیم، عدم نیاز به تابلوی برق و تجهیزات و تاسیسات اضافه با استقبال بسیاری مواجه شده است. خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا نیاز به هیچ گونه زیرساختی ندارد. در این سیستم، حتی نور و روشنایی هوشمند به وسیله کلیدهای تاچ هوشمندی تامین میگردد که به راحتی جایگزین کلیدهای سنتی میگردد. همین امر سبب میشود که طراحی یک خانه هوشمند بدون نیاز به تفکر ویژه ای درباره این موضوع انجام گردد.

طراحی خانه هوشمند بی سیم

 

طراحی خانه هوشمند

اگر میخواهید یک خانه هوشمند را طراحی کنید نیاز دارید که از ابتدا برخی موضوعات را در نظر بگیرد تا این سیستم ها با عملکرد بهتری وظایف خود را انجام دهند.

طراحی سیستم های تهویه هوشمند

هوشمند سازی سیستم های تهویه یکی از اصلی ترین سناریوهای یک خانه هوشمند است. برای هوشمند کردن سیستم تهویه مطبوع خود در ابتدا باید نوع آن را مشخص کنید. تهویه شما از چه نوعی است؟ محلی یا مرکزی؟ گرمایش و سرمایش را به صورت همزمان ارائه میکند یا برای هر عملکرد یک سیستم تهویه جداگانه دارید؟ شرکت خانه های هوشمند برای هر کدام از سیستم های تهویه مطبوع سناریوهای ویژه ای رائه میدهد. انواع داکت اسپلیت ها، رادیاتورهای، پکیج، سیستم گرمایش از کف، فن کویل ها، کولر آبی و گازی و … تمام سیستم های تهویه قابلیت هوشمند شدن را دارا هستند.

طراحی نور و روشنایی در خانه و ساختمان هوشمند

نور و نورپردازی هوشمند یکی از خدمات ویژه خانه های هوشمند میباشد. روش های هوشمندسازی نور و روشنایی در شرکت خانه های هوشمند از تنوع بسیاری برخوردار است.

حذف کلیدهای سنتی

در این سیستم، کلیدهای سنتی برق حذف شده و روشنایی به وسیله ریموت کنترل، دستیار صوتی، اپلیکیشن و سناریو نویسی کنترل میشود. این موضوع باعث ساده و سبک شدن دیوار های ساختمان میگردد. یک طراحی مینیمال در خانه هوشمند شما.

هوشمندسازی کلیدهای سنتی

کلیدهای سنتی ساختمان خود را هوشمند کنید. در این سیستم کلیدهای برق عادی هوشمند شده و به سیستم مرکزی خانه هوشمند متصل میگردد. این روش در طراحی خانه هوشمندی که با کلیدهایی که از سبک خاصی در ساختمان سازی پیروی نموده اند مناسب است.

کلیدهای هوشمند تاچ

این کلیدهای هوشمند به صورت تاچ بوده و از امکانات بی نظیری بهره مند هستند. ضدآب و ضد خش بودن از مهمترین ویژگی های این کلیدها است که آن ها را مناسب تمامی فضاها حتی سرویس های بهداشتی و محیطهای بیرونی نموده است. این کلیدها در سه رنگ طلایی، سفید و مشکی موجود هستند که با توجه به دیزاین داخلی خانه هوشمند شما میتوانید از آن ها استفاده کنید.

هوشمند سازی سیستم های تهویه

 

لامپ ها، سرپیچ ها و هالوژن های هوشمند

کنترل رنگ، شدت روشنایی، کنترل میزان سردی و گرمی و نور و … همگی از امکانات لامپ های هوشمند است. شما میتوانید ساختمان هوشمند خود را به این سیستم تجهیز کنید و ساختمان خود را با نور رنگ آمیزی نمایید.

طراحی مناسب پرده های هوشمند

پرده های هوشمند یا پرده های برقی یکی از امکانت بی نظیر خانه هوشمند است. تنها مورد مهم در هوشمندسازی پرده ها تامین برق موتور آن ها است که بهتر است در حین طراحی ساختمان به آن توجه نمود. البته اگر این سیستم نیز موجود نباشد کارشناسان فنی ما بهترین روش را برای تامین برق پرده برقی به شما پیشنهاد میکنند. همچنین در طراحی انواع سقف کاذب باید مکان جاگذاری ریل پرده و موتور برقی هوشمند پرده ها نیز در نظر گرفته شود.

 

طراحی تاسیسات هوشمند

تاسیسات هوشمند شاید تنها بخشی از ساختمان هوشمند است که نیازمند زیرساخت است. هوشمند سازی تاسیسات مرکزی گرمایشی، آسانسورها، فضاهای مشاعات، نما ها و … همگی در زیر مجموعه سیستم های تاسیسات هوشمند میباشد. در طراحی سیستم های تاسیساتی هوشمند، لزوم استفاده از شیرهای برقی مختلف در تاسیسات مکانیکی یا توجه به پنل های مناسب آسانسورها در آسانسور هوشمند، اتصال نور پردازی و روشنایی نماهای ساختمان به سیستم مرکزی خانه هوشمند و … از نکاتی است که باید به آن ها توجه نمود.

طراحی سیستم های امنیتی و ایمنی هوشمند

بیشتر تجهیزات ایمنی و امنیتی مورد استفاده در سیستم های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا به صورت بی سیم عرضه میگردند. به همین دلیل و عدم نیاز به زیر ساخت سیم و اتصالات مخصوص میتوان تمام این تجهیزات که شامل انواع سنسورهای هوشمند، قفل های هوشمند، دوربین ها و … میگردد را به راحتی و بدون نیاز به تغییر یا تخریب نصب نمود.

 

 

اشتراک گذاری این مطلب:

نرم افزار خانه هوشمند- هوشمندسازی بیسیم ساختماننرم افزار خانه هوشمند
نقش کلیدهای سناریو در خانه هوشمندکلید سناریو در خانه هوشمند