آنچه در این پست میخوانید

با گذر زمان و گسترش تکنولوژی و نفوذ سیستم های نوین به زندگی هر یک از ما، سیستم های هوشمند ساختمانی یا خانه های هوشمند از یک کالای لوکس تبدیل به یک نیاز گردیده است. سیستم های قدیمی هوشمند سازی ساختمان نظیر BMS به علت نیاز به اتصالات با سیم نظیر پروتکل های ارتباطی KNX تنها در مرحله ساخت ساختمان ها و با هزینه های زیاد قابل اجرا بودند. بنابراین یک ساختمان می بایست یا از پایه به صورت هوشمند ساخته میشد یا امکان هوشمند سازی آن وجود نداشت؟ اما، آیا برای هوشمند سازی خانه های قدیمی راه حلی وجود دارد؟

خانه های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا

اینترنت اشیا یک تکنولوژی جدید و بسیار پیشرفته است که از طریق آن می توان تمام اشیا را به شبکه جهانی وب متصل نمود و از طریق اتصلات بی سیم آن ها را کنترل کرد. اینترنت اشیا کاربردهای فراوانی را در عرصه های مختلف زندگی دارد. از شهرهای هوشمند و سیستم های نظارتی محیط زیست، خودروهای هوشمند خودران و … یکی از مهمترین جنبه های استفاده از این تکنولوژی خانه های هوشمند می باشد. IoT به علت استفاده از نسل دوم سیستم های ارتباطی بی سیم نظیر زیگ بی، وای فای، mQTT و … می تواند اشیا را به صورت بدون سیم به هم متصل کرده و قابلیت کنترل آن ها را در اختیار کاربر یا اتوماسیون قرار دهد.

محاسبات مربوط به خانه هوشمند شده با اینترنت اشیا در فضای ابری و از طریق رایانش ابری صورت می پذیرد. این موضوع باعث افزایش چشمگیر سرعت پردازش اطلاعات، کاهش قیمت اجرایی و به صفر رساندن ایرادات سیستمی می گردد.همچنین هوشمند سازی خانه های قدیمی با این روش امکان پذیر می باشد.

خانه های قدیمی چگونه هوشمند می شوند؟

یک خانه یا ساختمان قدیمی برای هوشمند شدن نیاز به هیچ گونه زیرساخت پیچیده یا تخریبی ندارد. ساختمان های هوشمند با اینرتنت اشیا این امکان را به وجود آورده که هر ساختمانی بدون نیاز به تغییرات یا تخریب توانایی هوشمند شدن را دارا باشد. کافی است انتظارات خود را از خانه هوشمند بدانید تا ما با یک هزینه بسیار حداقلی ساختمان شما را هوشمند نمائیم.

هزینه هوشمند سازی خانه های قدیمی چقدر است؟

به خاطر وجود تکنولوژی اینترنت اشیا و استفاده از آن در نسل دوم سیستم های هوشمند ساختمانی و عدم نیاز به تخریب، تغییر یا بازسازی، هزینه هوشمند نمودن خانه های قدیمی بسیار اندک است. این هزینه زمانی منطقی تر می شود که مزایای یک ساختمان هوشمند را مرور کنیم. افزایش چشمگیر ارزش ساختمان، افزایش میزان بهره وری، کیفیت استفاده و بالا رفتن نشاط، کاهش هزینه های ناشی از مصرف انرژی و … میتواند انگیزه های کافی برای هوشمند نمودن یک ساختمان و خانه قدیمی باشد.

کدام بخش از ساختمان های قدیمی می تواند هوشمند شود؟

تقریبا تمام اجزای هر ساختمانی، از جمله نور، تهویه، پرده ها، سیستم های صوت و تصویر، امنیت و حفاظت، ایمنی، لوازم خانگی و به طور کلی تمام اجزای هر ساختمانی پتانسیل هوشمند شدن و اتصال به سیستم خانه های هوشمند را دارا هستند.

نحوه هوشمند سازی ساختمان

هوشمند سازی خانه های قدیمی به وسیله اینترنت اشیا صورت می گیرد. در این سیستم که خانه های هوشمند ارائه دهنده آن می باشد ساختمان ها فارغ از سال ساخت یا سیستم برقی می تواننند با کمترین هزینه هوشمند گردند. هوشمند سازی در این سناریو به معنی کنترل تمام اجزای خانه با اپلیکیشن تلفن همراه، دستیار صوتی، ریموت کنترل های تابعی و اتوماسیون است. هوشمند سازی واحدهای قدیمی ساختمان با این روش بدون تخریب یا تغییر و در کمترین زمان ممکن صورت می پذیرد.

در این روش در ابتدا با توجه به نیازهای کارفرما و بودجه مورد نظر، سناریوهای مختلفی پیشنهاد می شود. سپس کارشناسان خانه های هوشمند در کمترین زمان ممکن به انجام پروژه می پردازند. این زمان در مرحله برنامه نویسی قطعات حدودا یک هفته و در مرحله نصب هفت الی ده روز زمان می برد.

 

اجزای هوشمند شده به وسیله اینترنت اشیا در خانه

تمام خانه خود را هوشمند کنید. از سیستم های امنیتی و نظارتی، ایمنی، نورپردازی، آبیاری، پرده، آسانسور، تهویه هوشمند، سیستم های صوتی و تصویری، لوازم خانگی،  نور و … همگی قابلیت هوشمند شدن را دارا می باشند.

هوشمند سازی خانه های قدیمی با اینترنت اشیا راه حلی مناسب برای تمام افراد. برای سفارش هوشمند سازی کافی است با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری این مطلب:

پروتکل ها و استانداردهای اینترنت اشیاپروتکلها و استانداردهای اینترنت اشیاء را بهتر بشناسیم
ساختمان تمام هوشمند و کاربردهای آنساختمان تمام هوشمند چیست؟