هاب مرکزی خانه هوشمند چیست و چه کاربردهایی دارد؟ آیا تمام سیستم های هوشمند سازی ساختمان به هاب مرکزی نیاز دارند؟ وظایف کنترل کننده یا هاب مرکزی چیست؟ انواع مختلف هاب های خانه هوشمند چگونه عمل میکنند و  سوالاتی از این قبیل را در این مقاله خانه های هوشمند بررسی میکنیم.

خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند یک ساختار بر پایه تکنولوژی های مختلفی نظیر الکترونیک، شبکه، برق و معماری و عمران ساختمان می باشد که از طریق تلفیق این علوم میتوان اجزای مختلف یک ساختمان را به روش های مختلفی کنترل کرد. به معنی ساده تر، شما میتوانید اجزای مختلف ساختمان ها را از روش های مختلف و متنوع تری نسبت به گذشته کنترل نمایید. نور و روشنایی، پرده ها، انواع سیستم های تهویه،آبیاری هوشمند، سیستم های امنیتی و ایمنی، صوت و تصویر، تاسیسات و … همگی اجزای اصلی تمام ساختمان ها می باشند. سیستم های هوشمند سازی ساختمان کنترل این اجزا را به وسیله تلفن همراه، دستیار صوتی، تاچ پنل های کنترلی، ریموت کنترل های تابعی و … در اختیار شما قرار می دهند. هوشمند سازی اجزای مختلف ساختمان از خدمات خانه های هوشمند است. ضمنا تمامی این تجهیزات به شیوه های سنتی نیز عمل میکنند.

خانه هوشمند به شما کمک می کند تا در هر نقطه ای از جهان به وسیله روش های مختلف ساختمان خود را کنترل کنید. همچنین با استفاده از سیستم های نظارتی و امنینی، ساختمان خود را از هر گونه حادثه ای مصون بدارید. اجزای مختلف خانه و ساختمان هوشمند همگی و تحت یک سناریو مشترک و هوشمند عمل می کنند و باعث افزایش کیفیت زندگی، رضایت مندی، تنوع استفاده از ساختمان، کاهش هزینه ها و مصرف بهینه انرژی و همچنین افزایش قیمت نهایی ساختمان می شوند.

آیا ساختمان هوشمند کاربردی است؟

یکی از سوالات اصلی سفارش دهندگان سیستم های هوشمند ساختمانی این است که آیا هوشمند سازی ساختمان ها امری کاربردی است؟ در گذشته و به دلیل عدم استفاده و آشنایی افراد مختلف جامعه با تکنولوژی های مختلفی نظیر گوشی های تلفن هوشمند، اینترنت و نرم افزارهای مختلف، سیستم های هوشمند ساختمانی نیز کاربرد چندانی نداشتند و صرفا به عنوان یک کالای لوکس برای ساختمان های ویژه پیاده سازی میشدند.

اما امروزه و با نفوذ تکنولوژی در تمامی جامعه این سیستم ها نیز بسیار کاربردی شده اند. امروزه همه مردم جامعه از تلفن همراه هوشمند خود استفاده های مختلف یمی کنند. شبکه های احتماعی، نرم افزارهای پیام رسان، تاکسی های اینترنتی، اپلیکیشن های بانکی و ده ها نمونه دیگر نشان دهنده سرعت رشد و نفوذ تکنولوژی در میان مردم است. کارشناسان مختلف زمان همه گیر شدن سیستم های هوشمند ساختمانی را چیزی کمتر از پنج سال پیش بینی نموده اند و طبق این ادعا هوشمند سازی ساختمان از یک آپشن اضافه برای ساختمان به امری مهم و جز ملزومات ساختمان تبدیل خواهد شد.

از همین رو آشنایی با سیستم های متنوع هوشمند سازی ساختمان و اجزای آن میتواند در تصمیم گیری برای انتخاب میان برندها و روش های مختلف استفاده از این تکنولوژی بسیار موثر باشد. هاب مرکزی خانه هوشمند و انواع آن یکی از مهمترین اجزای خانه هوشمند می باشد.

 

اجزای خانه هوشمند

انواع سیستم های هوشمند سازی ساختمان

سیستم های هوشمند ساختمانی از گذشته های نسبتا دور مرود توجه مردم به ویژه در کشورهای اروپایی و امریکا بوده است. روش های خودکار سازی، کنترل کننده های سیستم های تهویه مطبوع، بالا بردن ضریب ایمنی و امنیت ساختمان و … همگی از دلایلی بوده اند که مردم کشورهای مختلف به این سیستم روی خوش نشان داده اند.

سیستم های هوشمند ساختمانی به صورت کلی به دو نوع تقسیم میگردند. سیستم های مبتنی بر اتصالات با سیم، یعنی سیستم مدیریت ساختمان یا BMS و هوشمند سازی ساختمان با استفاده از نسل دوم پروتکل های ارتباطی یا هوشمند سازی با تکیه بر تکنولوژی اینترنت اشیا.

BMS یا سیستم مدیریت ساختمان

در این روش هوشمند سازی، اجزای مختلف ساختمان باید به وسیله پروتکل های ارتباطی با سیم مانند KNX به یکدیگر متصل گردند. این موضوع باعث می شود هوشمند کردن ساختمان تنها در مرحله اجرا ممکن باشد. این اجزای پس از اصتال با پروتکل های ارتباطی سیم دار به وسیله یک تابلو کنترلی بزرگ به یک پردازشگر متصل می شوند. این پردازش گر نقش هاب مرکزی خانه هوشمند را ایفا میکند. در سیستم مدیریت ساختمان پردازش اطلاعات به وسیله یک واحد محلی انجام میپذیرد. نیاز به سیم کشی، بالا بودن هزینه های اجرا، محدودیت کنترل ساختارهای هوشمند، سناریوهای محدود، تعمیرات سخت در صورت خرابی، محدودیت شرکت های ارائه دهنده خدمات و … از مهایب این سیستم می باشد.

خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا

در ساختار های هوشمند سازی ساختمان با اینترنت اشیا اجزا به وسیله اتصالات نسل دوم بی سیم بهم متصل میگردند. این موضوع این سیستم را مناسب تمامی ساختمان ها حتی هوشمند سازی خانه های قدیمی و در حال استفاده نموده است. گستردگی سناریو ها و اجزای متنوع نیز از دیگر مزایای خانه هوشمند بی سیم است. نور و روشنایی هوشمند به وسیله سناریوهای مختلفی نظیر حذف کلیدهای سنتی، هوشمند سازی کلیدهای قدیمی، استفاده از لامپ ها و سرپیچ های هوشمند و کلیدهای متنوع روشنایی هوشمند، پرده های هوشمند، هوشمند سازی سیستم های تهویه، هوشمند سازی سیستم های صوتی و تصویری، لوازم خانگی هوشمند، آبیاری و تاسیسات هوشمند، قفل درب و امنیت و ایمنی هوشمند همگی از سناریوهای گسترده ساختمان هوشمند با اینترنت اشیا است. قیمت خانه هوشمند با این سیستم بسیار ارزان تر از روش های مشابه می باشد.

از مهمترین ویژگی های ساختمان های هوشمند شده با تکنولوژی اینترنت اشیا، حذق پردازشگر محلی است. پردازش اطاعات و دستورات در این سیستم در فضای ابری و با محاسبات ابری صورت میگیرد. این موضوع باعث کاهش هزینه ها، افزایش سرعت پردازش، عدم نیاز به کنترل گرهای گران قیمت و … شده است.

کنترل اجزای ساختمان هوشمند

ساختمان های هوشمند شده به وسیله تکنولوژی اینترنت اشیا از روش های بسیار متنوعی کنترل می گردند. این موضوع باعث شده تا استفاده از امکانات مختلف ساختمان هوشمند بسیار راحت باشد. تمام اجزای خانه های هوشمند به وسیله ریموت کنترل های تابعی، اپلیکیشن های تلفن همراه برای اندروید و IOS، دستیار صوتی، اتوماسیون، تاچ پنل های مرکزی کنترلی و … کنترل می شوند.

تنوع روش های کنترل خانه هوشمند باعث می شود این محصول به یک کالای کاربردی بدل گردد. برای مثال کلیدهای هوشمند تاچ خانه هوشمند، علاوه بر تمام روش های ذکر شده شبیه به یک کلید عادی نیز کنترل می گردند. خانه هوشمند دیگر یک محصول لوکس و اغلب غیر کاربردی یا با عملکرد پیچیده و سخت نیست. هرکسی با هر سن و میزان آشنایی با تکنولوژی می تواند از خانه هوشمند استفاده بهینه کند.

اپلیکیشن مورد استفاده در شرکت خانه های هوشمند یک اپلیکیشن با پشتیبانی شرکت های معتبر جهانی، بسیار کاربردی و آسان است. این نرم افزار بر روی تمامی گوشی ها و تب لت های هوشمند قابل اجراست.

 

پردازش اطلاعات در هاب های مرکزی خانه هوشمند

همانطور که ذکر شد روش های هوشمند سازی ساختمان به دو دسته BMS یا سیستم مدیریت ساختمان و خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا تقسیم می گردد. در سیستم های مدیریت ساختمان، یک پنل مرکزی کنترل کننده که به رله های مختلف متصل شده است وظیفه کنترل اجزا و ساختارهای هوشمند را دارا می باشد. این پنل یک پردازشگر محلی دارد. این پردزاشگر ها در نوع های مختلفی موجود است اما به علت قیمت بالای پردزاش گرها معمولا از مدل های معمولی و غیر حرفه ای استفاه میشود.

در خانه های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا هاب مرکزی خانه هوشمند صرفا وظیفه کنترل و ارسال اطلاعات را دارد. هاب مرکزی دیتاهای مختلف را با پروتکل های بی سیم ارتباطی به اجزای خانه هوشمند فرستاده و دریافت می کند.

هاب مرکزی خانه هوشمند

هاب مرکزی خانه هوشمند اطلاعات را از اجزای خانه هوشمند دریافت کرده یا ارسال مینماید و وظیفه هماهنگی آن ها را بر عهده دارد. پردازش اطلاعات در فضای ابری صورت میپذیرد.

هاب های مورد استفاده در شرکت خانه های هوشمند در دو مدل مختلف ارائه می گردند. هاب های معمولی و هاب مرکزی خانه هوشمند مجهز به سیم کارت.

تفاوت اصلی این دو هاب در ارسال اطلاعات به وسیله پیامک یا حتی تماس با ساکنین است. در صورت قطع اینترنت نیز شما می توانید اجزای خانه را با پیامک کنترل کنید.

هاب مرکزی خانه های هوشمند همچنین دارای سنسورهای دما و رطوبت است که وضعیت کلی ساختمان را در هر لحظه به شما گزارش می کند. این سیستم به یک باتری نیز تجهیز شده تا در صورت قطع برق با اجزایی مثل سنسورهای حرکتی و در و پنجره که وظیفه تامین امنیت ساختمان را عهده دار هستند ارتباط داشته باشد.

 

هاب مرکزی خانه هوشمند سامسونگ

 

روش های ارتباطی هاب مرکزی با دیگر اجزای ساختمان هوشمند

روش های ارتباطی هاب مرکزی خانه های هوشمند به وسیله پروتکل های بی سیم است. این هاب با هریک از اجزا بنا به ساختار فیزیکی و تکنولوژی و نوع آن به وسیله امواج RF، امواج IR، وای فای، بلوتوث، زیگ بی و … ارتباط برقرار می نماید.

 

هاب مرکزی خانه هوشمند و سایر وسایل

 

مشاوره رایگان، سفارش خرید و قیمت هاب مرکزی خانه هوشمند

خانه های هوشمند برای هر ساختمان با هر نوع کاربری یا سال ساخت سناریوهای ویژه ای طراحی و اجرا می نماید. کافی است برای داشتن مشاوره رایگان خانه هوشمند با ما تماس بگیرید. کارشناسان خانه های هوشمند از مشاوره، طراحی سیستم هوشمند، اجرا و پشتیبانی و گارانتی در کنار شما خواهند بود.

اشتراک گذاری این مطلب:

سنسور حرکتی در خانه هوشمندسنسورها در خانه های هوشمند
نمای هوشمند- خانه های هوشمندنمای هوشمند چیست؟
  1. علی ۱۶ بهمن, ۱۳۹۹ at ۰۷:۰۴ - Reply

    بهترین جا برای کذاشتن این هاب توی ساختمون کجاست؟