آنچه در این پست میخوانید

یکی از پرسش های مهم در حین سفارش سیستم های هوشمند ساختمانی این است که کدامیک از اجزای موجود در ساختمان ها قابلیت هوشمند شدن را دارا هستند. اجزای خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا چه چیزهایی هستند و چه کارهایی را اجام میدهند؟

ساختمان هوشمند

پیش تر و با سیستم های قدیمی مدیریت ساختمان، تنها بخش های محدودی از ساختمان ها نظیر سیستم های نور و روشنایی، سیستم های تهویه و پرده توانایی هوشمند شدن را دارا بودند. این اجزا میبایست در مرحله اجرای ساختمان و با کمک اتصالات بیسیم و پروتکل های ارتباطی نظیر KNX به یکدیگر متصل می شدند. این موضوع باعث بالا رفتن هزینه هوشمند سازی و همچنین محدودیت در ارائه خدمات هوشمند سازی ساختمان می بود.

خانه هوشمند یکی از کاربرد های مهم IOT در زندگی ماست.

با ورود نسل دوم سیستم های هوشمند ساختمانی مبتنی بر اینترنت اشیا یا سیستم خانه هوشمند SHS می توان گفت که تمامی اجزا موجود در خانه ها و ساختمان ها توانایی هوشمند شدن را پیدا نمودند. همانطور که از اسم این تکنولوزی یعنی اینترنت اشیا مشخص است، تمامی اشیا و حتی موجودات زنده نظیر گیاهان و حیوانات با این سیستم قابلیت اتصال به شبکه جهانی وب را دارا خواهند بود. در این سیستم نوین پس از اتصال اشیا و اجزای مختلف به اینترنت، می توانیم از طریق سیستم های کنترل کننده آن ها را کنترل نمائیم. در زمینه خانه های هوشمند این کنترل به وسیله نرم افزارها، دستیار صوتی مخصوص خانه هوشمند و اتوماسیون یا خودکارسازی خواهد بود.

اجزای خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا

همانطور که در بالا ذکر شد با استفاده از نسل جدید هوشمند سازی ساختمان ما می توانیم هر آنچه در یک ساختمان مسکونی یا غیر مسکونی موجود است را هوشمند نمائیم. از سیستم های نور هوشمند، پرده هوشمند، سیستم های تهویه هوشمند، سیستم های امنیتی و ایمنی هوشمند، آبیاری هوشمند، لوازم خانگی هوشمند، آسانسور و قفل درب هوشمند، آینه های هوشمند، سرویس های بهداشتی و حمام هوشمند و …

نور هوشمند

هوشمندسازی نور ساختمان ها در سناریوهای مبتنی بر اینترنت اشیا به وسیله کلیدهای هوشمند با پروتکل های ارتباطی مختلف انجام میگیرد. این کلیدها ضد آب، ضد خش بوده و به صورت تاچ عمل میکنند.

کلید های هوشمند تاچ شرکت خانه های هوشمند از برترین برندهای جهانی قعال در این حوزه تهیه میگردد. این کلید ها با پروتکل های ارتباطی مختلف کار کرده که بنا به سلیقه، بودجه و انتظارات شما از یک ساختمان هوشمند میتوانید آن ها را انتخاب کنید. ویژگی مهم این کلیدهای هوشمند جایگزینی آن ها با کلیدهای سنتی برق بدون نیاز به تغییر یا تخریب میباشد.

این کلید ها در سه رنگ سفید، مشکی و رز گلد موجود هستند. همچنین قاب بیرونی این کلیدها به رنگ های نقره ای و طلایی موجود میباشد که با توجه به دکوراسیون داخلی ساختمان خود میتوانید آن ها را انتخاب نمایید. این کلید ها به صورت یک، دو، سه، چهار و شش پل هستند و با تجمیع کلیدهای کنار هم، میتوانید در هزینه های هوشمند سازی ساختمان صرفه جویی کرده و دیواری خلوت تر و زیباتر داشته باشید.

اجزای خانه هوشمند

پرده هوشمند

پرده های هوشمند به وسیله موتور پرده های برقی و ریل پرده های مخصوص تجهیز میگردند. این موتورها قابلیت اتصال به انواع پارچه را دارا هستند.

پرده های هوشمند در دو نوع کنار رو و بالارو هستند. برق این موتور پرده ها معمولا از نزدیکترین پریز به آسانی قابل تهیه بوده و آسایش و زیبایی بسیاری را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

تهویه هوشمند

هوشمندسازی سیستم های تهویه قدیمی به وسیله تکنولوژی اینترنت اشیا انجام میپذیرد. انواع کولر آبی و گازی، داکت اسپلیت ها، پکیج و گرمایش از کف، فن کویل ها و … همگی قابلیت هوشمند شدن را دارا هستند. بیشتر این تجهیزات از طریق جایگزنی ترموستات های هوشمند به جای ترموستات های عادی هوشمند میشوند. همچنین به وسیله هاب مرکزی خانه هوشمند میتوانید انواع سیستم های تهویه دارای ریموت کنترل را هوشمند کنید.

امنیت و ایمنی هوشمند

سناریوهای امنیت و ایمنی هوشمند در این سیستم به وسیله انواع سنسورهای هوشمند انجام میپذیرد. انواع سنسورهای حرکتی، در و پنجره، ضد شوک، سنسورهای نشت دود و گاز و آتش سوزی، سنسورهای دما و رطوبت و روشنایی و… . همچنین به وسیله قفل های هوشمند میتوان امنیت یک ساختمان را تامین نمود. دوربین های هوشمند نیز در این دسته بندی قرار میگرند.

آبیاری هوشمند

پنل های آبیاری هوشمند میتوانند از یک گلدان تا یک زمین کشاورزی را آبیاری نمایند. همچنین انواع سنسورهای نظارتی گیاهان میتواند سلامت گیاهان شما را تضمین نماید.

لوازم خانگی هوشمند

لوازم خانگی هوشمند قابلیت های فراوانی دارند. مهمترین مزیت این وسایل کنترل از راه دور، کاهش مصرف انرژی، عملکرد بهتر و همچنین عمر بیشتر قطعات از مزیت های این محصولات هستند.

هاب خانه هوشمند

هاب مرکزی خانه هوشمند به عنوان مغز متفکر ساختمان هوشمند عمل مینماید. هاب مرکزی کنترل کننده تمام اجزا و هماهنگ کننده آن ها میباشد.

هاب مرکزی یک وسیله کوچک و زیبا است که میتواند به عنوان یک شی تزئینی در هرجای ساختمان شما قرار بگیرد. این هاب بدون نیاز به هیچ گونه زیرساختی بوده و در انواع سیم کارت خور و عادی موجود است.

اجزای خانه هوشمند

آینه هوشمند

آینه هوشمند از محصولات اختصاصی شرکت خانه های هوشمند است. این سیستم یک آینه معمولی است که میتواند در مواقع خاص تبدیل به یک نمایشگر ویژه شود. نمایش اعلانات مختلف، اخبار و اطلاعات و … از ویژگی های این سیستم است. همچنین قابلیت اتصال به دوربین و دستیار صوتی از دیگر ویژگی های این تجهیزات است.

تاسیسات هوشمند

هوشمند سازی تاسیسات ساختمانی عملکردهای مختلف ساختمان را کنترل مینماید. از آسانسورها، درب های پارکینگ، موتورخانه های هوشمند و شیرهای برقی آب و گاز قابلیت اتصال به سیستم مرکزی ساختمان های هوشمند را دارا میباشند.

کنترل خانه هوشمند

مهمترین مزیت یک ساختمان هوشمند شده با سیستم SHS یا خانه هوشمند بدون سیم، روش های کنترلی متنوع آن است. تمامی اجزای یک ساختمان هوشمند علاوه بر عملکردهای سنتی از طریق نرم افزار خانه هوشمند، دستیار صوتی، کلیدهای سناریو، تاچ پنل و اتوماسیون یا خودکار سازی قابل کنترل هستند.

خانه هوشمند با اینترنت اشیا یک سیستم بسیار پیشرفته است که کمترین میزان اختلال را در بین سیستم های مشابه دارا می باشد. ویژگی دیگر این سیستم عدم نیاز به هیچ گونه زیر ساخت یا اضافه نمودن تاسیسات الکتریکی است. این موضوع باعث میشود تمامی ساختمان ها بدون تغییر یا تخریب و با هر سال ساخت یا کاربری ای قابل هوشمند شدن باشند. شرکت خانه های هوشمند آماده ارائه خدمات هوشمند سازی ساختمان در سراسر ایران میباشد. کافی است با ما تماس بگیرید تا مشاورین ما شما را برای داشتن یک زندگی هوشمند راهنمایی نمایند.

آیا هوشمندسازی ساختمان کاری مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌گردد؟۱۴۰۲/۱/۲۷ ۱۰:۲۵:۰۴

بله با سیستم های مختلف هوشمندسازی ساختمان، هزینه های ساختمان هوشمند بسیار کاهش پیدا کرده و دیگر این تجهیزات یک کالای لوکس محسوب نمی گردند و مناسب تمام ساختمان ها در تمامی مناطق بوده و مقرون به صرفه است. سیستم های نوین هوشمندسازی ساختمان مبتنی بر اینترنت اشیا به دلیل عدم نیاز به زیرساخت های تاسیساتی برای هوشمندسازی بسیار ارزان تر از تجهیزات هوشمندسازی BMS یا تحت پروتکل های باسیم هستند. همچنین هوشمندسازی ساختمان ها باعث بالا رفتن ارزش ساختمان به عنوان یک آپشن مهم و کلیدی و نتیجتاً قیمت نهایی ساختمان خواهد شد.

خانه هوشمند چیست؟۱۴۰۱/۴/۷ ۱۰:۵۷:۱۴

 خانه هوشمند چیست؟ یک خانه معمولی که دارای لوازم خانگی ، روشنایی و تهویه، سیستم های امنیت و ایمنی و دستگاه های الکترونیکی متصل به اینترنت است.اینترنت مورد استفاده در خانه های هوشمند اینترنت اشیا است، تا نظارت و مدیریت از راه دور و به وسیله نرم افزار تلفن همراه را امکان پذیر کند. صاحب خانه از راحتی و آسایش، ایمن سازی، کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی در هزینه های جاری، بهره برداری و نظارت دائمی بر خانه خود حتی از طرف دیگر دنیا برخوردار است. دستگاه های متصل شده عبارتند از: کلید روشنایی چراغ ها، قفل ها، پرده ها، سیستم های امنیتی، قفل درب هوشمند، دوربین ها، سیستم های صوتی و تصویری، تلویزیون ها، ترموستات ها و حتی آبپاش ها.

سیستم هوشمند سازی ساختمان BMS چیست؟۱۴۰۱/۴/۱۴ ۵:۲۰:۱۲

BMS یا سیستم مدیریت ساختمان (building management system)  یکی از پکیج های هوشمند سازی ساختمان یا مدیریت اجزای مختلف خانه از طربق تلفن همراه یا پنل های کنترل کننده مرکزی یا همان هوشمند سازی ساختمان ها است. در این سیستم شما میتوانید نور، پرده ها، سیستم تهویه، سنسور ها و برخی دیگر از اجزای ساختمان را از طریق استفاده از اتصالات با سیم و پروتکل های ارتباطی استانداردی نظیر KNX به یکدیگر متصل نموده، سپس مدیریت و پردازش اطلاعات در آن را با یک هاب مرکزی به دست بگیرید. به این طریق شما دارای یک خانه یا ساختمان هوشمند خواهید بود.

به دلیل لزوم استفاده از اتصالات با سیم در سیستم مدیریت ساختمان، شرکت ارائه دهنده این خدمات باید در مرحله ساخت واحد ساختمانی در محل کارگاه حضور پیدا کرده و نقشه تاسیسات الکتریکی با مشورت کارشناسان این شرکت ها اجرا گردد. از همین رو سیستم مدیریت ساختمان یا BMS مناسب سازندگان بوده و برای هوشمند سازی ساختمان های قدیمی مناسب نیست.

آیا خانه های هوشمند گارانتی و خدمات پس از فروش دارد؟۱۴۰۱/۴/۱۴ ۸:۰۲:۳۲

خانه های هوشمند با آگاهی از کیفیت خدمات خود، سیستم های هوشمند شده را یک سال گارانتی می نماید و پس آن خدمات پس از فروش نامحدود را در اختیار شما قرار می دهد. گارانتی شامل تعویض و تعمیر قطعات و سناریونویسی مجدد می باشد. شرکت خانه های هوشمند از ایتدا پروژه در تمامی مراحل تا پایان پروژه و نصب کامل به صورت مداوم با شما در تماس خواهند بود.

زمان اجرای هوشمند سازی ساختمان ها چقدر طول می کشد؟۱۴۰۱/۴/۱۴ ۸:۰۷:۱۵

زمان اجرای هوشمند سازی ساختمان ها وابسته به نوع خدمات و تجهیزات هوشمند ساختمانی مورد نیاز برای آن ها متغیر است. این زمان شامل برنامه نویسی قطعات، برنامه نویسی سرور مرکزی و نصب آن ها است و به صورت میانگین مابین ۵ الی ۱۰ روز است. کاهش زمان نصب از مهمترین مزیت های هوشمندسازی بی سیم ساختمان است که به خاطر عدم نیاز به زیرساخت ها و سیم کشی به وجود آمده است. البته در سیستم با سیم باید زمان مربوط به سیم کشی های ساختمان را نیز در نظر گرفت. همچنین ابعاد پروژه از دیگر گزینه هایی است که باید در نظر گرفته شود.

آیا خانه های هوشمند فقط در تهران به انجام پروژه می پردازد؟۱۴۰۱/۴/۱۴ ۸:۰۸:۵۸

ما در خانه های هوشمند پروژه های متعدد هوشمند سازی ساختمان را در سراسر ایران از جمله استان های تهران، البرز، مازندران، گیلان، یزد، اصفهان، هرمزگان و … انجام داده ایم و آماده ارائه خدمات به سراسر ایران و کشورهای منطقه هستیم. همچنین پشتیبانی نامحدود ما در سراسر کشور همراه شما خواهد بود.

دستیار صوتی خانه های هوشمند فقط به زبان انگلیسی کار می کند؟۱۴۰۱/۴/۱۴ ۸:۱۰:۰۶

ما در خانه های هوشمند توانایی تغییر زبان دستیار صوتی به فارسی را نیز دارا هستیم ولی به علت تحریم ها و عدم ارائه خدمات مناسب به زبان فارسی توسط دستیارهای صوتی معروف جهان و همچنین عدم عملکرد مناسب دستیارهای صوتی فارسی زبان، پیشنهاد ما استفاده از زبان انگلیسی است. البته تیم خانه های هوشمند تمامی دستورات مورد نظر برای انجام عملکردهای مختلف ساختمان را در قالب یک دفترچه راهنما ساختمان به کاربران اهدا می نماید.

کنترل خانه هوشمند چگونه است؟۱۴۰۱/۴/۱۴ ۸:۱۴:۴۹

کنترل اجزای مختلف ساختمان هوشمند پس از انجام فرآیند هوشمند سازی ساختمان به وسیله دستیار صوتی، اپلیکیشن های تلفن همراه برای اندروید و آی او اس، ریموت کنترل یا کلیدهای تابعی و اتوماسیون قابل کنترل هستند. همچنین در صورت در تمایل از تاچ پنل ها نیز میتوانید استفاده کنید، که علاوه بر کارایی زیبایی نیز به خانه شما می آورند.

آیا هوشمند سازی ساختمان با تغییر یا تخریب همراه است؟۱۴۰۱/۴/۱۴ ۸:۱۷:۰۹

در سیستم نوین هوشمند سازی ساختمان و با استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا یا خانه هوشمند بدون سیم، تمامی خدمات هوشمند سازی بدون تخریب یا تغییر درساختمان انجام می پذیرد.

تفاوت خانه هوشمند با سیستم های مدیریت ساختمان (BMS) چیست؟۱۴۰۱/۴/۵ ۹:۱۱:۵۰

در سیستم های مدیریتی ساختمان هر ساختمان برای تجهیز شدن با این سیستم نیاز به حضور شرکت ارائه دهنده خدمات BMS در ابتدای مراحل ساخت دارد. کابل کشی بین اجزای مختلف، وجود یک پنل و هاب مرکزی کنترل کننده، نیاز به اتاق سرور و … از معایب سیستم مدیریت ساختمان است. همچنین در BMS سناریوهای استفاده از اجزا محدود بوده و اجزای کمی از ساختمان قابلیت اتصال به این سیستم را دارا بودند. اما در نسل دوم سیستم های اتوماسیون ساختمان، ساختمان ها بدون نیاز به کابل کشی و فارغ از سال ساخت و سیستم برقی و کاربری قابلیت هوشمند شدن را دارا هستند. در این سیستم هاب مرکزی، سرور و پنل ها حذف شده همچنین با قابلیت هوشمند شدن همه چیز شما می توانید به وسیله سناریونویسی و اتوماسیون تمام کارهای درونی ساختمان را به این سیستم بسپارید.

آیاهوشمندسازی مختص خانه ها است؟۱۴۰۱/۴/۵ ۸:۰۴:۴۸

ما در شرکت خانه های هوشمند تمامی ساختمان ها را فارغ از نوع کاربری، اندازه و سال ساخت آن ها هوشمند می کنیم. بخش راهکارهای سازمانی خانه های هوشمند سناریوهای ویژه ای برای هوشمند سازی انواع ساختمان های اداری، تجاری، فروشگاه ها، هتل ها، رستوران ها و کافی شاپ ها و… با کاربری های متفاوت را ارائه می دهد. جهت مشاوره هوشمندسازی کسب و کار خود با ما تماس بگیرید.

چرا باید ساختمان خود را هوشمند کنیم؟۱۴۰۱/۴/۵ ۷:۰۱:۳۲

یک ساختمان هوشمند، به وسیله اتوماسیون کارهای بسیاری را برای کاربران آن انجام می دهد. ساختمان های هوشمند تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت زندگی دارند همچنین باعث بالا رفتن کنترل کاربران روی تمامی اجزای ساختمان خواهند شد. یک خانه هوشمند به کاربر اجازه می دهند تا تمام موارد موجود در ساختمان را از راه دور کنترل کند. همچنین با استفاده از سیستم های هوشمند مصرف انرژی کاهش پیدا کرده و در نتیجه آن هزینه های جاری انرژی کم شده و از تخریب و آلودگی محیط زیست جلوگیری می شود. نظارت دائمی و افزایش امنیت و ایمنی، افزایش ارزش افزوده ساختمان و ملک از دیگر امکانات خانه هوشمند میباشد.

اشتراک گذاری این مطلب:

زیر ساخت های خانه هوشمندزیرساخت های خانه هوشمند
خانه هوشمند شمالخانه هوشمند شمال

Go to Top