آنچه در این پست میخوانید

برق و انرژی هوشمند چیست؟ هوشمندسازی برق و انرژی چه تاثیراتی بر مصرف یک ساختمان خواهد گذاشت؟ هوشمند سازی مصرف برق و انرژی در یک ساختمان چگونه انجام میپذیرد؟ هزینه هوشمند نمودن سیستم های برق و انرژی در یک ساختمان چقدر است و … سوالاتی از این قبیل را در این مقاله شرکت خانه های هوشمند بررسی مینماییم.

برق و انرژی در ساختمان ها

ساختمان ها و صنعت ساختمان سازی به عنوان یکی از مهمترین مصرف کننده های انرژی جهان شناخته میشود. ساختمان ها چه در مرحله ساخت و چه در حین استفاده، یکی از بزرگترین مصرف کننده های صورت های مختلف انرژی از جمله برق، سوخت های فسیلی و … هستند.

از بیشترین موارد مصرف انرژی در یک ساختمان میتوان به نور و روشنایی و همچنین مصرف انرژی در سیستم های تهویه اشاره نمود. موارد دیگری مانند لوازم برقی مختلف و تجهیزات ساختمانی نیز در جایگاه های بعدی مصرف برق و انرژی در یک ساختمان هستند. از آن جایی که مباحث مرتبط با محیط زیست وآلودگی های آن مانند بحران های زیست محیطی، کمبود منابع، از بین رفتن لایه اوزون، گرمایش جهانی و … در سال های اخیر یکی از نگرانی مردم جهان بوده است، فعالین حوزه های مختلف ساختمان نیز به فکر راهکاری برای کاهش مصرف در ساختمان ها افتاده اند. هوشمندسازی ساختمان ها یکی از مهمترین این روش ها میباشد.

انرژی و برق هوشمند در ساختمان های هوشمند

 

 

برق و انرژی هوشمند چیست؟

هوشمند سازی سیستم های مصرفی برق و انرژی در یک ساختمان به معنی کنترل تجهیزات مختلف به صورت هوشمند است. تجهیزاتی که علاوه بر روش های سنتی کنترل میگردند میتوانند از روش های جدیدتری نیز نظارت و کنترل داشته باشند. افزایش روش های کنترلی فواید بسیاری خواهد داشت. این تجهیزات میتواند شامل نور و روشنایی، سیستم های تهویه، امنیت و ایمنی، پرده ها، آسانسورها، تاسیسات، لوازم خانگی و … گردد. با هوشمندسازی ساختمان ها میتوان مصرف انرژی در یک ساختمان را مدیریت نمود.

فواید هوشمندسازی برق و انرژی در ساختمان ها

هوشمند سازی تجهیزات مختلف ساختمانی میتواند برای ساختمان، کاربران آن و محیط زیست فواید زیادی داشته باشد.

کاهش مصرف انرژی

اغلب تجهیزات هوشمند با تکنولوژی های نوین همراه بوده و کمترین میزان مصرف نسبت به نمونه های مشابه را دارا میباشند. همچنین به وسیله روش های مختلف کنترلی و نظارتی میتوان تجهیزات را از راه های دور کنترل کرد. برق و انرژی هوشمند یکی از اصلی ترین روش های کاهش مصرف برق در ساختمان ها میباشد.

انرژی و برق هوشمند در ساختمان هوشمند

 

روش های متنوع کنترل تجهیزات

تجهیزات هوشمند علاوه بر روش های سنتی از طریق تلفن همراه، دستیارهای صوتی، اتوماسیون، تاچ پنل، ریموت کنترل های تابعی و سناریونویسی کنترل میگردند. تنوع روش های کنترل میتواند باعث نظارت بیشتر بر تجهیزات ساختمانی گردد.

کاهش هزینه های جاری ساختمان

با نظارت بر تجهیزات مختلف میتوان از کارکرد نادرست آن ها جلوگیری کرد. این موضوع باعث عمر بیشتر تجهیزات مختلف میگردد. همچنین کاهش مصرف انرژی هزینه های جاری یک ساختمان را بسیار کاهش میدهدد.

برق و انرژی هوشمند در خانه هوشمند

 

امنیت و ایمنی بالا

انرژی و برق هوشمند ساختمان میتواند از حوادث مختلف جلوگیری نمیاد. با نظارت دائمی بر تجهیزات مختلف و میازن مصرف آن ها میتوان دستگاه های خراب را شناسایی نمود و خیلی سریع از اتفاقات احتمالی جلوگیری کرد.

افزایش آسایش و راحتی

از دیگر مزایای هوشمندسازی برق و انرژی میتوان به افزایش آسایش اشاره کرد.کاهش نگرانی ها، شرایط آسایش دمایی و محیطی در دسترس، امنیت و ایمنی بالاتر میتواند کاربران را به یک آسودگی و راحتی خیال برساند.

 

هوشمندسازی برق و انرژی ساختمان چگونه انجام میپذیرد؟

یک ساختمان برای هوشمند شدن روش های متنوعی را در پیش دارد. عمده ترین این روش ها به دو دسته سیستم مدیریت ساختمان یا BMS و خانه هوشمند SHS تقسیم بندی میگردند. در مدیریت ساختمان به علت لزوم استفاده از پروتکل های ارتباطی مانند KNX به صورت سیم دار، هوشمند سازی تنها در مرحله اجرا قابل انجام بود. اما در سیستم های نوین مبتنی بر تکنولوژی اینترنت اشیا، هوشمندسازی تمام ساختمان ها، فارغ از سال ساخت، نوع کاربری و سیستم برقی آن ها بدون تغییر یا تخریب قابل انجام است. از سناریوهای ویژه خانه هوشمند بی سیم، بزق و انرژی هوشمند میباشد.

ساختمان هوشمند بی سیم

یک ساختمان، میتواند به وسیله تکنولوژی اینترنت اشیا و به صورت بی سیم هوشمند گردد. تمامی اجزای یک ساختمان از نور و تهویه، تاسیسات، سیستم های امنیتی و ایمنی و … قابل هوشمندسازی هستند. این تجهیزات به وسیله پروتکل های ارتباطی نسل دوم به یکدیگر و در نهایت به شبکه جهانی وب متصل شده و از روش های مختلف ذکر شده کنترل میگردند.

 

برق و انرژی هوشمند

 

هوشمندسازی برق و انرژی در روش مبتنی بر اینترنت اشیا بسیار ساده، کاربردی و ارزان است. نور و روشنایی هوشمند به وسیله کلیدهای تاچ لمسی، لامپ های هوشمند یا روش های مختلف دیگری انجام میپذیرد.

سیستم های قدیمی تهویه میتوانند هوشمند شده و به همراه دیگر سنسورهای تشخیص شرایط محیطی مانند رطوبت، دما و میزان روشنایی به کاهش مصرف انرژی در ساختمان کمک نماید. تاسیسات هوشمند میتواند به وسیله شیرهای مختلف برقی یا موتوری، آساسنورهای هوشمند، درب های پارکینگ و ورودی هوشمند انجام پذیرد.

با استفاده از پریزهای هوشمند روکار یا توکار میتوان مدیریت مصرف تجهیزات مختلف مانند لوازم خانگی را بر عهده گرفت. میتوانید از هر نقطه ای از جهان وسایل خانگی خود را خاموش و روشن کرده یا از میزان مصرف برق در آن ها آگاه گردید.

برق و انرژی هوشمند- خانه های هوشمند

 

سنسورهای مختلف میتواند به کمک دیگر تجهیزات هوشمند آمده و با سناریو نویسی تجهیزات را کنترل کنند. برای مثال تنها در زمانی که نور محیط از یک حد استاندارد کمتر باشد لامپ ها روشن گردند. یا در صورت باز بودن پنجره ها سیستم های تهویه خاموش شوند.

هزینه هوشمندسازی سیستم های برق و انرژی در یک ساختمان چه میزان است؟

در روش های نسل دوم هوشمندسازی ساختمان، هزینه ها وابسته به متراژ ساختمان ها نیست. هزینه هوشمندسازی ساختمان با روش اینترنت اشیا، وابسته به سناریوهای هوشمند سازی، تجهیزات مورد نیاز، تعداد آن ها، برند مورد استفاده و … متغیر است. از مهمترین ویژگی های این سیستم، بی نیاز بودن آن از زیرساخت های هوشمندسازی است. بنابراین شما میتوانید هوشمندسازی برق و انرژی در ساختمان خود را از یک پریز هوشمند شروع کنید.

اشتراک گذاری این مطلب:

هوشمند سازی ساختمان های اداری در ایرانهوشمند سازی ساختمان اداری
کشاورزی هوشمند و مزرعه هوشمندکشاورزی هوشمند و مزرعه هوشمند چیست؟