آنچه در این پست میخوانید

شاید برای شما سوال باشد که یک خانه هوشمند چه تفاوتی با ساختمان های دیگر دارد؟ خدمات خانه هوشمند چه بخش هایی را شامل خواهد شد؟ یا چرا باید با انجام یک هزینه اضافه خانه خود را تبدیل به یک خانه هوشمند کنیم؟ یا خانه های هوشمند چه کمکی به بهبود کیفیت زندگی خواهند کرد؟ در ادامه به بررسی این سوالات و امکاناتی که یک خانه هوشمند به ما ارائه می دهد خواهیم پرداخت.

خانه

خانه ها همواره به عنوان مهم ترین مکان انسان ساخت در جوامع بشری مطرح بوده‌اند. خانه ها، فارغ از موقعیت جغرافیایی، اندازه و وسایل درون آن ها همواره مامنی برای پناه بردن انسان و آرامش آن ها بوده است. خانه ها در طول تاریخ تغییرات بسیاری داشته اند. انسان اولیه در غارها زندگی می کرد و غارهای طبیعی نقش خانه او را ایفا می‌کردند. با گذر زمان انسان ها برای پیدا کردن غذا به مهاجرت پرداختند. در طول مهاجرت از چادر ها و سازه های موقت به عنوان پناه گاه استاده می کردند. با گذر زمان انسان شاورزی آموخت و تبدیل به انسان یکجا نشین شد. کم کم روستاها پدید آمدند و با رشد روستاها اولین شهرها به وجود آمدند. اما خانه، هنوز مهم ترین مکان برای انسان بود.

در طول تاریخ خانه مهمترین مکان انسان ساخت بوده و محل شکل گیری اولین نهاد اجتماعی یعنی خانواده، آسایش در خانه جامعه ای بهتر را در پی خواهد داشت. در هوشمند سازی ساختمان، ما به دنبال آسایش بیشتر برای تمام اعضای خانه هستیم. خدمات خانه هوشمند بسیار گسترده است. در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

نسل اول هوشمند سازی ساختمان

در سیستم های قدیمی هوشمند سازی ساختمان، تنها نورپردازی و برخی اجزای محدود نظیر سیستم تهویه تحت یک سامانه یکپارچه و تنها با یک سناریو کنترل می شدند. با گذر زمان و پیشرفت سیستم ها امکان کنترل خانه از طریق تلفن همراه نیز پدید آمد. ساختمان های هوشمند نسل نوین علاوه بر دارا بودن تمام امکانات سیستم های نسل پیشین، بسیار پیشرفته تر و در محدوده گسترده تری فعالیت می کنند. در واقع نسل دوم اتوماسیون ساختمان خدمات خانه هوشمند را به شکلی گسترده و در تمام زمینه ها پیشرفت داده است.

نسل دوم خانه هوشمند

یک ساختمان هوشمند شده با تکنولوژی نسل دوم، علاوه بر کنترل روی روشنایی می تواند رنگ محیط را به وسیله لامپ های ویژه تغییر دهد. تمام نور ها در کنترل خواهند بود و با سایر اجزا هماهنگ خواهند شد. با کمک تکنولوژی اینترنت اشیا خدمات خانه هوشمند بسیار گسترده تر شد.

پرده هوشمند، سیستم صوتی و تصویری، آشپزخانه ای شامل وسایل پخت و پز و شستشویی که با یک پروتکل واحد کار میکنند، سیستم های تهویه نوینی که علاوه بر کنترل دما و رطوبت می توانند جهت باد را نیز با دستیار صوتی یا اپلیکیشن موبایل های هوشمند تغییر دهند. لوازم خانگی هوشمند در هر زمانی به درخواست های شما پاسخ خواهند داد. دوربین های نظارتی که سایر اجزا هماهنگ هستند امنیت خانه را تضمین خواهند نمود.

شرایطی را تصور کنید که شما در خانه نیستید و سنسور حرکتی یا در و پنجره یک ورود غیر مجاز را گزارش می کند، در این صورت طبق سناریو ای از پیش تعیین شده چراغ های خانه روشن می شوند، دوربین ها به سوی جهتی که حرکت غیرمجاز گزارش شده می چرخند، از سیستم صوتی خانه یک پیغام هشدار پخش شده و در تمام طول این اتفاقات شما از طریق یک پیغام یا پیامک در جریان این اتفاقات خواهید افتاد.

سنسور های دود ،آتش و تشخیص نشتی آب می توانند از خسارات سنگین جلوگیری کنند. درب ها به صورت خودکار و با اتصال به سامانه یکپارچه برای شما باز خواهند شد. سیستم آبیاری هوشمند گیاهان شما را از لحاظ نیاز به آب رصد می کنند و در زمان لازم به میزان مورد نظر به آن ها آب خواهند داد. حیوانات خانگی در زمانی که در سفر هستید با دستگاه های هوشمند به میزان مورد نظر غذا خواهند داشت.

 خانه شما با تمام اجزای آن در اختیار شماست و کنترل تمام این اجزا حتی زمانی که در منزل نیستید به وسیله نرم افزارهای موبایل یا دستیار صوتی قابل دسترس است. داشتن یک خانه هوشمند دیگر رویایی دست نیافتنی نیست. کافی است با خانه های هوشمند تماس بگیرید. با کمک اتصالات پایدار همواره حضور خود در خانه را احساس کنید.

خانه هوشمند برای آسایش اعضای خانواده است، آسایشی از جنس تکنولوژی نوین جهانی. خدمات خانه هوشمند می تواند باعث کیفیت زندگی شما شود و آسایش را برای شما به ارمغان بیاورد.

اشتراک گذاری این مطلب:

KNX چیستKNX چیست ؟
فرایند هوشمند سازی ساختمانهوشمند سازی ساختمان چگونه انجام می گردد؟