آنچه در این پست میخوانید

در این پست به بررسی تفاوت های عمده بین دو پروتکل اصلی مورد استفاده در خانه های هوشمند یعنی زیگبی(ZigBee) و زی ویو (Z-Wave) می پردازیم. تا پایان این پست همراه ما باشید.

تفاوت در فرکانس:

زمانی که یکی از طرفین پشت تلفن به انگلیسی صحبت کند و دیگری به فارسی، مطمئنا متوجه حرف های یکدیگر نخواهندشد. پلتفرم های خانه هوشمند هم به همین شکل هستند؛ ZigBee و Z-Wave هر کدام فرکانس متفاوتی دارند. مثل این میماند که هر پروتکل به زبان متفاوتی حرف می زند و به همین دلیل، نمی توانند یکدیگر را بفهمند. خبر بد اینکه نمی توان این دو پروتکل را با هم عوض کرد اما خبر خوب اینکه بیشتر تجهیزات هوشمند خانه و هاب ها “دو زبانه” هستند و هم با پروتکل Z-Wave و هم با پروتکل ZigBee کار می کنند. در واقع، زمانی که این تجهیزات شروع به حرف زدن با یک زبان می کنند یعنی با یک فرکانس به پروتکل وصل می شوند و تا آخر نمی توانند با فرکانس دیگری متصل شوند.

 

تفاوت در کد و محصولات:

پروتکل Z-Wave یک کد اختصاصی دارد که تکنولوژی آن را به یک راز مگو تبدیل می کند. با این حال، Wave-Z با بیش از ۷۰۰ کمپانی همکاری و بالغ بر ۲۴۰۰ محصول را در نتیجه ی این همکاری ها روانه بازار می کند. بیشتر شرکت های تولید کننده محصولات امنیتی مثل ADT ، Honeywell و First Alert ، Wave-Z را اولین گزینه همکاری خود می دانند. استاندارد یکپارچه Z-Wave به این معنی است که تمام تجهیزات هوشمند Z-Wave می توانند با همه ی محصولات قدیمی، فعلی و آینده ی این برند بدون هیچ گونه اختلالی کار کنند و اگر می خواهید آن را به سیستم هوشمندسازی خانه خود اضافه کنید،

نگران ناسازگاری میان آنها نباشید. پروتکل ZigBee با کد متن باز طراحی شده است. یعنی هر شرکت سازنده ای که می خواهد تجهیزات هوشمند متصل به ZigBee را تولید کند، می تواند به کد آن دسترسی داشته و این کار را انجام دهد. زیگبی با بیش از ۴۳۳ کمپانی همکاری می کند ۲۵۰۰ محصول از این پروتکل پشتیبانی می شوند. در گذشته، انواع مختلف تجهیزات هوشمند زیگبی نمی توانستند عملکرد متحدی داشته باشند. اما نسخه ZigBee 3.0 استاندارد یکپارچه ای را به وجود آورده که تقریبا مثل استاندارد زی ویو است.

 

تفاوت در سرعت و تداخل:

زیگبی هم از فرکانس قوی ۲.۴ GHz و هم از فرکانس ضعیف تر ۹۱۵ MHz استفاده می کند. فرکانس ۲.۴ گیگاهرتزی برق بیشتری مصرف نموده و سریع تر از فرکانس ۹۱۵ مگاهرتزی عمل می کند اما ممکن است با شبکه وای فای خانه شما تداخل پیدا کند. فرکانس ۹۱۵ مگاهرتزی بی سیم تداخل کمتری با شبکه Fi -Wi دارد اما سرعت آن تنها معادل ۴۰kbps است، در حالی که سیگنال های قوی تر با سرعت ۲۵۰ کیلوبایت بر ثانیه عمل می کنند. زی ویو از فرکانس ۹۰۸.۴۲ مگاهرتزی استفاده می کند که تداخلی با وای فای شما نخواهد داشت اما اگر مانیتور اتاق کودک و یا تلفن ثابت بی سیم دارید، شاید با آن ها تداخل پیدا کند. این پروتکل، سرعتی معادل ۱۰۰ کیلوبایت بر ثانیه را ارائه می دهد. 

 

تفاوت در تعداد دیوایس های پشتیبانی شونده:

Wave-Z می تواند تا ۲۳۲ وسیله هوشمند را در شبکه مش (Mesh Network) خود پشتیبانی کند اما این تعداد برای پروتکل زیگبی ۶۵۰۰۰ است که آن را به گزینه ی مناسبی برای تجارت های بزرگ تر تبدیل می کند. اما این دو پلتفرم قوانین متفاوتی دارند: زی ویو تنها چهار جهش بین یک وسیله و هاب (Hub) را مجاز میداند اما زیگبی مشکلی با جهش های نامحدود ندارد. 

برای خانه ای با متراژ متوسط، ۴ جهش کافی است ولی مکان های تجاری و بزرگ باید از ظرفیت نامحدود ZigBee استفاده کنند. هم زیگبی و هم زی ویو شبکه های مش قدرتمندی را برای هوشمندسازی خانه ایجاد می کنند. قابلیت ZigBee برای یک برد طولانی و گسترش نامحدود، آن را برای مکان های شلوغ و بزرگی مناسب تر می کند که تجهیزات هوشمند بی سیم زیادی را به کار گرفته اند. وسایل Z-Wave کمی گران تر از ZigBee هستند اما حتی اگر تکنولوژی تغییر کند، این وسایل مادام العمر برای شما کار می کنند. کسانی که در انجام به روز رسانی تنبل هستند، می توانند بر روی زی ویو حساب کنند. تکنولوژی زی ویو همچنین کاربرد راحت تری نسبت به زیگبی دارد اما زیگبی به تازگی تغییرات زیادی را در محصولات خود به وجود آورده تا بیشتر کارها را به صورت خودکار انجام دهند.

 

نسل دوم ارتباطات بی سیم خانه های هوشمند

در خانه های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا به دیلیل استفاده از پروتکل های ارتباطی نسل دوم، دیگر نیازی به زیر ساخت های پیچیده برای انجام پروژه های هوشمند سازی وجود ندارد. بنابراین حتی هوشمند سازی ساختمان های قدیمی با این روش ممکن شده است.

اشتراک گذاری این مطلب:

پروتکل ها و استانداردهای اینترنت اشیاپروتکلها و استانداردهای اینترنت اشیاء را بهتر بشناسیم