آنچه در این پست میخوانید

هدف از طراحیو ساخت یک خانه یا ساختمان هوشمند بالا بردن ضریب امنیت و ایمنی، افزایش سطح رفاه و آسایش و بالا بردن میزان دسترسی و نظارت دائمی بر ساختمان ها میباشد. برای تبدیل اطلاعات و داده های محیطی به داده های قابل بررسی توسط هوش مصنوعی و رایانش ابری، ما نیازمند تجهیزاتی هستیم که بتوانند موضوعاتی مانند دما، رطوبت، روشنایی و … را اندازه گیری کرده و به ما منتقل کنند. این اطلاعات توسط سنسورهای مختلف پایش میگردند. در این مقاله شرکت خانه های هوشمند به بررسی انواع سنسورهای دسته ایمنی در ساختمان و خانه هوشمند میپردازیم.

 

سنسور چیست؟

سنسورها یا حسگر ها تجهیزاتی هستند که به وسیله آن میتوان داده های محیطی را اندازه گیری کرد. متدوال ترین سنسور را میتوان یک دما سنج عادی در نظر گرفت که میزان انرژی محیط را به یک واحد قابل بررسی و آشنا یعنی دما تبدیل کرده و در اختیار ما قرار میدهد. سنسورها میتوانند به صورت مستقل عمل کرده یا با تجهیزات دیگر در ارتباط باشند. انواع سنسورها، با توجه به نوع ساخت و هدفشان میتوانند میزان دما، رطوبت، روشنایی، حرکت، شتاب، تشخیص ضربه، نشت دود و گاز و آتش سوزی، آب گرفتگی و … را تشخیص دهند.

 

سنسورهای ایمنی خانه هوشمند

 

ایمنی و امنیت در ساختمان هوشمند

همانطور که در ابتدای این مقاله ذکر شد، افزایش میزان ایمنی و امنیت در یک ساختمان، از مهمترین دلایلی است که هوشمند سازی ساختمان ها در سال های اخیز مورد توجه قرار گرفته است. یک خانه هوشمند شده با SHS در هر جای دنیا و در هر زمانی قابل نظارت و کنترل میباشد. همین موضوع باعث میشود که ساختمان هوشمند، امن و ایمن باشد.

ایمنی در یک ساختمان به معنی جلوگیری و یا اطلاع از حوادثی مانند آتش سوزی، نشت آب، گاز و دود گرفتگی و این قبیل میباشد. سنسورهای ایمنی خانه هوشمند میتوانند این اطلاعات را پردازش کنند. با اتصال این سنسورها به تجهیزات دیگری مانند شیرهای برقی، سیستم های تهویه و پرده های هوشمند و رله های مختلف و … میتوان ایمنی ساختمان را بالا برد.

 

انواع سنسورهای ایمنی خانه هوشمند

در ادامه به بررسی انواع سنسورهای ایمنی در ساختمان هوشمند میپردازیم.

 

سنسور نشت دود و گاز

نشت دود و گاز یک خطر همیشگی برای یک ساختمان میباشد. دود و گاز میتواند آسیب های جدی ای را به اهالی ساختمان ها وارد کند. متاسفانه به دلیل استفاده از برخی سیستم های گرمایشی قدیمی مانند بخاری های گازی یا شومینه ها این خطر در کشور ما بسیار جدی بوده و هر ساله جان عده ای از هموطنان ما را میگیرد. سنسورهای نشت دود و گاز میتوانند در مواقع خطر، دود های ناشی از آتش سوزی های محدود و همچنین نفوذ گازهایی مانند مونواکسید کربن را تشخیص دهند. پس از تشخیص و بنابر سناریو از پیش نوشته شده، علاوه بر اطلاع دادن به ساکنین، میتوان شیر های برقی گاز را قطع کند تا از پیشرفت خطرات جلوگیری کند.

 

سنسور تشخیص دهنده آتش سوزی

آتش سوزی یکی از بزرگترین مشکلاتی است که میتواند در یک ساختمان ظاهر شود میباشد. آتش سوزی عوامل و دلایل متعددی را دارا میباشد. سنسورهای تخیص دهنده آتش، در کمترین زمان ممکن شما را از این خطر آگاه میکند. این سنسورها که میتوانند به دما یا دود حساس باشند، قابلیت اتصال به سیستم های اطفا حریق را نیز دارا میباشند.در غیر اینصورت این سنسورها تنها وظیفه اعلان حریق را عهده دار خواهند بود. همچنین میتوان با سناریو نویسی شیرهای ورودی گاز را به آن ها متصل کرد تا در صورت ایجاد حادثه از پیشرفت آن جلوگیری به عمل بیاید.

 

سنسور نشت آب

نشت آب میتواند به دلیل ترکیدگی و پوسیدگی لوله ها، نفوذ آب باران از پنجره، پر شدن ظرفیت چاه ها و … اتفاق بیفتد. نشت آب نیز میتواند ضررهای جبران ناپذیری را به سازه و اجزای ساختمان ها وارد نماید. سنسورهای نشت آب هوشمند میتوانند شما را از بروز این حوادث بیمه کنند. به خصوص این سنسورها مناسب ساختمان هایی است که سکونت دائم در آن ها وجود ندارد. ساختمان هایی مانند ویلاهای هوشمند که تنها در بخشی از ایام سال مورد استفاده قرار میگیرند.

 

سنسورهای ایمنی خانه هوشمند

 

سنسور دما رطوبت و روشنایی

دما، رطوبت و روشنایی از مهمترین داده های فیزیکی در یک ساختمان هستند. به وسیله سنسورهای هوشمند، میتوان این اطلاعات را در هر لحظه دریافت کرد و سناریو مناسب برای ساختمان را اجرا نمود. این سنسورها که معمولا دارای یک صفحه نمایشگر نیز میباشند، این اطلاعات را از محیط پیرامون خود دریافت میکنند. مهمترین استفاده از این داده ها، تنظیم شرایط دمایی، رطوبت و میزان نور موجود در ساختمان ها به وسیله اتوماسیون یا خودکار سازی میباشد.

 

اهمیت داشتن سنسور و حسگر در ساختمان های هوشمند

مهمترین دلیلی که باید از سنسورهای مختلف در یک ساختمان هوشمند استفاده نمود، توانایی بیشتر در تنظیم سناریوهای هوشمند میباشد. شما به وسیله انواع سنسورها میتوانید به محیطی دلخواه و دلچسب که همواره در شرایط آسایش است برسید. سنسورهای خانه هوشمند معمولا ارازان ترین اجزای ساختمان هستند ولی کمک شایانی را به افزایش میزان رضایت افراد از محیط زندگی میکنند.

 

انواع پروتکل های سنسورهای خانه هوشمند

شاید مهمترین دغدغه استفاده از سنسورهای مختلف، نحوه نصب و ارتباط آن ها با دیگر اجزا میباشد. سنسورهای خانه هوشمند با SHS همگی از از اتصالات بی سیم بهره مند هستند. همین موضوع نصب و استفاده از آن ها را بسیار ساده کرده است. وای فای، زیگ بی، امواج RF و .. بخشی از این ارتباطات هستند.

به دلیل استفاده از اتصالات پایدار کم مصرف، باتری های این سنسورها عمر مفید بالایی خواهند داشت. به گونه ای که هر کدام از آن ها به صورت سالانه احتیاج به تعویض باتری دارند.

شما میتوانید جهت مشاوره و سفارش انواع سیستم های هوشمند ساختمانی با ما تماس بگیرید. مشاورین در تمامی مراحل در کنار شما خواهند بود و با توجه به نیاز ها و بودجه شما، مناسب ترین پکیج هوشمندسازی ساختمان را ارائه میدهند.

 

سنسورهای ایمنی خانه هوشمند

اشتراک گذاری این مطلب:

تجهیزات هوشمند اورویبوتجهیزات خانه هوشمند اورویبو
بهترین روتر و مودم برای هوشمندسازی و خانه هوشمندبهترین روتر و مودم برای هوشمندسازی و خانه هوشمند