آنچه در این پست میخوانید

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و هوشمندسازی خانه ها در سطح جهان کمپانی های مختلفی درصدد برآورد تجهیزات مورد نیاز برای هوشمندسازی خانه ها هستند. و شما به عنوان مصرف کننده باید اطلاعات خوبی در مورد تجهیزات و بهترین برندها داشته باشید. در عصر حاضر ضرورت اتصال به شبکه ایجاب کرده است که استفاده از روترها گسترش یابد. وظیفه ای که یک روتر انجام میدهد از نام آن پیداست یعنی ارسال داده ها از یک شبکه به شبکه دیگر. در این مقاله می خواهیم پیرامون بهترین مودم و روترهای موجود برای هوشمند سازی خانه ها و انواع روترها و مودم ها صحبت کنیم.

روتر چیست؟

برای بررسی بهتر برندهایی که تجهیزات مورد نیاز هوشمندسازی را ارائه میدهند در ابتدا باید بدانیم روتر چیست و دقیقا چه کاربرد و عملکردی در ساختمان هوشمند دارد.

روترها وظیفه دارند تا داده‌ها را بین شبکه‌های مختلف مسیریابی و منتقل کنند. اگر ما فقط یک شبکه داشته باشیم که در یک محدوده و رنج IP فعالیت می‌­کند، و اگر فعالیت کاربران در درون شبکه باشد و با خارج از شبکه ارتباطی صورت نگیرد، نیازی به استفاده از روتر نیست.

روتر دستگاهی سخت افزاری است که می تواند  با بعضی از نرم افزارها، کارکرد روتر فیزیکی را شبیه سازی کند. تفاوت روترهای سخت افزاری و نرم افزاری این است که روترهای نرم افزاری، توان و پایداری روتر های سخت افزاری را ندارند.

در این مقاله هم به بررسی نکات مهم هوشمندسازی ساختمان پرداخته ایم. در صورت تمایل این مقاله را هم بخوانید

کار روتر چیست؟

به زبان ساده، یک روتر دستگاهی است که بسته‌های داده‌ای دستگاه‌های موجود در شبکه را به مقصد مناسب رسانده و با این کار آن‌ها را به اینترنت متصل می‌کند. این داده‌ها می‌توانند بین چند دستگاه در شبکه باشند یا از دستگاهی به سمت اینترنت فرستاده شوند. روتر یک آدرس آی پی (IP) به هر کدام از دستگاه‌های شبکه می‌دهد تا در هنگام دریافت و ارسال داده‌ها، آدرس مقصد یا مبدا خود را بداند. با این کار، روتر مطمئن خواهد بود که بسته‌های ارسالی یا دریافتی همیشه به مقصد صحیح خود خواهند رسید و در مسیر شبکه گم نمی‌شوند.

بسته‌های اینترنت را همانند بسته‌های پستی تصور کنید؛ هر بسته نیازمند یک آدرس است تا به دست دریافت کننده‌ی صحیح خود برسد. شبکه‌ی محلی رایانه‌ی شما نیز همانند یک کوچه‌ی فرعی در دل یک شهر است که تنها دانستن نام آن برای پستچی کافی نیست و او نمی‌تواند شما را در دنیای به این بزرگی تنها با نام یک کوچه پیدا کند.

از همین رو در صورت ناقص بودن اطلاعات، ممکن است بسته به خانه‌ی شخص دیگری تحویل داده شود، به همین جهت روتر اطمینان حاصل می‌کند که هر آدرس یعنی هر دستگاه یک شماره‌ی منحصر به فرد دارد و متعلق به یک دستگاه است تا بتواند با استفاده از آن‌ها بسته‌های خود را به مسیر درست تحویل دهد.

اگر لازم باشد داده دیگری را به به فرستنده‌ی آن داشته باشید یا یک بسته‌ی دیگری را خودتان ارسال کنید، روتر شما مجددا این کار را انجام خواهد داد. با این که این کار برای هر بسته به صورت مجزا انجام می‌شود، ولی سرعت آن به حدی زیاد است که در کمتر از چند میلی ثانیه کار آن انجام می‌شود و حتی در صورت ارسال چند بسته از چند دستگاه مختلف نیز تاخیر خاصی صورت نخواهد گرفت.

 چه زمانی به یک روتر نیاز داریم؟

امروزه در هر خانه‌ای بیش از یک دستگاه رایانه یا تلفن همراه وجود دارد که این مساله باعث می‌شود داشتن یک روتر ضروری شود. برای مثال یک خیابان را در نظر بگیرید. اگر در یک خیابان تنها یک خانه وجود داشته باشد، دیگر برای آدرس دادن نیاز به ارائه‌ی شماره پلاک خانه نخواهید داشت، ولی زمانی که بیش از یک خانه در آن جاده قرار داشته باشد، نیازمند آدرسی دقیق‌تر و اصطلاحاً محلی خواهید بود.

نه تنها برای اتصال چند دستگاه به اینترنت، بلکه برای اتصال چند دستگاه به یکدیگر نیز نیاز به روتر دارید. حتی اگر اینترنت هم نداشته باشید، با این حال می‌توانید از یک روتر استفاده کرده و با رایانه‌ها و تلفن‌های همراه خود یک شبکه‌ی محلی ایجاد نمایید. با این کار قادر به انتقال داده‌های خود در داخل شبکه و اشتراک‌گذاری محتوایی نظیر چاپگر، اسکنر یا حتی کنسول‌های گیمینگ خواهید بود.بدون روتر، داده‌ها قادر نخواهند بود که دستگاه مقصد را به درستی پیدا کنند. برای مثال اگر بخواهید یک فایل را چاپ از طریق ابری پرینت کنید، ارسال این فایل به تلفن همراه شما چه سودی دارد؟ این درخواست باید به چاپگر ارسال شود.

انواع روتر ها

امروزه استفاده از روتر در شبکه های کامپیوتری به دلیل ضرورت اتصال یک شبکه به سایر شبکه ها مانند اینترنت , رواج پیدا کرده است. به طور کلی آن ها را می توان در دو گروه سخت افزاری و نرم افزاری دسته بندی کرد که هر یک را در زیر شرح داده ایم:

روترهای سخت افزاری

این Router ها سخت افزار هایی هستند که نرم افزار های خاص تولید شده را اجرا می کنند, این نرم افزار ها قابلیت روتینگ را برای دستگاه روتر فراهم می کنند تا بتوانند اصلی ترین وظیفه ی خود را که تبادل و ارسال داده از شبکه ای به شبکه ی دیگر است را به خوبی انجام دهند. ترجیح بیشتر شرکت ها در این است که از روترهای سخت افزاری استفاده کنند به این دلیل که در مقایسه با نمونه نرم افزاری سرعت بالایی دارند و از قابلیت اعتماد بیشتری برخوردارند.

روترهای نرم افزاری

عملکرد و وظیفه ی روتر های نرم افزاری هم مشابه نوع سخت افزاری آن می باشد . Router نرم افزاری می تواند یا یک سرویس دهنده NT باشد یا سرویس دهنده Network و یا سرویس دهنده Linux باشد.

همه ی سیستم عامل های مطرح شبکه ای دارای قابلیت روتینگ می باشد که به صورت پیش فرض روی آن ها تعبیه شده است. معمولا روتر ها را به عنوان Gateway و یا Firewall اینترنت مورد استفاده قرار می گیرند.

ویژگی های یک روتر:

  • اغلب روترهای مهم از یک سیستم عامل اختصاصی برخوردار هستند.
  • روترها در اصل دستگاه های لایه سوم از مدل OSI هستند.
  • روترها بدون برنامه ریزی امکان توزیع داده را نخواهند داشت.
  • روترها برای انتقال اطلاعات ضروری از پروتکل های مخصوص استفاده میکنند.

مزایای استفاده از روتر:

  • وجود پورت WAN برای اتصال به یک مودم که امکان اتصال به سرویس اینترنت یک ISP را فراهم می‌کند.
  •  از اتصال بی‌ سیم که قابلیت اتصال گجت‌ های بی‌ سیم را برای روترها فراهم می‌کند , پشتیبانی می نماید.
  • ۴ تا ۸ پورت شبکه دارند که قابلیت اشتراک گذاری ابزارهایی مانند پرینتر با سایر رایانه های موجود در شبکه به صورت محلی فراهم می آورد

خواندن مقاله بهترین اینترنت و پهنای باند مناسب برای خانه هوشمند را به شما پیشنهاد میکنیم

نکات مهم برای انتخاب مودم و روتر برای خانه هوشمند

مطئناً بسیاری از مودم ها و روتر های جدید برای هوشمندسازی ساختمان و خانه هوشمند شما مناسب هستند، و البته بسیاری از مودم ها و روتر های قدیمی هم این طور نیستند. برای انتخاب آسانتر شما برای اینکه بدانید بهترین انتخاب برای خانه هوشمند شما کدام است نکات زیر را برای انتخاب مودم و یا روترتان در نظر بگیرید.

مودم یا روتری که تهیه میکنید حداقل باید دو باند داشته باشد ترجیحاً از روترهای سه باند یا TRI-BAND استفاده نمایید

از آنجایی که شما یک خانه هوشمند دارید، به روتری نیاز دارید که بتواند همه دستگاه ها را به طور یکپارچه اداره کند. یک روتر سه باند دارای یک باند ۵ گیگاهرتز اضافی در باندهای ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز روتر دو بانده است. از آنجایی که باند ۵ گیگاهرتز سرعت بیشتری دارد، تداخل کمتری دارد، اما برد کوتاه‌تری دارد، دستگاه‌های شما هنگام اتصال به روتر از سرعت بالاتری برخوردار خواهند شد. اولویت بندی باند و فرکانس اتصالات بهتری را در صورت داشتن روتر سه باند به شما می دهد. با این حال، اگر یک روتر دو بانده خوب دارید و خانه شما نیاز به اینترنتی عادی برای یک خانه هوشمند بیشتر از حد معمول ندارد، می توانید روتر یا مودم دو بانده تان را نگه دارید.

اتصال وای فای ۶ فوق العاده ست

وای فای ۶ آخرین استاندارد فعلی Wi-Fi میباشد. همچنین استاندارد قبلی به عنوان استانداردهای ۸۰۲.۱۱AX نامیده می شود. استانداردها وای فای ۶ سرعت وای‌فای بهتر، اتصال به چندین دستگاه و ویژگی‌های امنیتی بهتر را در میان سایر ویژگی‌هایی که همه نیازهای یک خانه هوشمند را برآورده میکند، دارد. اینها استاندارد آینده برای اتصالات Wi-Fi میباشد. به شما اجازه می دهد چندین دستگاه که داده ها را به طور همزمان آپلود و دانلود کنند، بدون تداخل و با امنیت بالاتر کارشان را انجام دهند. بزرگترین شرکت های هوشمندسازی ساختمان نگاه ویژه ای به این استاندارد دارند، با این حال امروزه، همه دستگاه‌ها با Wi-Fi 6 سازگار نیستند. بنابراین، اگر یک روتر ۸۰۲.۱۱ac دارید، و اگر دستگاه های زیادی (بالاتر از ۵۰ دستگاه) ندارید، همچنان می توانید مودمتان را برای مدتی نگه دارید.

تعداد اتصال های همزمان در مودمتان را بدانید

فرض کنید تعدادی کلید هوشمند وای خریداری کردید، ترموستات هوشمندتان وای فای است و تعداد دیگری تجهیزات خانه هوشمند دیگر هم دارید، خانواده ی شما هم ۴ نفر است و ۲ لپ تاپ و تبلت و ۴ گوشی به ازای هر تفر دارید، حدس بزنید در این لحظه چه مشکلی برای اتصال برخی از دستگاه های شما پیش میآید؟ طبیعی ست که یک مودم قدیمی با اتصالات محدود در چنین شرایطی احتمالاً یه مشکل بر میخورد. البته اتصالات همزمان در بسیاری از مودم ها و روترهای دیمی تا ۲۰ اتصال بدون مانع است. پس دانستن تعداد اتصالات همزمان مودمتان امری مهم است.

شبکه مش وای فای برای ساختمان هوشمند با متراژ بالا

مش وای فای برای یک خانه هوشمند با متراژ بالای ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر ضروری است. به دلیل محدوده، تعداد دستگاه‌ها، دیوار های حائل، و … باید از شبکه مش استفاده نمایید. اگر خانه بزرگی دارید و نقاط کور را  برای اینترنتتان مشاهده می کنید. در واقع با تجهیزات مش شما نقاط تحت پوشش مودمتان را به دلخواه افزایش میدهید.

در ادامه به معرفی ۳ عدد از بهترین انتخاب های شما در بازار می پردازیم.

TP-Link Archer C9

روتر دوبانده تی پی لینک Archer C9

Archer C9 یک روتر دوبانده با بیشینه پهنای باند ۱۹۰۰ مگابیت در ثانیه است. این روتر از ۳ آنتن خارجی بزرگ، پردازنده ۱ گیگاهرتزی دو هسته ای و درگاه USB 3.0  بهره می برد. همچنین این روتر چهار درگاه شبکه کابلی گیگابیتی دارد.

این روتر در کنار ظاهر زیبا و جذاب، از فناوری Beamforming Technology برای ارائه بهترین پوشش شبکه بیسیم بهره می برد. در مجموع Archer C9 گزینه خوبی برای خانه های بزرگ، گیمینگ آنلاین و استریم محتواهای باکیفیت بالا است. همچنین این روتر دارای قابلیت های مدیریتی و نظارتی پیشرفته در کنار رابط کاربری آسان است.

مشخصات

  • باندها: ۲.۴ گیگاهرتز- ۵.۰ گیگاهرتز
  • پوشش: خانه های متوسط
  • دسته محصول: AC1900
  • بیشینه سرعت: ۱۹۰۰ مگابیت در ثانیه
  • درگاه های ۱۰۰ مگابایتی: ندارد
  • درگاه های گیگابیتی: ۴ عدد

بهترین روتر و مودم برای هوشمندسازی و خانه هوشمند

Asus AX 6000

مشخصات

  • دارای امنیت WPA3
  • حداکثر سرعت ۶۰۰۰ مگابیت بر ثانیه
  • فناوری دو باند (بدون باند سه گانه – که فقط در روترهای گرانتر وجود دارد)
  • پشتیبانی از VPN داخلی
  • QoS (کیفیت خدمات) برای اولویت بندی انواع خاصی از ترافیک شبکه
  • امکان کنترل توسط والدین
  • دارای ویژگی های امنیتی برای مسدود کردن بدافزار

بهترین روتر و مودم برای هوشمندسازی و خانه هوشمند

Asus ROG Rapture GT-AX11000

روترهای مناسب بازی فقط برای بازی نیستند، این روترها فناوری پیشرفته ای دارا می باشند. روترهای بازی دسته بندی خاص خود را دارند و دارای سخت افزار فوق العاده می باشند. روترهای با کیفیت برای بازی قیمت بالایی دارند. Asus ROG Rapture GT-AX11000 یک هیولای مطلق، یک روتر با جدیدترین فناوری پیشرفته است. این روتر یک نسخه برتر از RT-AX88U Asus با تمام ویژگی های آن روتر و حتی اضافه تر است. GT-AX11000 دارای پشتیبانی از باند سه گانه با حداکثر سرعت ۱۱۰۰۰ مگابیت در ثانیه در مقایسه با سخت افزار دو باند که دارای سرعت ۶۰۰۰ مگابیت در ثانیه است. GT-AX11000 بهترین روتر سه باند است که ما در سال ۲۰۲۱ توصیه می کنیم. این روترها علاوه بر سخت افزار قوی دارای ظاهری تهاجمی نیز می باشند. این روتر همچنین دارای یک ویژگی ابتکاری به نام VPN Fusion است که به شما امکان می دهد دستگاه های خاصی را به صورت دستی انتخاب کنید تا از طریق اتصالات مختلف در روتر وصل شوند. با استفاده از رابط روتر ، می توانید لپ تاپ خود را با یک VPN وصل کنید و کنسول بازی شما مستقیماً به اینترنت متصل شود و VPN را دور بزند.

بهترین روتر و مودم برای هوشمندسازی و خانه هوشمند

جمع بندی:

دنیای شبکه و تجهیزات مخابراتی به سرعت دچار پیشرفت و تکامل شده است. علت اینکه ما می توانیم به صورت همزمان درخواست های زیادی را به سمت سرورهای گوگل بفرستیم و در کمترین زمان ممکن پاسخ خود را بگیریم. تجهیزات پایه شبکه بسیار پیشرفته است. که یکی از تجهیزات لازم که می تواند خیلی ساده در منزل و یا محل کار ما قرار بگیرد روتر و مودم است. با استفاده از این دستگاه ما به راحتی میتوانیم با چندین لپ تاپ و گوشی به اینترنت متصل شویم و از آن استفاده کنیم بدون اینکه تاخیری در پاسخ گویی صورت گیرد. همانطور که در این مقاله اشاره شد روتر یکی از مهم ترین بخش های هوشمند سازی است زیرا برای هوشمند سازی و اتصال دستگاه های گوناگون به یکدیگر و اتصال همان دستگاه ها به اینترنت شما مستلزم استفاده از یک دستگاهی هستید که این کار را انجام دهد. در این مقاله سعی شده مخاطب با مفهوم روتر کاربردهای آن تفاوت مودم و روتر به صورت کامل آشنا شود تا برای هوشمندسازی ساختمان بتواند با توجه به اطلاعات ارائه شده بهترین انتخاب را داشته باشد.

اشتراک گذاری این مطلب: