آنچه در این پست میخوانید

آیا امواج وای فای و دستگاه های متصل به وای فای برای سلامتی خطرناک است؟ این سوالی است که هر از گاهی بحث آن داغ می شود و پاسخ کوتاه به آن منفی است. در واقع، می‌توانیم سؤال شما را بازنویسی کنیم و وانمود کنیم که شما این سوال را درباره انواع پیجرها، انواع ریموت کنترل های رادیویی و مادون قرمز، تلفن‌های بی‌سیم (DECT)، هدست‌های بلوتوث، سنسور ها و تجهیزات خانه هوشمند و بسیاری از چیزهایی که در همان باند فرکانس رادیویی بدون مجوز کار می‌کنند، سؤال کرده‌اید. آیا داشتن حتی یک پیجر و یا ریموت کنترل در خانه مانند باز گذاشتن در مایکروویو نیست؟

پاسخ طولانی تر این است که شدت سیگنال وای فای ۱۰۰،۰۰۰ برابر کمتر از اجاق مایکروویو است. مایکروفر شما وسیله ای هدفمند است که در ولتاژهای بسیار بالا و فواصل کوتاه کار می کند. روترهای وای فای در ولتاژهای بسیار کم کار می کنند، در همه جهات پخش می شوند و در فواصل نسبتاً طولانی استفاده می شوند. از آنجایی که امواج رادیویی از قانون مربع معکوس پیروی می کنند – مانند نور، صدا و گرانش – پس هر بار که فاصله را دو برابر کنید، تنها یک چهارم انرژی دریافت می کنید. به عبارت دیگر، قدرت سیگنال به سرعت کاهش می یابد. در فواصل کارکرد معمولی، شدت Wi-Fi عموماً آنقدر کم است که اصلاً جای نگرانی ندارد: فقط بخشی از “ارتعاش ضعیف” است که توسط سیگنال های رادیویی و تلویزیونی، سیم کشی برق AC، موتورهای لوازم خانگی و جهان ایجاد می شود.

به طور کلی (همانطور که میدانید طول موج سیگنال های Wi-Fi با تابش پس زمینه کیهانی یکسان است یعنی اندازه آن ۱۲ سانتی متراست. پس اگر نگران تابش پس زمینه کیهانی هستید، حتی نباید بیرون از خانه بروید.

همانطور که خوانندگان ما می‌دانند، طیف الکترومغناطیسی از فرکانس‌های رادیویی موج بسیار بلند تا پرتوهای گامای موج بسیار کوتاه، با نور مرئی در جایی در میان امتداد دارد. ما می دانیم که انواع پرتوهای یونیزان با طول موج کوتاهتر از نور خطرناک هستند. به عنوان مثال می توان به اشعه ماوراء بنفش (UV)، اشعه ایکس و اشعه گاما اشاره کرد. (قسمت فرابنفش نور خورشید مطمئناً خطرناک است.پس اگر در معرض تابش مستقیم نور خورشید هستید حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.)

با این حال، طول موج های غیر یونیزه کننده که قسمت بیشتری از نور خورشید را شامل میشوند، خطرناک نیستند. این امواج شامل پرتوهای مادون قرمز، امواج مایکروویو و امواج رادیویی است. Wi-Fi با فرکانس ۲.۴۵ گیگاهرتز همراه با دستگاه مانیتور کودک و تلفن همراه در باند مایکروویو قرار می گیرد. پس از آن، باندهای فرکانس رادیویی مورد استفاده برای پخش تلویزیونی و رادیو AM/FM، و در امتداد آن، فرکانس رادیو موج بلند (که فقط برای سیگنال‌های گرمایش پرتو درمانی و مشاهدات اجرام آسمانی) می‌آیند.

بررسی امواج یونیزه و غیر بونیزه

امروزه، مطمئناً انجام کارهای خطرناک با انواع تشعشعات امکان پذیر است، حتی اگر فقط پرتوهای خورشید را با آینه های پارابولوئید متمرکز کنید میتوانید ارتش روم باستان را به آتش بکشید (با اینکه شاید این امر داوطلبین زیادی ندارد). همچنین می‌توان از یک جت آبی پرفشار برای بریدن فولاد استفاده کرد، اما این بدان معنا نیست که شما در اثر حمام کردن یا ایستادن زیر آبنما می‌میرید.

صدها تلاش و آزمایش برای یافتن پاسخ این سوال که اینکه آیا روترهای Wi-Fi یا مهمتر از آن تلفن‌های همراه خطری برای سلامتی دارند یا خیر، انجام شده است. تنها چیزی که می توانیم بگوییم این است که هیچ خطر شناخته شده ای از وای فای وجود ندارد. پس از آن، مشکل تلاش برای اثبات منفی وجود دارد.

البته، به حداقل رساندن ریسک منطقی است، به شرطی که روی بزرگ‌ترین ریسک‌ها تمرکز کنید، نه بی‌اهمیت‌ها. اگر همچنان میخواهید ریسک های ناشی از ارتعاشات را از بین ببرید، تلفن همراه باید اولین چیزی باشد که باید انجام دهید. هنگام استفاده، تلفن نزدیک به مغز نگه داشته می شود، در حالی که روتر Wi-Fi ممکن است در اتاق دیگری باشد (و با جاری بودن قانون مربع معکوس). تخمین زده شده است که با یک تماس تلفنی ۲۰ دقیقه ای دوز بیشتری از مایکروویو دریافت می کنید تا از ۱ سال امواج وای فای مودم تان.

بیست لپ تاپ و دو روتر تقریباً معادل یک تلفن همراه با است.

اجاق مایکروویو شما باید به اندازه کافی ایمن باشد زیرا طرح ها برای اطمینان از محافظت مناسب مورد آزمایش قرار می گیرند. با این حال، می‌توانید بررسی کنید که اجاق گاز شما پرتو نشت نمی‌کند یا در حین کار از آن فاصله بگیرید. (در این مورد، دور شدن مناسب برای شما حداقل حدود ۱ متر است.) هیچ خطری از باز کردن درب وجود نداشته باشد زیرا هنگام باز کردن درب اجاق مایکروویو، مگنترون باید قطع شود. با این حال، اگر دستگاه شما معیوب است و همچنان کار می کند، هیچ قسمتی از بدن خود را داخل آن قرار ندهید.

اگر به شدت در مورد وای فای نگران هستید، مطمئن شوید که ۱ متر (یا بیشتر) از روتر دورتر بنشینید و از لپ تاپ خود روی پاهای خود استفاده نکنید. به جای آن آن را روی میز یا سینی قرار دهید. من فکر نمی کنم خطری وجود داشته باشد، اما اگر خطری را که وجود ندارد حذف کنید، ممکن است احساس امنیت بیشتری کنید.

از طرف دیگر، می توانید رایانه ها و سایر دستگاه های خود را با استفاده از کابل Cat5e به یکدیگر متصل کنید. این کار وای فای شما را از بین می برد و در عین حال سرعت و قابلیت اطمینان اینترنت شما را نیز بهبود می بخشد. البته، شما همچنان سیگنال های تلفن همراه و وای فای را از همسایگان، دکل های تلفن همراه محلی و ایستگاه های رادیویی و تلویزیونی دوردست دریافت خواهید کرد. برای از بین بردن برخی از این موارد، اگر نه همه آنها، باید یک قفس فارادِی بسازید، که اساساً یک اجاق مایکروویو از داخل به بیرون است (به جای نگه داشتن امواج مایکروویو، آنها را بیرون نگه می دارد).

فویل آلومینیومی به عنوان یک قفس ساده فارادی عمل می کند و می توانید آن را با پیچاندن تلفن همراه یا مودم در فویل آزمایش کنید.

در نهایت، شما می توانید خانه را تغییر دهید. سال گذشته، مجله PC Pro (چه چیزی Wi-Fi شما را می کشد؟ پیچیده کردن خانه در فویل قلع) گزارش داد که برخی از سازندگان خانه ها را در ورقه هایی از مواد عایق حرارتی Protect TF200 می پیچند. این به جلوگیری از ورود آب و گرما به داخل کمک می کند. از آنجایی که شامل “یک لایه آلومینیومی با خلوص بالا و بادوام قابل نفوذ است که به بستر چسبیده است”، ممکن است به عنوان قفس فارادی نیز کار کند. سایر محصولات عایق مانند Celotex می توانند تأثیر مشابهی داشته باشند. افرادی که مشکل سیگنال دارند ممکن است بخواهند ببینند که آیا عایق آنها مقصر است یا خیر.

سازمان بهداشت جهانی که این موضوع را عمیقاً بررسی کرده است، می‌گوید:

“در حوزه اثرات بیولوژیکی و کاربردهای پزشکی پرتوهای غیریونیزان، تقریباً ۲۵۰۰۰ مقاله در ۳۰ سال گذشته منتشر شده است. تحقیقات لازم است انجام شود، دانش علمی در این زمینه در حال حاضر گسترده تر از اکثر مواد شیمیایی است.

بر اساس بررسی عمیق اخیر در ادبیات علمی، سازمان جهانی بهداشت WHO به این نتیجه رسید که شواهد فعلی وجود هیچ گونه عواقب بیماری ناشی از قرار گرفتن در معرض امواج وای فای و به کل میدان های الکترومغناطیسی سطح پایین را تایید نمی کند. با این حال، برخی از شکاف ها در علم و در مورد اثرات بیولوژیکی وجود دارد که نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.”

به نظر می رسد شکاف اصلی تأثیر بالقوه بر کودکانی است که از تلفن همراه برای بیش از ۱۰ سال استفاده می کنند. (کودکان بیشتر از بزرگسالان مستعد تشعشع هستند و ممکن است چندین دهه طول بکشد تا مشکلات ظاهر شوند.)

احساس خود من این است که چیزهای مهمتری نسبت به وای فای وجود دارد که باید نگران آنها بود. به عنوان مثال، سال گذشته بیش از ۲۵۰۰۰ نفر در جاده های بریتانیا کشته یا به شدت مجروح شدند. همچنین در سال ۲۰۱۰، ۸۷۹۰ مورد مرگ ناشی از مصرف الکل رخ داد. احتمال مرگ شما با افتادن از نردبان (تقریباً یک مرگ در هفته، در انگلستان و ولز) بسیار بیشتر از وای فای است.

منبع: گاردین

اشتراک گذاری این مطلب:

  1. خانه هوشمند ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۱ at ۱۳:۱۰ - Reply

    ممنون همکار گرامی از مطلب مفید و آموزنده ای که درج نموده اید. بسیار عالی. با آرزوی توفیق

    • ندا محمدی ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۱ at ۰۸:۲۲ - Reply

      ممنون
      خوشحالیم که مطلب مورد پسندتون واقع شد.