آنچه در این پست میخوانید

هوشمند سازی شیشه ها به چه معنی است؟ شیشه هوشمند چیست و چه تفاوتی با شیشه های عادی دارد؟ کاربرد شیشه های هوشمند چیست؟ هزینه خرید و اجرای شیشه های مات شونده چقدر است و سوالاتی از این قبیل را در ادامه این مقاله خانه های هوشمند بررسی می کنیم.

استفاده از شیشه در ساختمان ها

شیشه یکی از عناصر مهم ساختمان ها است. با پیدایش شیشه ها انسان توانست بازشوهای ساختمانی را از لحاظ ورود باد، خاک، باران و حیوانات ایمن نماید و در عین حال از نور محیط در روز نهایت استفاده را ببرد. با گذر زمان شیشه به یکی از عناصر اصلی ساختمان ها بدل شد به گونه ای که برخی ساختمان ها با نماهای تمام شیشه ای ساخته شدند.

حدود یک سوم انرژی یک ساختمان از طریق پنجره‌ها هدر می‌رود.که با استفاده از شیشه های هوشمند می توان این میزان را تا ده درصد کاهش داد.

بعد از انقلاب صنعتی و با پدیدار شدن مشکلات زیست محیطی انرژی مصرفی در ساختمان ها مورد بررسی های دقیق تر قرار گرفت. این بررسی ها نشان دادند که حجم عظیمی از انرژی ساختمان از طریق شیشه ها و بازشوهای ساختمان هدر می رود. بنابراین باید راه حلی برای این مسئله پیدا میشد زیرا نماهای شیشه ای و دیوارهای پرده ای دیگر جزئی جدا نشدنی از ساختمان ها شده بودند.

گام اول در پاسخ به بحران های زیست محیطی و هدر رفت انرژی از شیشه ها، استفاده از شیشه های دو و چند جداره بود. این شیشه ها به نوعی طراحی شده اند که میزان هدر رفت انرژی را کم کرده و باعث افزایش راندمان ساختمان میشدند. ضمن اینکه علاوه بر صرف جویی در مصرف انرژی به عنوان عایق صدا نیز عمل می کردند و تا حدودی محیط های داخلی ساختمان را از صداهای مزاحم خیابان ها جدا می نمودند.

شیشه های هوشمند و مات شونده

شیشه های هوشمند یا شیشه های مات شونده یک سیستم پیشرفته و نوین است که در آن، شیشه های ساختمانی را می توان در مواقع لازم شفاف یا مات نمود. در زمانی که شما نیازمند دریافت نور بیشتر یا تصویری واضح از آن سوی شیشه هستید شیشه های ساختمان شما شفاف و در مواقع دیگر میتوانید آن را مات نمائید.

در واقع این شیشه ها به نوعی طراحی شده اند که شما میتوانید میزان تناسب جذب و رد کردن نور را در آن تغییر دهید.

شیشه هوشمند در حالت شفافشیشه هوشمند- مات

تکنولوژی مورد استفاده در شیشه های هوشمند

در ساخت شیشه های هوشمند از ترکیب علوم و  تکنولوژی های پیشرفته ای مثل پلیمر و نانو و الکترونیک استفاده می شود. به صورت کلی در ساخت شیشه های هوشمند از یون های فعالی استفاده می شود که در صورت عدم برقراری جریان الکتریکی به صورت نامنظم در کنار هم قرار گرفته و باعث مات شدن شیشه می شوند. همچنین با برقراری اتصال و وجود جریان الکتریکی، یون ها به صورت منظم مرتب شده و باعث شفافیت شیشه و عبور نور می گردند. عبور جریان الکتریسته از طریق کلیدهای مخصوص و همچنین ریموت کنترل ها قابل کنترل هستند. به گونه ای که شما در هر زمان می توانید نسبت به تعویض شفاف یا مات بودن شیشه اقدام نمائید.

کاربردهای شیشه هوشمند

از شیشه های هوشمند و مات شونده در موارد بسیاری استفاده می گردد. این شیشه ها میتوانند در نمای ساختمان ها، شیشه های جدا کننده و پارتیشنی، شیشه های مورد استفاده در انواع فروشگاه ها، هتل ها، رستوران ها و  … مورد استفاده قرار بگیرند. در زیر برخی از کاربردهای این سیستم هوشمند را بررسی می کنیم.

شیشه های هوشمند و معماری داخلی

پارتیشن ها و المان های جدا کننده محیطی تاثیر زیادی بر کیفیت فضاها و ایجاد حریم دارند. به خصوص در ساختار ساختمان های مسکونی جدید که به علت کمبود فضا و هزینه های بالای تهیه مسکن، اغلب خانه ها از مساحت کمی برخوردار هستند، جدا کننده ها می توانند به بهبود عملکرد هر یک از فضاهای ساختمانی کمک کنند. شیشه های مات شونده میتوانند در زمان های مناسب تغییر وضعیت دهند و باعث تنوع در محیط، ایجاد حریم بصری و بالا بردن کیفیت زندگی شوند.

شیشه های مات شونده در نمای ساختمان ها

در ساختمان سازی عصر جدید شیشه ها یکی از عناصر مهم در طراحی نما ها هستند. نمای ساختمان ها علاوه بر ایجاد جذابیت بصری به عنوان یکی از مهمترین ورودی های نور به ساختمان ها و آپارتمان ها ایفای نقش میکنند. شیشه های هوشمند در نمای ساختمان ها می تواند ساختمان را از نظر بصری جذاب تر کرده همچنین میزان و زمان دریافت نور را توسط کاربرها شخصی سازی کند. در زمانی که نیاز به نور بیشتر دارید شیشه ای شفاف خواهید داشت و در غیر این صورت شیشه شما مانع عبور میزان قابل توجهی از انرژی خورشید میگردد. همجنین این سیستم از عبور اشعه UV ساطع شده از خورشید که برای انسان مضر است جلوگیری می کند.

شیشه های مات شونده در فروشگاه ها می تواند باعث عملکرد متفاوت فضاها شود. در ساختمان های اداری و در اتاق های جلسات یا مدیریتی و در زمان های مورد نیاز ایجاد حریم بصری نماید. در بیمارستان اتاق های بستری یا جراحی را در مواقع لزوم جدا نماید. به صورت کلی هر ساختمانی با هر عملکردی می تواند از این سیستم پیشرفته استفاده نماید.

انواع شیشه هوشمند

شیشه های هوشمند به لحاظ نحوه اجرا به دو سیستم شیشه های لمینیت شده و کریستال مایع تقسیم می شوند. در حالت اول، پنل های طلقی شیشه هوشمند به صورت لمینیت بر روی شیشه ها نصب می گردند. این سیستم مناسب مکان هایی با رطوبت کم و عدم دسترسی است.

در شکل دوم، کریستال های تشکیل دهنده ساختار این سیستم بین دو پنل شیشه ای تزریق می گردند. این موضوع دوام سیستم شیشه هوشمند را افزایش می دهد و همچنین مقاومت بیشتری در برابر رطوب دارد.

نحوه اجرای شیشه های هوشمند

شیشه های مات شونده به دو صورت کلی تولید و عرضه می گردند. در مدل اول شیشه ها به صورت هوشمند تولید شده و در ابعاد دلخواه شما برش میخورند و نصب میگردند. در نوع دوم از این سیستم هوشمند با استفاده از فویل های مجهز به تکنولوژی هوشمند شیشه های عادی ساختمان شما هوشمند میگردد. شما میتوانید با توجه به کاربری، مرحله ساخت یا استفاده از ساختمان و میزان بودجه مورد نظر خود هر یک از این سیستم ها را سفارش دهید.

شیشه های مات شونده و خانه های هوشمند

سیستم های هوشمند سازی ساختمان یکی از مواردی است که ساختمان سازهای معتبر جهانی از آن استقابل ویژه ای به عمل آورده اند. امروزه این سیستم ها دیگر از یک کالای لوکس ساختمانی به یکی از نیاز های اصلی هر سازه و ساختمانی بدل شده است. ساختمان های هوشمند به وسیله روش های مختلفی طراحی و اجرا میشوند. از جمله این روش ها میتوان سیستم مدیریت ساختمان یا BMS و همچنین سیستم های ساختمان هوشمند با اینترنت اشیا اشاره کرد. ساختارهای هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا به دلیل استفاده از پروتکل های بیسیم ارتباطی توانایی اتصال به تمام اجزای ساختمان از جمله شیشه های هوشمند را دارا می باشند.

با اتصال سیستم های هوشمند ساختمانی به شیشه های مات شونده شما می توانید با سناریو نویسی، مات یا شفاف بودن شیشه های ساختمان خود را خودکارسازی کنید. شیشه ها بنا به موقعیت، دما، میزان تابش، شرایط آسایش محیطی، حضور یا عدم حضور شما در ساختمان، میزان نور محیط و ده ها شرط دیگر اتوماسیون نویسی میشوند تا کنترل تمام اجزای ساختمان شما در هر لحظه در دستان شما باشد. همچنین شما میتوانید شفاف یا مات بودن شیشه هوشمند خود را از طریق اپلیکیشن، دستیار صوتی و ریموت کنترل های سناریو در دست داشته باشید.

اشتراک گذاری این مطلب:

  1. mirzade ۳۰ بهمن, ۱۳۹۹ at ۱۴:۳۸ - Reply

    gheymat in shishe ha chand ast?