آنچه در این پست میخوانید

در توضیح سیستم های نسل دوم هوشمند سازی ساختمان مبتنی بر اینترنت اشیا همواره از اتصالات نسل دوم نام برده می شود. مهمترین ویژگی این اتصالات بدون سیم بودن آن ها می باشد. این اتصالات دارای ویژگی های متنوعی هستند که هر کدام را برای مقاصد مختلفی در خانه های هوشمند مناسب می کند. زیگ بی (ZeegBee) یکی از پرکاربردترین این نوع اتصالات است.

از این پروتکل ارتباطی در خانه های هوشمند بی سیم استفاده می شود. این نوع اتصال در زمره اتصال های کوتاه برد دسته بندی می شود همین موضوع باعث شده مناسب سیستم هایی باشد که اجزا فاصله زیادی از یکدیگر ندارند.

زیگ بی، اتصالی مناسب در خانه های هوشمند

زیگ بی یک نمونه از اتصالات شبکه های هوشمند می باشد. این نوع اتصال که به صورت بی سیم می تواند دستگاه های مختلف را به هم متصل نماید به منظور به وجود آمدن یک پروتکل ارزان‌تر، در دسترس تر و امن تر نسبت به بلوتوث ابداع شد. زیگ بی یک اتصال برد کوتاه می باشد و به وسیله آن می توان ۶۴۰۰۰ دستگاه مختلف را به هم متصل کرد. از این اتصال در سیستم های هوشمند حمل و نقل و خانه های هوشمند استفاده می گردد.

این اتصال بسیار کم مصرف بوده و همین موضوع آن را مناسب اجزای خانه های هوشمند می کند. معمولا در سیستم های هوشمند نسل دوم اجزایی از خانه که به صورت مستقیم با انرژی الکتریکی مرتبط نیستند (مانند سنسورهای حرکتی) از این نوع اتصال بهره می برند.

دلیل نام گذاری زیگ بی

نام این اتصال “ZeegBee” از روی شباهت سیستم عملرکدی آن با زنبود عسل برداشته شده است.  زنبورهای عسل بعد ازپیدا نمودن یک منبع جدید غذا به صورت زیگزاگ حرکت می کنند، این نوع از حرکت بیانگر اطلاعات مهمی است. زنبورهای دیگر، از طریق کدگشایی این شکل از حرکت می توانند به محل غذا، جهت باد، جهت حرکت و فاصله از کندو دسترسی پیدا کنند.

کاربردهای زیگ بی

این تکنولوژی کاربردهای فراوانی دارد که شامل چراغ های برق بدون سیم، کنترل کننده های مصرف انرژی، نمایشگر های کوچک داخل ساختمان هوشمند، سنسورهای حرکتی، سیستم های مدیریت ترافیک و سایر تجهیزات مصرفی و صنعتی که به انتقال داده بی سیم، کوتاه برد و با نرخ انتقال پایین نیاز دارند می باشد.

 

اشتراک گذاری این مطلب:

اینترنت اشیا و محیط زیست و کاهش آلودگی های زیست محیطیاینترنت اشیا و محیط زیست
ویلای هوشمند با اینترنت اشیاویلای هوشمند
  1. بهرام صادقی ۷ بهمن, ۱۳۹۹ at ۰۶:۵۱ - Reply

    برق وسایلی که با این راه بهم متصل میشن چجوری تامین میشه؟ اگه باتری میخورن چند وقت یه بار باید باتری هاشون تعویض بشه؟

    • برق تجهیزاتی که به وسیله پروتکل های بی سیم مثل زیگ‌بی به هم یا سیستم مرکزی هوشمند ساختمانی متصل می‌شوند با باتری های عادی تامین میشوند. به علت مصرف بسیار پایین انرژی در این پروتکل های ارتباطی، باتری های معمولا بین شش ماه تا یک سال کار میکنند.همجنین این تجهیزات هشدار دهنده کاهش ظرفیت باتری دارن که پیش از تمام شدن باتری به شما از طریق اپلیکیشن خانه هوشمند اعلان میشه.