آنچه در این پست میخوانید

سنسور ها نقش ویژه ای در یک ساختمان هوشمند ایفا میکنند. این تجهیزات، داده ها و اطلاعات محیطی مانند دما، رطوبت، میزان روشنایی، حرکت، باز و بسته بودن درب ها و پنجره  ها، میزان گازهای سمی موجود در هوا و … را به داده های قابل پردازش برای سیستم مرکزی خانه هوشمند تبدیل میکنند. از مهمترین سنسورهایی که هر ساختمان هوشمند به آن احتیاج دارد، سنسور حرکتی میباشد. در این مقاله شرکت خانه های هوشمند به بررسی انواع سنسور حرکتی و نقش آن در خانه هوشمند میپردازیم.

سنسور حرکتی چیست؟

سنسور یا حسگر حرکتی یکی از تجهیزات هوشمند سازی ساختمان است که میتواند حرکت اجسام در اطراف خود را شناسایی کند. تشخیص حرکت در این سیستم از روش های متخلفی که وابسته به نوع تکنولوژی ساخت آن است انجام میگیرد. سنسورها های حرکتی در انواع ریز موج، صوتی، سنسورهای تشخیص دهنده جرم و مادون قرمز موجود هستند.

این سنسورها کاربردهای فراوانی در انواع سیستم های امنیتی و ساختمان هوشمند دارند. زیرا میتوانند اطلاعات غیر قابل خوانش برای پردازش گرها را به آن ها منتقل کنند. معروف ترین مثال از نقش سنسورهای حرکتی در ساختمان، استفاده از آن ها در انواع روشنایی مکان هایی است که رفت آمد نامنظمی داشته و به همین خاطر سیستم روشنایی به سنسورها متصل شده و در هنگام تشخیص حرکت، چراغ ها را روشن کرده و پس از مدت مشخصی آن ها را خاموش میکند.

تفاوت اصلی در سنسورهای حرکتی عادی و هوشمند،توانایی برنامه ریزی و شرط نویسی برای آن هاست. در مثال بالا، چراغ ها حتی زمانی که محیط روشن است روشن میشوند. در صورتی که یک سنسور هوشمند میتواند با توجه به زمان یا میزان روشنایی عمل نماید.

انواع سنسور حرکتی

سنسورهای حرکتی با توجه به شیوه تشخیص و همچنین نحوه ارسال اطلاعات تقسیم بندی میگردند. همانطور که ذکر شد، برخی از آن ها با امواج رادیویی، برخی با مادون قرمز و برخی دیگر با استفاده از پروتکل های ارتباطی دیگر عمل میکنند.

همچنین دریافت و ارسال اطلاعات در این سنسورها از دو طرق سیم یا پروتکل های راتباطی بی سیم انجام میگرد. سنسورهای شرکت خانه های هوشمند همگی به صورت بدون سیم به سیستم مرکزی متصل میگردند.

 

سنسور حرکتی در خانه هوشمند

 

نقش سنسور حرکتی در خانه هوشمند

سنسورهای حرکتی نقش ویژه ای در خانه هوشمند ایفا میکنند. این سنسورها میتوانند در سناریوهای امنیتی،روشنایی، آسایش، ایجاد شرایط آسایش محیطی و همچنین شمارش و تشخیص حضور افراد به کار گرفته شوند. یک سنسور میتواند نقش های متفاوتی را با توجه به تعاریف شما ایفا نماید. در زمانی که در ساختمان حضور ندارید، نقش یک تشخیص دهنده ورودهای غیر مجاز باشد. با نزدیک شدن به آن و در زمان های مشخصی که روشنایی هوشمند محیط به میزان کافی نیست، چراغ ها را روشن کند. با شمارش تعداد افراد حاضر در ساختمان سیستم های تهویه هوشمند را روشن یا خاموش نماید و …

 

 

سناریو نویسی بر اساس سنسور حرکتی در خانه هوشمند

همانطور که ذکر شد، از یک سنسور حرکتی میتوان کاربردهای فراوانی را انتظار داشت. کافی است از طریق نرم افزار خانه هوشمند، سنسورمورد نظر خود را انتخاب نمایید و سناریوهای خود را به راحتی ایجاد کنید. اگر سنسور اتاق در زمان های مشخص حرکتی را حس کرد، پرده هوشمند باز شود. چراغ ها روشن گردند. کتری برقی روشن شود. یا اگر سنسور حرکتی سرویس های بهداشتی حرکتی حس کرد، سیستم صوتی روشن شده، سیفون کشیده شود و دستگاه خوشبخو کننده هوشمند روشن شود و …. .

سناریو نویسی به کمک انواع سنسورهای خانه هوشمند میتواند شما را از انجام امور روزمره خلاص کند. این امر در دراز مدت برای شما صرفه جویی زمانی انجام داده، آسایش و راحتی را به ارمغان میاورد.

 

 

تامین برق سنسور حرکتی چگونه است؟

از مهمترین دغدغه های سفارش دهندگان تجهیزات هوشمند سازی ساختمان، تامین انرژی این سیستم ها میباشد. تمامی سنسورهای موجود و مورد استفاده در شرکت خانه های هوشمند از سیستم های بی سیم پشتیبانی کرده و بدون نیاز به هیچ گونه زیر ساختی و به راحتی قابل نصب هستند. به خاطر استفاده از پروتکل های ارتباطی جدید و بهینه، مصرف انرژی آن ها بسیار اندک بوده به صورتی که با چند باتری قلمی مدت زمان بسیار زیادی را کار خواهند کرد. همچنین شما میتوانید از منوی نرم افزار خانه هوشمند وضعیت ذخیره باتری آن ها را رصد کنید.

شرکت خانه های هوشمند با اتکا به تکنولوژی روز دنیا، راه حل های بسیار ساده، کاربردی و اقتصادی برای هوشمند سازی تمام ساختمان ها فارغ از سال ساخت، نوع سیستم برقی و یا کاربری آن ها ارائه مینماید. برای اطلاعات بیشترکافی است با ما تماس بگیرید.

 

اشتراک گذاری این مطلب:

وسیله کاربردی ساختمان هوشمند۵ وسیله کاربردی ساختمان هوشمند
نکات هوشمندسازی ساختماننکات مهم هوشمندسازی ساختمان و خانه هوشمند