اتوماسیون یا خودکار سازی یکی از مهمترین مزیت های سیستم های هوشمند ساختمانی یا خانه هوشمند میباشد . خودکاری سازی وقایع و دستورالعمل ها کاربردهای فراوانی دارد و از آن در جهت افزایش بهره وری، کاهش صدمات و خطا ها و … استفاده میگردد. در این مقاله به بررسی اتوماسیون ها و ساختارهای خودکار در ساختمان های نوین میپردازیم.

اتوماسیون چیست؟

اتوماسیون یا خودکارسازی به معنی فرآیندی است که طی آن دخالت نیروی انسانی در انجام فرآیندهای مختلف کاهش می یابد. این موضوع به معنی انجام خودکار امور در طی یک سیستم مرکزی است.

تاریخچه اتوماسیون

تا پیش از دهه ۱۹۵۰، در کارخانه های مختلف تولیدی معمولی، بیشتر عملیات‌های انجام شده بر روی ماشین آلات سنتی ای مانند ماشین های تراش، انواع دستگاه های برش مانند فرزها، دستگاه مته و تجهیزات مختلف برای شکل دهی، و اتصال مواد به صورت دستی و با دخالت کامل انسان ها انجام می‌شد. چنین تجهیزاتی اغلب بدون ویژگی انعطاف‌پذیری بوده و برای تولید قطعات با ابعاد دقیق و ویژگی ها و ساختارهای قابل قبول به نیروها و کارگران فنی ماهر قابل توجهی نیاز بود. علاوه بر این، برای تولید هر کالای جدید با ویژگی های نوین، قالب‌ها و ابزارها باید تعویض میشدند.

فیکسچرها باید آماده گشته یا از ابتدا تنظیم می‌شدند و حرکت های مواد در بین ماشین‌های مختلف تولید باید از نو و دوباره چیده می‌شد. توسعه و ساخت وطراحی محصولات جدید و قطعات با اشکال پیچیده تر نیازمند تلاش‌هایی متعدد و آزمون و خطاهای بسیار توسط اپراتورها و کارگران ماهر برای تنظیم پارامترهای پردازش مناسب بر روی دستگاه‌ها داشت. علاوه بر این موارد، به دلیل استفاده از انسان، ساخت قطعات کاملاً مشابه اغلب دشوار، وقت گیر و پرهزینه و تقریبا غیرممکن بود.

 

فوردیسم یا خودکار سازی

با گذر زمان و نیاز به تولیدات انبوه، به وجود آمدن قطعات پیچیده و نیاز به دقت اجرا صنعت گران به فکر حذف دخالت انسانی، افزایش دقت در تولید و افزایش سرعت در تولیدات افتادند. این موضوع با سعی های فراوان باعث به وجود آمدن مفهوم اتوماسیون و خودکار سازی گردید. این موضوع اولین بار در صنعت خودروسازی به اوج و شکوفایی رسید و با سرعتی مثال زدنی در تمامی نایع مورد استفاده قرار گرفت.

مکانیزاسیون یا خودکاری سازی تولید در صنعت به فوردیسم نیز مشهور میباشد.

اتوماسیون گام بعدی در بهبود بهره‌وری فرایندهای تولید در تاریخ بود. این عبارت در اواسط دهه ۱۹۴۰ توسط صنعت اتومبیل ایالات متحده ابداع شد و به معنای کارکرد و پردازش خودکار قطعات در داخل و در بین ماشین‌های تولید بود. با کمک رایانه‌ها و نرم‌افزارهای قدرتمند و پیشرفته، سیستم‌های کنترل توسعه یافته و اتوماسیون پیشرفت چشمگیری را تجربه کرد.

انواع اتوماسیون

با گذر زمان اتوماسیون یا خودکار سازی در جنبه های مختلف زندگی انسان وارد شد. صنایع مختلف به سرعت از انقلاب تازه استقبال کردند و تقریبا تمام کارخانه ها و مراکز تولیدی به این سیستم جدید تجهیز گردیدند. تا جایی که اتوماسیون یا خودکار سازی وارد تمام جنبه های زندگی انسان ها حتی خانه هوشمند گردید.

اتوماسیون صنعتی

همانگونه که در بالا ذکر شد، اتوماسیون یا خودکار سازی از صنعت شروع گردید. خودکارسازی در صنعت به معنی ساخت یک خط تولید مکانیزه برای کاهش دخالت نیروی انسانی در تولید قطعات مختلف است. در یک خط تولید ماشین ها، ربات ها و سیستم های مختلف بدون دخالت انسان یک قطعه را به صورت خودکار و به صورت اتوماتیک خواهند ساخت. امروزه بیشتر قطعات و وسایل تولیدی از این سیستم بهره میبرند.

اتوماسیون صنعتی- اتوماسیون در خانه هوشمند

اتوماسیون اداری

خودکار سازی در سیستم های اداری به معنی انجام اتوماتیک امور اداری و کاهش کاغذبازی ها، انجام امور به وسیله کارمندان میباشد. اتوماسیون اداری باعث کاهش زمان انجام امور و بالا رفتن دقت میگردد. همچنین وابستگی ادارات به نیروهای مختلف را کاهش میدهد.

اتوماسیون در ساختمان های مسکونی

با پیشرفت سیستم های هوشمند ساختمانی مانند BMS یا سیستم مدیریت ساختمان و همچنین خانه های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا امکان خودکار سازی امور مختلف در خانه هوشمند به وسیله سیستم های مرکزی خانه هوشمند فراهم گردید. در اتوماسیون خانه هوشمند، اتافقات روزانه و سناریوهای مختلف به وسیله اجزای خانه انجام میگردد. این موضوع مزایای بسیاری را به دنبال خواهد داشت که در ادامه به بررسی آن ها میپردازیم.

smart-home-automation

مزایای اتوماسیون

نیروهای انسانی و انجام امور به وسیله انسان ها همواره با خطاهای بسیاری همراه خواهد بود. این موضوع به دلیل وابستگی اتافاقت به انسان ها رخ میدهد. نیروی انسانی وابسته به شرایط روحی و جسمی ممکن است خطاهایی را انجام دهد که میتواند ضرر های جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

کاهش خطاها

همانگونه که ذکر شد کاهش خطاهای انسانی به دلیل انجام امور به وسیله ربات ها از مهترین مزایایی اتوماسیون میباشد. ربات ها به زمان، عواطف و ظرایط فیزیکی وابسته نیستند و امور را همواره در بهترین حالت و دقیقت ترین شکل ممکن انجام میدهند. خسته نمیشوند و تقریبا اشتباه نمیکنند.

عملکرد دقیق

دقت انجام امور توسط سیستم های خودکار بسیار بالاست. وقتی یک سیستم برای یک موضوع برنامه ریزی میگردد، بالاترین دقت را در انجام آن خواهد داشت. به صورتی که انجام فرآیندها با هر تعداد و به هر نوع تکراری به صورت یکسان و با بالاترین دقت ممکن انجام مپیذیرد.

افزایش بهره وری

افزایش بهره وری با استفاده از خودکار سازی امور یکی از مهمترین مزایای اتوماسیون میباشد. به دلیل دقت بالا، کاهش خطاها و کاهش زمان اجرا، بهره وری نهایی در یک سیستم وابسته به اتوماسیون بسیار بالا خواهد بود.

عدم نیاز به عامل انسانی

تمامی موارد ذکر شده درباره مزایای اتوماسیون یا خودکار سازی به دلیل کاهش دخالت انسان در انجام امور میباشد. عملکرد انسان ها بر خلاف ربات ها به بسیاری شرایط وابسته میباشد. فراموشی، خستگی، اشتباهات، سرعت پایین و دقت محدود از مهمترین نقاط ضعف انسان در برابر ربات ها و سیستم های خودکار میباشد.

اتوماسیون در خانه هوشمند

خانه هوشمند یک سیستم است که به وسیله آن میتوان اجزای مختلف خانه مانند نور و روشنایی، سیستم های تهویه، امنیت و ایمنی، آبیاری و … را از راه دور و به وسیله روش های مختلفی نظیر استفاده از اپلیکیشن، دستیار صوتی، کلیدهای تابعی و … کنترل نمود.

انواع خانه هوشمند وابسته به سیستم ساخت آن به دو نوع اصلی BMS یا سیستم مدیریت ساختمان و SHS یا خانه هوشمند بی سیم تقسیم میگردد.

در هر مدل از خانه هوشمند، میتوان به وسیله شرط ها و برنامه نویسی و با استفاده از تجهیزاتی که شرایط محیطی را به دیتاهای قابل پردازش توسط پردازشگر ها تبدیل میکنند مانند انواع سنسورها، انجام امور مختلف را اتوماسیون یا خودکار سازی کرد. تمامی مزایای ذکر شده برای اتوماسیون در انجام امور خانه به وسیله سیستم های هوشمند نیز قابل بررسی است.

اتوماسیون نور در خانه هوشمند

خودکار سازی روشنایی در خانه هوشمند به معنی اتصال تجهیزات نور و روشنایی به سیستم هوشمند میباشد. چراغ ها، هالوژن ها، انواع نورپردازی نماها و … میتوانند به وسیله برنامه نویسی و بدون دخالت شما روشن یا خاموش گردند. این موضوع با سناریوهای مرود علاقه شما همراه خواهد بود و برای هر ساختمان برای هر فرد و عملکردی متفاوت خواهد بود. سناریوهای هوشمندسازی نور و روشنایی با توجه به سلیقه شما و به صورت شخصی برنامه نویسی میگردد.

اتوماسیون تهویه در خانه هوشمند

تهویه هوشمند یکی از اصلی ترین روش های فراهم نمودن شرایط آسایش محیطی در یک ساختمان میباشد. تهویه هوشمند و خودکار سازی آن به معنی این موضوع است که سیستم های تهویه بدون دخالت شما و با توجه به برنامه نویسی های قبلی به انجام امور میپردازند. دقت کنید که این موضوع چیزی فراتر از استفاده از یک ترموستات ساده خواهد بود. تهویه هوشمند میتواند موقعیت فعلی شما را شناسایی نماید و با توجه به نزدیکی یا دور بودن شما به ساختمان بهترین سناریو را پیاده سازی نماید.

اتوماسیون امنیت در خانه هوشمند

خودکاسازی سیستم های امنیتی در خانه هوشمند به معنی اتصال سیستم های معمولی امنیتی به سیستم مرکزی خانه هوشمند است. انواع سنسورها، دوربین های نظارتی و حفاظتی، دزدگیر ها و آژیرهای اعلان خطر، قفل های هوشمند و … میتوانند با زمان دهی و یا برنامه نویسی به صورت خودکار عمل نمایند.

اتوماسیون ایمنی در خانه هوشمند

ایمنی در ساختمان های هوشمند یکی از مهمترین سناریوها میباشد. سناریوهای ایمنی در خانه هوشمند میتوانند از بسیاری از حوادث جلوگیری کنند. شیرهای برقی، انواع سنسورهای تشخیص نشتی های مختف مانند گاز یا آتش، رطوبت و … همگی تخت یک سامانه یکپارچه عمل مینمایند و به بهتر و راحت تر شدن زندگی کمک میکنند.

اتوماسیون آبیاری در خانه هوشمند

یکی دیگر از خدمات شرکت خانه های هوشمند سیستم های آبیاری هوشمند میباشد. آبیاری هوشمند همراه با انواع سنسورهای نظارتی است و میتواند از یک گلدان تا یک مزرعه بزرگ را شامل گردد. توجه کنید که آبیاری هوشمند به معنی زمان دهی برای آبیاری نیست. آبیاری با توجه به یک برنامه مشخص و از پیش تعریف شده و با توجه به شرایط خاک انجام میگردد. برای مثال تنها در زمانی که رطوبت خاک از مقدار مشخصی کمتر باشد و در یک بازه خاص از شبانه روز باشیم آبیاری به صورت خودکار انجام میگردد. همچنین این مخازن آب میتوانند به وسیله شیرهای برقی به انواع افزونه های مناسب برای گیاهان متصل شوند و هر بخش را با توجه به نیاز خاک و گیاهان آبیاری و تغذیه نمایند.

این موارد تنها چند مثال از کاربرد اتوماسیون در خانه هوشمند میباشد. تمامی اجزای ساختمان هوشمند میتواند به وسیله خودکارسازی رخداد ها به صورت یکپارچه عمل نمایند.

اتوماسیون در خانه هوشمند به بهتر شدن زندگی، افزایش کیفیت، آسایش بیشتر، کاهش صدمات و جلوگیری از اتفاقات ناگوار می انجامد. شرکت خانه های هوشمند با استفاده از نوین ترین سیستم های هوشمند ساختمانی و متخصصین مجرب سیستم های هوشمند را با اتوماسیون های پیشرفته و شخصی سازه شده مجهیز می نماید.

اتوماسیون ساختمان

اشتراک گذاری این مطلب:

کنترل لوازم خانگی با موبایل
نقش کلیدهای سناریو در خانه هوشمندکلید سناریو در خانه هوشمند