آنچه در این پست میخوانید

سیستم های تهویه هوا یکی از مهمترین اجزای یک خانه هوشمند هستند. سیستم های تهویه وظیفه متناسب سازی دما و در مدل های پیشرفته تر تنظیم رطوبت را را بر عهده دارند. تهویه هوشمند نیز یکی از ارکان مهم در یک ساختمان هوشمند می باشد که از دو راه حل تهیه سیستم های هوشمند گرمایش و سرمایش هوا یا هوشمند سازی سیستم های تهویه هوای عادی قابل دسترس است.

شنیدن نسخه صوتی این مطلب

تهویه هوا چیست؟

به صورت کلی، تهویه هوا فرآیندی است که در آن هوای موجود در یک ساختمان از نظر دما و رطوبت به میزان مناسب شرایط آسایش برسد. تهویه هوا از روش های مختلفی انجام می پذیرد و یکی از مهمترین ارکان آسایش و آرامش در یک ساختمان است. سیستم های تهویه با توجه به گستره تنوع دمایی منطقه، میزان رطوبت، فرهنگ و قیمت انرژی در مدل های بسیار مختلفی موجود است. از سیستم های قدیمی نظیر پنکه های سقفی و ایستاده، کولرهای آبی و گازی، سیستم های تهویه مطبوع، پکیج، داکت اسپلیت، فن کوئل و … از برخی نمونه های سیستم های تهویه هستند. سیستم های تهویه با توجه به مدل آن ها می توانند گرما، سرما یا هر دو را برای یک محیط فراهم کنند.

تهویه هوشمند- هوشمند سازی پنل کنترلی تهویه مطبوع

تهویه هوشمند چیست و چه کاربردهایی دارد؟

شاید با شنیدن نام سیستم های هوشمند تهویه هوا، تنها استفاده از ترموستات های دمایی در نظر ما پدیدار شود. اما یک تهویه هوشمند ویژگی های بسیار مهمتری از حضور یک ترموستات عادی برای افزایش شرایط آسایش در یک ساختمان فراهم می آورد. ترموستات ها تنها وظیفه کنترل دما در یک سیستم تهویه هوا را دارا هستند و در مدل های پیشرفته تر آن ها، این ترموستات ها قابلیت تنظیم دارند. اما در خانه های هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا، تهویه هوشمند از تنظیم دما و رطوبت فراتر رفته و با سبک زندگی هر خانواده مطابقت پیدا می کند.

هوشمند سازی تهویه با اتوماسیون ساختمان

فرض کنید شما در حال برگشت از محل کار خود به سمت خانه هستید. سیستم هوشمند تهویه هوای شما از طریق سیستم جی پی اس موبایل شما محل حضورتان را رصد می کند و میداند دمای مناسب برای مهمانی عصرانه شما ۲۵ درجه است. به محض اینکه به فاصله مشخصی از خانه رسیدید سیستم گرمایش و سرمایشی را به صورت خودکار روشن کرده و خانه هوشمند شما را برای حضورتان گرم و دلچسب می کند.

این سناریو یکی از صدها سیستم اتوماسیون و خودکارسازی ای است که می توان برای یک سیستم تهویه هوشمند طراحی و اجرا نمود. تهویه هوشمند می تواند با اتصال به سنسورهای در و پنجره، سنسورهای رطوبتی، سنسورهای حرکتی و … وظایف و عملکردهای بیشماری را انجام دهد.

چرا باید سیستم گرمایش و سرمایش هوای خود را هوشمند کنیم؟

اولین مزیت از مجموعه فواید داشتن یک خانه و سیستم دمایی هوشمند برای یک ساختمان افزایش میزان آسایش محیطی است. خانه، محل کار یا آموزش باید به لحاظ دمایی متناسب باشد تا عملکردها در آن بهتر انجام شده و میزان رضایت فردی بالاتر برود. سیستم های تهویه هوای هوشمند میتوانند با شکل زندگی شما وفق پیدا کرده و عادات دمایی شما را شناسایی کنند. شما در هنگام ورزش صبحگاهی، در هنگام خواب یا موقع تماشای تلوزیون به دماهای متفاوتی برای رسیدن به سطح حداکثری آسایش نیاز دارید.

دومین مزیت سیستم هوشمند گرمایش و سرمایش کاهش مصرف انرژی است. اهمیت این موضوع آنقدر زیاد است که مشخصا ما هر روزه اخبار مرتبط با آلودگی هوا، گرمایش زمین و … را دنبال میکنیم. با بهینه کردن مصرف انرژی توسط هوشمند سازی سیستم های تهویه هم هزینه های جاری ساختمان کم شده و هم به محیط زیست کمک می نمائیم.

عملکرد راحت، زیبایی محصولات، کنترل و نظارت نیز از دیگر مزایای این سیستم هستند.

هوشمند سازی سیستم های تهویه

سیستم های هوشمند تهویه هوا

بسیاری از کمپانی های بزرگ دنیا پس از گسترش تکنولوژی اینترنت اشیا، سرمایه گذاری های هنگفتی در زمینه اتصال این سیستم به محصولات خود را انجام داده اند. شرکت های تولید کننده سیستم های تهویه نیز از این قافله عقب نمانده و به تولید محصولات هوشمند پرداخته اند. امروزه بسیاری از سیستم های تهویه مرکزی و محلی به صورت تمام هوشمند تولید می شوند و قابلیت های فراوانی را برای مصرف کنندگان به ارمغان می آورند.

این سیستم ها بسیار پیشرفته، کاربردی و متناسب هستند اما قیمت های بالایی دارند. در ضمن شاید جایگزینی آن ها برای یک ساختمان که سیستم تهویه عادی دارد، صرفه اقتصادی نداشته باشند. راه حل هوشمند سازی سیستم های تهویه عادی است که خانه های هوشمند به عنوان یک شرکت پیش رو در زمینه نسل دوم سیستم های هوشمند سازی ساختمان مبتنی بر اینترنت اشیا به اجرای خدمات آن می پردازد.

تهویه هوشمند

تهویه هوشمند

هوشمند سازی سیستم های تهویه هوای قدیمی

سیستم تهویه و تصفیه هوای خود را اسمارت کنید. به راحتی و با استفاده از سناریوهای متنوع موجود در پکیج های مختلف هوشمند سازی ساختمان ما، می توانید سیستم گرمایش و سرمایش هوای خود را که از هر نوع یا مدلی هست هوشمند نمایید.

ما در خانه های هوشمند، هوشمند سازی کلور آبی، کولر گازی، پکیج، داکت اسپلیت، فن کوئل، سیستم های گرمایش از کف و … را انجام می‌دهیم.

هوشمند سازی سیستم تهویه به معنی کنترل زمان روشنی و خاموشی، درجه دمای هوای و کنترل میزان مصرف انرژی از طریق نرم افزار تلفن همراه، دستیار صوتی، ریموت کنترل های تابعی و اتوماسیون است. این روش متناسب با سیستم های هوشمند سازی خانه های قدیمی است.

هوشمند سازی کولر آبی و پنکه های قدیمی

کولر آبی و انواع پنکه یکی از قدیمی ترین سیستم های سرمایشی هستند که خصوصا در مناطق کویری و با رطوبت کم( مانند اکثر نقاط ایران) مورد استفاده قرار می گیرند. هوشمند سازی این سیستم ها به صورت افزودن قطعات الکترونیکی به آن ها صورت میگیرد و شما میتوانید کنترل آن ها را از روش های خانه هوشمند در دست داشته باشید. ما در خانه های هوشمند توانایی هوشمند سازی دریچه های کولر آبی را نیز دارا هستیم. کنترل جهت بادی که از طریق ان دریچه ها به شما میخورد نیز در تلفن همراه شما خواهد بود. شما میتوانید کولر آبی خود را با دستیار صوتی روشن و خاموش کنید!!!

تهویه هوشمند- هوشمند سازی کولر آبی

تهویه هوشمند- هوشمند سازی کولر آبی

هوشمند سازی کولر گازی

کولرهای گازی یکی از پر مصرف ترین سیستم های تامین سرما در فصول گرم هستند. این تجهیزات خصوصا برای مناطق مرطوبی که کولرهای عادی جوابگو نیستند بسیار مناسبند. مردم نواحی سالی دریای خزر در شمال ایران و مناطق ساحلی جنوب کشورمان یکی از مهمترین استفاده کنندگان از کولر گازی هستند. هوشمند سازی کولر های گازی به راحتی و با هزینه بسیار اندک انجام می پذیرد. سیستم کنترل کننده خانه هوشمند معمولا توانایی کنترل این سیستم را نیز دارا هست. یکی از مزیت های کولر گازی توانایی تامین گرمایش در فصول سرد است که باعث می شود بسیاری از مردم در سال های اخیر به تجهیز خانه خود با این سیستم روی بیاورند.

هوشمند سازی کولرهای گازی یکی از متدوال ترین پروژه های خانه های هوشمند در شمال کشورمان است.

هوشمند سازی داکت اسپلیت ها

داکت اسپلیت ها نوعی از سیستم سرمایش و گرمایش هستند. این سیستم ها متناسب با دمای محیط، در فصل سرد زمستان محیط را گرم و در فصل گرم تابستان محیط را خنک می‌کند.
داکت اسپلیت‌ها به صورت کلی از دو قسمت اصلی کندانسور و هواساز تشکیل شده‌اند.کندانسور شامل چند قطعه پروانه، کمپرسور، دینام، فین و … می‌باشد و هواساز نیز شامل فیلتر، سینی، کویل، دینام، اوپراتور، پروانه و … می‌باشد.

داکت اسپلیت ها برای ایجاد سرمایش در محیط عملکردی شبیه به اسپلیت و کولر گازی دارند ولی برای گرم کردن، با ایجاد گردش آب گرم درون داکت اسپلیت محیط را گرم می‌کنند.

عملکرد داکت اسپلیت ها از طریق یک صفحه کنترلی که در انواع مختلفی موجود است کنترل می شود. این پنل کنترلی می تواند به سیستم های هوشمند خانه هوشمند متصل شده و تهویه هوشمند شما را فراهم کند.

تهویه هوشمند- هوشمند سازی داکت اسپلیت

هوشمند سازی فن کوئل ها

همانطور که از نام این دستگاه پیدا است، این سیستم تهویه محبوب از دو بخش اصلی فن (fan) و کوئل (Coil) تشکیل شده است و میتواند هم سرما و گرمای محیط را تامین نماید. این دستگاه در چرخه سرمایش و گرمایش ( تهویه ) ساختمان ها وظیفه حیاتی داشته و در واقع نقش تمام کننده عمل انتقال حرارت و تهویه هوا ( خنکی هوا در تابستان و گرما در فصل زمستان ) را ایفا می کند.

هوشمند سازی فن کویل ها نیز از طریق استفاده از ترموستات های هوشمند انجام میپذیرد. این ترموستات ها توانایی ایجاد ارتباط با سیستم های مختلف هوشمند ساختمانی نظیر BMS و خانه هوشمند با اینترنت اشیا را دارا هستند. ارتباط فن کوئل ها با سیستم خانه هوشمند نسل دوم، به صورت بی سیم و با استفاده از نسل دوم سیستم های ارتباطی خانه هوشمند و بدون نیاز به تغییر یا تخریب است.

تهویه هوشمند- هوشمند سازی فن کویل

تهویه هوشمند- هوشمند سازی فن کویل

هوشمند سازی گرمایش از کف

گرمایش از کف یکی از تجهیزات گرمایشی است که در سال های دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ در ساختمان های ایران با استقال خوبی روبرو شد. در این سیستم آب گرم تولید شده در موتورخانه ساختمان از طریق لوله هایی که با الگویی مشخص در کف خانه ها قرار می گیرند گرما را به محیط منتقل می کنند.

هوشمند سازی سیستم گرمایش از کف وابسته به نوع اتصالات لوله ها با دو مدل انجام میپذیرد. اگر شیرهای اتصالی موتورخانه قابیت هوشمند شدن را داشته باشند، شما میتوانید کنترل تمامی سیستم را از طریق سیستم هوشمند ساختمانی در دست داشته باشید و در غیر این صورت، باز و بسته کردن شیر کنترلی باید به صورت دستی و در ابتدای فصل سرد انجام پذیرد ولی کنترل دمای محیط از طریق ساختمان هوشمند ممکن می باشد.

هوشمند سازی موتور خانه و رادیاتورهای قدیمی

همانند سیستم های گرمایش از کف، برای هوشمند سازی کلی موتورخانه نیاز به تجهیز آن با شیرهای مخصوص برقی دارید. اما میتوانیم هر یک از رادیاتورها را با اتصال به یک شیر هوشمند به سیستم مرکزی هوشمند خانه متصل کرده، آن ها را روشن یا خاموش کنید و به آن ها زمان بندی و سناریو اضافه نمایید.

تهویه هوشمند-شیر رادیاتور هوشمند

تهویه هوشمند-شیر رادیاتور هوشمند

ما در خانه های هوشمند با استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا قابلیت هوشمند سازی همه چیز را دارا هستیم. برای سفارش خانه هوشمند خود کافی است با ما تماس بگیرید تا از خدمات خانه هوشمند و مشاوره رایگان برای هوشمند سازی ساختمان بهره ببرید.

اشتراک گذاری این مطلب:

  1. رضا بهرامی ۶ بهمن, ۱۳۹۹ at ۰۵:۳۴ - Reply

    با سلام و تشکر از مطلب مفیدتون، امکان هوشمند سازی چند تا سیستم تهویه تو یک ساختمان هست؟ سیستم گرمایش من پکیج و سرمایشم کولر گازیه. میشه همزمان این دو تا رو هوشمند کرد؟

  2. javad ۱۳ اسفند, ۱۳۹۹ at ۱۲:۵۵ - Reply

    یعنی کولر آبی رو با نرم افزار موبایل میشه کنترل کرد؟؟؟؟؟؟

  3. محمدرضا معصومی ۲۶ اسفند, ۱۳۹۹ at ۱۷:۱۱ - Reply

    تاسیسات هم هوشمند میشن؟