آنچه در این پست میخوانید

با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از تجهیزات ساخته شده به وسیله علوم و فنون نوین مانند اینترنت اشیا، رایانش ابری و هوش مصنوعی، میتوان تمامی اجزای یک ساختمان را هوشمند نمود. یکی از مهمترین بخش های یک ساختمان که رابطه مستقیمی با میزان آسایش و راحتی دارد، انواع سرویس های بهداشتی و حمام هاست. در سیستم های نوین خانه هوشمند مانند SHS، میتوان حمام و سرویس بهداشتی را نیز هوشمند نمود. در این مقاله شرکت خانه های هوشمند به بررسی امکانات، روش ها و هزینه های هوشمند سازی این بخش از ساختمان ها میپردازیم.

هوشمند سازی ساختمان چیست؟

هوشمند سازی ساختمان به فرآیندی گفته میشود که در آن بتوان اجزای مختلف ساختمان را با روش های مختلف و از راه های دور کنترل نمود. این موضوع باعث میگردد تا نظارت بر ساختمان بیشتر شده، راختی و آسایش برای ساکنین و در نتیجه آن رضایت مندی از زندگی افزایش پیدا کرده، ساختمان به یک ساختمان لوکس تبدیل شده و هزینه های جاری مانند هزینه خرابی وسایل و هزینه های انرژی کاهش پیدا نماید.

از روش های مختلف هوشمند سازی ساختمان میتوان به سیستم مدیریت ساختمان یا BMS و همچنین سیستم خانه هوشمند یا SHS اشاره کرد. تفاوت اصلی این دو روش در نحوه اجرا و پروتکل های ارتباطی مابین اجزای ساختمان است. BMS تنها در مرحله ساخت ساختمان و به وسیله کابل کشی میان اجزا ممکن بود. اما با نسل دوم از سیستم های هوشمند ساختمانی مبتنی بر اینترنت اشیا یا خانه هوشمند بی سیم، هوشمند سازی تمام ساختمان ها حتی ساختمان های قدیمی بدون، بدون تغییر یا تخریب و نیاز به زیرساخت ها ممکن گردیده است.

اجزای ساختمان های هوشمند

در یک ساختمان هوشمند تمامی اجزا میتوانند تحت کنترل شما باشند. سیستم های نور و روشنایی، تهویه هوشمند، قفل درب ها، انواع دوربین ها و سنسورهای امنیتی و ایمنی هوشمند، آبیاری و لوازم خانگی هوشمند، تاسیسات ساختمانی هوشمند، سیستم های صوتی و تصویری هوشمند، پرده ها، استخر ها و … همگی قابلیت اتصال به سیستم مرکزی خانه هوشمند را دارا میباشند.

کنترل خانه هوشمند

کنترل اجزای یک ساختمان هوشمند شده به وسیله اینترنت اشیا از روش های مختلف قابل انجام است. نرم افزار تلفن های همراه، دستیار صوتی، کلیدهای سناریو، تاچ پنل و اتوماسیون میتواند اجزای ساختمان را در هر لحظه و هر جا در اختیار شما قرار دهد.

حمام هوشمند چیست؟

حمام کردن نیز به وسیله تکنولوژی های نوین میتواند هوشمند باشد. یک حمام هوشمند میتواند برای اعضای یک خانواده به صورت متفاوت و وابسته به سلیقه و عادات آن ها متفاوت عمل نماید. درجه سردی و گرمی آب، شدت باز بودن دوش یا شیر، میزان نور محیطی، موسیقی مورد علاقه، شدت عملکرد تهویه، داغ بودن یا نبودن حوله گرم کن و … همگی میتواند با توجه به سلیقه هر یک از اعضای خانواده متفاوت باشد. حمام هوشمند عادات شما در حافظه خود ذخیره میکند و شرایط را مطابق با میل شما تغییر میدهد. در دنیای تکنولوژی، داشتن یک حمام هوشمند دیگر یک رویا نیست.

 

حمام و سرویس بهداشتی هوشمند 2

سرویس های بهداشتی هوشمند

وابسته به ایرانی یا فرنگی بودن سرویس بهداشتی، هوشمند سازی آن نیز متفاوت عمل میکند. در یک سرویس بهداشتی ایرانی هوشمند، هواکش ها، سیفون، نور و موسیقی در محیط میتواند هوشمند گردد. به محض باز شدن درب سرویس بهداشتی، سیستم فن روشن شده و پس از بسته شدن آن با تاخیر چند دقیقه ای خاموش میگردد. همچنین سیفون کشیده شده و موسیقی قطع میگردد. میزان سردی گرمی آب نیز میتواند به صورت هوشمند کنترل گردد.

در سرویس های بهداشتی فرنگی هوشمند امکانات بسیاری به وجود آمده است. یک سرویس بهداشتی هوشمند، سیفون خودکار، خشک کن با هوای گرم ضد باکتریال، اشعه UV برای ضد عفونی کردن محیط، تنظیم ارتفاع و سردی و گرمی آب و … را در خود جا داده است. سرویس های بهداشتی هوشمند فرنگی به راحتی میتوانند جایگزین نمونه های مشابه قدیمی خود گردند.

حمام و سرویس بهداشتی هوشمند 2

 

نحوه هوشمند سازی سرویس های بهداشتی و حمام ها

وابسته به امکاناتی که از این تجهیزات انتظار دارید، نحوه ایجاد زیر ساخت ها و انجام این پروژه ها متفاوت میباشد. اما بیشتر این تجهیزات به صورت بدون سیم و بدون نیاز به زیرساخت ها قابل نصب هستند. انواع سردوش های هوشمند، اسپیکرهای بی سیم قابل اتصال به سیستم مرکزی خانه هوشمند، سنسورهای هوشمند و تجهیزات مختلف میتوانند به صورت بدون سیم تجربه یک زندگی فوق لوکس و مدرن را برای شما به ارمغان بیاورند.

 

حمام و سرویس بهداشتی هوشمند 2

اشتراک گذاری این مطلب: