بحران آب یکی از مسائل بسیار مهم پیش روی انسان ها میباشد. کاهش ذخایر آب شیرین، از بین رفتن سفره های زیر زمینی، گرمایش زمین، آب شدن یخ های قطبی و پیش روی دریاها، افت  نشست خاک بر اثر برداشت بی رویه منابع اب زیر زمینی  و … همگی از پیامدهای مصرف بیش از اندازه این نعمت خدادادی و عدم صرفه جویی در آن میباشد. یکی از مهمترین دلایل مصرف بیش از اندازه آب در جامعه امروز، هدر رفت آن در شبکه های توزیع میباشد. هوشمند سازی شبکه توزیع آب از موثرترین روش ها برای کاهش این میزان از اتلاف این منبع میباشد. در این مقاله شرکت خانه های هوشمند به بررسی نقش شبکه هوشمند توزیع و روش های هوشمند سازی آن میپردازیم.

در شهرهای هند، میلیون ها نفر آب آلوده می نوشند. گفته می شود که ۷۰ درصد از کل آب آشامیدنی در هند آلوده است. در میان ۱۲۲ کشور، هند از نظر شاخص کیفیت آب سومین کشور آلوده آبی است. در شهری مانند بمبئی، مخزن آب تمیز است، اما هنگام توزیع آب آلوده می شود.

تامین آب ساکنان شهرها در سطوح مختلف تصفیه شده و سپس از طریق سیستم توزیع می شود. ماموران خدمات شهری شهرداری نمونه های آب را در چند مرحله جمع آوری کرده و به صورت دوره ای به آزمایشگاه ها می فرستند. با این حال، آلودگی آب از منابع موجود در سیستم تأمین مانند نشت در خطوط لوله و مخازن ذخیره آب، برگشت جریان آب از سمت مردم و فاضلاب ها، آلودگی ناشی از تأمین متناوب و نقص های مکذذ در  فیلترینگ های تصفیه، در مراحل پایانی توزیع نهایی شبکه آبرسانی کشف نمی شود. ما یک راه حل شبکه ای بر اساس سنسورها را برای تشخیص و کاهش چنین نوع آلودگی به شاخه های پایانی شبکه توزیع پیشنهاد می کنیم.

مسائل مربوط به آب در کشورهای در حال توسعه شامل کمبود آب آشامیدنی، سیل، رسوب در سیستم های توزیع آب، همچنین آلودگی رودخانه ها و سدهای بزرگ است. حدود ۱.۱ میلیارد نفر در کشورهای در حال توسعه دسترسی کافی به آب تمیز ندارند. میلیون ها نفر روزانه ساعاتی را صرف جمع آوری آب می کنند، ۲.۶ میلیارد نفر به بهداشت عمومی دسترسی ندارند و سالانه ۱.۸ میلیون کودک بر اثر اسهال ناشی از آب آشامیدنی ناسالم جان خود را از دست می دهند.

انسان نیاز به آب شیرین برای فرآیندهای کشاورزی، صنعتی و تجاری دارد. با افزایش تقاضا، کیفیت و عرضه آب کاهش می یابد. برای مقابله با این چالش، سازمانها بر افزایش عرضه آب شیرین، کاهش تقاضای آن و امکان استفاده مجدد و بازیافت آب تمرکز می کنند.

تقریباً ۷۱ درصد بیماریها در کشورهای در حال توسعه ناشی از شرایط نامناسب آب و بهداشت است.

شبکه توزیع هوشمند آب چیست؟

شبکه توزیع آب از زیرساخت‌های شش‌گانه در شهرهای هوشمند میباشد که می‌تواند به ‎صورت مستقل یا هماهنگ با سایر زیرساخت‌ها مدیریت شده و بهره‌برداری گردد.هوشمند سازی شبکه توزیع آب به حرکتی در صنعت آب اشاره دارد که شامل فناوری های در حال ظهور بوده که شامل سخت افزار، نرم افزار و تجزیه و تحلیل برای کمک به اهداف آب و فاضلاب در حل مشکلات آب و محیط زیست  از طریق اتوماسیون یا خودکار سازی، جمع آوری  تجزیه و تحلیل داده ها است.

طبق تعریف استاندارد WEF، آب هوشمند به طور بالقوه یک راه حل برای مواردی از جمله تشخیص نشت، بالا بردن بازده شبکه های آبرسانی، افزایش بازده انرژی، بهبود کیفیت آب و موارد دیگر است. فناوری هوشمند آب بستری را برای استفاده کارآمدتر از فناوری های نوظهور و تصمیم گیری های آگاهانه تر فراهم می نماید.

نیاز به بهینه سازی امنیت داده ها و دقت نتیجه علاوه بر چالش های مطرح شده توسط ویروس کرونا ویروس ۲۰۲۰، به ویژه قوانین فاصله اجتماعی و تشویق کار از راه دور، به علاقه به هوشمند سازی شبکه توزیع آب نیز کمک کرده است.

 

زیرساخت های شبکه هوشمند توزیع آب

تلاش مشترکی برای ایجاد نوآوری های هوشمند در زمینه آب توسط شرکت های آب و فاضلاب جهانی، شرکت های فعال در حوزه های مختلف فناوری، کمپانی های ساخت سخت افزار و توسعه دهندگان نرم افزار وجود دارد. شرکت هایی مانند Sensus ، Mission Communications ، محصولات آب مولر و Badger Meter همگی از زوایای مختلف لزوم استفاده از آب هوشمند را تأکید نموده اند. از تکامل سیستم های تشخیص نشت گرفته تا کنتور جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های جریان و سیستم عامل های SCADA که اطلاعات غنی از داده را برای تحلیل های بهتر نشان می دهد، اشکال مختلفی به خود می گیرد.

از آنجایی که راه حل های دیجیتالی و هوشمند در عملیات و تعمیر و نگهداری منظم یکپارچه تر شده اند، افزایش استفاده از فناوری های هوشمند آب نیز به دنبال آن انجام پذیرفته است. این راه حل ها به عنوان ابزاری برای پرکردن شکاف دانش بین علوم پایه ای سیستم های توزیع و متخصصان جدید صنعت دیده می شود. در عین حال راهی برای درک بهتر فرایندهای فعلی برای بهینه سازی سیستم های تصفیه آب و فاضلاب فراهم می کند.

 

هوشمند سازی شبکه توزیع آب

فواید هوشمند سازی شبکه های توزیع آب

بررسی ها نشان میدهد که بخش اعظمی از آب مصرفی خانوار ها در جهان که از طریق شبکه های آبرسانی مهیا میگردد تلف میشود. این میزان در برخی شهر ها حتی به بیش از ۳۰ درصد نیز میرسد. بخش اعظمی از این هدر رفت نیز در جریان رسیدن آب با کیفیت از سایت های تصفیه به خانه ها است. در واقع بخش اعظمی از  آب تصفیه شده در مسیر خود هدر میرود. این موضوع به خودی خود اهمیت استفاده از شبکه های توزیع هوشمند را بیان میکند.

طبق این برآورد ها همه  شهرهای بزرگ باید از آب هوشمند بهره مند شوند. این شرکتها به طور ایده آل سیستم های بهینه ای را به دست می آورند که به آنها امکان می دهد هزینه های عملیاتی را در سایر مناطق دارای اهمیت متمرکز کنند. مسئله بحران های آبی یک موضوع جهانی بوده که جامعه انسانی را با خطرات بسیاری مواجه نموده است. هوشمند سازی شبکه های توزیع آب میزان مصرف نهایی را با شناسایی نقاط پرمصرف، رفع نشتی های آب، بهینه یابی مسیرهای توزیع و جلوگیری از افت فشار ناشی از خرابی تاسیساتی را میگیرد. این موضوع نه تنها باعث کاهش مصرف شده بلکه انرژی لازم برای تامین آب آشامیدنی را کاهش میدهد. از خرابی تاسیسات جلوگیری کرده و میتواند نقش موثری در حل بحران های زیست محیطی داشته باشد.

چالش های آب ارتباط عمیقی با شرایط جغرافیایی، اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی دارند.

 

مدیریت مصرف انرژی با هوشمند سازی شبکه توزیع آب

سنسورها در هوشمندسازی شبکه هوشمند آبرسانی

سنسور pH:

pH که معمولاً برای اندازه گیری آب مورد استفاده قرار می گیرد، معیاری برای میزان اسیدیته و قلیائیت یا سوزآور و باز موجود در محلول تعیین میشود. به طور کلی با مقیاس عددی بین ۰ تا ۱۴ بیان می شود. مقدار ۷ نشان دهنده نرمال بودن است. اعداد روی مقیاس با افزایش قلیائیت افزایش می یابد، در حالی که اعداد روی مقیاس با افزایش اسیدیته کاهش می یابد. هر واحد نشان دهنده یک تغییر ده برابر در اسیدیته یا قلیائیت است.

هر راهکار مانند یک باتری کوچک، بسته به غلظت یون هیدروژن (H+) می تواند ولتاژ ایجاد کند. محلول اسیدی غلظت یون هیدروژن بیشتری نسبت به محلول قلیایی دارد.

پروب های pH با اندازه گیری ولتاژ یا اختلاف پتانسیل محلول که در آن غوطه ور شده است، pH را اندازه گیری می کنند. با اندازه گیری اختلاف پتانسیل، غلظت یون هیدروژن را می توان با استفاده از معادله Nernst محاسبه کرد که رابطه بین غلظت یون هیدروژن و ولتاژ یا پتانسیل را نشان می دهد.

سنسور ORP:

سنسورهای ORP پتانسیل کاهش اکسیژن محلول را اندازه گیری می کنند. اندازه گیری ORP که همزمان با سنسور pH استفاده می شود ، بینشی از سطح واکنش های اکسیداسیون/کاهش در محلول ایجاد می کند. سنسور ORP نیاز به رابط و نرم افزار سازگار برای جمع آوری داده ها دارد.

سنسور کدورت آب:

سنسورهای کدورت جامدات معلق در آب را معمولاً با اندازه گیری میزان نور منتقل شده از طریق آب اندازه گیری می کنند. آنها در اندازه گیری رودخانه و جریان، اندازه گیری فاضلاب و پساب، فرآیند تصفیه و کنترل آب آشامیدنی، ابزارهای کنترل برای ته نشینی حوضچه ها، تحقیقات انتقال رسوبات و اندازه گیری های آزمایشگاهی استفاده می شوند.

سنسور رسانایی:

اندازه گیری های رسانایی در فرایندهای صنعتی عمدتا برای به دست آوردن اطلاعات در مورد غلظت کل یونی در محلول های آبی انجام می شود. کاربردهای وسیع مورد استفاده عبارتند از: تصفیه آب، کنترل تمیزی در محل Clean in Place (CIP) و اندازه گیری سطح غلظت محلول ها. سیستم اندازه گیری شامل یک سنسور خطی مناسب است که مستقیماً در یک محفظه قرار داده شده است، یک کابل متصل به فرستنده که سیگنالهای دریافتی را به نتیجه اندازه گیری تبدیل می کند یا آن را به DCS هدایت می کند.

سنسور سطح آب فاضلاب:

باید سطح شیرابه را در مخازن بالای زمین در محل های دفن زباله اندازه گیری کرد. شیرابه مایعی است که از محل پر شدن زمین که شامل آب باران با مواد مضر ناشی از تجزیه زباله های دفن زباله است تخلیه شده است. باید از خروج شیرابه به آبهای زیرزمینی اطراف جلوگیری کرد و بنابراین از محل دفن استخراج شده و در مخازن ذخیره می شود و در نهایت برای تصفیه منتقل می شود.

داده های جمع آوری شده از این سنسورها با استفاده از یک کنترل کننده خاص پردازش می شوند و با کمک اینترنت اشیاء در ابر بارگذاری می شوند، جایی که بخش های مربوطه می توانند مشاهده و اقدامات اصلاحی را انجام دهند.

شیر برقی هوشمند

در حقیقت ، تنها ۱ درصد از آب روی زمین وجود دارد که برای ما قابل استفاده است. و دیگر اجسام آبی دارای آب غیرقابل استفاده برای ما هستند مانند ۹۷ درصد آب شور دریا، ۲ درصد آب به شکل یخچال های طبیعی و یخ های قطبی. فقط ۱ درصد آب برای ما وجود دارد که جمعیت زیادی در سراسر جهان برای بقا به آن وابسته هستند. مرگ بر اثر کمبود آب بیشتر از کمبود غذا محتمل است.

موسسه ملی آمار اسپانیا گزارش داد که متوسط ​​مصرف آب خانگی در اسپانیا در سال ۲۰۱۲ به ازای هر نفر ۱۳۷ لیتر در روز بوده است. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ، این تعداد به مراتب بیشتر از حداقل مورد نیاز برای هر فرد است.

طبق گفته WHO (سازمان بهداشت جهانی): نیاز اولیه آب شامل آبی است که برای بهداشت شخصی مورد استفاده قرار می گیرد ۲۰ لیتر برای هر نفر است ، بنابراین در این حالت بیشتر آب ناخواسته یا به دلیل عادت بد آنها هدر می رود.

حال سوال این است که چگونه می توانیم هدر رفتن آب را متوقف کنیم؟

در حال حاضر، در دهه گذشته همه چیز در اطراف ما هوشمند شده است. چه تلفن های همراه، خانه ها، سیستم حمل و نقل و خودروها، و حتی آینه های هوشمند به ما این امکان را می دهد که از وسواس رسانه های اجتماعی خود لذت ببریم. جالب است! بنابراین چرا سیستم آبرسانی هنوز هوشمند نیست؟

در اینجا ایده ما برای پیاده سازی یک شیر تغذیه هوشمند است که می تواند مصرف روزانه آب یک خانه را از طریق تلفن هوشمند اندازه گیری و کنترل کند.

با شیر برقی هوشمند، اگر فردی ناخواسته از آب بیشتری استفاده کند، به تلفن هشدار می دهد. همچنین اگر فرد بستن شیر را فراموش کند یا خطایی در خط لوله وجود داشته باشد، اعلان دریافت می کنید که می تواند آب خانه منزل خود را با یکبار لمس تا بستن شیر بسته کند یا مشکل حل کرد.

حالا شیر برقی را تصور کنید که می تواند با صرف یک لمس بر روی تلفن، به شما در صرفه جویی در مصرف آب کمک کند.

چالش های پیش روی توزیع آب هوشمند

طبق گزارش دستگاه های تامین کننده آب شرب ایالات متحده، چالش های مختلفی وجود دارد که مقامات و نهادهای تصمیم گیرده در زمینه آب و فضالاب ها با آن روبرو هستند، از جمله:

  • حفظ و گسترش زیرساخت های آب
  • نشت سیستم توزیع آب
  • افزایش هزینه های انرژی
  • نرخ مقرون به صرفه برای مشتریان
  • آلاینده های آب در حال ظهور

فناوری های هوشمند می توانند داده های کنتور را برای یافتن نشتی در شبکه های آب، ایجاد مناطق فشار بهینه برای توزیع بهینه انرژی، کشف و درمان آلاینده های در حال ظهور با دقت و شفافیت بیشتر نماش دهند. همچنین داده ها را تحلیل نموده و به تهیه برنامه های نگهداری پیشگیرانه و پیش بینی کننده با استفاده از رویکرد داده محور کمک نمایند.

 

تکنولوژی های هوشمند سازی صنعت آب و فاضلاب

طبق تحقیقات Bluefield Research ، فناوری های هوشمند آب از داده های کلان، پردازش ابری و اینترنت اشیا استفاده می کنند. چند نمونه از فناوری هوشمند آب در عمل عبارتند از:

  • استفاده از تصویربرداری برای بازرسی از لوله های آسیب دیده
  •  تجزیه و تحلیل داده ها در زمان درست برای شناسایی نشتی ها
  •  استفاده از داده های فشار و جریان برای شناسایی لوله ها برای توان بخشی یا تعویض آن ها
  • جمع آوری داده های استفاده از آب با استفاده از زیرساخت پیشرفته اندازه گیری (AMI)
  • اندازه گیری و ترسیم پارامترهای کیفیت آب برای پیشرفت در فرآیند تصفیه
  • نرم افزارهای تحلیل برای ارائه گزارش های مصرف آب و برق در ساختمان ها

فناوری های هوشمند آب می توانند ناهنجاری هایی از جمله تلفات آب بدون درآمد (NRW) و آلودگی آب در سیستم های توزیع آب را تشخیص دهند.

 

هوشمند سازی شبکه توزیع آب و سنسورها تشخیص دهنده کیفیت آب آشامیدنی

فناوری هوشمند اندازه گیری آب (کنتورهای هوشمند)

اندازه گیری هوشمند آب به شرکت های تاسیساتی این امکان را می دهد تا داده ها را سریعتر و کارآمدتر جمع آوری کنند. IHS Markit پیش بینی می کند تقریباً ۵۰ میلیون کنتور آب هوشمند در سال ۲۰۲۳ در سراسر جهان نصب گردد.

زیرساخت پیشرفته اندازه گیری (AMI) داده های جریان را در زمان استفاده و در مناطق خارج از سیستم توزیع ذخیره می کند. از این داده ها می توان برای شناسایی بی نظمی در جریان سیستم یا مقایسه آن برای مصرف خانوارها استفاده کرد. این مقایسه باعث راحت تر شدن سیستم های کشف نشتی آب در شبکه توزیع میگردد.

علاوه بر این ، می توان در گزارش استفاده از آب ، داده های گرفته شده در زمان استفاده را در اختیار ساکنان قرار داد تا به آنها نشان دهد که در مقایسه با همسایگان یا سایر کاربران صرف جو تر، به چه میزان مصرف دارند.

این داده ها همچنین ممکن است توسط این شرکت برای بهینه سازی مناطق تحت فشار در سراسر شبکه آب آشامیدنی استفاده شود. اگر جامعه ای دارای یک بخش مسکونی باشد که در درجه اول خانه های ویلایی است که در بخشی از سال از جریان بسیار کمی استفاده می کند، می توان فشار در آن منطقه از شبکه را در حدود ماه های اوج جریان تنظیم کرد تا مصرف انرژی ایستگاه های بالابر و پمپ ها در توزیع بهینه شود.

هوشمند سازی شبکه توزیع آب کنتورهای هوشمند

اجزای شبکه توزیع هوشمند

ستون فقرات شبکه هوشمند توزیع آب، شبکه توزیع آب با دریچه های فعال شده برقی (دریچه های پروانه) است که جریان آب به خانوارها را کنترل می کند. سنسورهای سطح آب برای نظارت بر دسترسی آب در نقاط ذخیره سطح زمین طراحی خواهند شد. این سیستم نشت ها را براساس اطلاعات فشار یا سایر تکنیک های ساده تر شناسایی می کند و موقعیت نشت را به طور دقیق به مقامات اطلاع می دهد تا در مصرف آب صرفه جویی شود.
 همچنین به مسئولین کمک می کند تا نیروی کار را در زمان مناسب به محل مناسب نشت بفرستند. پارامترهای کیفیت آب مانند ، pH ، کدورت و کلر باقیمانده آزاد در آب کنترل شده و به مسئولین و همچنین مصرف کنندگان اطلاع داده می شود.
سایر پارامترهای کیفیت آب مانند دما، رسانایی، اکسیژن محلول نیز در طراحی سیستم در نظر گرفته می شوند. داده های حسگرها و محرک ها در هر مکان از شبکه آب به صورت بی سیم به سرور مرکزی منتقل می شوند تا مراجع مشاهده و تصمیم گیری را انجام دهد.
کنتورهای هوشمند وظیفه ارائه گزارش مصرف را به شبکه توزیع و مصرف کننده نهایی دارد. این داده ها میتواند اطلاعات بسیار کارآمدی را در اختیار کاربران قرار دهد.

هوشمند سازی شبکه های توزیع آبرسانی در کنار دیگر زیر ساخت های شهر هوشمند مانند چراغ های راهنمایی هوشمند، هوشمند سازی معابر و پیاده راه ها و جاده های هوشمند و همچینین استفاده از زیرساخت های خانه هوشمند میتواند پاسخی دقیق، مناسب و عملگرا به بحران های زیست محیطی مختلف باشد.

اشتراک گذاری این مطلب:

  1. شکوفه ۱۲ خرداد, ۱۴۰۱ at ۱۵:۵۹ - Reply

    با سلام ممنون مطلب بسیار عالی بود. تنها نقدی که به مطلب دارم یکی فونت هست که در مطالعه طولانی چشم رو اذیت میکنه و دیگری این که منابع مطالب ذکر نشده است. اگر ممکنه منبع این متن رو برای مطالعه بیشتر میخواستم.